보고서 정보
주관연구기관 |
한국한의학연구원 Korea Institute of Oriental Medicine |
연구책임자 |
권오민
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2019-12 |
과제시작연도 |
2018 |
주관부처 |
보건복지부 [Ministry of Health & Welfare(MW)(MW) |
등록번호 |
TRKO202100008654 |
과제고유번호 |
1465026983 |
사업명 |
한의약선도기술개발(R&D) |
DB 구축일자 |
2021-08-21
|
키워드 |
전통의학.국제협력.말레이시아.한의약.기획.Traditional Medicine.International cooperation.Malaysia.Traditional Korean Medicine.Planning.
|
초록
▼
○ 말레이시아 전통의학 분야 수요는 현지답사, 전문가 자문 및 현지인 인터뷰, 유관 기관 담당자 인터뷰, 자료 조사 등을 통해 취합함.
○ 다양한 출처와 이해당사자를 대상으로 조사한 바에 따라 도출된 한국-말레이 전통의학 협력사업 목록(안)을 도출함. 본 연구를 통해 도출된 사업은 무상 지원 형태가 대부분이고, 양측의 교류 수요가 적극적이지 않은 것으로 파악되었음. 그러나 장기적 관점에서 바라본다면 신남방정책이 추진중인 이 시점에 전통의학 분야도 상호 교류의 물꼬를 트는 것은 좋은 전략이라고 판단됨. 말레이시아 T&CM 사업성
○ 말레이시아 전통의학 분야 수요는 현지답사, 전문가 자문 및 현지인 인터뷰, 유관 기관 담당자 인터뷰, 자료 조사 등을 통해 취합함.
○ 다양한 출처와 이해당사자를 대상으로 조사한 바에 따라 도출된 한국-말레이 전통의학 협력사업 목록(안)을 도출함. 본 연구를 통해 도출된 사업은 무상 지원 형태가 대부분이고, 양측의 교류 수요가 적극적이지 않은 것으로 파악되었음. 그러나 장기적 관점에서 바라본다면 신남방정책이 추진중인 이 시점에 전통의학 분야도 상호 교류의 물꼬를 트는 것은 좋은 전략이라고 판단됨. 말레이시아 T&CM 사업성은 낮은 것으로 파악됨. 무엇보다 말레이시아 내 중의학의 영향을 고려하여야함.
○ 정책분야보다는 연구분야 수요가 구체적임. 연구분야의 경우 정부기관과 학교에서는 한약(재) 연구/관리에, 공공병원 혹은 병원을 보유하고 있는 중의과대학은 임상시험에도 관심이 많았음. 임상시험의 경우 정부기관은 마취와 항암치료 부작용 관리 영역(의료기술)으로만 한정하여 관심을 보임. 한약(제제)에 대한 임상시험은 도출되지 않음. 한약(제제)의 경우 산업 분야에서 제형 변경에 대한 수요를 나타냄.
(출처 : 요약서 3p)
Abstract
▼
1. Purposes
○ The purpose of this study is to identify the Korea-Malaysia cooperation issues in the field of Traditional Medicine (TM) and to suggest policy implications for effective implementation of the identified issues.
2. Scope of research
2.1. Current status on Traditional Medici
1. Purposes
○ The purpose of this study is to identify the Korea-Malaysia cooperation issues in the field of Traditional Medicine (TM) and to suggest policy implications for effective implementation of the identified issues.
2. Scope of research
2.1. Current status on Traditional Medicine among Major Asian Countries
○ We investigated TM a total of 8 countries in China, Taiwan, Japan, Hong Kong, Singapore, Thailand, Vietnam, Malaysia, and related policies, R&D, international cooperation, and industry.
○ In Malaysia, to search the current status of TM research, in addition to PubMed, the local research status was specifically reviewed through a search such as Google scholar. In addition to the Ministry of Welfare, the Ministry of Agriculture and Forestry and pharmaceutical companies selling herbal medicineswere also investigated.
2.2. Survey on Demands in Traditional Medicine
○ (Malaysian side) In addition to the literature review, the survey on-demand in TM was intended to gather opinions from various perspectives through interviews with WHO offices in the Western Pacific region, field trips, expert advice, entry (trying) companies, and local interviews.
○ (Korean side) To identify domestic demand in TM, the current status of each field (education, service, industry, etc.) was examined through consultation and data survey.
3. Results
○ (Malaysia’s demands on TM) The Ministry of Health, Department of Traditional Medicine, established and announced a development plan (2018-2027) for TM field. In the future, cooperation with Malaysia needs to consider strategically focusing on Malaysia's main businesses.
-The development plan includes (1) practices; (2) education and training; (3) herbal medicines and relevant products; (4) R&D. It set current issues and short-, medium-, and long-term strategies across four areas. Because TM is not part of the national health care system yet, it focuses on the registration/regulation and monitoring of education, practices, and herbal medicines. The research field is a very low priority and the amount ofinvestment is insufficient.
