최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
DataON 바로가기다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
Edison 바로가기다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
Kafe 바로가기주관연구기관 | 한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
---|---|
연구책임자 | 김현진 |
참여연구자 | 한은정 , 이미나 , 조윤정 , 신혜숙 , 이유정 , 오상아 |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 | 한국어 |
발행년월 | 2019-12 |
주관부처 | 국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
등록번호 | TRKO202000005510 |
DB 구축일자 | 2020-07-29 |
□ 연구 개요
본 연구는 2019년 한국영재교육종단연구의 1단계 연구(영재학교 시기)가 완료됨에 따라, 2020년 2단계 연구(고등교육 시기)의 추진을 위한 조사설계 연구이다([그림 1] 참고). 이에 따라 고등교육 단계에서 영재학교 졸업생의 성장과 발달, 교육적 경험을 살펴보는 데 중요한 경험적, 과학적 기초를 제공하기 위한 연구 절차를 수행하였다.
이 연구의 주요 목적은 영재학교 졸업 후 대학에 입학한 학생의 다양한 대학경험과 성장을 살펴보기 위한 조사모형을 구축하고 조사도구를 개발하는 것이다. 나아가 한국영재
□ 연구 개요
본 연구는 2019년 한국영재교육종단연구의 1단계 연구(영재학교 시기)가 완료됨에 따라, 2020년 2단계 연구(고등교육 시기)의 추진을 위한 조사설계 연구이다([그림 1] 참고). 이에 따라 고등교육 단계에서 영재학교 졸업생의 성장과 발달, 교육적 경험을 살펴보는 데 중요한 경험적, 과학적 기초를 제공하기 위한 연구 절차를 수행하였다.
이 연구의 주요 목적은 영재학교 졸업 후 대학에 입학한 학생의 다양한 대학경험과 성장을 살펴보기 위한 조사모형을 구축하고 조사도구를 개발하는 것이다. 나아가 한국영재교육종단연구의 자료가 축적됨에 따라 분석 방법을 제안하고(분석설계와 시사점 도출),조사 수행 방법(조사설계와 실행, 그리고 산출 결과 제시 방법)과 연구 자료의 정책적 활용방안을 제시하였다. 따라서 본 연구는 조사모형 설계, 분석설계, 조사설계, 결과의 실질적 활용 등을 포괄적으로 담고 있다.
본 연구에서는 2016년 한국영재교육종단연구의 25년 수행을 위한 기초 조사설계 연구(김주아 외, 2016)의 고등교육 관련 델파이조사 결과와 영재교육 졸업생의 고등교육 관련 주요 쟁점이 조사모형 설계에 반영되도록 하였다. 이를 통해 영재교육 수혜자의 고등교육단계에 필요한 주요 쟁점들이 조사모형에 드러날 수 있도록 하였다. 한편, 영재학교 졸업생들이 경험하는 대학생활은 영재학교 졸업생뿐만 아니라 비영재학교 졸업생도 동일하게 경험한다는 사실에 기반을 두어 조사모형을 구축하였다. 즉, 이 연구의 조사설계 과정에서 중요한 기본 전제는 모든 대학생들이 대학과정에서 동일하게 경험한다고 가정하되, 영재교육 졸업생의 대학과정과 성장을 탐색하는 조사모형을 구축하는 것이었다. 따라서 대학교육의 경험과 성과의 관계를 탐색하는 Astin의 모형(I-E-O)(Astin, 1993)을 기본 틀로하되, 영재학교 졸업생의 대학교육의 주요 쟁점을 탐색하여 조사모형에 반영하고자 하였다.
