보고서 정보
주관연구기관 |
대전대학교 Daejeon University |
연구책임자 |
정한일
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보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
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발행년월 | 2018-06 |
과제시작연도 |
2017 |
주관부처 |
교육부 Ministry of Education |
등록번호 |
TRKO201900023374 |
과제고유번호 |
1345261797 |
사업명 |
개인기초연구(교육부) |
DB 구축일자 |
2020-08-01
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키워드 |
재난 대응.재해 물류.유전 알고리즘.차량 경로 계획.물류 거점 계획.Disaster Response.Emergency Logistics.Genetic Algorithm.Vehicle Routing Problem.Logistics Facility Problem.
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초록
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□ 연구개요
재난은 예측이 어렵고, 심각한 경제적 피해와 인명 피해를 유발한다. 이에 따라 해당 피해를 줄이기 위해서 재난에 의한 비상사태에 보다 효과적/효율적으로 대응하기 위한 관리 도구의 필요성이 대두되었다.
재난 대응을 위해서는 조직 구성, 환경 정리, 물자 확보와 같은 다양한 활동의 수행이 필요하며, 이중 재난 영향권 지역에 갇힌 피해자들에게 생명유지 및 기본적 생활을 위해 필요한 구호 자원의 제공은 가장 중요한 활동이라 할 수 있다. 따라서 이를 효율적으로 수행하도록 지원하는 비상물류관리시스템은 재난대응에서 매우
□ 연구개요
재난은 예측이 어렵고, 심각한 경제적 피해와 인명 피해를 유발한다. 이에 따라 해당 피해를 줄이기 위해서 재난에 의한 비상사태에 보다 효과적/효율적으로 대응하기 위한 관리 도구의 필요성이 대두되었다.
재난 대응을 위해서는 조직 구성, 환경 정리, 물자 확보와 같은 다양한 활동의 수행이 필요하며, 이중 재난 영향권 지역에 갇힌 피해자들에게 생명유지 및 기본적 생활을 위해 필요한 구호 자원의 제공은 가장 중요한 활동이라 할 수 있다. 따라서 이를 효율적으로 수행하도록 지원하는 비상물류관리시스템은 재난대응에서 매우 중요한 위치를 차지한다.
본 연구에서는 재난 대응에 필요한 다양한 기능적 활동들 중에서 효과적이고 효율적인 재난 대응에 핵심적 역할을 담당하는 ⒜구호 활동 및 구호 자원 공급을 위한 비상물류계획, ⒝구호 활동 지원의 핵심적 역할을 수행하는 구호 거점의 설치 및 관리를 위한 구호거점관리, ⒞개별 차량의 활동을 보조하기 위한 에이전트 기반 분산 아키텍쳐 설계의 3부문으로 비상물류관리의 범위를 한정하고, 이의 지원을 위한 비상물류관리시스템 개발에 관한 연구를 수행하였다.
□ 연구 목표대비 연구결과
본 연구를 통해, 목표로 하였던 구호 활동 및 구호 자원 공급을 위한 비상물류 계획을 세우기 위한 알고리즘에 대한 연구를 수행하였다. 해당 알고리즘은 정보 전달 및 환경의 불확실성을 극복하기 위하여 현장의 정보를 바탕으로 개별 차량의 계획을 작성하고, 중앙에서 이를 조정하는 방식이다. 이후 실험을 통해 해당 알고리즘의 성능을 검증하였으며, 국내 및 해외의 학회 및 관련 저널에 연구 결과를 발표하였다.
구호 거점의 설치 및 관리에 대해서도 연구를 수행하였다. 이에 관한 연구에서는 재난 예보 전의 평시에 설치되는 고정 거점과 재난 예보 후의 짧은 시간 안에 설치되는 이동형 임시 거점을 모두 고려하였으며, 현실적인 요소로 재난 환경의 신뢰도 및 예산 제약을 고려하는 알고리즘을 제시하였고, 시뮬레이션 실험을 통해 그 결과를 검증하고, 다수의 학회에서 이를 발표하였다.
