보고서 정보
주관연구기관 |
남서울대학교 NamSeoul University |
연구책임자 |
최정현
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보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
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발행년월 | 2019-06 |
과제시작연도 |
2019 |
주관부처 |
과학기술정보통신부 Ministry of Science and ICT |
등록번호 |
TRKO202000002231 |
과제고유번호 |
1345296947 |
사업명 |
개인기초연구(교육부)(R&D) |
DB 구축일자 |
2020-07-29
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키워드 |
대학생.도박중독.예방.웹기반.지원시스템.university students.gambling addiction.prevention.web-based.support system.
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초록
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□ 연구개요
본 연구에서는 국내 대학 처음으로 웹기반의 도박중독 예방 지원시스템을 개발하여 학교와 전문기관이 연결되게 구축하고, 이를 운영하여 그 효과를 파악함으로써 학교가 도박문제 예방사업의 한 축으로서 의미 있는 역할을 수행할 수 있는지 검증하고자 하였다. 시행착오를 최소화할 수 있도록 선행 연구를 광범위하게 조사 및 파악하고 도박중독 경험이 있는 대학생의 심층 대면 인터뷰를 통하여 대학생의 도박중독 실태 및 요구사항을 조사한 뒤, 도박중독 예방 지원시스템을 설계하였고, 시스템에 필요한 콘텐츠를 개발 및 구축하였다.
□ 연구개요
본 연구에서는 국내 대학 처음으로 웹기반의 도박중독 예방 지원시스템을 개발하여 학교와 전문기관이 연결되게 구축하고, 이를 운영하여 그 효과를 파악함으로써 학교가 도박문제 예방사업의 한 축으로서 의미 있는 역할을 수행할 수 있는지 검증하고자 하였다. 시행착오를 최소화할 수 있도록 선행 연구를 광범위하게 조사 및 파악하고 도박중독 경험이 있는 대학생의 심층 대면 인터뷰를 통하여 대학생의 도박중독 실태 및 요구사항을 조사한 뒤, 도박중독 예방 지원시스템을 설계하였고, 시스템에 필요한 콘텐츠를 개발 및 구축하였다.
□ 연구 목표대비 연구결과
• 1차년도 목표
- 도박실태 및 예방교육에 관한 선행연구 조사 및 문헌 고찰
- 대학생 도박중독 실태 및 교육요구도 파악하기 위한 설문조사 실시
• 1차년도 결과
- The scope, Focus and Types of Gambling Policies Among Canadian Colleges and Universities(Zhao et. al., 2017) 등 국내외 논문 21건의 논문과 6건의 관련 서적을 참고
- 도박중독 경험이 있는 소수 대학생을 심층 인터뷰하여 4개의 주제와 14개의 하부 주제로 도박경험의 구성요소를 분석하였으며, 이를 통해 도박 예방교육과 상담의 필요성을 도출
- 서울, 경기, 충청도 및 경상도 지역의 대학생 577명을 대상으로 도박에 관한 설문조사를 실시
• 2차년도 목표
- 대학생의 도박문제 실태 및 교육 요구도를 파악
- 웹기반의 도박중독 예방 지원시스템을 학교 홈페이지에 개설 및 운영
- 도박중독 예방교육 프로그램의 효과성 검증
• 2차년도 결과
- 대학생 577명을 대상으로 도박실태 조사를 한 결과, 평생에 걸쳐 도박 경험이 있는 학생은 전체의 62.2%, 불법 사설도박 경험이 있는 학생은 6.1%로 나타났다. CPGI에 의한 도박중독 유병률은 14.0%로 2011년의 선행연구에 의한 11.0%보다 높은 수준이었다.
- 학교 홈페이지에 웹기반의 도박중독 예방 캠페인을 개설하고 운영함
- 대학생 43명을 대상으로 웹기반의 도박중독 예방 지원시스템에 개설된 도박중독 예방교육을 실시한 결과 10점 척도의 도박지식이 교육 전 7.07±2.29에서 교육 후 8.40±1.92로 유의하게 증가하였다.(t=-2.91, p=.005)
- 대학생 도박경험자 134명을 대상으로, 단도박 자기효능감에 영향을 크게 미치는 요인을 다중회귀분석으로 조사한 결과 스트레스(β=-.29, p<.001), 도박 변화동기(β=.25, p=.003) 순으로 나타나 스트레스 관리 및 도박변화동기를 강화하기 위한 예방교육프로그램이 필요함을 시사하였다.