□ 연구내용 구조
이 연구의 주요 연구내용은 조사모형 설계 및 조사설계, 조사도구 개발, 조사도구의 타당화 및 개선 방안 도출, 분석설계 및 정책적 활용 방안이다. 이 연구내용을 구현하기 위한 연구방법으로, 조사모형 개발 및 타당화 절차를 체계적으로 수행하고, 이 과정에서 도출된 연구결과를 담고자 하였다. 구체적인 연구방법은 문헌조사, 영재학교 졸업생의 대학생활 관련 주요 쟁점 도출을 위한 전문가 자문, 문항개발을 위한 협의회 및 전문가의 의견 조사, 예비조사, 측정 문항 타당화 분석, 학생과 전문가의 문항에 대한 의견 조사를통한 개선안 도출, 연구의 시사점 관련 전문가 간담회 실시이다. [그림 2]는 연구에서 수행한 연구과정과 본 보고서의 구조를 보여주고 있다.
□ 조사모형 설계
이 연구는 영재교육, 고등교육 관련 선행연구, 한국영재교육종단연구의 기초 조사설계 연구를 기반으로 이루어졌다. 즉, 조사모형 설계 및 조사도구 개발은 한국영재교육종단 연구 기초 조사설계(김주아 외, 2016)의 델파이 조사 결과와 2장에 제시한 선행연구의 종합적 분석, 그리고 영재교육 졸업생의 대학생활의 주요 쟁점에 대한 전문가 의견 조사를 통해 이루어졌다.
본 연구는 조사모형 설계에 있어서 다음 사항을 고려하였다. 첫째, 영재교육 졸업생의 대학생활에서의 쟁점과 현안을 분석하여 조사모형에 반영한다. 둘째, 영재학교 졸업생들이 대학교육 과정에서 겪는 다양한 경험과 인지적·정의적 성장과 발달을 살펴볼 수 있는 조사모형을 구축한다. 셋째, 다른 조사연구의 결과와 비교할 수 있는 조사내용을 포함함으로써 영재학교 졸업생과 비영재학교 졸업생의 성장을 비교하여 살펴볼 수 있도록 한다.
넷째, 1단계 연구와의 시계열적 분석을 위한 조사내용을 포함한다. 이를 바탕으로 조사 모형과 측정 문항은 총 10회 연구진 협의회를 통해 개발되었으며, 전문가 의견을 통해 보완하였다. 이 결과, 이 연구의 조사모형은 크게 18개 영역, 77개 이상의 하위 요인을포함하고 있다([그림 3] 참고).
□ 조사방법 설계
한국영재교육종단연구의 2단계 연구가 2020년부터 체계적으로 수행되기 위한 조사설계와 관련하여 살펴보면 다음과 같다. 이 연구에서는 1단계 연구참여자가 영재학교 졸업 후 고등교육 시기의 2단계 조사에도 참여한다. 다만 비교집단을 패널로 구성할 경우, 영재학교 학생들과 가정배경 등이 비슷한 학생들을 표집하여 영재교육 성과를 살펴볼 수 있도록 한다. 조사방법의 경우, 온라인 조사를 통해 수행하며, 조사대상의 관리는 조사 전문 업체를 선정하여 체계적으로 관리하여 종단연구 데이터의 누수가 없도록 한다. 조사 진행은 전반기에 조사를 계획하고 조사문항을 개선한다. 이어서 IRB를 수행하고, 9∼10월 조사를 수행한다. 후반기에는 자료 수집 및 클리닝을 하고, 조사결과에 대한 기술보고서를 작성한다. 또한 다음 년도의 심층 조사계획도 수립한다. 조사를 수행한 다음 년도에는 이전 년도의 결과를 심층 분석하여 연구보고서를 작성하는 방식으로 조사의 1년 계획을수립하여 진행한다.
정리하면, 2020년 2단계 종단연구의 1차년도에는 조사계획, 조사 실시, 데이터 클리닝,기술보고서 작성, 다음 년도에는 심층 분석 결과를 담은 보고서 작성과 조사 실시의 전후작업을 수행한다.
