보고서 정보
주관연구기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
연구책임자 |
김은영
|
참여연구자 |
서재영
,
유미해
,
장지은
,
함은혜
,
김성봉
,
이슬기
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2020-12 |
과제시작연도 |
2020 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
과제관리전문기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
등록번호 |
TRKO202100005754 |
과제고유번호 |
1105015794 |
사업명 |
한국교육개발원(R&D) |
DB 구축일자 |
2021-06-19
|
초록
▼
본 연구는 OECD의 「고등교육의 창의성과 비판적사고력 강화와 평가(Fostering and assessing students’ creativity and critical thinking in higher education and teacher education)」 프로젝트의 일환으로 국내에서 추진되었다. 우리나라는 교원 교육 트랙에 참여하면서 초ㆍ중등 교사가 되고자 하는 교원양성기관의 학생들의 창의성과 비판적사고 역량을 향상시키기 위해서 궁극적으로 대학에서는 어떤 교육을 할 수 있고, 그와 같은 교육실현을 가능하게, 혹은 어렵게
본 연구는 OECD의 「고등교육의 창의성과 비판적사고력 강화와 평가(Fostering and assessing students’ creativity and critical thinking in higher education and teacher education)」 프로젝트의 일환으로 국내에서 추진되었다. 우리나라는 교원 교육 트랙에 참여하면서 초ㆍ중등 교사가 되고자 하는 교원양성기관의 학생들의 창의성과 비판적사고 역량을 향상시키기 위해서 궁극적으로 대학에서는 어떤 교육을 할 수 있고, 그와 같은 교육실현을 가능하게, 혹은 어렵게 하는 여건 및 특징이 있다면 무엇인가를 탐색하는 것이다.
즉, 우리나라 초ㆍ중등 교원양성기관에서 육성하고 있는 학생들의 창의성과 비판적사고 역량을 향상시키기 위한 궁극적인 대학 교육의 모습이 무엇이며, 그와 같은 교육을 실현가능하게 하는 촉진 및 장애요인을 탐색하는 것이다. 이를 위해 국내 교원양성기관의 세 과목을 연구 대상으로 삼아, 실질적인 연구수행 기간인 약 석 달 동안, 강의 목적, 내용, 활동, 평가 등을 분석하고, 설문조사, 면담, 수업관찰 등을 통해 국내 교원양성기관에서의 창의성과 비판적사고력을 높일 수 있는 수업 방안과 문제 및 개선방안 등을 탐색하였다.
먼저, Ⅱ장에서는 창의성과 비판적사고력을 문헌분석을 통해 이론적으로 탐색하였다.
창의성과 비판적사고의 개념과 관련 역량교육, 교원의 창의성과 비판적사고 교육역량 등을 분석하였다. 그리고 이들 역량을 측정할 수 있는 기존에 개발된 조사도구의 분석을 함께 담았다.
Ⅲ장에서는 본 연구의 배경이 되는 OECD 사업에 참여하고 있는 국가와 대학, 기대 성과를 기술한 사업개요와 함께 본 연구에 활용되는 OECD 설문도구와 루브릭을 대상으로 문항구성 내용과 특성을 이론적으로 분석ㆍ설명하며 본 연구의 이해를 높이고자 하였다.
Ⅳ장에서는 대학의 교수법 지원 및 예비교원의 연구활동 참여 사례로서, 서울대, 맥길대, 숙명여대의 개별적인 교수학습 지원 프로그램과, 공주대학의 학부생의 연구활동 경험을 위한 사업 참여 사례를 제공하였다.
Ⅴ장에서는 설문조사를 위한 장으로, 학생과 교수 대상 OECD 설문도구를 번역하고 타당화하는 작업과 설문 문항 구성을 제시하고 사전 설문조사의 분석 결과를 제시하였다.
Ⅵ장에서는 이 연구에 참여하는 세 수업의 목적과 내용, 수업활동과 과제, 기대성과, 창의성과 비판적사고를 평가할 수 있는 기준과 내용, 그리고 2020년 비대면 수업 운영상황으로 인한 문제점 등을 나타냈다.
Ⅶ장에서는 창의성과 비판적사고력 강화 측면에서 바라본 수업의 특성과 이슈를 분석하여 담았다. 이 장에서는 수업 기획 단계에서 예상된 성과와 수업 운영 과정과 결과에서 드러나는 쟁점들이 제시되었다. 이를 위해 면담조사와 수업관찰 등을 통해 얻어진 자료를 활용되어 제공하였다.
마지막으로, Ⅷ장에서는 본 연구에서 도출된 시사점을 바탕으로 정책 제언을 담았다.
수업차원에서 개선할 수 있는 내용으로 활동 및 교육내용, 교수법 관련 사항을 제시하였고, 대학 차원에서 할 수 있는 교수 지원과 제도 개선을 위주로 방안을 제시하였다.