□ 연구개발결과의 중요성
도박중독은 사전에 예방하고, 중독되었을 경우 초기에 치료하는 것이 중요하다. 본 연구에서는 국내 대학 최초로 웹기반의 도박중독 예방 지원시스템을 개발하여 구축 및 운영하고 그 효과를 검증함으로써 학교가 도박문제 예방사업의 한 축으로서 의미 있는 역할을 수행할 수 있도록 시도하였다.
(출처 : 연구결과 요약문 2p)
Abstract
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□ Research Outline
The purpose of this research was to develop a web-based support system for prevention of gambling addiction among college students for the first time in Korea and to establish a linkage between schools and professional institutions, and to verify its meaningful role as an axis
□ Research Outline
The purpose of this research was to develop a web-based support system for prevention of gambling addiction among college students for the first time in Korea and to establish a linkage between schools and professional institutions, and to verify its meaningful role as an axis of gambling prevention projects. In order to minimize trial and error of this study, prior researches were investigated and in-depth face-to-face interviews with college students who had experience of gambling addiction were conducted to design a gambling addiction prevention support system, and then it was developed, built and verified.
□ Result of study compared to study goal
• Purpose of the study in the 1st year
- Research literature and precedent studies on gambling situation and preventive education for college students
- A survey to identify gambling addiction status and educational needs of college students to prevent gambling addiction
• Results of the study in the 1st year
- Twenty one domestic and international papers and six related books were referred including ‘the scope, Focus and Types of Gambling Policies Among Canadian Colleges and Universities(Zhao et. al., 2017).’
- In-depth interviews with a few college students with experience of gambling addiction were conducted to analyze the components of gambling experience through four themes and fourteen sub-topics, which led to the need for preventive education and counseling on gambling.
- Gambling survey was conducted on 577 college students in Seoul, Gyeonggi, Chungcheong and Gyeongsang area.
• Purpose of the study in the 2nd year
- Identifying the current state of gambling problems and educational needs of university students
- Establish and operate a web-based support system on school web site to prevent gambling addiction of college students
- Verify the effectiveness of the preventive education program of the support system
• Results of the study in the 2nd year
- As a result of the gambling survey on 577 college students, 62.2% of the students had gambling experience and 6.1% of students had illegal gambling experience. The prevalence rate of gambling addiction by CPGI was 14.0%, which was higher than that of the previous study of 11.0% in 2011.
- Web-based support system on school web site to prevent gambling addiction of college students was established and it is operated.
- The results of a gambling addiction prevention education program which was opened in the web-based system for 43 college students showed that the 10-point scale of gambling knowledge increased significantly from 7.07±2.29 before to 8.40±1.92 after the training(t=-2.91, p=.005).
- The greatest influence on gambling abstinence in multiple regression analysis was identified in order of stress(β=-.293,p<.001), gambling change motivation(β=.247, p=.003), with 13.9% of explanation power in the survey of 134 college students with gambling experience.
□ Importance of research and development results
It is important to prevent gambling addiction in advance and treat it early if addicted. In this study, for the first time in Korean colleges, a web-based support system for preventing gambling addiction was developed, constructed and operated, and its effects were verified, so that schools could play a meaningful role as an axis of the gambling problem prevention project.
(출처 : SUMMARY 3p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 연구결과 요약문 ... 2
- SUMMARY ... 3
- 목차 ... 4
- 1. 연구개발과제의 개요 ... 5
- 1) 연구의 필요성 ... 5
- 2) 연구목표 ... 5
- 3) 연구범위 ... 5
- 2. 연구수행내용 및 연구결과 ... 6
- 1) 도박실태 및 예방교육에 대한 선행연구 조사 ... 6
- 2) 도박중독 실태 및 교육요구도 파악 ... 6
- 3) 대학생의 도박문제 실태 조사 ... 6
- 4) 대학생 도박중독 예방지원시스템 설계 및 구축 ... 7
- 5) 대학생 도박실태 파악 및 예방교육의 효율성 검증 ... 9
- 3. 연구개발결과의 중요성 ... 9
- 4. 참고문헌 ... 9
- 5. 연구성과 ... 11
- 끝페이지 ... 11
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