□ 예비조사 실시 및 조사도구 타당화
조사도구의 타당화는 조사문항 중에서 타당화가 필요한 연속변수에 대하여 예비조사를 실시한 결과이다. 조사참여자는 2016년부터 2019년까지의 영재학교 졸업생으로, 1학년∼4학년에 재학 중인 학생의 약 15%인 400명을 목표 응답수로 계획하였다. 응답자 모집은 영재학교 졸업생의 SNS를 통해 이루어졌으며, 이때 연구목적과 연구참여자로서의 권리를안내하고 온라인을 통해 조사에 응답할 수 있도록 URL을 제공하였다. 응답 기간은 2019년 8월 26일부터 9월 16일까지였고, 이 기간 동안 총 337명의 응답결과를 수집하였다. 이 중 응답자 1명이 2015년에 영재학교를 졸업하였다고 응답하였으나 2학년으로 확인되어 자료에 포함하였다. 응답자는 남학생이 284명(84.3%), 여학생이 53명(15.7%)인데, 이는 영재학교 졸업생의 대부분이 남학생이라는 점이 반영된 결과이다. 학년별로는 1학년이191명(56.7%), 2학년이 80명(23.7%), 3학년이 44명(13.1%), 4학년이 22명(6.5%)이고, 서울과 대전 지역 재학생이 280명(전체 83.1%)이다.
본 연구의 조사도구 타당화는 연구의 핵심 연구문제로서 연속변수 측정도구에 대한 것이다. 분석방법으로는 측정도구의 각 구인에 대한 요인분석, 기술통계, 신뢰도, 총점문항간 상관(변별력), 문항 제거 시 신뢰도, 문항 간 상관을 실시하였다. 요인분석의 경우, 문항을 자체개발한 측정모형에 대해서는 탐색적 요인분석을 실시하여 구인들을 추출하고구인명을 제시하였다. 한편, 선행연구를 통해 측정모형의 타당성이 확인된 경우에는 확인적 요인분석을 통해 측정모형의 적합도를 확인하였다. 총 21개의 측정모형에 대한 요인분석을 실시하여, 52개의 하위요인을 도출하고 하위요인들에 대한 기술통계 분석결과를 산출하였으며 요인들에 대한 정의를 도출하였다. 또한 연구진은 요인분석, 기초통계분석, 신뢰도 분석 결과를 살펴보고, 문제가 발견된 문항에 대해서는 요인을 구성하는 측정 문항에 대한 내용 검토를 통해 최종 삭제 혹은 수정·보완을 하였다. 각 요인의 분석결과와 정의, 삭제 및 수정된 문항 내용은 본문에 제시하였다.
□ 조사도구 개선 방안
조사 분석을 통해 개선된 조사문항을 정리하여 제시하였고, 조사에 참여한 학생과 전문가의 개선 의견을 종합하여 조사모형 및 문항에 대한 향후 개선안을 제안하였다. 조사도구 개선 방안 관련 구체적 방법으로, 예비조사에 참여한 대학생 중 10명을 섭외하여 문항에 대한 구체적인 의견을 수집하였다. 또한 영재학교 교사(4명), 대학교수(9명)에게도 문항에 대한 검토 의견을 의뢰하였다. 본 연구에서는 수행한 분석 결과에 기반을 둔 조사문항의 수정결과를 제시하였고, 세 집단의 조사도구에 대한 개선 의견을 제시하였다(< 표 Ⅳ-81 참고 >). 이 결과를 참고하여 2020년 초 연구계획 수립 과정에서 조사도구를 보완한 뒤 실제 본 조사를 추진할 수 있을 것이다.
□ 예비조사 분석 결과 활용
전문가 자문을 통한 조사모형 설계 방안 수립 가정에서 추출된 영재학교 졸업생 관련주요 쟁점을 기반으로 예비조사 결과를 분석하였다. 이는 조사의 타당화에서 분석한 측정요인을 제외한 범주형 문항에 대한 분석 결과이다. 이 연구는 조사설계 연구로서 예비조사를 통한 타당화 수행에 초점이 있으므로 기초통계 분석에 기반한다. 따라서 심층적인 분석을 통한 변인과의 관련성을 살펴보는 데에는 제한점이 있다. 이와 같은 좀 더 심층적인 분석에 의한 해석은 다음 년도 본 조사를 통해 이루어질 수 있을 것이다. 이러한 제한점에도 불구하고 이 연구에서 제시한 분석결과는 다음 년도에 영재학교 졸업자의 고등교육 신입생 대상 연구에서 심층적인 분석을 수행하는 데 시사점을 제공할 수 있을 것이다.
