보고서 정보
주관연구기관 |
(주)에그락 |
연구책임자 |
제영수
|
참여연구자 |
Peter Bae
,
류동식
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보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2017-04 |
과제시작연도 |
2016 |
주관부처 |
미래창조과학부 Ministry of Science, ICT and Future Planning |
과제관리전문기관 |
정보통신기획평가원 Institute of Information&Communications Technology Planning&Evaluation |
등록번호 |
TRKO202100007034 |
과제고유번호 |
1711035344 |
사업명 |
첨단융복합콘텐츠기술개발 |
DB 구축일자 |
2021-07-24
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키워드 |
사물 콘텐츠.콘텐츠 추상화.의미 추출.콘텐츠 드라핑.사물 콘텐츠 플랫폼.CoT(Contents of Things).Contents Abstraction.Context Extraction.Contents Dropping.CoT Platform.
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초록
▼
연구의 목적 및 내용
< 연구의 목적 >
IoT 기술을 기반으로 1) 주변 사물과 공간으로부터 의미를 추출하여 사물 콘텐츠를 생성(CEL 모듈)하고 2) 사용자의 스마트 디바이스 및 웨어러블 디바이스 등을 통하여 사용자와 인터랙션(CAL 모듈)하는 방법에 대한 3) 플랫폼 및 그 부가기술(CoT 운영서버 플랫폼)의 개발을 최종목표로 하여 다음의 구체적 산출물을 개발함
- CAL모듈(Contents Abstraction Layer)
- CEL모듈(Contents Extraction Layer)
- CoT 운
연구의 목적 및 내용
< 연구의 목적 >
IoT 기술을 기반으로 1) 주변 사물과 공간으로부터 의미를 추출하여 사물 콘텐츠를 생성(CEL 모듈)하고 2) 사용자의 스마트 디바이스 및 웨어러블 디바이스 등을 통하여 사용자와 인터랙션(CAL 모듈)하는 방법에 대한 3) 플랫폼 및 그 부가기술(CoT 운영서버 플랫폼)의 개발을 최종목표로 하여 다음의 구체적 산출물을 개발함
- CAL모듈(Contents Abstraction Layer)
- CEL모듈(Contents Extraction Layer)
- CoT 운영서버 플랫폼
- Lead(시범) 디바이스로써 “보이스 박스” HW 개발
- Lead(시범) 서비스로써 “콘텐츠 Dropping 서비스”개발
< 연구의 내용 >
1) 사물 콘텐츠 운영 플랫폼 (CoT 플랫폼)
· IoT로부터 다양한 형태의 CoT(사물콘텐츠) 생성, Domain 정의 및 운영기술(CAL 모듈)
· CoT로부터 공간, 사물에 관한 Context 추출 및 관리 기술(CEL 모듈)
· GPS, in-door navigation, sensory network, BLE 등 기존 위치기반 기술 및 IoT 기술을 활용 공간인지 및 Internet으로 연결된 사물인지 기술(보이스 박스 등 CoT 자체 디바이스)
2) 사용자 인터랙션 기술
· CoT(사물콘텐츠)와 스마트디바이스/웨어러블디바이스 등 사용자 운영 기기와 인터랙션 기술(CAL 모듈)
· CoT(사물콘텐츠)와 DID, Intelligent SNS등과 연계 클라우드와 분리된 실제공간 개념의 서비스 구축 및 인터페이스 기술(콘텐츠 Dropping 서비스)
· 실제공간 개념에서의 감성 시각화 기술 및 UX 디자인(CoT 플랫폼 내 프리젠테이션 계층)
· 클라우드와 분리된 개별 네트워크(Isolated Network) 상에서 floating, dropping등의 새로운 커뮤니케이션 방법과 인터랙션 방법(콘텐츠 Dropping 서비스)
3) 서비스 상용화
· 개발된 융합 콘텐츠 인터랙션 플랫폼을 기반으로 글로벌 상용 서비스의 실행
연구개발성과
1. CAL 모듈 (Contents Abstraction Layer)
· 생활주변 사물(스마트 가전, 스마트 디바이스 등)을 제어하기 위해 각 제조사가 공개한 open API를 디지털 콘텐츠 관점으로 분류하여 “Abstract”들을 정의
· 정의된 “Abstract“별 CoT API를 개발(meta API)
· 과제기간 중 약 10여종 사물을 대상으로 선정하고, 각 사물별 글로벌 시장점유율 상위 제조사를 선정하여 CoT API와 연동
· 과제기간 중 약 10여종의 “Abstract“을 정의하고 CoT API를 개발
2. CEL 모듈 (Contents Extraction Layer)
· CAL 모듈을 통하여 사물로부터 모인 data를 기반으로 context를 추출하고, context로부터 콘텐츠를 추출
· 감성 컴퓨팅(affective computing), 온톨로지 등의 기술을 기반으로 각 사물에 대한 감성적 캐릭터 부여 및 연관 콘텐츠 생성
· 과제기간 중 사용자 개인 및 사물에 대한 특성을 200종 이상으로 분류할 수 있는 분류체계 개발
· 개인 및 사물의 200종 특성분류 별 의인화 된 캐릭터를 통한 감성표현 콘텐츠 개발
3. DB 및 운영 서버 플랫폼
· 상기 CAL 모듈의 “Abstract”별 CoT API를 publish 하기 위한 Web Service 개발
· 상기 CEL 모듈의 CoT Context 및 감성표현 콘텐츠를 publish 하기 위한 Web Service 개발
· CoT 플랫폼의 backend system 개발
· CAL, CEL, DB, Presentation(Web 및 App)을 모두 포함한 전체 시스템의 Packaging 개발
4. CoT Lead 디바이스 “보이스 박스”
· CoT 플랫폼 기술의 완결성을 위해 Lead 디바이스(시범용)로 개발함
· 기본적으로 무선 스피커 기능을 함
· WiFi 또는 블루투스를 통하여 네트워크에 연결됨
· CAL API를 통해 외부 음원을 보이스 박스로 출력함
· CAL API를 통해 보이스 박스 주변 사운드를 녹음하여 서버로 전송함
5. CoT Lead 서비스 “ 콘텐츠 Dropping 서비스”
