최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
DataON 바로가기다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
Edison 바로가기다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
Kafe 바로가기주관연구기관 | 한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
---|---|
연구책임자 | 남궁지영 |
참여연구자 | 권희경 , 김나영 , 박근영 , 손윤희 , 이강주 , 송승원 , 최유리 , 이태호 |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 | 한국어 |
발행년월 | 2022-12 |
과제시작연도 | 2022 |
주관부처 | 국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
등록번호 | TRKO202300003459 |
과제고유번호 | 1105018380 |
사업명 | 한국교육개발원 |
DB 구축일자 | 2023-06-28 |
키워드 | 한국교육종단연구.청소년기.교육 경험.학생 성장.사회적 관계성.Korean Education Longitudinal Study.Adolescence.Educational Experience.Students’ Growth.Social Relationship. |
한국교육종단연구는 종단적 조사 계획에 따라 매년 자료의 수집, 공개, 분석을 진행하고 있다. 올해 연구에서는 2013 코호트 10차 조사 자료 수집, 제16회 학술대회 개최 및 일반 공개, ‘청소년기의 교육 경험과 성장’을 주제로 한 분석을 시행하였다. 이 중에서 본 연구 보고서는 자료 분석과 관련된 연구 결과를 담고 있다.
□ 기초분석: 청소년기의 교육 경험과 성장
청소년기의 교육 경험과 성장 추이를 살펴보기 위해, 초등학교 5학년(2013년)부터 고등학교 3학년(2020년)까지의 자료를 활용한 2013 코호트
한국교육종단연구는 종단적 조사 계획에 따라 매년 자료의 수집, 공개, 분석을 진행하고 있다. 올해 연구에서는 2013 코호트 10차 조사 자료 수집, 제16회 학술대회 개최 및 일반 공개, ‘청소년기의 교육 경험과 성장’을 주제로 한 분석을 시행하였다. 이 중에서 본 연구 보고서는 자료 분석과 관련된 연구 결과를 담고 있다.
□ 기초분석: 청소년기의 교육 경험과 성장
청소년기의 교육 경험과 성장 추이를 살펴보기 위해, 초등학교 5학년(2013년)부터 고등학교 3학년(2020년)까지의 자료를 활용한 2013 코호트 내 분석과 10년 주기 고등학교 자료(2005 코호트 2008~2010년 - 2013 코호트 2018~2020년)를 활용한 코호트 간 분석을 시행하였다.
① 청소년기의 교육 경험과 성장 추이 분석 결과(코호트 내 종단적 분석)
2013 코호트 내에서 청소년기(초5~고3)의 교육 경험과 성장 추이를 기초분석한 결과는 다음과 같다.
부모의 정서적 지원, 사교육 지출 비용 학년이 올라갈수록 증가 추세 보여…
첫째, “가정 영역”은 부모의 지원, 자녀에 대한 월평균 교육비 및 사교육을 중심으로 살펴보았다. 부모의 자녀에 대한 학업적 지원 행동은 연령이 증가할수록 낮아진 반면, 정서적 지원 행동은 높아지는 경향을 보였다. 부모의 학업적・정서적 지원은 공통적으로 특성화고나 일반고보다 특목고에 진학한 학생의 경우와 아버지의 교육수준이 높은 경우 더 높은 것으로 나타났다.
월평균 교육비는 지속적으로 증가하는 양상을 보였으며, 특목고에 진학하는 학생이 있는 가정 또는 아버지의 교육수준이 높은 가정일수록 보다 많은 교육비를 지출하는 것으로 밝혀졌다. 사교육 참여율은 중학교 2학년 때 정점을 보인 이후 감소 추세를 보이지만, 특목고에 진학한 학생의 사교육 참여율은 중학교 3학년부터 고등학교 3학년까지 높게 유지되었다. 사교육 참여 비용은 연령이 증가할수록 더 증가하는 경향을 보였으며, 이러한 추세는 학생이 특목고에 진학한 경우와 아버지의 교육수준이 높은 경우에 더욱 분명하게 드러났다.
교사 및 친구와의 관계는 긍정적이나, 수업 이해도・집중도는 중학교 이후 급격히 낮아져…
둘째, “학교 영역”은 수업 활동, 교사에 대한 인식 및 관계, 교우 관계, 학교 폭력을 중심으로 살펴보았다. 수업 이해도를 보면 국어는 중학교 1학년 시기에 급격한 감소를, 영어는 중학교 3년 내내 급격한 감소를, 수학은 중・고등학교 시기 동안 지속적인 감소 양상을 보였다. 그리고 연령이 올라감에 따라 국어, 영어, 수학 수업에서 10분도 집중할 수 없다고 응답한 학생들이 증가하였으며, 그 비율은 수학, 영어, 국어의 순으로 높았다. 수업 이해도와 집중도는 특목고에 진학한 학생의 경우와 아버지의 교육수준이 높은 경우 더 높은 경향을 보였다. 한편, 교사들의 개별화 및 상호작용 방식의 수업에 대하여 학생들은 좋음에 가까운 수준으로 인식하였으며, 이는 연령과 관계없이 비슷하게 유지되었다.