□ 연구의 시사점
본 연구는 조사설계 연구로서 기초 연구로서의 중요한 시사점이 있다. 첫째, 이 연구는 고등교육 단계에서 영재학교 졸업생의 성장과 발달, 교육적 경험을 살펴보는 데 중요한 경험적, 과학적 기초를 제공하기 위한 기초 연구라는 점에서 학술적 기여를 고려하였다.
둘째, 한국영재교육종단연구의 고등교육 기간 연구를 위한 기초 연구 수행을 통해 조사모형을 도출하고 측정도구를 개발하여 이를 검증하는 연구 절차를 수행하였다는 데 연구의 의의가 있다. 셋째, 영재학교 졸업생의 대학생활 적응과 관련한 쟁점을 반영하여 조사대상의 특성을 고려한 조사설계 연구를 추진함으로써 연구내용의 신뢰성을 확보하였다.
넷째, 영재학교 졸업생의 고등교육 단계의 경험과 성장을 담은 조사모형을 구축하였으며, 영재교육의 대학교육 관련 연구가 전체 연구의 4% 정도임을 고려할 때 영재학교 졸업생의 고등교육 단계 관련 체계적 연구 자료의 기반을 마련하였다. 따라서 이 연구 자료를 활용하여 다양한 영재교육 관련 실증적 자료 및 학술적 결과 활용에 기여할 수 있을 것이다. 다섯째, 고등교육 관련 다른 종단연구의 요인과 문항을 포함하여 일부 요인에 대해서는 영재학교 졸업생의 시계열적 변화 및 비영재학교 졸업생의 성장과 비교하여 살펴볼 수 있다. 끝으로, 영재교육 수혜자의 국가 창의인재로서의 성장 과정을 살펴볼 수 있는 실증적 자료의 기반을 마련하였다는 데 연구의 의의를 찾을 수 있다.
□ 한국영재교육종단연구의 정책적 활용 방안
한국영재교육종단연구의 정책적 활용 방안을 구안하여 다음과 같이 제안하였다. 첫째,자기주도적 성장을 위한 교육적 지원 시스템 마련을 위한 자료로 활용한다. 즉, 대학교육과정에서 자기주도적 과정 설계, 자율전공 기회를 확대해주고, 자기주도적인 연구 주제를 발굴하여 연구를 추진할 수 있는 기회를 제공할 수 있어야 한다.
둘째, 영재교육 수혜자로서의 인성 및 책무성 성장을 위한 방안을 마련하는 데 활용한다.
즉, 심리정서 역량, 전문성 증진 경험, 사회활동 등이 영재교육대상자의 성장과 발달에 미치는 영향 등을 살펴봄으로써 주요 영향 요인에 대해서는 교육 프로그램을 개발하여제공하는 노력이 필요하다.
셋째, 종단연구 자료 및 결과 공유를 통해 영재교육 프로그램 개발 및 교육체제 모형을 도출할 수 있는 자료로 활용한다. 한국영재교육종단연구의 자료 공유를 통해 많은 연구자들이 심층적으로 연구하여 결과를 공유할 수 있도록 해야 한다. 나아가 이들 결과는 영재교육 정책과 대학교육 정책 수립에 반영될 수 있어야 한다.
넷째, 영재교육 정책 보완과 사회적 인식 제고를 위한 기초 자료로 활용한다. 선수이수제와 같은 영재학교 교육체제의 실효성 제고가 필요하다. 이는 영재학교 교육체제가 대학교육체제로의 연계, 영재교육에 대한 사회적 인식 제고를 통해 이루어질 수 있기 때문이다.