(출처 : 연구요약 7p)
Abstract
▼
This study was conducted as part of OECD’s 「Fostering and assessing creativity and critical thinking in higher education」 project in Korea. This study aimed to explore how teacher education can serve ultimately to improve creativity and critical thinking skills of pre-service primary and secondary s
This study was conducted as part of OECD’s 「Fostering and assessing creativity and critical thinking in higher education」 project in Korea. This study aimed to explore how teacher education can serve ultimately to improve creativity and critical thinking skills of pre-service primary and secondary school teachers, what makes such education possible and what conditions and challenges exist in implementing such education. This study examined the three courses offered in teacher education institutions in Korea and analyzed their objectives, contents, activities, and assessment. This study explored pedagogical approaches that could promote creativity and critical thinking in teacher education institutions and discussed issues and measures for improvement by conducting surveys, interviews, and classroom observations for three months.
Chapter II explored the theoretical background on creativity and critical thinking through literature review. Education to foster competencies for creativity and critical thinking was explored and teachers’competencies for creativity and critical thinking were analyzed. In addition, the analysis of the research tools to measure these competencies was included as well.
Chapter III introduced the overview of the OECD’s project which worked as the backdrop of this study. It included the description of participant countries, higher education institutions, and some expected outcomes of the project.
This chapter theoretically analyzed and explained the OECD questionnaires and rubrics on the contents of the items and characteristics, which intended to help to understand this study better.
Chapter Ⅳ presented the cases of Seoul National University, McGill University, and Sookmyung Women’s University as examples of providing individual support in teaching and learning on the institutional level and the case of Kongju National University’s project as an example of pre-service teachers’participating in research activities offered by the university.
Chapter V presented the questionnaires for students and instructors. This chapter included the translation and validation of these questionnaires and it presented the composition of the questionnaires’ items. Additionally, this chapter presented the findings from the analysis of the pre-questionnaires.
Chapter VI explained the objectives, contents, class activities and assignments, expected learning outcomes, and standards and contents to assess creativity and critical thinking of the three courses which participated in this study.
It also presented some challenges and problems that online classes posed in 2020.
Chapter VII analyzed the characteristics and issues of the courses, arising from the aspect of strengthening creativity and critical thinking. This chapter presented the expected outcomes formed from the planning/designing phase and the issues that appeared from the process and the outcome of actually teaching the course. For this, data obtained from interviews and classroom observations was utilized and presented.
Finally, Chapter VIII included policy recommendations based on the implications drawn from this study. Suggestions were made to improve class activities, contents, and pedagogical approaches for the level of the course.
In addition, as for the institutional level, measures to strengthen institutional support in teaching and learning and to reform relevant policies were suggested.
(출처 : Abstract 231p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 머리말 ... 5
- 연구요약 ... 7
- 목차 ... 9
- 표목차 ... 11
- 그림목차 ... 13
- Ⅰ. 서론 ... 15
- 1. 연구의 배경 ... 17
- 2. 연구의 필요성 및 목적 ... 19
- 3. 연구내용 ... 21
- 4. 연구방법 ... 23
- Ⅱ. 이론적 배경 ... 27
- 1. 선행연구 분석 ... 29
- Ⅲ. OECD 고등교육에서의 창의성과 비판적사고력 강화 및 평가 사업 ... 59
- 1. OECD 고등교육에서의 창의성 및 비판적사고력 육성 및 평가 사업 ... 61
- Ⅳ. 대학의 교수법 지원 및 예비 교원의 연구활동 참여 사례 ... 73
- 1. 서울대 ... 75
- 2. 맥길대 ... 93
- 3. 숙명여대 ... 103
- 4. 공주대(공주대학교 예비교사 교육연구 지원 사업 사례) ... 114
- 5. 소결 및 시사점 ... 121
- Ⅴ. 설문 조사 개요 및 분석 ... 125
- 1. 조사 개요 ... 127
- 2. 조사 내용 및 결과 ... 131
- 3. 소결 및 시사점 ... 159
- Ⅵ. 수업 사례 분석 ... 161
- 1. 개요 ... 163
- 2. 개별 과목별 내용 및 특성 분석 ... 164
- Ⅶ. 창의성과 비판적사고 강화 측면에서 바라 본 수업의 특성 및 이슈 분석 ... 193
- 1. 창의성과 비판적사고의 개념에 대한 학생의 인식 ... 196
- 2. 설계를 통해 기대된 수업성과와 학생이 인식한 성과 ... 199
- 3. 수업운영 및 학습과정에서 드러난 이슈 ... 204
- Ⅷ. 시사점 및 정책제언 ... 211
- 1. 교원양성기관의 교육과정 및 수업관련 제언 ... 213
- 2. 대학 수준의 제도 개선: 인사 제도, 교수학습 지원 개선 ... 214
- 참고문헌 ... 219
- Abstract ... 231
- 부록 ... 235
- 끝페이지 ... 270
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.