· CoT 플랫폼 기술의 완결성을 위해 Lead 서비스(시범용)로 개발함
· 모바일 App의 형태로 배포
· 사용자는 특정 공간, 특정 시간, 특정 사용자에게 제공하고자 하는 콘텐츠를 서버에 등록하고 해당 조건이 성립되었을 때 콘텐츠가 전달됨
· 클라우드와 분리된 개별 네트워크(Isolated Network) 상에서 floating, dropping 등의 새로운 커뮤니케이션 방법과 인터액션 방법을 제공함
· 콘텐츠 Dropping 서비스를 통하여 다음의 콘텐츠를 전달함
· 콘텐츠 Dropping 서비스를 통하여 CAL API 및 운영서버 플랫폼이 기능함을 검증
연구개발성과의 활용계획(기대효과)
1) CAL 모듈(Contents Abstraction Layer)
· 수요처 : 서비스 사업자, 개발자
· 도입효과 : 외부 서비스 사업자에게 제공하여 서비스 사업자가 CAL 모듈을 통하여 연동되는 스마트 기기와 디지털 콘텐츠 관련 서비스를 효율적으로 개발할 수 있음
· 상용화 모델
√ 초기 : 개발 ECO 확산을 위해 CAL 모듈 API 무료제공
√ 중기 이후 : CAL API를 통한 유료 서비스 실행 시 서비스 사업자와 revenue share
2) CEL 모듈(Contents Extraction Layer)
· 수요처 : 서비스 사업자, 개발자, 커머스 사업자(소비자 프로파일링 용도로 수요가 큼)
· 도입효과 : 외부 서비스 사업자에게 제공하여 서비스 사업자가 CEL 모듈을 통하여 연동되는 스마트 기기와 사용자의 특성분류(Context) 및 사물 감성표현 콘텐츠를 관련 서비스에 효율적으로 포함시켜 개발할 수 있음
· 상용화 모델
√ 초기 : 개발 ECO 확산을 위해 CEL 모듈 Context 특성분류 결과 무료제공
√ 중기 이후 : Context 특성분류 결과 제공 서비스 유료화
3) 보이스 박스(Lead 디바이스)
· 수요처 : 일반 소비자
· 도입효과 : 가족 간 커뮤니케이션 수단 등으로 사용 가능, 외부서비스 사업자가 어떤 서비스를 개발할지에 따라 다양한 부가가치 발생 가능함
· 상용화 모델 : 온오프라인 유통경로를 통해 유료판매
4) 콘텐츠 Dropping 서비스(Lead 서비스)
· 수요처 : 일반 소비자
· 도입효과 : 새로운 형태의 SNS
· 상용화 모델 : App 무료배포, App내 광고수익 모델
5) CoT 플랫폼
· 수요처 : 서비스 사업자, 개발자
(출처 : 요약문 6p)
Abstract
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Purpose & Contents
< Purpose >
Based on IoT technology, this research aims to develop how to extract context from objects and space around a user and how to interact with a user through smart devices and wearable devices and related overall system platform with additional technologies.
This
Purpose & Contents
< Purpose >
Based on IoT technology, this research aims to develop how to extract context from objects and space around a user and how to interact with a user through smart devices and wearable devices and related overall system platform with additional technologies.
This research should include to develop the following deliverables ;
- CAL moduel(Contents Abstraction Layer)
- CEL moduel(Contents Extraction Layer)
- CoT Server Platform
- Lead device“Voice Box”
- Lead service “Contents Dropping Service”
< Contents >
1) CoT Platform
· Operating technology regarding a creation of various CoT and definitions of domains(CAL module)
· Context extraction and management technology for space and objects from CoT (CEL module)
· Space-based and Internet-connected object recognition technology (CoT's own devices such as voice boxes) utilizing existing location-based technology and IoT technology such as GPS, in-door navigation, sensory network,
2) User Interaction Technology
· User operating devices such as CoT (object contents) and smart devices / wearable devices and interaction technology (CAL module)
· Service construction and interface technology (content dropping service) of real space concept separated from cloud linked with CoT (object contents), DID, Intelligent SNS,
· Emotional visualization technology and UX design (presentation layer in CoT platform)
· New communication method and interaction method (content dropping service) such as floating and dropping on separate network separated from cloud.
