보고서 정보
주관연구기관 |
한국여성정책연구원 Korean Women’s Development Institute |
연구책임자 |
이미정
|
참여연구자 |
윤덕경
,
전혜상
,
정수연
,
이성미
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2019-10 |
과제시작연도 |
2019 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
등록번호 |
TRKO202000005547 |
과제고유번호 |
1105014750 |
사업명 |
한국여성정책연구원(R&D) |
DB 구축일자 |
2020-07-29
|
키워드 |
성희롱 고충.문화예술계 성폭력.
|
초록
▼
Ⅰ. 서 론
□ 연구 목적 및 필요성
○ 2018년 초 촉발된 미투운동을 통해 문화예술계 성폭력 피해 폭로에 이어 문화예술계 대학에서도 피해 폭로와 관련 대책을 요구하는 학생들의 요구가 언론에 보도됨. 정부는 문화예술계 성희롱・성폭력 방지를위한 대책을 논의하고 관련 정책을 추진하고 있음.
○ 본 연구에서는 미투운동 이후 문화예술계 대학 교육프로그램에서의 성희롱・성폭력 발생 맥락과 피해 실태를 파악하고 관련 개선방안을 모색하는 것을 목적으로 함.
□ 연구내용
○ Ⅰ장은 연구의 필요성과 목적, 연구방법
Ⅰ. 서 론
□ 연구 목적 및 필요성
○ 2018년 초 촉발된 미투운동을 통해 문화예술계 성폭력 피해 폭로에 이어 문화예술계 대학에서도 피해 폭로와 관련 대책을 요구하는 학생들의 요구가 언론에 보도됨. 정부는 문화예술계 성희롱・성폭력 방지를위한 대책을 논의하고 관련 정책을 추진하고 있음.
○ 본 연구에서는 미투운동 이후 문화예술계 대학 교육프로그램에서의 성희롱・성폭력 발생 맥락과 피해 실태를 파악하고 관련 개선방안을 모색하는 것을 목적으로 함.
□ 연구내용
○ Ⅰ장은 연구의 필요성과 목적, 연구방법을 간략하게 밝힘으로서 연구의 전체적인 개요를 밝힘. Ⅱ장은 기존 문헌과 언론기사 분석을 통해 문화예술계 대학에서 발생한 성폭력 현황을 살펴봄. Ⅲ장에서는 성희롱・성폭력 근절을 위한 문화예술계 정책과 교육계 정책을 검토함으로써 문화예술계 대학 대상 정책방안을 제안함. Ⅵ장은 문화예술계 대학의 성희롱・성폭력 관련 규정을 분석하고 이와 관련한 개선방안을 제시함.
○ Ⅴ장부터 Ⅷ장에서는 문화예술계 대학 관련자 심층면접을 분석했는데,Ⅴ장부터 Ⅶ장은 문화예술계 대학 학생, 졸업생 등, Ⅷ장은 대학 내 성희롱 고충상담원을 대상으로 수행한 심층면접의 내용을 분석함. Ⅴ장에서는 문화예술계 대학 내 성희롱과 성폭력을 가능케 하는 문화적 맥락을, Ⅵ장은 문화예술계 대학생들의 성희롱・성폭력 피해 현황을,Ⅶ장은 이러한 성희롱・성폭력에 대한 대응 현황을 분석함. Ⅷ장은 성희롱 고충상담원을 통해 살펴본 문화예술계 대학 내 상황과 처리과정에 대한 분석을 주요내용으로 함.
○ 이상의 연구수행을 토대로 Ⅸ장에서는 문화예술계 대학 내 성희롱・성폭력 방지를 위한 정책개선방안을 제시함.
□ 연구방법
○ 문화예술계 대학에서의 성희롱・성폭력 관련 선행연구 내용을 분석하고,성희롱・성폭력 방지를 위해 그간 추진되었던 문화예술계와 교육 분야정책내용을 검토함.