교사의 성취압력은 보통 수준 이상으로 유지되었고, 교사의 열의는 약간 높은 수준으로 유지되고 있으나, 연령이 증가함에 따라 소폭 감소하는 경향을 보였다. 교사와의 관계는 중학교 1학년 시기에 소폭 감소한 이후 긍정적인 수준에서 크게 변하지 않았다. 친구와의 관계는 연령과 관계없이 긍정적인 수준을 유지하였다. 다만 고등학교 시기에 성별, 고교유형, 아버지 교육수준에 따른 집단 간 차이가 감소하는 경향을 보였다. 학생들이 느끼는 학교 내 폭력 정도는 낮은 수준에 가까우며, 학생들의 폭력 피해 경험은 거의 없는 수준에서 큰 차이 없이 유지되었다. 교사 및 친구와의 관계는 학생이 특목고에 진학한 경우와 아버지의 교육수준이 높은 경우에 더 긍정적으로 인식한 반면, 폭력 피해 경험은 진학한 학교가 특성화고인 경우에 더 많았다.
공동체의식, 규칙 준수, 다문화 수용성은 초・중・고 시기에 보통 이상 수준 유지…
셋째, “사회 영역”은 공동체의식, 규칙 준수, 다문화 수용성을 중심으로 살펴보았다. 학생들의 공동체의식 수준을 보여주는 참여의식, 시민의식, 타인배려의식, 협력학습은 전반적으로 보통 이상의 수준을 유지하였다. 그러나 연령에 따른 경향성을 살펴보면 학생들의 참여의식은 연령이 증가함에 따라 소폭 감소한 반면, 시민의식 및 협력학습은 소폭 증가하는 경향을 보였다. 타인배려의식은 고등학교 2학년 시점을 제외하고는 보통 이상의 수준을 유지하였다. 한편, 학생들의 규칙 준수 수준은 전반적으로 높았으며, 연령과 비례하여 상승하는 경향을 보였다. 외국인에 대한 인식과 다문화 이웃 및 친구와의 관계도 높은 수준이었다. 무엇보다도 학생이 특목고에 진학한 경우와 아버지의 교육수준이 높은 경우, 학생의 공동체의식, 규칙 준수, 다문화 수용성 수준은 더 높았다.
학년이 올라갈수록 자아개념과 진로 관련 자기 이해 수준은 낮아지고 학업・시험 스트레스는 높아져…
넷째, “개인 영역”은 자아개념, 진로성숙도, 스트레스, 학생 활동, 시간 활용을 중심으로 살펴보았다. 자아개념의 하위 요인 중 신체 자아개념은 연령에 따른 변화가 거의 없는 반면, 사회・가족・학업 자아개념은 연령이 증가할수록 감소하는 경향을 보였다. 자아개념은 남학생이 더 높게 인식하였다. 그리고 특목고에 진학한 경우와 아버지의 교육수준이 높은 경우에 자신에 대한 인식이 보다 긍정적이었으며, 이러한 차이는 연령이 낮을수록 더욱 뚜렷하게 나타났다. 진로 성숙도는 대체로 아버지 교육수준과 비례하였다. 무엇보다도 특목고 학생들의 진로 관련 자기 이해 및 진로 계획성 수준이 눈에 띄게 높았는데, 이는 특목고에 진학하기 이전인 초등학교 및 중학교 시기에도 동일하게 나타났다. 진로 관련 자기이해 수준은 연령에 따라 감소하는 경향을 보였으며, 남학생이 더 긍정적이었던 반면, 직업에 경제적 의미 이상의 가치를 부여하는 정도를 의미하는 일에 대한 태도는 여학생의 인식 수준이 더 높았다. 한편, 학업 및 시험 스트레스는 연령이 증가할수록 부정적인 변화경향을 보였으며, 여학생인 경우와 아버지의 교육수준이 높을수록 스트레스가 더 높았다. 특목고, 일반고, 특성화고 순으로 높았으며, 고등학교 시기에 그 차이가 보다 뚜렷하게 나타났다.
동아리에는 중학교 시기에 가장 많이 참여하며, 고등학교 3학년 시기에는 감소 경향을 보였다. 스포츠 동아리 활동 비율은 초・중・고 전반에 걸쳐 비교적 높게 유지되었으며, 그외에도 초등학교 시기에는 음악, 미술 관련, 중학교 시기에는 학습 관련, 고등학교 시기에는 학습, 과학탐구, 봉사 관련 동아리의 참여율이 높았다. 그리고 중학교 1학년부터 고등학교 2학년까지의 시기에 약 50%의 학생들이 봉사 활동을 경험하였으며, 이 시기에 봉사활동에 대한 인식도 다소 높게 유지되었다. 공부 시간은 연령이 올라갈수록 증가하고, 운동 시간은 감소하는 경향을 보였다. 컴퓨터와 스마트 미디어의 사용 또한 학습 목적의 사용 시간은 점차 증가한 반면 여가 목적의 사용 시간은 감소 추세를 보였다. 연령이 올라갈수록 고교유형 및 아버지 교육수준별 공부 시간의 차이는 더욱 확대되었다. 그리고 아버지의 학력이 대학원 졸업인 경우, 운동 시간이 다른 학생에 비해 초등학교 시기에 가장 많은 반면 고등학교 시기에는 가장 적었다. 한편, 휴대전화 의존도는 연령에 따라 증가하였으며, 특성화고 진학 학생과 아버지 교육수준이 낮은 경우 더 높게 나타났다. 독서 향유 정도는 중학교에 진학하면서 소폭 감소한 이후 고등학교까지 유사한 수준을 유지하였으며, 특목고 진학 학생과 아버지의 교육수준이 높은 경우 독서를 더 많이 즐기는 경향을 보였다. 이상의 코호트 내 분석 결과는 가정 배경이나 학생의 학업성취 수준이 청소년 개인뿐만 아니라 가정-학교-사회 등 다양한 측면의 교육 경험과 성장에 영향을 미치고 있을 가능성을 시사한다.