한국영재교육종단연구의 결과를 통해 실증적 자료에 기반한 제도적 보완 및 인식 제고가 이루어져야 한다.
다섯째, 영재학교 졸업생의 창의인재로서 성장을 위한 지원 방안을 도출한다. 영재학교의 설립 목적과 취지에 맞게 영재학교 졸업생들이 국가 창의인재로 성장해 갈 수 있도록 다양한 방안들이 마련되어야 한다. 한국영재교육종단연구는 이러한 제도적 장치 도입의 근거로 활용될 수 있어야 한다.
여섯째, 영재교육 효과 제고를 위한 관계 부처 및 기관 간 논의 및 협력의 기초 자료로 활용한다. 한국영재교육종단연구의 자료를 통해 많은 연구 주제들이 발굴되고 이 연구결과를 기반으로 영재교육 관련 의제들이 발굴되어 부처 간, 관련 기관 간 논의가 활성화 될 수 있을 것으로 기대한다.
일곱째, 새로운 코호트 구성을 통한 ‘영재교육 정책 모형’을 제시한다. 현재 한국영재 교육종단연구는 영재학교 재학 시기부터 추진되었다. 따라서 영재교육이 초·중등 시기의 영재학급, 영재교육원 등의 경험이 성장에 미치는 영향 등을 탐색할 수 있는 연구설계가추진될 필요가 있다.
마지막으로, 한국영재교육종단연구 결과의 정책적 시사점을 공유하는 자리를 정례화하여 모든 영재교육 관련 기관이 중요 결과에 대해 논의하고 협력적으로 정책을 추진할 수 있도록 한다.
(출처 : 연구요약 6p)
Introduction
This study is a research and design study for the promotion of the 2nd phase research (higher education period) in 2020, as the 1st phase research (the gifted school period) of the Korea Research Institute for Gifted and Talented Educationis completed in 2019. Accordingly, a research
Introduction
This study is a research and design study for the promotion of the 2nd phase research (higher education period) in 2020, as the 1st phase research (the gifted school period) of the Korea Research Institute for Gifted and Talented Educationis completed in 2019. Accordingly, a research procedure was conducted to provide an empirical and scientific basis for reviewing the development, growth, andeducational experience of gifted school graduates in higher education.
The main purpose of this study is to build a research model and to develop a research tool to examine the various college experiences and growth of students entering college after graduating from gifted school. Furthermore, as the data of the Korea Research Center for Gifted Education accumulate, we proposed an analysis method (analytical design and implications), a method of conductinga survey (design and implementation of the survey, and a method of presenting the results of the research) and a policy application method of the research data.
Therefore, this study comprehensively includes survey model design, analysis design, survey design, and practical use of results.
The purpose of this study is to reflect the results of the Delphi survey on higher education in the basic survey design study for Korean longitudinal study for gifted and talented education(Kim et al., 2016), and the main issues which gifted education graduates experience in higher education. Through this, the mainissues necessary for the higher education stage of gifted education beneficiaries were revealed in the survey model. On the other hand, the research model was constructed based on the fact that the university life experienced by the gifted school graduates is equally experienced by the non-gifted school graduates. In other words, assuming that all college students experience the same in collegecourses, what we considered, more importantly, was that an important basic premisein the research design process of this study was to build a research model that explores diverse experiences and growth of gifted education graduates in the higher education. Therefore, we used the basic framework, Astin's model (I-E-O), which explores the relationship between experiences and achievements of university education,and moreover we put an effort to embrace the main issues of university education of gifted school graduates reflected in the model.
Structure of the Study
The study consisted of nine chapters. The first chapter included the necessity and purposes of the study, the contents of the study, and the research method.
