보고서 정보
주관연구기관 |
한국환경정책평가연구원 Korea Environment Institute |
연구책임자 |
신동원
|
참여연구자 |
이창훈
,
정예민
,
순병민
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2021-07 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
등록번호 |
TRKO202200017649 |
DB 구축일자 |
2022-12-05
|
키워드 |
영농형 태양광.재생에너지.농촌 태양광.에너지 전환.탄소중립전략.Agrophotovoltaics.Renewable Energy.Photovoltaics in Rural Communities.Energy Conversion.Carbon Neutrality.
|
초록
▼
Ⅴ. 결론 및 정책 제언
1. 발전사업 측면
❏ 영농형 태양광 추진의 안정성을 확보하고 참여자의 조기 진입을 유도할 수 있도록 다양한 인센티브를 단계적으로 마련할 필요가 있음
ㅇ 영농형 태양광 추진의 안정성을 확보할 수 있도록 소규모 태양광 발전사업자를 위한 발전차액지원제도와 같은 초기의 보급 확산을 위한 제도의 검토도 필요함
- 현행 신재생에너지 공급의무화 제도(RPS)하에서는 공급인증서(REC) 가중치를 상향하여 초기부담을 낮춰줄 필요가 있음
- 단계적으로 발전차액지원제도(FIT)는 FIP(Feed-i
Ⅴ. 결론 및 정책 제언
1. 발전사업 측면
❏ 영농형 태양광 추진의 안정성을 확보하고 참여자의 조기 진입을 유도할 수 있도록 다양한 인센티브를 단계적으로 마련할 필요가 있음
ㅇ 영농형 태양광 추진의 안정성을 확보할 수 있도록 소규모 태양광 발전사업자를 위한 발전차액지원제도와 같은 초기의 보급 확산을 위한 제도의 검토도 필요함
- 현행 신재생에너지 공급의무화 제도(RPS)하에서는 공급인증서(REC) 가중치를 상향하여 초기부담을 낮춰줄 필요가 있음
- 단계적으로 발전차액지원제도(FIT)는 FIP(Feed-in Premium)형태로 전환을 검토해야 함. 재생에너지를 이용해 발전사업자가 전력을 시장가격에 판매할 때 보조금을 가산하는 방식으로 시장가격과 연동되어 있어 장기적인 정부 부담을 경감시킬 수있음
ㅇ 기준가격 설정 시 설치비용(지주대 설치 등)을 반영하여 초기비용에 대한 부담을 낮추고, 사업 규모에 따라 유연한 시설자금 융자 지원이 필요함
- 장기저리융자(20년 이상)를 지원하고, 거치기간 및 원리금 상환방식 선택의 유연성이 필요함
- 발전설비 시설자금 이외에도 배수시설, 도로개설, 사후관리비 등에 대한 지원이 고려되어야 함
❏ 전력계통 연결 편의성, 효율적인 관리감독의 가능성을 고려하여 집적화된 사업수행 지역을 선정하고 운영할 필요가 있음
ㅇ 마을단위, 농민참여형 사업에 대한 인센티브를 통해 주민수용성 제고 노력
- 조합을 구성·참여할 경제적 유인을 제공하고,9) 무분별한 사업 수행을 방지할 수 있도록 조합의 참여자 수, 의결권, 프로젝트 규모, 지자체 참여 수준 제한 등의 조건을 명확히 하여 시민협동조합을 선별적으로 지원
- 마을 및 조합 단위 사업이 이루어지는 경우 지역사회 개발사업의 일환이라는 점을 고려하여 계통 우선연결 또는 비용 지원, 발전설비 규모에 따른 설비비 지원 등의 적극적 검토 필요
ㅇ 무분별 도입을 제한하기 위해 지역사회가 이격거리, 작물종류, 사업위치에 대한 의결권을 가질 수 있도록 지자체장 위임규정 필요
2. 농촌지역 내 수용성 측면
❏ 농업 부문에서 현재 수행 중인 실증·시범사업의 규모와 수를 확대하여 다수의 성공모델을 개발하고 영농형 태양광에 대한 정확한 기술적, 환경적, 경제적 정보를 제공하여 사회적 인식 개선을 시도해야 함
ㅇ 관련 정보가 농민 및 농촌 사회에 정확히 전달되도록 다양한 디자인, 규모, 설비유형, 작물유형 및 영농방식 도입을 시도하고 추진 성과 및 과정에 대한 정보 등의 지속적 전달 필요
❏ 지역사회에서 수용 가능한 방식으로 「농지법」이 개정되고 정책이 추진될 수 있도록 중장기적 관점에서의 접근이 필요함. 자경농지, 소규모 농지, 농업진흥구역 외 등 현행 법령 내에서 추진 가능한 농지에서 관련 정책 우선 추진
ㅇ 현행 「농지법」 또는 동법 시행령을 개정하여 일시사용 허가기간을 영농형 태양광 사업에 적합하게 ’20~’25년으로 연장하고, 향후 농민사회의 요구나 합의가 있을때 농업진흥구역 등 현행법상 설치 불가능한 지역에 대한 정책 추진 가능
ㅇ 제안된 복합이용의 개념을 적용하여 영농형 태양광 발전설비를 ‘농업생산보조시설’로 규정하고, 기존 농지에 대한 각종 세제 지원과 직불금 등이 계속 적용되도록 하는 방안을 검토
ㅇ 농촌사회에서 우려하는 식량안보 문제에서 비교적 자유로운 품목을 선정하여 선별적으로 일시사용허가 진행
- 법률이나 지자체 조례 등을 통해 품목을 제한하거나 비적합품목의 경우 신재생에너지 금융지원사업, 전력구매 특례 등에서 제외하여 시장 진입을 제한하는 방법도 검토 가능
ㅇ 임차농 등 경작자의 소득 감소분을 참여자의 수익으로 보장하는 ‘주민조합형 영농 태양광 모델’을 도입하되 수확량 3년 연속 기준치 미달 시 사업승인 취소, 농지훼손 자재 사용 금지, 대통령령에 정하는 농작물 외 재배금지 등의 조건을 부여하는 발전방향의 검토 필요
❏ 지역주민과의 소통과 협의를 의무화하여 지역사회 내 자발적 확산 추진
ㅇ 도입 과정에 필요한 시간이 소요될 수 있지만 참여-비참여 주민 간 시설 도입에 따른 갈등문제에 대한 자발적 해결방안 필요
ㅇ 사업을 실제 수행하는 과정에서는 일본의 사례와 같이 “영농형 태양광 도입을 위한 계획서”의 제출을 의무화하고 해당 계획서에서 지역주민과의 협의 여부에 대한 사전확인 필요