② 고등학교 시기 교육 경험과 성장 경향성 10년 주기 비교 분석 결과(코호트 간 종단적 분석)
고등학교 시기의 교육 경험과 성장 경향성을 10년 주기 코호트 간 비교를 통해 기초분석한 결과는 다음과 같다.
부모의 학업적・정서적 지원, 사교육 지출 비용 10년 전에 비해 증가 경향 보여…
첫째, “가정 영역”은 부모의 지원과 사교육을 중심으로 살펴보았다. 고등학교 시기 부모의 학업적・정서적 지원 수준은 10년 전에 비해 조금 더 높은 경향을 보였다. 부모의 지원 수준은 두 코호트 모두 특목고, 일반고, 특성화고의 순으로 높았으며, 아버지의 학력과도 비례하는 것으로 나타났다. 고등학교 시기 국어, 영어, 수학 과목에 대한 사교육 참여 시간 및 지출 비용은 10년 전에 비해 증가하였으며, 이러한 경향성은 사교육 비용 측면에서 보다 뚜렷하게 나타났다. 국어 및 수학 사교육비는 두 코호트 모두 연령이 올라감에 따라 증가하는 경향을 보였으며, 특목고, 일반고, 특성화고 순으로 사교육 지출 비용이 높았다. 그리고 두 코호트 모두 아버지가 대학원 졸업 학력인 경우에 고등학교 3학년 시기의 국어, 수학 사교육비가 큰 폭으로 증가하는 경향을 보였으며, 그러한 경향성은 2013 코호트에서보다 뚜렷하게 나타났다.
수업 이해도・집중도 높거나 낮은 학생 10년 전 대비 증가하여 양극화 진행 가능성 보여…
둘째, “학교 영역”은 수업 활동과 교사에 대한 인식을 중심으로 살펴보았다. 수업에 대한 이해도 및 집중도가 높거나 낮은 학생들은 10년 전에 비해 증가하고, 보통 수준인 학생들은 10년 전에 비해 감소하는 경향을 보이고 있어, 이러한 현상이 학습 태도와 학업성취에 있어서 양극화가 진행되고 있는 결과를 의미하는 것인지 지속적으로 모니터링할 필요가 있다. 한편, 학생들은 교사의 성취압력을 10년 전에 비해 낮은 수준으로 인식한 반면, 교사의 열의는 더 높은 수준으로 평가한 것으로 나타났다. 두 코호트 모두 교사의 성취압력과 열의를 특목고, 일반고, 특성화고 순으로 높게 인식하였으며, 아버지가 대학원 졸업 학력인 경우에 더 높게 인식하였다. 이상의 코호트 간 분석 결과는 지난 10여 년간 고등학생의 교육 경험과 성장에 대한 가정 배경의 영향력이나 교육의 격차가 확대되었을 가능성을 시사한다.
끝으로 2013 코호트의 학생들은 고등학교 3학년 시기에 코로나-19가 국내에 확산되면서 3학년 1학기 개학이 연기되는 등 이례적인 학교 교육을 경험하였다. 이에 코호트 간 비교를 통해 고등학교 3학년 시기에 교육 경험과 성장에 있어서 눈에 띄는 변화가 있는지도 살펴보았다. 그러나 두 코호트는 고등학교 시기에 전반적으로 유사한 경향성을 나타내고 있어 코로나-19의 영향이 확인되지는 않았다. 고등학교 3학년 학생들은 상위학교 입시 준비 등으로 그 당시 다른 학년에 비해 온라인 수업이 많지 않았고, 2013 코호트의 2020년 조사 시기가 코로나-19가 국내에서 처음 확인된 시점으로부터 불과 1학기 차이에 불과하다는 점에서 코로나-19의 영향은 고등학교 3학년 시기의 교육 경험이나 성장의 변화를 가져올 만큼 크지는 않았던 것으로 판단된다.
□ 심층분석: 청소년기의 사회적 관계성 발달
디지털 전환 및 코로나-19로 인한 비대면, 언택트 문화가 확산됨에 따라 청소년들이 사회적 관계를 경험할 기회가 줄어들고 있다. 따라서 청소년들이 공동체적 삶을 영위하며 더불어 잘 살아가기 위한 방안을 마련하기 위해, 2013 코호트 1차(2013년, 초등학교 5학년), 4차(2016년, 중학교 2학년), 7차(2019년, 고등학교 2학년) 자료를 활용하여 청소년기의 사회적 관계성 발달 양상 및 영향 요인을 심층분석하였다.