Specific research contents are survey model design, research tool development, research tool validity and improvement plans for the main survey, analysis design and survey plans. As a research method to implement this research, the research model development and validity process were systematically performed, and then we revealed the results derived from this process. Specific research methods involved literature, experts’ advices to identify major issues related to college life of gifted school graduates, meetings with the research team, experts’ opinions for questionnaire development and experts’ opinions surveys, pilot study, validityanalysis, and improvement plans. It is to draw up an improvement plans and implications of the study by diverse opinions.
Research Model Design
We analyzed the previous research related to gifted education and reviewed the current status of large-scale surveys related to higher education and longitudinal research. Therefore, this study was based on the results of various researches onbasic research and design of Korea's endeavors for gifted education, gifted education and higher education.
Designing the Survey Model and Developing a Survey Tool is a comprehensive analysis of the results of the Delphi survey of the basic study for the Korean longitudinal study on gifted school students(Kim et al., 2016), a comprehensive analysis of previous studies presented in Chapters 2 and 3, and the university life of gifted school graduates. This was done through a survey of expert opinions on key issues. This study considered the followings in designing the survey model.
First, the survey model is based on the issues in college life of gifted education graduates. Second, the survey model is constructed to examine the diverse experiences of the gifted school graduates and the cognitive and affective growth and development. Third, by including survey contents that can be compared with the results of other survey studies, the growth of gifted and non-gifted school graduates can be compared. Fourthly, it includes survey contents for time seriesanalysis with the first stage research. This survey model and measurement itemswere developed through a total of nine research team meetings and modified through expert opinions. The survey model includes seven aspects and more than77 factors (see [Fig. Ⅲ-2]).
To systematically carry out the 2nd stage research of the Korea longitudinal study for Gifted and Talented Education, we suggest as follows. This study did not propose a survey plan for recruitment or sampling because students will participate in the survey at the time of higher education after graduation from the gifted schools. Regarding the survey method, it will be conducted through an online survey, and through a research firm the survey target should be systematically managed so that the data of the longitudinal research should not be not leaked. In the first half-year in the investigation, the survey proceeds survey items improvement and IRB permission. In the second half-year, the survey should be conducted in September-October and then researchers should conduct data cleaning and provide a technical report. In the next year after the survey is conducted, a yearly plan for the survey is established by conducting anin-depth analyses of the results of the previous year. In summary, in the first year of the 2020 longitudinal study, it should provide the research plan, surveyimplement, data cleaning, technical report, and then in the second year of the survey in 2021, in-depth analyses and results will be carried out.
Validity of Measurements
Chapter 5 Validity of Survey Tools is the result of preliminary research on the continuous variables that need to be validated among the survey items. We planed 400 participants, about 15% of first- to fourth-year students at their university, who graduated from gifted school between 2016 and 2019. Of these, Respondent recruitment was done through SNS of the gifted school graduates. At this time, the purpose of the research and the rights of the participants were provided. The response period was from August 26 to September 16, 2019, anda total of 337 responses were collected during this period. The respondents were 284 male students (84.3%) and 53 female students (15.7%), which can beunderstood as the majority of gifted school graduates are male students. Also,data showed by grade, 191 (56.7%) in first grade, 80 (23.7%) in second grade, 44(13.1%) in third grade, 22 (6.5%) in fourth grade, and 280 students in Seoul and Daejeon (83.1%).
As a primary research question, the validity of the survey tool in this study is about the continuous variables. As the analysis method, we analyzed factor analysis, descriptive statistics, reliability, correlations with total score items, and reliability when removing items. In the case of factor analysis, when we developed the items, exploratory factor analysis was used and provided factor names which were elicited by the analyses. On the other hand, when the validity of the measurement model was confirmed through previous studies, the model fits were provided through confirmatory factor analysis. Factor analysis was conducted on 21 measurement models, 52 sub-factors were derived. Also, weconducted descriptive statistical analyses of sub-factors were used, and definitionsof the factors were derived. Also, based on the results of factor analysis, basicstatistical analysis and reliability analysis, measurement items constituting factorswere deleted, corrected and supplemented. The analysis results of each factor and the definition, as well as deletion and revision of the each item are presented.
