보고서 정보
주관연구기관 |
정보통신정책연구원 Korea Information Society Development Institute |
연구책임자 |
조성은
|
참여연구자 |
손상영
,
선지원
,
문정욱
,
김희연
,
양기문
,
정선민
,
송민이
,
강민정
,
윤호영
,
박혜경
,
주병기
,
성욱준
,
김시정
,
설준호
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2019-12 |
과제시작연도 |
2019 |
주관부처 |
과학기술정보통신부 Ministry of Science and ICT |
연구관리전문기관 |
정보통신기획평가원 Institute of Information&Communications Technology Planning&Evaluation |
등록번호 |
TRKO202000029540 |
과제고유번호 |
1711080899 |
사업명 |
ICT진흥및혁신기반조성(R&D) |
DB 구축일자 |
2020-10-10
|
키워드 |
디지털 포용.포용적 성장.포용사회.사회정책.4차산업혁명.Digital Inclusion.Inclusive Growth.Inclusive Society.Social Policies.4th Industrial Revolution.ICT.
|
초록
▼
◦본 연구 사업은 기술 발전에 따른 사회 변동 안정화를 위한 정부의 사회정책을 지원 ◦「디지털 기반의 포용사회 구현 전략(안)」을 지원하고 디지털 포용 정책을 위한 프로파일링과 재원 조달 방안, 사회이동성 제고, 공공서비스 혁신 등 사회정책 수요에 따른 연구를 수행 ◦본 연구의 주요 내용은 다음과 같음
- 포용적 성장의 개념과 방향을 고찰하고, 각국의 디지털 전략과 디지털 포용 구현 계획을 분석하여 디지털 기반의 포용사회 구현 전략 및 정책과제의 방향성 제시
- 디지털 포용 프로파일링 조사를 수행하여 디지털화의 진전에 따
◦본 연구 사업은 기술 발전에 따른 사회 변동 안정화를 위한 정부의 사회정책을 지원 ◦「디지털 기반의 포용사회 구현 전략(안)」을 지원하고 디지털 포용 정책을 위한 프로파일링과 재원 조달 방안, 사회이동성 제고, 공공서비스 혁신 등 사회정책 수요에 따른 연구를 수행 ◦본 연구의 주요 내용은 다음과 같음
- 포용적 성장의 개념과 방향을 고찰하고, 각국의 디지털 전략과 디지털 포용 구현 계획을 분석하여 디지털 기반의 포용사회 구현 전략 및 정책과제의 방향성 제시
- 디지털 포용 프로파일링 조사를 수행하여 디지털화의 진전에 따른 새로운 방식의 디지털 격차 조사를 시도하고 개선방안을 제시
- 포용적 성장을 위한 사회 이동성 과제 중 교육격차 완화에 주목하여 방과후 학교 사업에서의 디지털 기반 전략 제안
- 지능정보기술 역기능 대처에 필요한 사회 정책과 그에 따른 사회비용 발생을 고려하여 추가 재원조달 다변화를 위한 장단기 정책과제 도출
- 디지털 포용 관점에서 우리나라 공공서비스 과정의 문제점과 이슈를 파악하고 생애주기적 관점에서의 디지털 포용을 위한 공공서비스 혁신 방안을 제시
- 디지털 기반의 포용사회 구현 비전과 이를 실현하기 위한 주요 전략 목표, 실천과제를 제시
(출처 : 요약서 5p)
Abstract
▼
Ⅳ. Contents and Results
The Korea Information Society Development Institute (KISDI) carried out the “2019 Study on ICT-Based Solutions to Social Issues” through close collaboration with agencies under the Ministry of Science and ICT and external experts, whose aim is to support strategies(plans)
Ⅳ. Contents and Results
The Korea Information Society Development Institute (KISDI) carried out the “2019 Study on ICT-Based Solutions to Social Issues” through close collaboration with agencies under the Ministry of Science and ICT and external experts, whose aim is to support strategies(plans) for building a digital-based inclusive society and to conduct research based on social policy demands such as profiling and financing for digital inclusion policies, theimprovement of social mobility, public service innovation, and so forth. What each chapter deals with is summarized as follows:
Chapter 2 reviews a socio-economic environment where a policy framework, ‘inclusive growth,’ is identified under the theme of ‘Inclusive Growth and Digital Inclusion,’ looking into the concepts of inclusive growth and policy recommendations in the context of the international community. It also deals with the vision of an innovative inclusive nation reflecting Korea’s contextual circumstances, examining how digital technologies can be used to achieve the vision. Circumstances in the global community are also discussed,where the term ‘digital inclusion’ is, ‘if rarely,’ used to seek digital-based social innovationpolicies for the age of digitization. Lastly, the situations in Korea are checked based on the concept of digital inclusion, identifying issues that should be resolved in the future.
Chapter 3 involves profiling for coming up with strategies for digital inclusion through the analysis of digital inclusion in the era of digital transformation. First, the digital divide in Korea is analyzed, looking into policies for the underprivileged to narrow the gap. Then, policies for strengthening the digital capabilities of citizens are presented and analyzed, proposing ways to improve policies for the digitally disadvantaged, as well as digitalinclusion policies.