-The Malaysian Department of Traditional Medicine, Ministry of Health has cooperated with India and China. Malaysia's main target countries for the sequential implementation of the 10-year plan, and has been steadily receiving consultations from domestic and foreign TM experts including Korea.
○ (Korea's demands on TM) The priority areas of interested and/or available related to the globalization of TM and its advancement into overseas markets were joint research, expansion of TM health facilities and TM doctors into other countries, local community TM public health projects, constructing the infrastructure. Malaysia was a low priority country but included in all countries in all sectors. Malaysia was the highest priority in the field of TM infrastructure.
4. Conclusions
○ A list of Korea-Malay traditional medicine cooperation projects was drawn. The draft list has a total of 54 projects from 10 sectors: policy, regulation, training, research, clinical practices, agriculture, industry, promotion and advertisement, infrastructure construction, and other sectors.
○ Most of the projects derived through this study were found to be free of charge, and the demand for cooperation was not that positive. However, from a long-term perspective, it would be a good strategy for the TM sector to intertwine with each other at this time of the new Southern policy.
○ Based on marketability and development potential, Malaysian TM business was low. The demand for research rather than other sectors was more specific than for policy.
(출처 : SUMMARY 6p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 제출문 ... 2
- 보고서 요약서 ... 3
- 요약문 ... 4
- SUMMARY ... 6
- 목차 ... 8
- 표목차 ... 10
- 그림목차 ... 13
- 부록목차 ... 15
- 제1장. 연구과제 개요 ... 16
- 제1절. 연구(기획)의 필요성 ... 16
- 제2절. 주요 연구(기획) 내용 및 방법 ... 19
- 제3절. 연구(기획) 추진체계 ... 21
- 제4절. 추진 일정 ... 22
- 제2장. 아시아 주요국가의 전통의학 현황 ... 23
- 제1절. 중국 ... 23
- 제2절. 대만 ... 37
- 제3절. 일본 ... 41
- 제4절. 홍콩 ... 46
- 제5절. 싱가포르 ... 52
- 제6절. 베트남 ... 58
- 제7절. 태국 ... 60
- 제8절. 말레이시아 ... 65
- 제3장. 전통의학 분야에서 한국과 아시아국가의 협력/지원 사례 ... 92
- 제1절. 보건복지부 ... 92
- 제2절. 식약처 ... 98
- 제3절. 농림축산식품부 ... 99
- 제4절. 한국한의학연구원 ... 100
- 제5절. 한국한의약진흥원(前 한약진흥재단) ... 106
- 제6절. 한국국제협력단(KOICA) ... 108
- 제7절. 경희대학교 ... 109
- 제9절. KIST 천연물연구소 ... 111
- 제10절. 한국생명공학연구원 ... 111
- 제11절. 민간한방병원 ... 113
- 제4장. 말레이시아 전통의학 분야 수요 ... 115
- 제1절. WHO 서태평양 지역본부 자료 (비공개 자료) ... 116
- 제2절. 전통보완의학 청사진 10개년 발전계획 ... 121
- 제3절. 현지답사와 현지인 인터뷰를 통해 도출한 수요 ... 123
- 제4절. 한국 측의 對말레이시아 수요 (비공개 자료) ... 125
- 제5장. 말레이시아와의 전통의학 국제협력 방안의 시사점 ... 126
- 제1절. 개괄 ... 126
- 제2절. 행정/규제부문 ... 128
- 제3절. 교육/연수부문 ... 129
- 제4절. 임상/진료부문 ... 131
- 제5절. 연구부문 ... 132
- 제6절. 산업부문 ... 134
- 제6장. 한국-말레이시아 전통의학 협력 사업(안) ... 136
- 제1절. 도출된 사업 목록(안) ... 136
- 제7장. 소결 ... 144
- 제8장. 활용계획 ... 145
- 참고문헌 ... 146
- 부록 ... 151
- 부록 1. 말레이시아 전통보완의학 10개년 계획 번역본(Blueprint) ... 152
- 부록 2. 말레이시아 대상 전통의학 수요조사를 위한 설문지 ... 209
- 부록 2-1. 말레이시아 대상 전통의학 수요조사를 위한 설문지(국문) ... 209
- 부록 2-2. 말레이시아 대상 전통의학 수요조사를 위한 설문지(영문) ... 215
- 부록 3. 말레이시아 대상 전통의학 수요조사 진행 흐름 ... 222
- 부록 3-1. 말레이시아 수요조사 진행 흐름 (IRB 심사 등) ... 222
- 부록 3-2. 말레이시아 IRB 심사 – 제출 최종 서류 ... 224
- 부록 3-3. 말레이시아 IRB 심사 – 오고 간 주요 메일 ... 239
- 부록 4. 말레이시아 현지 협력 가능 기관 목록 ... 242
- 부록 4-1. 말레이시아 협력 가능 기관(말레이시아 현지 기관) ... 242
- 부록 4-2. 말레이시아에 진출한 한국기업 목록(KOTRA, 2018-2019) ... 245
- 부록 5. 말레이시아 한인 의사 전통의학 진찰 병원(2016년 4월 현재) ... 257
- 끝페이지 ... 258
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.