① 학교급별 사회적 관계성 집단 유형 분류 결과
∙ 초・중・고 모두 네 개의 유사한 사회적 관계성 집단 유형 도출
※ ‘높은 수준’, 전체 평균과 유사한 ‘평균 수준’, 리커트 5점 척도 중 3점에 근접한 ‘보통 수준’, ‘낮은 수준’
∙ 초등 시기에는 ‘교사’와의 관계에서, 중・고등 시기에는 ‘친구’와의 관계에서 큰 편차 보여…
청소년의 발달 시기에 따라 사회적 관계성에 대한 잠재집단 유형을 잠재프로파일분석(LPA)을 통해 분류하고, 그 특성을 비교하였다. 그 결과, 모든 학교급(초등학교 5학년, 중학교 2학년, 고등학교 2학년 시점)에서 네 개의 유사한 잠재프로파일이 도출되었으나, 시점에 따라 다음과 같은 차이점이 있었다. 첫째, “높은 수준의 사회적 관계성 집단”은 초・중・고 모든 시점에서 부모-친구-교사-다문화 이웃・친구와의 관계가 전반적으로 높은 경향을 보였다. 그러나 초등학교 시기에는 교사와의 관계가, 중・고등학교 시기에는 친구와의 관계가 상대적으로 높게 나타났다. 한편, 중・고등학교 시기에 높은 사회적 관계성을 형성하는 집단의 비율이 초등학교 시기에 비해 감소하였다. 이를 토대로, 청소년들의 사회적 관계성은 평균적으로 증가하는 추세를 보이지만, 높은 수준의 사회적 관계성을 지속하는데에는 어려움이 있음을 예측할 수 있다.
둘째, “평균 수준의 사회적 관계성 집단”은 부모-친구-교사-다문화 이웃・친구와의 사회적 관계를 초・중・고 각 시점별 전체 평균과 유사한 수준으로 형성하고 있으나, 구체적인 발달 양상은 시점에 따라 차이를 보였다. 즉, 초등학교 시기에는 교사-다문화 이웃・친구와의 관계가 상대적으로 높은 수준을 보였으나, 중학교 이후에는 친구와의 관계가 상대적으로 더 높게 나타나, 청소년기 후기로 갈수록 친구와의 관계에 대한 중요성이 커짐을 보여준다. 또한, 청소년기 후기로 갈수록 해당 집단에 대한 소속 비율이 점차 증가하고 있어, 다양한 구성원과 형성하는 사회적 관계의 수준이 전체 평균에 수렴하고 있음을 확인할 수 있다.
셋째, “보통 수준의 사회적 관계성 집단”은 부모-친구-교사-다문화 이웃・친구와의 사회적 관계를 초・중・고 각 시점별로 리커트(Likert) 5점 척도에서 3점(보통)에 근접해 있으면서 전체 평균보다 조금 낮은 수준으로 형성하는 집단으로서, 부모-친구-교사와의 관계보다는 다문화 이웃・친구와의 관계가 상대적으로 높은 공통점을 보였다. 그리고 부모-친구-교사와의 관계는 보통 수준을 상회하나 다문화 이웃・친구와의 관계는 점차 상승하는 경향이 나타났다. 그러나 본 집단에 대한 소속 비율은 청소년기 후기로 갈수록 점차 감소하였다.
넷째, “낮은 수준의 사회적 관계성 집단”은 초・중・고 모든 시점에서 다문화 친구・이웃과의 관계는 상대적으로 높고, 부모-친구와의 관계는 보통 수준을 보였지만, 초등학교 시점에는 교사와의 관계가 낮고, 중・고등학교 시점에는 친구와의 관계가 낮은 특징을 보였다. 그러나 이 집단에는 소수의 학생(약 2∼3%)만이 소속되는 것으로 나타났다.
한편, 초・중・고등학교 시점별 사회적 관계성 잠재프로파일 간 차이를 비교한 결과, 초등학교 시기에는 교사와의 관계 형성 수준의 편차가 가장 크게 나타난 반면, 중・고등학교 시기에는 친구와의 관계 형성 수준의 편차가 크게 나타났다. 그리고 초등학교와 중학교 시점 사이에 사회적 관계성 잠재프로파일의 양상이 교사 관계에서 친구 관계를 중심으로 변화한 이후 중・고등학교 시기에는 유사한 잠재프로파일을 유지하는 것으로 나타났다. 청소년들의 사회적 관계성 향상을 지원하기 위해 중학교 진학에 따른 학교 환경 변화와 청소년기의 발달 특성 등을 고려하여 학교의 물리적, 사회・심리적 환경을 개선할 필요가 있음을 시사한다.
② 학교급 변화에 따른 사회적 관계성 집단의 발달 양상 및 공동체의식 분석 결과
∙ 사회적 관계성은 학교급이 올라갈수록 대부분 ‘평균 수준’으로 수렴
∙ 초등에 비해 중・고등 시기에 ‘높은 수준’의 사회적 관계성 형성 학생 비율 감소
∙ 사회적 관계성은 중・장기적으로 공동체의식에도 영향 미쳐…
앞서 도출한 청소년기 각 시점별 사회적 관계성 잠재집단이 상급학교로 진학하면서 학교급이 높아짐에 따라 어떠한 양상으로 발달하였는지를 잠재전이분석(LTA)을 통해 살펴보고, 청소년기의 사회적 관계성 전이 양상이 고등학교 시기의 공동체의식 수준과 어떠한 관련성을 보이는지를 분석하였다. 대부분의 청소년들은 시간이 흐름에 따라 “평균 수준의 사회적 관계성 집단”에 상대적으로 높은 비율로 전이되고 있으나, 세부적으로는 초등학교 시기에 속한 사회적 관계성 집단에 따라 전이 양상이 다르게 나타났다. 즉, 초등학교 시기에 다양한 구성원과 “높은 수준” 또는 “평균 수준”으로 사회적 관계성을 형성한 학생들은 일반적으로 고등학교 시기까지 그 수준의 사회적 관계성을 유지하였으며, 초등학교 시기에 “보통 수준”으로 사회적 관계성을 형성한 학생들은 평균 수준으로 향상되거나 보통 수준에 머무는 것으로 나타났다. 초등학교 시기에 사회적 관계성이 “낮은 수준”을 보였던 학생들도 시간의 흐름에 따라 사회적 관계성이 향상되는 경향을 보였다. 그러나 초등학교 시기에 “높은 수준의 사회적 관계성 집단”에 속한 학생들의 비율이 상대적으로 높았던 점을 고려하면, 고등학교 시기까지 높은 수준의 사회적 관계성을 유지할 수 있는 요인을 탐색하여 이를 강화할 필요가 있다.