○ 문화예술계 대학 내 관련 규정 검토를 위해 문화예술 교육 프로그램을 운영하는 일부 전문대학과 4년제 대학을 선정하여 성희롱・성폭력 관련규정의 명칭, 제정년도, 용어 정의, 규정의 적용 범위, 성희롱고충 담당기관, 사건조사 및 처리, 피해자 보호, 폭력예방교육 관련 내용 등을 분석함.
○ 언론을 통해 보도되었던 문화예술계 대학 내 성희롱 성폭력 사건의 발생 양상을 확인하기 위해 총 41개 언론매체가 2018년 1월 29일부터 2019년 8월 20일까지 1년 7개월간 보도된 기사 중 피해 상황과 이후 사건처리에 대한 상세한 내용을 담은 것을 선정하여 분석함.
○ 문화예술 대학 내 성희롱・성폭행 발생 맥락과 구체적인 피해 현황 파악을 위해 피해자 조력인과 학부생 및 대학원생, 강사, 성희롱고충 상담기구 상담원 대상으로 개별 및 집단 심층면접을 수행함. 피해자 조력자를 대상으로 사건 내용, 피해 경험과 이후 대응, 피해자 보호의 쟁점, 성희롱고충상담기구에 대한 인식을, 학생 대상으로는 문화예술계 교육과정에서의 섹슈얼리티 표현의 문제, 성별 위계문화, 피해 및 대응경험, 개선사항을, 성희롱고충상담원을 대상으로 사건접수 및 처리과정,문화예술계 핵과 사건 현황, 운영상 고충, 미투운동 이후 현황 등에 대해 파악함.
(출처 : 연구요약 6p)
Abstract
▼
Through the Me Too movement, which was sparked in early 2018, revelations of sexual violence in the arts and culture community became widespread. Through media reports, it became known thatstudent voices in the education community were also demanding that victimization in the arts and culture sector
Through the Me Too movement, which was sparked in early 2018, revelations of sexual violence in the arts and culture community became widespread. Through media reports, it became known thatstudent voices in the education community were also demanding that victimization in the arts and culture sector be revealed, and thatcountermeasures be taken. Sexual harassment and sexual violencein educational programs for arts and culture at universities is an act that violates students' human rights and the right to study, and institutional improvement to eradicate it is demanded.
In this study, we examined the current status of sexual harassment and sexual violence in university arts and culture education programs after the Me Too movement, and searched for related measures forimprovement. To do this, we searched news articles about sexual harassment and sexual violence in arts and culture programs at universities and analyzed regulations on handling sexual harassment grievances. In-depth interviews were conducted with undergraduatestudents, graduate students, and university graduates to understandthe aspects and structural context of sexual harassment and sexualviolence occurring in university arts and culture education programs.
In order to identify problems related to the handling of sexual harassment and sexual violence grievances within universities, in-depth interviews were conducted with counselors from grievance counseling organizations and students. In addition, we reviewed policydata related to the prevention of sexual harassment and sexual violence in the fields of education and arts and culture, and presented related measures for improvement.
The following is the current status related to the occurrence of sexual harassment and sexual violence in the culture and arts sector,which was revealed through in-depth interviews with relevant people,such as arts and culture university students. In university arts and culture education programs, there is a tendency to emphasize gender stereotypes, the sexual objectification of women, and male-centeredhierarchy. Education with sexuality as a theme occurs more frequentlythan in other fields, and through misunderstandings about this,expressions about sexuality sometimes lead to sexual harassment.
Sexual harassment and sexual violence targeting university studentsoccurred in various locations, both inside and outside schools. Victimssuffered psychological trauma during or after the incident, and also suffered from secondary attacks from the perpetrator or colleaguesduring the course of the statement investigation.
In response to university authorities' lukewarm response to sexual harassment and sexual violence, students formed student committees or task forces and demanded fair investigations and disciplinaryaction from schools on behalf of the victims. They delivered student opinions about the punishment of perpetrators to schools. Students also urged the preparation of regulations for supplementing the victim protection and support system, for performing efficient work atcollaborative artistic work sites, and for preventing sexual harassment and sexual assault.
