보고서 정보
주관연구기관 |
한국환경연구원 |
연구책임자 |
김성진
|
참여연구자 |
권동혁
,
이수진
,
이주미
,
임형우
,
김민주
,
이상헌
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2022-10 |
과제시작연도 |
2022 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
등록번호 |
TRKO202300028649 |
과제고유번호 |
1105018085 |
사업명 |
한국환경정책평가연구원 |
DB 구축일자 |
2023-11-27
|
키워드 |
무역과 환경.탄소국경조정제도.배출권거래제.국산제품사용요건.Trade and Environment.CBAM.ETS.LCR.
|
초록
▼
Ⅴ. 결론 및 제언
1. EU CBAM에 대한 한국의 정책적 대응 방향
❏ 제도의 최종 설계방식에 대한 이해를 바탕으로 향후 변화가 예상되는 요인을 고려하여, 양국 ETS의 차이와 그에 따른 탄소비용의 차이를 분석
ㅇ 양국의 제도적 차이를 감안하여 한국이 상쇄할 수 있는 비용을 다양한 산식을 통해 추정하는 연구가 다수 필요
ㅇ 정부에서는 이러한 연구가 도출 및 회람될 수 있도록 지원을 강화
❏ 온실가스 다배출 산업구조의 저탄소 전환을 통한 원단위 감축과 K-ETS 무상할당 비중의 점진적인 조정 추진
Ⅴ. 결론 및 제언
1. EU CBAM에 대한 한국의 정책적 대응 방향
❏ 제도의 최종 설계방식에 대한 이해를 바탕으로 향후 변화가 예상되는 요인을 고려하여, 양국 ETS의 차이와 그에 따른 탄소비용의 차이를 분석
ㅇ 양국의 제도적 차이를 감안하여 한국이 상쇄할 수 있는 비용을 다양한 산식을 통해 추정하는 연구가 다수 필요
ㅇ 정부에서는 이러한 연구가 도출 및 회람될 수 있도록 지원을 강화
❏ 온실가스 다배출 산업구조의 저탄소 전환을 통한 원단위 감축과 K-ETS 무상할당 비중의 점진적인 조정 추진
ㅇ 한국의 CBAM 비용은 한국 기업의 온실가스 원단위가 낮아질수록, 그리고 K-ETS의 배출권 무상할당 비중이 낮아질수록 결과적으로 낮아짐
ㅇ 정부는 기업이 저탄소 전환을 원활히 추진할 수 있도록 제도 마련, 기술개발 지원 확대, 인프라 확충, 재정 인센티브 강화, 정보체계 구비 등 다양한 방법을 모색
- 주요 다배출 업종의 저탄소 핵심기술(수소환원제철 등) 조기 확보를 위한 연구개발 투자 지속 확대, 상용화 수준에 대한 주기적 점검 및 사업화 지원
- 저탄소 기술 지원을 위한 특별기금 확충, 융자조건 및 투자세 완화를 통한 기업의 기술투자 촉진 유도
- 저탄소 전환 및 CBAM 대응을 목적으로 하는 민·관·연 협의체를 온실가스 다배출 업종별로 구성하여 정비 대상 규제 논의, 정보체계 구축 및 최신 정보의 공유 상시화
ㅇ 현재 한국의 대표적인 온실가스 감축 규제책은 K-ETS이며, CBAM 비용을 최대한 국외에 내지 않고 국내에서 흡수하기 위해서는 K-ETS의 개선 필요
- 한국의 CBAM 대응이 이루어진다면 EU-ETS의 무상할당 폐지 속도에 K-ETS가 어느 정도로 맞춰야 할지를 검토하는 것이 필수적으로 요구됨
- 본 연구에서는 무상할당의 축소 비율을 4개 시나리오로 나누어 분석하였으며, CBAM 대응 비용의 국내 흡수 및 한국의 중장기 온실가스 감축목표 달성을 위해 무상할당의 비중을 조정할 필요가 있다는 점을 결론으로 도출
❏ 정부 차원의 탄소정보 관리 체계화 및 고도화 추진
ㅇ CBAM 시범적용 단계에서 가장 시급히 추진해야 할 사안은 국내 산업계의 탄소정보 구축 및 관리
- 과거 EU에서 도입한 ‘유해물질 사용제한 지침(RoHS)’과 ‘화학물질 등록·평가·허가·제한제도(REACH)’의 규정이 우리나라의 「자원순환기본법」과 「화학물질등록 평가법」에 녹아든 것처럼, 이와 유사한 방식으로 탄소정보의 등록과 관련 법령의 제정을 추진
ㅇ EU 및 세계 기준에 부합하는 요건을 반영하여 탄소배출량 데이터에 대한 측정·보고·검증(MRV) 체계를 국가 차원에서 구축하고, 검·인증과 컨설팅을 담당할 수 있는 기관을 국내에서 폭넓게 육성하여 CBAM 인증 등의 요구에 대응
- CBAM 제출 데이터 관리능력 향상을 위한 컨설팅·교육 등의 중소기업 지원제도를 공적 차원에서 운영할 것을 제안
2. LCR 관련 녹색무역분쟁 증가에 대한 한국의 정책적 대응 방향
❏ WTO 체제하에서 LCR 조치는 어떤 근거로도 인정받지 못하기 때문에, 공적인 차원의 국내 LCR 도입은 지양하는 것이 바람직
ㅇ 공공 영역에서의 재생에너지 설비 LCR은 어떤 방식을 택해도 국제통상법 위반의 소지가 큼
ㅇ 한국의 재생에너지 시장 규모 및 한국 시장에 주로 진출하는 국가들을 감안한다면, 국제법적 충돌을 감수한 LCR의 무리한 도입이 주는 경제적 이득이 크지 않을 것으로 판단
❏ 타국의 LCR에 대한 대응에서, 상대국의 산업구조와 시장 특성, 그리고 우리나라의 산업구조와 시장 특성이 우리의 대응 방식을 좌우
- 타국의 LCR 조치에 대응하기 위해 가장 중요하게 고려해야 할 점은 상대국의 시장 상황
- LCR 도입 국가의 시장이 어느 정도의 규모인지, 거기에 우리 기업이 어느 정도 진출해 있고 또 진출할 수 있는지, LCR 조건이 다른 국가들에 비해 우리나라에 얼마나 더 큰 이익이나 손해를 입히는지에 대한 분석을 토대로 대응의 방향과 정도를 결정
(출처 : 요약 15p)
Abstract
▼
Ⅴ. Conclusion and Suggestions
1. Korea's Policy Response to EU CBAM
❏ Based on the understanding of the institutional design of the CBAM, considering the factors that are expected to change in the future, the difference in ETS between the two countries and the resulting difference in carbon co