한편, 청소년기의 사회적 관계성 잠재 전이 양상에 따라 공동체의식 수준의 평균값을 비교한 결과, 청소년이 형성하는 사회적 관계성은 공동체의식과 횡・종단적으로 정적 관련이 있는 것으로 나타났다. 즉, 과거 시점의 사회적 관계성 잠재집단을 고정한 경우, 고등학교 현재 시점의 사회적 관계성 수준이 높은 집단에서 공동체의식이 높았으며. 현재 시점의 사회적 관계성 잠재집단을 고정한 경우, 과거 시점의 사회적 관계성 수준이 높은 집단에서 공동체의식이 높게 나타났다. 이와 같이 청소년기 초기에 형성된 근접 맥락의 사회적 관계성은 중・장기적으로 청소년기 후기의 보다 확대된 맥락의 공동체의식 수준에도 영향을 미치므로 청소년기 초기부터 다양한 구성원과 긍정적인 사회적 관계를 맺을 수 있는 환경을 조성해 나가야 하겠다.
③ 높은 수준의 사회적 관계성 유지 집단에 대한 주요 예측 변수 탐색 결과
∙ 초등 시기에는 교사 특성, 수업방식 등 학교 교육 관련 변수가,
∙ 중・고등 시기에는 비인지적 성취, 역량 등 학생 개인 특성 변수가 영향 미쳐…
청소년기 사회적 관계성 발달 집단 중 지속적으로 높은 수준의 사회적 관계성을 유지하는 집단에 주목하고, 해당 집단으로 분류되는 데 주요한 영향을 미치는 요인이 무엇인지를 랜덤포레스트 기법(RF)을 통해 탐색하였다. 초・중・고 학교급별로 중요도 지수가 높은 상위 30개 변수를 탐색한 결과는 다음과 같다.
“개인 요인”으로는 인지적 성취(학업성취도), 비인지적 성취(자아개념, 자기관리, 규칙준수, 정신건강, 진로성숙도), 학생 역량(의사소통역량, 민주시민역량) 요인이 높은 사회적 관계성 유지 집단을 분류하는 데 중요한 역할을 하는 것으로 확인되었다. “가정 요인”으로는 가정 배경(로그 월평균 가구소득, 로그 월평균 교육비)과 부모 지원(학업・정서) 요인이, “학교 요인”으로는 교사 특성(교사 지원, 교사 열의), 수업 활동(개별화・상호작용 수업방식, 수업 이해도), 학생 참여 활동(학생 의견 반영, 동아리 활동 운영 현황) 요인이 이러한 집단 분류에 영향을 주는 것으로 나타났다.
청소년의 높은 사회적 관계성 유지 집단을 분류하는 데 주요한 역할을 하는 변수는 학교급에 따라 다른 양상을 보여주었다. 즉, 초등학교 시기에는 교사 특성이나 수업방식과 같은 학교 교육 관련 변수가 주요 예측변수로 나타난 반면, 중・고등학교 시기에는 비인지적 성취 및 역량과 같은 학생 개인 특성 변수가 가장 큰 비중을 차지하는 것으로 나타났다. 초등학교 시기에는 담임교사와 함께 하는 시간이 많은 반면, 중학교 이후로는 또래와의 관계나 다양한 학생 참여 활동을 통해 사회적 관계를 형성하는 경험을 하게 된다. 무엇보다도 중학교 시기는 청소년기의 발달과정에서 가장 급격한 변화를 겪는 시기로 자아정체성을 확립하는 것이 주요 발달과제 중 하나라는 점에서 이와 관련된 변수가 많이 선정된 것으로 보인다.
이와 같은 연구 결과를 종합해 볼 때, 청소년이 높은 사회적 관계성을 유지하는 데 영향을 미치는 요인은 학교급에 따른 차별적인 요인도 존재하지만, 대체적으로 학생 개인 특성, 가정 및 학교의 맥락적 특성 등 다양한 요인과 관련이 있다는 것을 알 수 있다. 이는 청소년의 긍정적인 사회적 관계성 함양을 위한 지원 방안을 마련하기 위해서 학생 개인의 노력뿐만 아니라 가정과 학교, 지역사회의 협력체계를 구축할 필요가 있음을 시사한다.
□ 학술적, 정책적 제언
지금까지 수행되어 온 종단적 데이터의 경험적 근거와 올해의 연구 결과를 종합적으로 검토하여 청소년의 긍정적인 교육 경험과 균형 있는 성장・발달을 지원하기 위한 학술적, 정책적 제언을 도출하였다. 그리고 최근의 사회 변화로 인하여 청소년들이 공교육을 통해 서 사회적 관계성을 배우고 익혀야 할 필요성이 높아짐에 따라, 심층분석 결과를 토대로 청소년의 사회적 관계성 발달 및 역량 함양을 지원하기 위한 방안을 제시하였다.