ㅇ 사업자와 주민 간 의견 차이가 발생하는 경우 사업 추진 전반에서 지역주민 피해 최소화에 기여할 수 있도록 관련 업무를 전담하는 기관 도입 필요
❏ 향후 농촌지역의 사회적 이익 공유방안, 임차농의 소득변화 및 공익직불제 지급조건 등 농업과 재생에너지 확산과 관련된 후속 연구가 필요
(출처 : 요약 14p)
Abstract
▼
Ⅴ. Conclusion and Policy Recommendations
1. Power generation business
❏ It is necessary to develop various incentives by stage to ensure the stability of the promotion of agrophotovoltaics and induce the early entry of participants.
ㅇ To secure the stability of the promotion of agrophotovol
Ⅴ. Conclusion and Policy Recommendations
1. Power generation business
❏ It is necessary to develop various incentives by stage to ensure the stability of the promotion of agrophotovoltaics and induce the early entry of participants.
ㅇ To secure the stability of the promotion of agrophotovoltaics, it is necessary to review the introduction of systems for the widespread distribution at the initial stage, such as a system to provide subsidies for the power generation system for small-scale photovoltaic business operators.
- Under the current renewable portfolio standards (RPS), it is necessary to raise the weight of the renewable energy certificates (REC) if the unit price for power generation is to be considered.
- Since farmers need to bear high investment costs and the risks associated with agrophotovoltaics, it is necessary for the government to purchase electricity at a fixed price for a certain period of time such as the feed-in tariff at the initial distribution stage so as to secure the stable income for future electricity production, thereby increasing the stability of investment and allow small- to medium-sized power generation.
- The feed-in tariff (FIT) should take the form of feed-in premium (FIP) and offer cost-based compensation for energy producers who sell at market price, thereby tying it to the market price and reducing the government burden.
ㅇ When setting the standard price, it is necessary to reduce the burden on the initial cost by reflecting the installation cost (installation of mounts, etc.), and to provide flexible facility financing support depending on the size of the project.
- It is necessary to lower the interest rate (around 1%) and to provide support for long-term loans (20 years or longer) or to extend the term of the loan or the period of repayment by installment.
- In addition to the government subsidies for a certain percentage for farmers and facility funds, it is necessary to consider support fordrainage systems, road construction, and follow-up management costs.
❏ It is necessary to select and operate areas for the integrated implementation of projects in consideration of the efficiency and accuracy of the power system connection and management and supervision.