According to an interview with a sexual harassment grievance counselor, the gender sensitivity of arts and culture university studentsis high, but the gender sensitivity of some instructors and professors in their 50s and 60s is on the low side. These educators are said to have low awareness about sexual harassment and sexual assault and believe they are natural acts. Counselors said that professors andlecturers make indiscreet, sexually explicit expressions in class or in personal spaces, sometimes leading to sexual assault.
After the Me Too movement, student awareness and trust in sexual harassment grievance counseling organizations is higher than before,but it is said that efforts are needed to restore trust in theseorganizations and to improve perceptions of them. In particular, they point out that special approaches are needed in consideration of arts and culture students, who have many practical skills classesand on-site classes. In addition, the counselors' position is that sexualharassment and sexual violence prevention education should beadopted as a compulsory subject. In order to improve the ability ofthese organizations to carry out their duties, it was revealed thatsupplementing their professional human resources is urgently needed to resolve their heavy workload.
Based on the results of this study, our recommendation for policy improvement is as follows: In order to eradicate sexual harassment and sexual violence in arts and culture at universities, the Ministry of Education should modify related laws. The Ministry of Educationshould reflect universities' performance on preventing sexual harassmentand sexual violence in evaluations, and the ministry should provide support so universities can conduct surveys on gender discrimination on a regular basis.
The Ministry of Culture, Sports and Tourism should cooperate with the Ministry of Education to allow university arts and culture students to use counseling centers for professionals in the arts andculture sector. The Ministry of Culture, Sports and Tourism and the Ministry of Education should prevent artist lecturers and professors who are perpetrators from receiving artist support funds or servingon art and culture juries by sharing information about them.