3) Commercialization of services
· Implementation of global commercial services based on developed converged content interaction platform
Results
1. CAL 모듈 (Contents Abstraction Layer)
· Define "Abstracts" by classifying the open APIs disclosed by each manufacturer into digital contents to control living things (smart appliances, smart devices, etc.)
· Develop CoT API (meta API) per "Abstract"
· About 10 types of objects were selected during the project period, and the top manufacturers of global market share by each object were selected and linked with CoT API
· Define about 10 kinds of "Abstract" and developed CoT API
2. CEL 모듈 (Contents Extraction Layer)
· Extract context from data gathered from objects through CAL module, extract contents from context
· Emotional character creation and related content creation for each object based on technologies such as affective computing and ontology
· Development of classification system that can classify more than 200 kinds of characteristics of users and objects during the project period
· Development of emotional expression contents through personified character by 200 kinds of person and object classification
3. DB and operating server platform
· Development of Web Service for publishing CoL API for "Abstract" of CAL module
· Development of Web Service for publishing CoT Context and Emotional Expression Contents of the CEL module
· Development of backend system of CoT platform
· Packaging development of the entire system including CAL, CEL, DB, Presentation (Web and App)
4. CoT Lead device "Voice box"
· Developed as a lead device (for demonstration) for the completeness of CoT platform technology
· Basically, it has wireless speaker function.
· Connected to the network via WiFi or Bluetooth
· Outputs external sound source to voice box via CAL API
· The sound around the voice box is recorded by the CAL API and sent to the server
5. CoT Lead Service "Content Dropping Service“
· Developed as a lead service (for demonstration) for the completeness of CoT platform technology
· Deployed in the form of mobile apps
· The user registers the contents to be provided to the specific space, specific time, and specific users to the server, and the contents are delivered when the conditions are satisfied
· Provides new communication and interaction methods, such as floating and dropping, on separate networks separated from the cloud.
· Deliver the following content through content dropping service
· Verification that CAL API and operating server platform function through contents dropping service
Expected Contribution
1) CAL Module (Contents Abstraction Layer)
· Customer: Service provider, developer
· Effect of introduction: Provide to external service providers, enabling service providers to efficiently develop smart devices and digital contents related services linked through CAL module
· Commercialization model
√ Initial: Provide free CAL module API to spread development ECO
√ After mid-term: When the paid service is executed through the CAL API,
2) CEL module (Contents Extraction Layer)
· Demand: Service providers, developers, and commerce operators (Demand for consumer profiling is high)
· Effect of introduction: Provided to external service providers, service providers can efficiently develop smart devices that are linked through the CEL module, contents of users' expressions and expressions of object sensibility in related services efficiently
· Commercialization model
√ Initial: Provides free CEL module Context classification result for spreading development ECO
√ After mid-term: Context property classification result service provision service
3) Voice box (Lead device)
· Consumer: Consumer
· Effect of introduction: It can be used as a means of communication between family members, and it is possible to generate various added value depending on which services an external service provider develops.
· Commercialization model: paid sales through on-line distribution channels
4) Content Dropping Service (Lead Service)
· Consumer: Consumer
· Effects: New forms of SNS
· Commercialization model: App distribution free, ad revenue model in App
5) CoT platform
· Customer: Service provider, developer
(출처 : SUMMARY 10p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 제 출 문 ... 2
- 보고서 요약서 ... 4
- 연구개발사업 주요 연구성과 ... 5
- 국문 요약문 ... 6
- SUMMARY ... 10
- 목차 ... 14
- 제1장. 연구개발과제의 개요 ... 15
- 1. 연구개발 목적 ... 15
- 2. 연구개발의 필요성 ... 20
- 3. 연구개발 범위 ... 22
- 제2장. 국내외 기술 개발 현황 ... 26
- 제3장. 연구 수행 내용 및 성과 ... 45
- 제4장. 목표 달성도 및 관련 분야 기여도 ... 76
- 제5장. 연구개발성과의 활용계획 ... 78
- 제6장. 연구 과정에서 수집한 해외 과학기술 정보 ... 80
- 제7장. 연구개발성과의 보안등급 ... 80
- 제8장. 국가과학기술종합정보시스템에 등록한 연구시설·장비 현황 ... 80
- 제9장. 연구개발과제 수행에 따른 연구실 등의 안전 조치 이행 실적 ... 80
- 제10장. 연구개발과제의 대표적 연구 실적 ... 81
- 제11장. 기타 사항 ... 82
- 제12장. 참고 문헌 ... 82
- 붙임1. 자체 보안관리 진단표 ... 83
- 붙임2. 연구실 안전조치 이행표 ... 84
- 끝페이지 ... 84
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