ㅇ Efforts to improve resident acceptance through incentives for community projects and those participated by farmers
- Provide economic incentives to form and participate in associations, and to prevent the indiscriminate implementation of projects, clarify the conditions such as the number of participants from associations, voting rights, project size, and restriction on the participation of municipalities to provide selective support for the cooperative associations of the citizens - Considering that projects carried out for each community and cooperative are part of the local community development projects, it is necessary to fully review the priority system connection or cost support, and facility cost support depending on the size of the power generation facilities.
ㅇ In order to restrict the indiscriminate introduction, it is necessary to introduce the regulations that delegate the head of each municipality for the local community to have the voting rights for the separation distance, types of crops, and business location.
2. Aspects of acceptability in rural communities
❏ It is necessary to increase the scale and number of demonstration and pilot projects currently in progress in the agricultural sector to develop a number of successful models and provide accurate technical, environmental, and economic information for agrophotovoltaics to endeavor to improve the social perception.
ㅇ It is necessary to attempt to introduce various designs, scales, facility types, crop types, and farming methods to ensure that the relevant information is accurately relayed to farmers and rural communities, and to continuously relay information on the progress and process.
❏ It is necessary to take a mid- to long-term approach to promote the revision to the Farmland Act and policies acceptable to the local community, and first promote the associated policies in the farmland where the promotion is available under the current laws and regulations such as self-cultivating farmland, small-scale farmland, and non-agricultural promotion zones.
ㅇ Revise the current Farmland Act or Enforcement Decree thereof to extend the period of the temporary use permit to 20 to 25 years to suit the photovoltaic business model, and promote the policies for the areas where installation is not available under the current law, such as the agricultural promotion zones, if a request has been made or an agreement has been reached in the farmers’ society
ㅇ Apply the proposed concept of dual use to design the agrophotovoltaic facilities as “agricultural production assistance facilities,” and review the ways to apply various tax support and direct payments for the existing farmland
ㅇ Select items that are relatively free from food security issues that rural communities are concerned about and selectively grant the temporary use permits
- It is also reasonable to review a method of restricting entry into the market by limiting certain items through laws or local ordinances or excluding non-conforming items from the financial support projects for new and renewable energy and the special cases for electricity purchase.
ㅇ Introduce the “agrophotovoltaic model for resident associations” that guarantees to replace any reduced income of farmers, such as tenant farmers, with the profits of the participants, but it is also necessary to review the setting of conditions such as the cancellation of business approval in case the crop yield fails to meet the threshold for three consecutive years, prohibition on the use of materials that harm the farmland, and the prohibition on the cultivation of any agricultural products other than those defined under the Presidential Decree.
❏ Make the communication and consultation with local residents mandatory to promote a voluntary spread within the local community
ㅇ Although the introduction may take some time, it is necessary to come up with the measures to voluntarily address the conflict between participating and non-participating residents.
ㅇ During the actual implementation of the project, as in the case found in Japan, it should be mandatory to submit a “plan for the introduction of agrophotovoltaics” and make sure in advance whether the plan provides that an agreement has been reached with local residents.
ㅇ It is necessary to introduce a separate agency exclusively for tasks that may contribute towards minimizing any harm to local residents throughout the project implementation for any difference of opinion between the business operator and the residents.
❏ In the future, it is necessary to continue follow-up research on the spread of combined farming and renewable energy, by means such as the measures to share social benefits in rural communities, changes in the income of tenant farmers, and payment conditions for the direct payment system to ensure public interest
(출처 : 요약 132p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 서 언 ... 3
- 요 약 ... 5
- 목차 ... 17
- 표목차 ... 18
- 그림목차 ... 20
- 제1장 서 론 ... 21
- 1. 연구의 배경 및 목적 ... 21
- 2. 연구 내용 및 수행체계 ... 23
- 제2장 국내 재생에너지 현황 및 확대보급계획 ... 24
- 1. 국내 재생에너지 보급 현황 ... 24
- 2. 국내 재생에너지 정책 및 관련 계획 ... 30
- 제3장 영농형 태양광 보급 추진을 위한 여건 분석 ... 37
- 1. 영농형 태양광 추진 필요성 ... 37
- 2. 국내외 영농형 태양광 현황 ... 43
- 3. 국외 영농형 태양광 현황 ... 56
- 제4장 영농형 태양광 보급 추진 관련 주요 이슈의 검토 ... 67
- 1. 환경적 이슈 ... 67
- 2. 경제적 이슈 ... 72
- 3. 제도적 이슈 ... 96
- 4. 주민수용성 이슈 ... 99
- 제5장 결 론 ... 106
- 참고문헌 ... 111
- Executive Summary ... 117
- 끝페이지 ... 138
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.