Chapter 4 figures out the status of intra-and inter-generational upward mobility in Korea and analyzes existing related policies under the theme of ‘Digital Strategies and the Enhancement of Social Mobility for Inclusive Growth,’ identifying social mobility-related issues and digital strategies for inclusive growth based thereon. In order to improve social mobility and to reduce inequalities in opportunities, top priority should be given to closingthe educational divide. One of the exemplary projects is an after-school program. For its promotion, it is desirable to use AI and other advanced ICT technologies. For the purpose of strengthening the program, the following two digital strategies are presented. First,computer education programs for sharing experiences in SW development with thosemajoring in computer science are developed and disseminated. Second, those majoring in education and computer science cooperate to develop and distribute computer-aided and customized learning contents for after-school curricula.
Chapter 5 seeks ways to secure additional financial resources, considering social policies for controlling the adverse effects of intelligent ICT systems including automating inequality, as well as incurred social costs, under the theme of “Diversifying Funding for Digital Inclusion Policies.” To this end, robot and digital taxes, which have recently emerged as key issues, are reviewed, studying their appropriateness. Conducting a survey of citizens and experts to identify their recognition of new utility bill systems for digital inclusion policies, social attitudes towards the issue are also examined. Short-and long-term projects for financing diversification are also identified through the review of and empiricalresearch on systems.
Chapter 6 identifies the issues of Korea’s public services from the perspectives of digital inclusion under the theme of “Public Service Innovation for Digital Inclusion” and devises each counter-strategy, thereby seeking ways to bring innovation to public services to enable all citizens including the underprivileged to equally enjoy public services. Plans to bring innovation to the whole process of discovering, selecting, offering, promoting, and using public services based on central agencies-local governments-the private sector partnerships are presented to enable the private sector-led and community-based public services to be provided. To this end, checking the trends of ICT-based public services at home and abroad and analyzing prior research, the problems of current public services are diagnosed. At the same time, ways to bring innovation to public services based onintelligent ICT systems, as well as future policy directions, for life cycle perspectives-based digital inclusion, are presented via case studies, in-depth interviews with experts, and soforth.
Chapter 7 provides policy implications based on specific research results. How social policies should be used to establish a digitally inclusive society and what contributions digital systems can make thereto are presented, proposing related policy projects.
(출처 : SUMMARY 14p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 제 출 문 ... 3
- 보고서 요약서 ... 5
- 요 약 문 ... 7
- SUMMARY ... 13
- CONTENTS ... 19