(출처 : 연구요약 7p)
The Korea Education Longitudinal Study has been collecting, analyzing, and publishing data every year according to the longitudinal study plan. This year, the research was conducted according to the collection of the 10th Cohort Research Data 2013, the opening of the 16th Symposium and Public Openin
The Korea Education Longitudinal Study has been collecting, analyzing, and publishing data every year according to the longitudinal study plan. This year, the research was conducted according to the collection of the 10th Cohort Research Data 2013, the opening of the 16th Symposium and Public Opening, and the subject is “Educational Experience and Growth in Adolescence”. This research report mainly focuses on the results related to data analysis.
□ Basic analysis: educational experience and growth in adolescence
The research team has done a 2013 intra-cohort analysis using data from the 5th grade of elementary school (2013) to the 3rd grade of high school (2020) and 10-year’s of high school data (2005 cohort 2008-2010 - 2013 cohort 2018-2020) to learn about the educational experience and growth in adolescence.
① Intra-cohort analysis result
The basic findings from the 2013 intra-cohort analysis results for educational experience and growth are as follows: First, the study mainly focused on parents’ support, monthly education expenses and private tutoring in terms of family life. As students age, parents’ academic support for their children decreases, meanwhile emotional support tends to increase. Parents’ academic and emotional support were commonly higher for the students who entered a special-purpose high school and whose fathers have a high educational level, compared to the students in specialized vocational high schools or general high schools.
It was proven that monthly educational expenses gradually grows and households with students at special-purpose high schools and whose fathers have a high educational level tend to spend more for education. The participation rate in private tutoring reached its peak at the 2nd grade in middle school and tended to decrease afterward. However, the private tutoring participation rate of students at special-purpose high schools has maintained a relatively high level from the 3rd grade of middle school to the 3rd grade of high school. The expenses for private tutoring tends to increase as students get older and this tendency has become more obvious for the students at special-purpose high schools and whose fathers have a high education level.
Second, the study examined school life, mainly focusing on class activities, awareness and relationship with schoolteachers, peer relations and school violence. Regarding the level of students’ learning and understanding, the level of understanding for Korean drastically decreased during the 1st grade of middle school, the level of understanding for English rapidly decreased during the entire 3 years of middle school and the level of understanding for math continuously decreased during the middle and high school periods. Moreover, the number of students who answered that they could not concentrate on Korean, English and Math class even at least for 10 minutes increased as the age goes up and the ratio thereof was the highest in the order of math, English, and Korean.
The level of learning, understanding and concentration tend to be seen as much higher for students at special-purpose high schools and students whose fathers have a high educational background. Meanwhile, students recognized schoolteachers individualized and interaction-based lessons as close to “good” and the awareness was similar among other groups regardless of students’ age. The level of teachers’ achievement pressure on students was maintained above the normal level and the level of teachers’ enthusiasm was maintained at a slightly high level, meanwhile it tends to slightly decrease as students get older. The level of students’ relationship with teachers slightly decreased during the 1st grade of middle school, but it did not change significantly on a positive level afterward. However, the difference between groups according to gender, type of high school and students’ fathers’ academic background tends to decrease. Students recognized the level of school violence as close to low and the students experienced almost no school violence with no significant difference. Students at special-purpose high schools whose fathers’ have a high educational level recognized the relationship between school teachers and friends more positively, meanwhile students at specialized vocational high schools experienced more school violence.
Third, the research team studied social life mainly focusing on a sense of community, rule compliance and multi-culture acceptance. Students’ awareness such as the sense of participation, citizenship, consideration for others and cooperative learning, which shows the students’ sense of community, was maintained at an above-average level. However, regarding the tendency according to age, the sense of participation slightly decreased according to the increase in age, while citizenship and cooperative learning tend to slightly increase. Except for the period of the 2nd grade high school students, the level of consideration for others maintained an above-average level in all other groups. Meanwhile the level of students’ rule compliance was comprehensively high in most groups, and it tends to increase with age. Students’ level of awareness toward foreigners and neighbors with multi-cultural backgrounds was also high. Above all, the students at special-purpose high schools whose fathers’ have a high educational background tend to show a much higher level of sense of community, rule compliance and multi-cultural acceptance.
Fourth, the study analyzed self-concept, career maturity, stress, students’ activities, and time management in terms of personal life. Among the subordinate concepts of self-concept, physical self-concept nearly has no change according to age, but one’s self-concept on social, family and study decreased as age increases. Male students viewed their self-concept higher. Moreover, the self-concept of the students at special-purpose high schools and whose fathers have a high academic level was more positive than others. The difference was more distinct at younger ages. Career maturity was proportional to the level of the father’s educational level. Above all, the level of self-understanding and career plan were remarkably high among the students at special-purpose high schools. The results were also the same when they were at elementary and middle school before they enter a special-purpose high school. The level of self-understanding in career decreased according to age and male students were more positive. Meanwhile the female students’ level of recognition in terms of attitude toward jobs, which implies putting more value than economic meaning into works, was higher than male students. In addition, the level of students’ stress on study and exams were increasingly negative as age increases and it was especially higher for female students whose fathers have a high educational background. The level of stress was higher in order from special-purpose high schools to general and specialized vocational high schools and the difference was more apparent during the high school period.