There is a sexual harrassment grievance handling organization in almost every university, but they are run as a formality and need to be made substantial. Improvements should be made in the directionof supplementing the weak human and material resources of eachorganization, investigating regulations on preventing sexual harassmentand sexual violence, protecting and supporting victims, and boosting the justice and effectiveness of disciplinary measures.
(출처 : Abstract 294p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 발간사 ... 4
- 연구요약 ... 6
- 목차 ... 32
- 표목차 ... 38
- 그림목차 ... 39
- Ⅰ. 서 론 ... 40
- 1. 연구 필요성 및 목적 ... 42
- 2. 연구방법 ... 44
- 가. 언론기사 내용 분석 ... 44
- 나. 문화예술계 대학생 피해 관련 인터뷰 ... 45
- 다. 문화예술계 강사 인터뷰 ... 49
- 라. 성희롱 고충상담기구 담당자 인터뷰 ... 50
- 마. 인터뷰 자료 분석 방법 ... 52
- Ⅱ. 문화예술계 대학의 성폭력 관련 현황 ... 56
- 1. 미투운동과 문화예술계 성폭력 ... 58
- 가. 미투운동과 문화예술계 성폭력 ... 58
- 2. 문화예술계 성폭력 실태와 특성 ... 63
- 가. 문화예술계 성희롱・성폭력 실태 ... 63
- 나. 문화예술계 작업활동 여건과 성폭력 ... 66
- 3. 문화예술계 대학의 성폭력 현황과 특성 ... 69
- 가. 문화예술계 대학 현황 ... 69
- 나. 문화예술계 대학의 성폭력 실태 ... 74
- 다. 언론기사를 통해 본 문화예술계 대학의 성폭력 ... 76
- 라. 문화예술계 대학의 자정 노력과 한계 ... 82
- 4. 소결 ... 83
- Ⅲ. 문화예술계 대학 정책 ... 86
- 1. 성희롱・성폭력 근절을 위한 문화예술계 정책 ... 88
- 가. 문화예술계 정책 추진경과 및 정책방향 ... 88
- 나. 시행 정책 ... 90
- 2. 성희롱・성폭력 근절을 위한 고등교육기관 정책 ... 99
- 가. 추진과정 ... 99
- 나. 고등교육기관(대학교 등) 성희롱・성폭력 근절 대책 ... 100
- 3. 성희롱・성폭력 근절을 위한 문화예술계 대학 정책 제안 ... 107
- 가. 대학 예술계열 학과의 특성과 현황 ... 108
- 나. 문화예술계 대학 정책 ... 114
- 4. 소결 ... 116
- Ⅳ. 문화예술계 대학의 성희롱・성폭력 관련 규정 분석 ... 118
- 1. 각 대학의 성희롱・성폭력 관련 규정 분석 ... 120
- 가. 조사개요 ... 120
- 나. 성희롱・성폭력 관련 분석결과 ... 124
- 다. 규정 내 관련 용어의 정의 및 적용 범위 ... 126
- 라. 성희롱 고충 담당기관 ... 128
- 마. 사건조사 및 처리 ... 130
- 바. 피해자 보호조항 ... 133
- 사. 폭력예방교육 ... 133
- 2. 관련 규정 개선방안 ... 134
- 가. 정확한 용어사용 및 규정의 적용범위 확대 ... 134
- 나. 성희롱고충 상담원 전문성 및 역량강화 지원 ... 135
- 다. 사건처리 중 피신고인 사퇴 제한 및 처리시한 명시 ... 135
- 라. 피해자 보호규정의 내실화 ... 136
- 마. 성희롱・성폭력 예방교육의 실효성 제고 ... 136
- Ⅴ. 문화예술계 대학의 문화와 성희롱・성폭력 ... 138
- 1. 교수와 강사의 권력 ... 140
- 가. 동경의 대상 ... 141
- 나. 기회로의 매개 ... 143
- 다. 심사 권력 ... 146
- 2. 성별화된 위계구조 하에서의 교육 ... 147
- 가. 남성 위주의 교육 프로그램 ... 147
- 나. 교육 프로그램에서의 남성 카르텔 ... 150
- 3. 교육과정에서의 위계에 의한 통제 ... 152
- 가. 공동예술작업에서의 위계를 통한 통제 ... 152
- 나. 도제식 교육과 폐쇄적 집단문화 ... 155
- 4. 섹슈얼리티에 대한 인식 ... 157
- 가. 성적 자유분방함에 대한 강조 ... 157
- 나. 성별 고정관념과 성적 대상화 ... 160
- 5. 소결 ... 164
- Ⅵ. 문화예술계 대학생의 성희롱・성폭력 피해 경험 ... 166
- 1. 성희롱・성폭력 발생 공간 ... 168
- 가. 강의실 ... 168