Ⅴ. Conclusion and Suggestions
1. Korea's Policy Response to EU CBAM
❏ Based on the understanding of the institutional design of the CBAM, considering the factors that are expected to change in the future, the difference in ETS between the two countries and the resulting difference in carbon cost should be analyzed
ㅇ Considering the institutional differences between the two countries, many studies are needed to estimate the costs that Korea can offset through various methods
ㅇ The government will strengthen support for such research to be derived and circulated widely
❏ Emission Intensity reduction through low-carbon transition of industrial structure that emits large amounts of greenhouse gas and gradual adjustment of the proportion of K-ETS free allocation
ㅇ The cost of CBAM in Korea decreases as the emission intensity of greenhouse gas of Korean companies and the proportion of free allocation in K-ETS decrease
ㅇ The government seeks various methods, such as preparing a system, expanding support for technology development, expanding infrastructure, strengthening financial incentives, and establishing an information system so that companies can smoothly promote the low-carbon transition
- Continuous expansion of R&D investment to early secure low-carbon core technologies (hydrogen-reduced steel, etc.) in major high-emission industries, periodic inspection of commercialization level, and support for commercialization
- Encourage companies to promote technology investment by expanding special funds for low-carbon technology support, and easing loan conditions and investment tax
- Establishment of a public/private/research organization for the purpose of low-carbon transition and CBAM response for each type of industry that emits large amounts of greenhouse gas, discussing the regulation rules, establishing an information system, and sharing the latest information on a regular basis
ㅇ Currently, Korea's representative greenhouse gas reduction regulation measure is K-ETS, and it needs to be improved in order to absorb CBAM costs at home without paying as much as possible abroad
- If Korea responds to CBAM, it is essential to review how much K-ETS should match the speed of the phase-out of free allocation in EU-ETS
- In this study, the reduction ratio of free allocation was analyzed by dividing it into four scenarios, and it was concluded that it was necessary to adjust the percentage of free allocation in order to domestically absorb CBAM costs and achieve Korea's mid- and long-term greenhouse gas reduction goals
❏ Systematization and advancement of carbon information management at the government level
ㅇ The most urgent issue in the CBAM pilot stage is to build and manage the carbon information system of the domestic industry