차량의 경로 조정을 위하여, 경매 프로세스를 바탕으로 에이전트의 역할을 맡은 각 차량이 수행하여야 할 역할을 정의함으로써 원활한 경로의 조정이 가능하도록 하였다.
□ 연구개발결과의 중요성
본 연구의 결과로 제시된 재난 상황에 대한 효과적이고 효율적인 대응을 지원하는 비상물류관리시스템 ELMS (Emergency Logistics Management System)을 통해 재난 등의 비상 상황에서 국민 안전 추구 측면에서 많은 도움을 줄 수 있을 것으로 기대된다. 우선 재난 발생 시 본 연구에서 제시된 비상물류관리시스템 (Emergency Logistics Management System)을 활용함으로써 피해지역 주민에 대한 효과적이고 효율적인 구호활동을 제공할 수 있으며, 궁극적으로 국민의 안전 추구에 큰 기여를 할 수 있을 것으로 예상되며, 해당 시스템의 운영 조직을 통해 국가 차원에서의 효과적이고 효율적인 비상물류관리가 가능해질 수 있을 것으로 기대된다.
또한 본 연구는 비상물류관리에서의 환경을 고려한 문제의 해법을 다룸으로써, 기존에 다루어지지 않았던 새롭고 현실적인 문제를 다루었으므로, 이를 통한 학술적인 기여가 있을 것으로 기대된다.
(출처 : 연구결과 요약문 2p)
Abstract
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□ Summary
The disaster is hard to forecast and causes serious damage to society. In order to reduce the damage, the necessity of disaster response system to cope with emergency caused by the disaster has emerged.
In order to respond to disasters, various activities such as building organizatio
□ Summary
The disaster is hard to forecast and causes serious damage to society. In order to reduce the damage, the necessity of disaster response system to cope with emergency caused by the disaster has emerged.
In order to respond to disasters, various activities such as building organization, environmental cleanup, and procurement of materials are essential. Among these, the most important activity is the delivery of relief goods for basic life to the victims in the disaster scene. Therefore, the emergency logistics management system which supports the efficient delivery is one of the most important activities in disaster response.
In this study, three issues which are (a) an algorithm to solve the emergency vehicle routing problem to provide relief goods, (b) an algorithm to build a plan for the relief facility that executes a key role in supporting relief activities, and (c) an agent-based distributed architecture design for supporting the activities of individual vehicles are selected and studied.
□ Result
By conducting this study, we have suggested an algorithm for establishing vehicle route plan for relief activities and relief supplies. In order to overcome the information uncertainty, an individual vehicle builds a route plan based on the information in the damaged area and adjusts them by communicating with HQ. The performance of the algorithm was verified through simulation experiment, and the results were published in academic journals.
The relief facility plan is also studied. In this study, the fixed facilities which are installed before the disaster forecast and the temporary facilities that are installed after the disaster forecast are considered, and proposed an algorithm considering the reliability and budget constraints for realistic environment. The performance of the algorithm was verified through simulation experiment.
Based on the bidding process for adjusting the route of the vehicle, the role of the agent in each vehicle are defined to adjust route of all vehicles.
□ Importance
The results of this study, the emergency logistics management system (ELMS), which supports the effective and efficient response to disaster situations, will be helpful in the pursuit of national security.
In case of disasters, ELMS can be used to provide effective and efficient relief for the victims of the affected area and contribute to the safety of the people. It is anticipated that effective and efficient emergency logistics management will be possible on national level.
In addition, this study deals with the solution of problems considering environment in disaster scene, and it is expected that there will be an academic contribution through a new problem with information uncertainty.
(출처 : SUMMARY 3p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 연구결과 요약문 ... 2
- Summary ... 3
- 1. 연구개발과제의 개요 ... 4
- 2. 연구수행내용 및 연구결과 ... 4
- 2.1. 1차년도 ... 4
- 2.2. 2차년도 ... 5
- 2.3. 3차년도 ... 7
- 3. 연구개발결과의 중요성 ... 8
- 4. 참고문헌 ... 9
- 5. 연구성과 ... 10
- [별첨1] 논문게재확인서 ... 11
- [별첨2] 학술대회 우수논문 상장 ... 13
- 끝페이지 ... 13
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