Suggestions to Improve the Measurements
The results and future directions for the improvement of the survey tools were summarized and presented through the analysis of the survey. To do this, we received opinions on items and the model from ten college students who participated in the pilot study, the four teachers of the gifted schools, and nineprofessors. Based on the analysis results, the results of the revision of the survey questions were presented. The survey in the next year will perform using these results. With reference to the contents of this study, the research tool can besupplemented in the planning process of early 2020 to carry out the actualresearch.
Results of preliminary study
Results and Conclusions of the Preliminary Survey related to the issues of gifted school graduates and the issues the previous research. We provided the results regarding categorical variables and excluded continuous ones. Also, we presented conclusions as the implications of the analysis results. However, there are limitations to obtain and interpret the results. For example, this study is the preliminary research as a survey design study, and based on the basic statistical analyses, and thus these conclusions are based on that results. Therefore, more in-depth analysis will be available through the next year's survey. Despite theselimitations, the results of the research presented in this chapter may provide implications for conducting in-depth analysis in the next year's study on freshmen in higher education, whom were graduated from gifted schools.
Implications
The implications of this study are as follows. First, it is meaningful in that the research procedure was derived by conducting the basic research for the study of higher education in Korea for the gifted education, and developing and verifying the measurement tool. Second, it secured the credibility of the research contents by reflecting the issues related to adaptation to college life of gifted school graduates and by considering the characteristics of the survey subjects.
Third, as research on gifted education regarding the higher education level made up 4% of the total research, this study is able to supply systematic research materials for the fundamental study for the higher education level of gifted school graduates. Fourth, some factors, including factors and questions of other longitudinal studies related to higher education, can be compared with timeseries changes of gifted school graduates and growth of non-gifted schoolgraduates. Fifth, a survey model embraces the experiences and growth of thehigher education level of gifted school graduates. Lastly, the significance of thestudy is that it has laid the foundation for empirical data that can examine the growth process of gifted education beneficiaries as national creative talents.
Suggestions for Analysis Plans and Policy Implications of KGELS
The suggestions for the Korean Longitudinal Study on Gifted and Talented Education proposes an analysis design and application plans and policy application plans. Regarding the analysis design, it is as follows. First, the analytical design proposed the linkage between the first and second research data. Second, eight analysis methods were proposed for the developmentalcharacteristics of gifted education subjects and for the growth model. Third, weproposed an analysis methods related to college life adaptation issues of giftedschool graduates.
Finally, this study considers academic contributions in that it is a fundamental study to provide an empirical and scientific bases for examining the development, growth, and educational experiences of gifted school graduates at the higher education level. In addition, this study proposes the policy application plans of the Korean longitudinal study for gifted and talented education as follows. First, it will be used as basic data for social demand and policy change of gifted education. Second, it will be used as the data to develop the gifted education program and suggest the new educational system model by sharing longitudinal research data and results. Third, we can derive support measures for growth as creative talents for graduates of gifted schools. Fourth, we can prepare an educational supportive system for self-directed growth. Fifth, it will be used to prepare a plan for the growth of character and accountability as beneficiaries of gifted education. Sixth, it will be used as a basis for discussion and cooperation among related ministries and institutions to enhance the giftededucation effects. Seventh, it will be used as the data to enhance the outcomeof the gifted education policy and to spread the outcome through sharing results.
Lastly, we will regularly share the policy implications of the results of Korea's endowment of gifted education and use it as a clue key for all institutions relatedto gifted education to discuss important outcomes and to promote policies cooperatively.
(출처 : Abstract 230p)
과제명(ProjectTitle) : | - |
---|---|
연구책임자(Manager) : | - |
과제기간(DetailSeriesProject) : | - |
총연구비 (DetailSeriesProject) : | - |
키워드(keyword) : | - |
과제수행기간(LeadAgency) : | - |
연구목표(Goal) : | - |
연구내용(Abstract) : | - |
기대효과(Effect) : | - |
Copyright KISTI. All Rights Reserved.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.