- The regulations of the Restriction of the use of Hazardous Substances (RoHS) and the Registration, Evaluation, Authorization and Restriction of Chemicals (REACH) system introduced by the EU is incorporated into the 「Framework Act on Resource Circulation」 and the 「Chemical Substance Registration and Evaluation Act」, the registration of carbon information and the enactment of related laws and regulations are promoted in a similar manner
ㅇ By reflecting the requirements in line with EU and global standards, a National Measurement, Reporting, Verification (MRV) system for carbon emission data should be established at the national level, and an institution that can take charge of inspection, certification and consulting should be established
- Operating at the public level a support system for SMEs such as consulting and education to improve CBAM data management capabilities
2. Korea's policy response to the increase in LCR-related trade disputes
❏ Since LCR measures are not recognized on any grounds under the WTO system, it is desirable to refrain from introducing domestic LCRs at the public level
ㅇ Renewable energy facility LCR in the public sector has a high potential for violating international trade laws no matter which measure is taken ㅇ Considering the size of Korea's renewable energy market and countries that mainly enter the Korean market, the economic benefits of the unreasonable introduction of LCR in the face of international legal conflicts are not expected to be large
❏ In the case of responding LCR in other countries, the industrial structure and market characteristics of the other country, as well as Korea's industrial structure and market characteristics, determine Korea’s response method
- The most important thing to consider in response to other countries' LCR measures is the market situation of the other country
- Determine the direction and degree of response based on various analyzes such as the market size of the LCR-introducing country, the degree and possibility of entry of Korean companies, and the comparison of profit and loss with third countries, etc.
(source : Executive Summary 141p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 서 언 ... 3
- 요 약 ... 5
- 목차 ... 19
- 표목차 ... 21
- 그림목차 ... 23
- 제1장 서 론 ... 25
- 1. 연구의 필요성 및 목적 ... 25
- 2. 연구의 내용 및 수행 체계 ... 29
- 제2장 탄소규제와 통상갈등: EU CBAM의 사례 ... 31
- 1. CBAM의 개념 및 EU 내 법제화 동향 ... 31
- 2. EU의 CBAM 도입 추진에 대한 주요국 입장 ... 39
- 제3장 EU CBAM의 국내 영향 분석 ... 46
- 1. 선행연구 검토 ... 46
- 2. 분석의 전제 ... 49
- 3. CBAM 대상 국내 주요 업종의 수출현황 조사 ... 59
- 4. CBAM 대상 주요 수출품목의 인증서 산정 ... 63
- 5. CBAM 도입에 따른 국내 영향 ... 74
- 제4장 녹색보호주의와 통상갈등: LCR의 사례 ... 78
- 1. WTO 분쟁해결 절차와 녹색제품 분쟁 ... 78
- 2. LCR의 유형과 국제법적 합치성 ... 79
- 3. WTO 재생에너지 설비 LCR 분쟁 사례 ... 83
- 4. 소결 ... 94
- 제5장 결론 및 제언 ... 96
- 1. EU CBAM에 대한 한국의 정책적 대응 방향 ... 96
- 2. LCR 관련 녹색무역분쟁 증가에 대한 한국의 정책적 대응 방향 ... 104
- 참고문헌 ... 109
- 부록 ... 119
- 부록Ⅰ. 품목별 CBAM 영향 ... 121
- 부록Ⅱ. 시나리오별 CBAM 대응 비용 ... 124
- Executive Summary ... 131
- 끝페이지 ... 146
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.