- 목차 ... 21
- 표목차 ... 25
- 그림목차 ... 29
- 제 1 장 서 론 ... 33
- 제 1 절 연구의 배경 및 목적 ... 33
- 제 2 절 연구 내용 ... 34
- 1. 연구 사업의 추진 ... 34
- 2. 세부 정책 연구 내용 및 구성 ... 36
- 제 2 장 포용적 성장과 디지털 포용 ... 38
- 제 1 절 사회 환경의 변화 ... 38
- 1. 저출생 및 고령사회 ... 38
- 2. 노동시장의 양극화와 사회이동성 저하 ... 39
- 제 2 절 경제 환경의 변화 ... 42
- 1. 경제 저성장과 노동 기여도 감소 추세 ... 42
- 2. 소득분배 양극화와 이중경제 ... 43
- 제 3 절 포용적 성장에 대한 정책 논의 ... 46
- 1. OECD의 포용적 성장 논의 전개 ... 46
- 2. OECD의 포용적 성장 지표에 따른 국내 포용적 성장 수준 ... 49
- 3. 세계경제포럼(WEF)의 포용적 성장과 발전보고서 ... 51
- 4. 유엔(UN)의 포용적이고 지속가능한 성장 전략 ... 51
- 5. 종합: 국제사회의 포용적 성장 추구의 관점과 방향 ... 52
- 제 4 절 디지털 포용을 향한 국제사회의 논의 ... 52
- 1. 국제기구 및 주요국의 디지털 전략 ... 53
- 2. 디지털 포용 ... 66
- 3. 사회가 요구하는 디지털 역량 수준의 고도화와 대응 정책 ... 70
- 4. 국가 내 지역 간 디지털 격차 수준 파악을 위한 정책 방안 ... 79
- 5. 디지털 서비스의 접근성을 위한 정책 방안 ... 82
- 제 5 절 디지털 포용에 대한 우리나라의 위치 ... 85
- 제 3 장 디지털 전환에서의 디지털 포용 실태 분석 ... 91
- 제 1 절 디지털 격차에 대한 이론적 고찰 ... 91
- 1. 디지털 격차와 디지털 자본 ... 91
- 2. 새로운 디지털 격차와 불평등의 구조 ... 92
- 제 2 절 디지털 포용 프로파일링 조사·분석 개요 ... 101
- 1. 조사 개요 ... 101
- 2. IT 관련 교육훈련 경험 및 태도 ... 104
- 3. 인터넷 활용 및 디지털 역량 수준 ... 108
- 4. 신기술·신서비스 수용 단계 ... 111
- 5. 급속한 디지털 전환에 대한 태도 및 유연성 ... 113
- 6. 디지털 포용에 대한 인식 ... 115
- 제 3 절 역량 수준별 디지털 포용 프로파일링 분석 결과 ... 116
- 1. 분석 방법 ... 117
- 2. 분석 결과 ... 119
- 3. 소결 ... 138
- 제 4 절 취약계층 ... 140
- 1. 취약계층 대상의 정보격차해소 지원 사업 개요 ... 140
- 2. 취약계층 인터뷰 대상자 ... 142
- 3. 취약계층 대상의 정보화교육 수강생 인터뷰 요약 ... 144
- 4. 취약계층 대상의 정보화교육 교육기관 담당자(강사) 인터뷰 요약 ... 149
- 5. 소결 및 시사점 ... 153
- 제 4 장 포용적 성장을 위한 사회이동성 향상과 디지털 전략 ... 159
- 제 1 절 포용적 성장과 한국경제의 불평등 ... 159
- 1. 포용적 성장 ... 159
- 2. 한국경제와 불평등 ... 162
- 제 2 절 사회이동성과 교육격차 해소 정책 ... 168
- 1. 교육격차와 사회 이동성 저하 ... 168
- 2. 우리나라 교육격차 해소 관련 정책들 ... 172
- 3. 방과후학교 사업과 성과 ... 174
- 4. 교육격차 해소를 위한 국내외 디지털 전략 사례 분석 ... 179
- 제 3 절 소결: 방과후학교 디지털 전략 ... 182
- 제 5 장 디지털 포용 정책을 위한 재원 조달 다변화 방안 ... 184
- 제 1 절 디지털 포용과 재원 조달 다변화의 필요성 ... 184
- 1. 디지털 포용의 차원에서 디지털 역기능 대응의 중요성 ... 184
- 2. 재원 조달 다변화 연구의 필요성과 목적 ... 187
- 제 2 절 재원 조달 다변화를 위한 논의와 대안의 검토 ... 189
- 1. 4차산업혁명과 관련한 새로운 재정 정책에 대한 선행 연구 ... 189
- 2. 로봇세(Robot Tax) 논의에 대한 검토 ... 191
- 3. 지능정보기술 소유자에 대한 특별 과세 ... 197
- 4. 디지털세(Digital Tax)의 고려 ... 198
- 5. 지능정보기술과 관련한 사회보험 제도 ... 199
- 제 3 절 새로운 재원 조달 방안에 대한 인식 조사 ... 201
- 1. 디지털 포용을 위한 추가 세 부담에 대한 인식 조사 ... 201
- 2. 디지털 포용을 위한 재원 조달 다변화 방안에 대한 전문가 설문 조사 ... 216
- 제 4 절 소 결 ... 218
- 제 6 장 디지털 포용을 위한 공공서비스 혁신 방안 ... 220
- 제 1 절 국내외 ICT 기반 공공서비스 추진 현황 ... 221
- 제 2 절 공공서비스 패러다임 변화 ... 229
- 1. 공공서비스 개념과 범위 ... 229
- 2. 공공서비스 혁신 ... 230
- 제 3 절 ICT 기반 공공서비스 이슈와 문제점 ... 234
- 1. ICT 기반 공공서비스 혁신 시스템의 문제 ... 234
- 2. 제한된 수요 기반형 서비스 발굴의 문제 ... 235
- 3. 서비스 시행 이후 품질 보장 및 지속적 품질 관리 문제 ... 235
- 제 4 절 ICT 기반 공공서비스 혁신 사례 분석 ... 236
- 1. 우리나라의 주요 ICT 기반 공공서비스 혁신 사례 ... 237
- 2. 분석결과 및 시사점 ... 261
- 제 5 절 ICT 기반 공공서비스 혁신 방안 도출을 위한 전문가 조사 ... 263
- 1. 전문가 의견조사 개요 ... 263
- 2. 전문가 의견조사 결과 ... 263
- 제 6 절 디지털 포용을 위한 공공서비스 혁신 방안과 정책 방향 ... 280
- 1. 디지털 포용을 위한 공공서비스 혁신 체계 ... 280
- 2. 공공서비스 프로세스별 개선 방안 ... 283
- 3. ICT 기반 공공서비스 혁신을 위한 협력적 거버넌스 방안 ... 291
- 제 7 절 소 결 ... 293
- 제 7 장 결론 및 정책적 시사점 ... 296
- 1. 디지털 포용 전략 비전 및 주요 목표 ... 296
- 2. 디지털 역량 강화 및 보편화 전략 방향 ... 299
- 3. 디지털 혁신 전략 방향 ... 304
- 4. 디지털 전환에 따른 역기능 방지 ... 306
- 참 고 문 헌 ... 309
- 부 록 ... 322
- 끝페이지 ... 323
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.