Students’ participation in club activities was the highest during middle school period and it started to decrease at the 3rd grade in high school. The participation in sports club activities has been relatively consistent and comprehensive high during elementary, middle, and high school periods. Additionally, the participation rate varied and remained high in each different period; music and art-related activities during elementary school, learning- related activities during middle school and learning, science research, voluntary service-related activities during high school. Approximately 50% of students from the 1st grade in middle school to the 2nd grade in high school participated in voluntary service activities and recognition for voluntary service remained somewhat high during the same period. As age increases, studying time has extended while exercise time decreased. The usage of computer and smartphone and time for learning gradually increased, while the usage and time for leisure decreased. The difference in studying time according to the type of high school and fathers’ education level has widened as the students grow older. In the case of the student’s father with a master’s degree, student’s exercise time was the highest during elementary school period, while it was the least during high school period. In addition, the dependency on smart phone usage increased as age increases and it was much higher for students at specialized vocational high schools and whose fathers have a low educational level. Students at special purpose high schools and whose fathers have a high educational background tend to enjoy reading more than other groups. In conclusion, the intra-cohort analysis result tells that the students’ family background and the level of learning achievement will affect individual life as well as diverse educational experiences and growth in their family, school, and society.
② Inter-cohort analysis result
The basic analysis results of the two 10-year period cohorts in terms of education experiences and growth tendency during the high school period are as follows: First, the research team focuses on parents’ support and private tutoring regarding family life. The level of parents’ academic and emotional support during high school period was slightly higher than 10 years ago. The level of parents’ support in the two cohorts was higher in the order of special purpose, general and specialized vocational high schools and it was proportional according to fathers’ education level. The private tutoring time and expenses for Korean, English and math during high school period increased compared to 10 years ago and the tendency was exaggerated in terms of private tutoring spending. The private tutoring expenses for Korean and math increased in both cohorts as age increases and the spending was high in the order of special purpose, general and specialized vocational high schools. Moreover, the private tutoring expenses for Korean and math during the 3rd grade in high school soared in both cohorts especially when the students’ fathers have a master’s degree, and the tendency was exaggerated in the 2013 cohort.
Second, the study mainly examined school activity and students’ awareness to teachers in school life. The number of students who have high or low understanding and concentration increased more, while the students with an average level tend to decrease compared to 10 years ago. Therefore, it is necessary to continuously monitor if this tendency can be interpreted as a polarization of learning attitude and achievement among students. Students recognized the level of teachers’ pressure on achievement as relatively lower than 10 years ago, while they assessed the level of teachers’ enthusiasm as higher. The two cohorts realized teachers’ pressure on achievement and enthusiasm is high in the order of special purpose and specialized vocational high schools. As a result, the inter-cohort analysis result implies that the influence from family background and education gap in terms of education experience and growth for high school students might have widened over the last ten years.
Lastly, the 2013 cohort students especially have experienced unprecedented school education disruptions such as a delay of the start of the 1st semester during their 3rd grade of high school due to the COVID-19 pandemic. Considering this, the research team also examined if there is any significant change during the 3rd grade education experience and growth through an inter-cohort comparison. However, the two cohorts have shown a similar tendency comprehensively and there is no significant influence from the corona virus pandemic. Regarding the fact that there were less on-line school classes for then-3rd graders than other students and the 2013 cohort's 2020 survey period is only a semester away from the time when the first corona virus case was confirmed in Korea, it can be determined that the COVID-19 pandemic impact was not large enough to change the 3rd graders’ education experiences or growth.
□ In-depth Analysis: Development of social relationship in the adolescent period
According to the spread of “Non-face-to-face culture” due to the digital conversion and the COVID-19 pandemic, the opportunity of social relationship for teenagers is gradually decreasing. Therefore, the research team conducted an in-depth analysis of the social relationship development and influential factors in the adolescent period by using data from the 2013 1st cohort (5th grade in elementary school), the 4th cohort (2nd grade in middle school) and the 7th cohort (2nd grade in high school).
① Classification result of social relationship latent group by school level
The research team categorized latent group for social relationship according to each development period of teenagers and compared their characteristics. As a result, four similar latent profiles were derived at all school levels (5th grade in elementary school, 2nd grade in middle school, and 2nd grade in high school), however there were differences according to time. First, the “high-level social relationship group” in terms of parents-friends-teachers- neighbors and friends with multi-cultural backgrounds comprehensively tend to be high in all times of elementary, middle, and high school periods.
However, the relationship with teachers was higher during elementary school, while the relationship with friends was relatively higher during middle school. In addition, the proportion of groups that form high social relationships in middle and high school decreased compared to the elementary school period. Based on this, we can expect that adolescence’s social relationships are gradually increasing on average, meanwhile they have difficulties in maintaining a high level of social relationships.
Second, the “average-level social relationship group” in terms of parentsfriends-teachers-neighbors and friends with multi-cultural backgrounds has been formed at a similar level with the overall average for each point in elementary, middle, and high school, however specific development differed from each period. In other words, the relationship with teachers-neighbors and friends with a multi-cultural background was relatively high, while the relationship with friends was relatively much higher in middle school. Therefore, it is interpreted that the relationship with friends has become more important as time goes by. In addition, the rate of belonging to the group is gradually increasing toward the end of adolescence, thus it can be confirmed that the level of social relationships formed with various members is converging to the overall average.