- 나. 연구실 ... 169
- 다. 회식자리 ... 170
- 라. 사적 술자리 ... 172
- 마. 기타 상황 ... 174
- 2. 성희롱・성폭력 가해자 특성 ... 175
- 3. 성희롱・성폭력으로 인한 정서적 후유증 ... 178
- 4. 성희롱・성폭력 이후 2차가해의 전개 양상 ... 180
- 5. 소결 ... 181
- Ⅶ. 문화예술계 대학생의 성희롱・성폭력 대응 ... 184
- 1. 미투운동과 성희롱・성폭력 피해 드러내기 ... 186
- 2. 학생자치단체를 통한 대응 ... 188
- 가. 비상대책위 등 학생 조력인의 등장 ... 188
- 나. 비상대책위의 초기 대응 ... 190
- 다. 비상대책위의 대리인 역할 ... 193
- 라. 비상대책위원회 구성원이 겪는 어려움 ... 195
- 3. 성희롱 고충상담기구의 사건 처리 ... 197
- 가. 피해자 보호와 지원 미흡 ... 197
- 나. 외부기관 접촉을 통한 문제 해결 시도 ... 199
- 다. 성고충상담기구에 대한 부정적 평가 ... 199
- 4. 조사위원회의 전문성 부족 ... 203
- 5. 징계에 대한 학생들의 불만 ... 205
- 6. 학생 요구에 대한 대학 당국의 대응 ... 207
- 7. 대학 당국과 학과에 바라는 바 ... 209
- 8. 제도개선을 위해 바라는 바 ... 212
- 가. 성희롱 고충상담기구 ... 212
- 나. 성희롱・성폭력 예방교육 ... 213
- 다. 미투운동 이후 성숙한 대응이 요구됨 ... 217
- 9. 소결 ... 218
- Ⅷ. 고충상담원이 본 문화예술계 대학생의 성희롱・성폭력 피해 ... 220
- 1. 구성원들의 성인지성과 위계 문화 ... 222
- 가. 학생과 교수의 성인지성 ... 222
- 나. 위계 문화 ... 225
- 2. 성희롱・성폭력 신고를 둘러싼 양상 ... 227
- 가. 성희롱・성폭력 신고 현황 ... 227
- 나. 가해자 지위에 따른 대응의 차이 ... 230
- 다. 성희롱 고충상담기구의 평판 ... 231
- 라. 대자보를 통한 신고 ... 232
- 마. 2차피해 ... 234
- 3. 대학 내 사건 조사 ... 236
- 4. 징계 처리 ... 237
- 5. 미투운동 이후의 변화 ... 238
- 가. 학내 분위기의 변화 ... 238
- 나. 교원 임용 시 성범죄 조회 ... 239
- 다. 대학 당국의 직권조사 ... 240
- 라. 피해자 보호 및 지원 ... 241
- 6. 폭력예방교육 ... 242
- 가. 학생 대상 예방교육 과제 ... 242
- 나. 폭력예방교육 참여 유도 ... 245
- 다. 온라인 교육 현황 ... 246
- 7. 성폭력 방지업무 관련 고충상담원의 견해 ... 248
- 가. 성희롱 고충상담원의 고충 ... 248
- 나. 성희롱 고충상담원이 바라는 바 ... 250
- 8. 소결 ... 252
- Ⅸ. 정책 개선방안 ... 256
- 1. 성희롱・성폭력 근절 관련 교육부 책무 강화 ... 258
- 가. 관련 법령 정비 및 준수를 통한 이행력 제고 ... 258
- 나. 문화예술계 대학의 특별 관리・감독 ... 259
- 다. 성희롱・성폭력 방지 실적을 대학 평가에 반영 ... 260
- 라. 문화예술계 대학의 성차별 실태조사 ... 261
- 2. 성희롱고충처리기구의 운영 내실화 ... 262
- 가. 성희롱고충처리기구의 운영의 법적 근거 ... 262
- 나. 성희롱 고충처리기구 운영의 문제점 ... 263
- 다. 성희롱 고충처리기구의 부실한 운영 ... 263
- 라. 성희롱 고충처리기구의 운영 내실화 방안 ... 264
- 3. 문화예술계 대학에 초점을 둔 정책 ... 266
- 가. 신고와 관련하여 문체부와 교육부의 협력 강화 ... 266
- 나. 문체부와 교육의 가해자 정보 공유 ... 266
- 다. 국립예술학교 대상 문체부 관리 책임 강화 ... 266
- 라. 성인지성 제고를 위한 교과목 확산 ... 267
- 4. 성희롱・성폭력 관련 규정 개선방안 ... 268
- 가. 적절한 용어 사용과 적용범위 확대 ... 268
- 나. 성희롱고충상담원 전담 인력과 전문성 확보 ... 268
- 다. 사건처리 중 피신고인 사퇴 제한 및 처리시한 명시 ... 269
- 라. 피해자 보호 규정의 실효성 제고 ... 269
- 마. 사건조사 이후 주요 단계별로 피해자 대상 통지 ... 270
- 바. 조사 및 징계위원회의 공정성 확보 ... 270
- 사. 폭력예방교육의 실효성 제고 ... 271
- 참고문헌 ... 274
- Abstract ... 294
- 끝페이지 ... 298
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.