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Kafe 바로가기주관연구기관 | 한국철도기술연구원 Korea Railroad Research Institute |
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연구책임자 | 구동회 |
참여연구자 | 권석진 , 김원경 , 김재철 , 나성훈 , 김민수 , 임정열 , 강동훈 , 김정국 , 최두호 , 김진호 , 안태기 , 박종영 , 장동두 , 문지호 , 곽상록 , 박원희 , 이진이 , 김시곤 |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 | 한국어 |
발행년월 | 2014-12 |
과제시작연도 | 2014 |
주관부처 | 미래창조과학부 Ministry of Science, ICT and Future Planning |
등록번호 | TRKO202200001149 |
과제고유번호 | 1711021041 |
사업명 | 한국철도기술연구원연구운영비지원 |
DB 구축일자 | 2022-05-21 |
키워드 | 철도안전.손상진단.레이져초음파.지진조기대응.사고대응.Rail safety.Damage evaluation.LASER ultrasonics.earthquake early alert.accident recovery. |
Ⅳ. 연구개발결과(2차년도)
성과목표 - 손상진단 시스템 제작/시험
성과지표 - 용접부 손상진단
추진실적
∙ 적외선 하이브리드법에 의한 용접부 손상진단을 위한 결함 검출능력 및 결함 이미지화
성과지표 - 영향인자 분석
추진실적
∙ 레일 파상마모 현황 및 영향인자 분석
∙ 레일 두부손상 측정시스템 시제작 및 평가시스템 개발
성과목표 - 대차프레임 손상가시화 소프트웨어 개발
성과지표 - 손상가시화 알고리즘 및 소프트웨어 개발
추진실적
∙ 다방향 인접파차분 알
Ⅳ. 연구개발결과(2차년도)
성과목표 - 손상진단 시스템 제작/시험
성과지표 - 용접부 손상진단
추진실적
∙ 적외선 하이브리드법에 의한 용접부 손상진단을 위한 결함 검출능력 및 결함 이미지화
성과지표 - 영향인자 분석
추진실적
∙ 레일 파상마모 현황 및 영향인자 분석
∙ 레일 두부손상 측정시스템 시제작 및 평가시스템 개발
성과목표 - 대차프레임 손상가시화 소프트웨어 개발
성과지표 - 손상가시화 알고리즘 및 소프트웨어 개발
추진실적
∙ 다방향 인접파차분 알고리즘 개발
∙ Up-sampling 기법을 통한 가시성 증대 구현
∙ 시편시험을 통한 알고리즘 손상검출능력 평가
성과지표 - 용접부 균열검출
추진실적
∙ 실 철도차량 분석 및 용접부에 인공균열 모사시편 제작
∙ 시편 시험을 통한 목표 균열크기(5mm) 검출 확인
∙ STPM 결과를 통해 가시성 증대효과 확인
성과목표 - 지진 가속도계 및 기록계 상세설계
성과지표 - 지진 가속도계 상세설계 지진기록계 핵심 기술 개발
추진실적
∙ 가속도계, 기록계 핵심기술 개발을 통한 상세설계도 작성
∙ 지진기록계 아날로그 파트 시작품 제작 (동적범위 120dB, 입력범위 ±28V, 샘플링 주파수 150Hz)
∙ 성능시험 및 검증
성과목표 - 지진 위치 및 피해규모 조기예측 기술 개발
성과지표 - 지진조기대응시스템 조기예측 S/W 개발
추진실적
∙ 이벤트 감지 (P파 검출, STA/LTA method) 모듈 분석
∙ 진앙(Epicenter) 추정 모듈 검토 및 분석
∙ 규모(Magnitude) 추정 모듈 조사․분석
∙ 진앙,규모추정 결과와 지진감쇠식 상관관계 조사․분석
∙ 계측데이터 기반 지진 발생 위치 추정 SW 초기버전 개발
성과목표 - 철도 시스템과 인터페이스 분석 및 핵심 기술도출
성과지표 - 철도 신호 및 전력시스템의 인터페이스 분석 및 핵심기술 도출
추진실적
∙ 철도 신호 자동제어 알고리즘 분석
∙ 철도 전력 공급방식 및 관제시스템 조사 및 분석
∙ 철도 신호 및 전력계통 지진조기대응시스템 핵심기술 도출
성과목표 - 대형철도 사고 위기대응 체계구축 연구
성과지표 - 위기대응체계 개선
추진실적
∙ 철도사고 복구체계와 복구장비의 연계방안 마련
∙ 현행 철도사고 복구장비 사양 및 터널 및 교량구간 사고시 적용성 검토
∙ 신규 철도사고복구장비 개발 및 기존장비 개량방안 검토
성과지표 - 위기대응체계 개선 정부정책지원
추진실적
∙ 정부정책 6건 반영 (고시완료 4건)
∙ 매뉴얼(2건) 및 운영기관 대응
- 고속철도 대형사고위기대응
- 지하철 대형사고 위기대응
- 철도운영기관 매뉴얼 검토
∙ 제2차 철도안전종합계획 반영
∙ 2014년 철도안전종합시행계획 반영
∙ 2014년 국가교통안전시행행계획 반영(철도부문)
∙ 대구역 사고재발방지 대책 반영
(출처 : 요약문 13p)
Ⅱ. Objective and Necessity of the R&D
1. Final objective
1) Final objective
• Research on rail safety improvement
2) Detailed goals
• Development on damage evaluation technology and inspection system for rail head and bracket weld of railway vehicle
• Development of Core Techno
Ⅱ. Objective and Necessity of the R&D
1. Final objective
1) Final objective
• Research on rail safety improvement
2) Detailed goals
• Development on damage evaluation technology and inspection system for rail head and bracket weld of railway vehicle
• Development of Core Technologies for Railway Earthquake Early Alert System(REEAS) Construction
• Improvement of rail safety management
• Core technology development for safety response