Third, “the average-level social relationship group” that forms social relationships with parents-friends-teachers-multicultural neighbors and friends is at a level slightly lower than the overall average at each point in elementary, middle, and high school and their relationship with multicultural neighbors and friends was relatively higher than their relationship with parents-fiends-teachers in common. The relationship with parents-friends- teachers was above the normal level, while the relationship with multicultural neighbors and friends gradually increased. However, the ratio of the group gradually decreased as age increase to the latter adolescence period.
Fourth, “the low-level social relation group” in terms of multicultural friends and neighbors was relatively higher in all elementary, middle, and high school periods and the relationship with parents-friends was normal, while the relationship with teachers was high in elementary period and the relationship with friends was low during the middle and high school periods. However, only a small number of students (about 2~3%) belong to this group.
Regarding the difference between latent profiles during elementary, middle, and high school periods, the level of difference of forming relationships with teachers during the elementary school period was the largest, while the level of difference of forming relationships with friends was the largest during middle and high school periods. The phase of social relationship latent profile has changed from teacher relationship to friends’ relationship between elementary and middle school periods and the similar latent profile was maintained during middle and high school periods. In conclusion, the results implicate that the physical, social, and psychological environment in school should be improved considering the school environment change according to entering middle school and development characteristics in adolescent period to improve teenagers’ social relationships.
② The analysis result of the transition pattern of social relationship and the sense of community according to the students’ moving up to the upper grades of school
In this part, the research team looked at the transition period of the social relationship in each adolescent period which has been deduced in the prior analysis and analyzed how the transition pattern during the adolescent period is related with a sense of community in high school. Most teenagers are transitioning to an “average level of social relationship group” with a relatively high rate according to the time which has passed, however the transition pattern in detail was different according to the social relationship that they belonged to during the elementary school period. In other words, students who have formed high or average levels of social relationships with various social members tend to keep the similar level of social relationships until they became high school students and students who have formed their social relationship in normal levels seemed to improve up to the average level or maintain it at a normal level. Meanwhile, students who tend to show a low level of social relationships in elementary school have shown the improvement of their social relationship as time goes by. However, because the ratio of “the group in high social relationship” during elementary school period was relatively high, it is necessary to find and strengthen factors to maintain a high level of social relationship until lst grade of the high school period.
In addition, relationships formed during the adolescent period is positively related horizontally and vertically to the sense of community according to the latent transition phase of social relationship. In sum, in the case where the social relationship potential group at the time of the past was fixed, the sense of community was higher in the group with a high level of social relationships at the present time of high school. Also, in the case where the social relationship potential group at the present time was fixed, the sense of community was found to be high in the group with a high level of social relationships at the past time point. Likewise, it is important and necessary to foster an environment to make positive social relationships with various social members during the early adolescent period, since the social relationships of the proximity context formed in the early adolescence affects the level of sense of community in the extended context during the late adolescence in the mid-and-long term view.
③ The result of major predictors for the group of maintaining a high level of social relationships
The research team focused on the group that maintains a high level of social relationships among the social relationship development groups in adolescent period and studied about major factors that contributes to the classification as the relevant group. The results of the search for the top 30 variables with high importance index by elementary, middle, and high school level are as follows.
In terms of the individual factors, cognitive achievement (academic achievement), non-cognitive achievement (self-concept, self-management, rule compliance, mental health, career maturity), student competency (communication competency, democratic citizenship competency) are contributing to the classification of the group of maintaining high social relationships. Family background (average monthly household income, average monthly educational expenses) and parental support (academic/emotional) in terms of the family factors and teacher characteristics (teacher’s support and enthusiasm), class activity (individualized/interactive teaching method, class understanding) and student participation activities (reflecting student opinions, status of club activities) in terms of the school factors affect the group classification.
Major variables that play critical roles in classifying and maintaining high social relationships during the adolescent period differ from each level of school period. In sum, in elementary school, school education-related variables such as teacher characteristics and teaching methods appeared as major predictors, while the student’s individual characteristics such as non-cognitive achievements and competencies take the largest proportion during the middle and high school periods. Elementary school students tend to spend more time with their teachers while students spend more time with their friends or various activities after middle school during the process of forming social relationships. Above all, it seems that many related variables have been selected because establishing one's identity is one of the main developmental tasks during middle school, a period when a student experiences the most rapid change in one’s life.
Overall, the study tells that there are many different factors which affect an adolescent’s ability to maintain a high level of social relationships according to the level of school and grade, however, in general, it is related to various factors such as individual characteristics of students and contextual characteristics of home and school. Therefore, it is necessary to build cooperative relationships between home, school, and community beyond one’s individual efforts to prepare supportive measures for building a positive social relationship for adolescents.
□ Academic and policy suggestions
The research team introduces and provides academic and policy suggestions to support positive educational experiences and balanced growth and development of adolescents based on experiences from longitudinal data and this year’s research results. Also, we suggest policies and directions to assist adolescent’s social relationship development and capacity building, since teenagers are required to learn how to build good social relationship through public education due to the recent social changes.
(source : Abstract 251p)
과제명(ProjectTitle) : | - |
---|---|
연구책임자(Manager) : | - |
과제기간(DetailSeriesProject) : | - |
총연구비 (DetailSeriesProject) : | - |
키워드(keyword) : | - |
과제수행기간(LeadAgency) : | - |
연구목표(Goal) : | - |
연구내용(Abstract) : | - |
기대효과(Effect) : | - |
Copyright KISTI. All Rights Reserved.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.