3) Keywords
Rail Safety, Safety Monitoring, earthquake early alert system, Railway Standard, Accident Recovery, human factor
2. Necessity of the R&D
• After the subway train fire accident at Daegu in 2002, Korean government set up the first Integrated Railway Safety Act 2004. For the implementation of Rail Safety Act, national R&D program have been done from 2004~2011. As a result number of accident and accident fatalities have been reduced into half. In the previous national R&D, major technologies for train accidents are developed such as derailment safety, collision safety, fire safety, level crossing safety, emergency response, etc..
Based on R&D results KRRI drove further research plan which are not covered national R&D but essential for rail safety improvement. This report include the following 4 items.
- Damage inspection and safety evaluation technology for rail and railway vehicle
- Development of Nondestructive Evaluation System based on High Speed Laser Ultrasonics
- Core technologies for eqrthquake early alert system in relation with railway operation
- Core technologies for emergency response for railway accident
Above research topics are required as railway operation environment been changed. For example, introduction of high speed train with articulated bogie require new accident recovery equipment when the train derailed at tunnel. For the safe operation of high-speed train more safer measure are required on natural disaster. In order to reliable monitoring and control for safety critical components, new detection and evaluation system is required.
III. Suggestion for Application
1. Utilization of the R&D Results
• Optimization of maintenance for high speed rail resulting from analysis of fatigue damage and 3D FEM
• Modification of current accident response plan and response system
• Development of new accident recovery equipment and replace old equipment
• To make use of construction for REEAS
• Utilization for earthquake measurement and monitoring of important building and structures by Earhquake Response and Mitigation Act
• Construction REEAS to be considered domestic geological condition and earthquake characteristics
• Extended application to national and industrial infrastructure such as nuclear power plant, dam,
2. Expected Effects and Pervasive Effects
• Standard on damage evaluation of high speed rail using damage prediction model
• Safety reinforcement of railway vehicle using advanced inspection system
• Extended application to other industry on earthquake alert system
• Reduce 50% of train accident recovery time
• Reduce 50% of expenses for purchasing accident recovery equipments and maintenance
(source: Summary 15p)
과제명(ProjectTitle) : | - |
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연구책임자(Manager) : | - |
과제기간(DetailSeriesProject) : | - |
총연구비 (DetailSeriesProject) : | - |
키워드(keyword) : | - |
과제수행기간(LeadAgency) : | - |
연구목표(Goal) : | - |
연구내용(Abstract) : | - |
기대효과(Effect) : | - |
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