대학생들이 對人關係에서 심한 사회적 불안을 경험하게 되면 학업은 물론 正體感과 人格形成에 장애를 받게 된다. 따라서 본 연구는 社會的不安에 대한 이론을 정립하고, 사회적 불안을 감소하기 위한 集團相談 프로그램을 개발하여, 그 효과를 검증하는 데 목적을 두고 있다. 硏究 被驗者는 S대학교 대학생 32명이었다. 이들은 실험집단I(18명), 실험집단II(7명), 통제집단(14명)으로 無選 配置되었다. 집단상담은 週 1회 120분씩 6주 동안에 걸쳐 실시되었다. 실험집단과 통제집단의 피험자들은 3회에 걸쳐 각각 사전, 사후₁, 사후₂검사를 받았다. 檢査道具는 연구자가 旣存檢査를 번안 또는 수정하여 고안한 (1) 사회적 자아 평가불안, (2) ...
대학생들이 對人關係에서 심한 사회적 불안을 경험하게 되면 학업은 물론 正體感과 人格形成에 장애를 받게 된다. 따라서 본 연구는 社會的不安에 대한 이론을 정립하고, 사회적 불안을 감소하기 위한 集團相談 프로그램을 개발하여, 그 효과를 검증하는 데 목적을 두고 있다. 硏究 被驗者는 S대학교 대학생 32명이었다. 이들은 실험집단I(18명), 실험집단II(7명), 통제집단(14명)으로 無選 配置되었다. 집단상담은 週 1회 120분씩 6주 동안에 걸쳐 실시되었다. 실험집단과 통제집단의 피험자들은 3회에 걸쳐 각각 사전, 사후₁, 사후₂검사를 받았다. 檢査道具는 연구자가 旣存檢査를 번안 또는 수정하여 고안한 (1) 사회적 자아 평가불안, (2) 자아존중감, (3) 사회적 기술, (4) 사회적 불안 증상의 네 개 下位尺度로 된 社會的 不安 檢査를 사용하였다. 하위척도간 상호상관은 .49-.65로 적당한 妥當度 係數를 나타내고 있다. 검사의 信賴度인 內的 合致度 Cronbach α 係數는 .93이고, 하위척도의 내적 합치도 범위는 .73에서 .87까지 분포되어 있다. 본 집단상담 프로그램은 세 가지 차원의 방안을 결합하여 적용되었다. (1) 認知的 차원에서의 전략은 사회적 불안의 심리적 원인을 이해하고, 信念體制를 변화하기 위한 방안으로서 Ellis의 合理的-情緖的 治療, Morita 치료법 및 逆說的 意圖가 적용되었다. (2) 情意的 차원에서의 전략은 긍정적 自我像을 형성하고 낮은 자아존중감을 고양하기 위한 방안으로서 별칭짓기, 자기 장점 명료화하기, 상호간에 피드백 교환하기, 다시 태어난 나의 모습 개방하기 등이 사용되었다. (3) 行動的 차원에서의 전략은 主張的 行動을 신장하고 사회적 기술을 향상하기 위한 방안으로서 自己主張 訓練, 3분 즉흥 發表練習, 대화의 기술, 集團討議, 行動試演, 본뜨기, 肯定的 强化 등이 적용되었다. 본 연구에서는 다음과 같은 가설을 설정하였다. (1) 집단상담 실시 후 실험집단과 통제집단 간에는 사회적 불안 검사점수가 意義있는 차이가 있을 것이다. (2) 時間(測定時期)別에 따라 사회적 불안 검사점수가 의의있는 차이가 있을 것이다. (3) 집단과 시간 간에는 의의있는 相互作用 效果가 있을 것이다. 硏究設計는 집단상담 프로그램의 효과를 검증하기 위하여 사전-사후₁-사후₂檢査에 의한 反復測定設計를 하였고, 자료의 통제적인 처리는 反復測定 變量分析을 한 후 Scheffe 검증법으로 事後比較하였다. 본 연구에서 導出된 결론은 다음과 같다. 첫째, 變量分析의 통계적인 결과에 의하면 집단 간에, 측정시기별에 따라 사회적 불안 검사와 하위척도에서 意義있는 차이가 있었다(P<.05-.001). 그리고 집단과 시간 간의 相互作用 效果도 사회적 불안 검사와 하위척도에서 모두 意義있는 것으로 나타났다(P<.001). 따라서 세 개의 가설은 모두 긍정되었다. 둘째, 집단상담의 지속적인 효과를 검증한 결과, 집단상담이 끝난 직후 수준의 효과는 지속되지만 계속 증가의 효과는 나타나지 않았다. 셋째, 被驗者의 集團相談 評價 設問의 반응을 종합하여 보면, 대부분의 학생들이 사회적 불안의 심리적 원인을 이해하고, 合理的 思考로의 변화를 가져왔고, 자신감을 갖고 社會的 狀況에 적극적으로 참여할 수 있게 되었다는 좋은 반응을 보였다. 집단상담 프로그램 중에서 Ellis의 合理的-情緖的 治療, 自己主張 訓練, 3분 즉흥 발표연습이 가장 좋은 내용으로 확인되었다.
대학생들이 對人關係에서 심한 사회적 불안을 경험하게 되면 학업은 물론 正體感과 人格形成에 장애를 받게 된다. 따라서 본 연구는 社會的不安에 대한 이론을 정립하고, 사회적 불안을 감소하기 위한 集團相談 프로그램을 개발하여, 그 효과를 검증하는 데 목적을 두고 있다. 硏究 被驗者는 S대학교 대학생 32명이었다. 이들은 실험집단I(18명), 실험집단II(7명), 통제집단(14명)으로 無選 配置되었다. 집단상담은 週 1회 120분씩 6주 동안에 걸쳐 실시되었다. 실험집단과 통제집단의 피험자들은 3회에 걸쳐 각각 사전, 사후₁, 사후₂검사를 받았다. 檢査道具는 연구자가 旣存檢査를 번안 또는 수정하여 고안한 (1) 사회적 자아 평가불안, (2) 자아존중감, (3) 사회적 기술, (4) 사회적 불안 증상의 네 개 下位尺度로 된 社會的 不安 檢査를 사용하였다. 하위척도간 상호상관은 .49-.65로 적당한 妥當度 係數를 나타내고 있다. 검사의 信賴度인 內的 合致度 Cronbach α 係數는 .93이고, 하위척도의 내적 합치도 범위는 .73에서 .87까지 분포되어 있다. 본 집단상담 프로그램은 세 가지 차원의 방안을 결합하여 적용되었다. (1) 認知的 차원에서의 전략은 사회적 불안의 심리적 원인을 이해하고, 信念體制를 변화하기 위한 방안으로서 Ellis의 合理的-情緖的 治療, Morita 치료법 및 逆說的 意圖가 적용되었다. (2) 情意的 차원에서의 전략은 긍정적 自我像을 형성하고 낮은 자아존중감을 고양하기 위한 방안으로서 별칭짓기, 자기 장점 명료화하기, 상호간에 피드백 교환하기, 다시 태어난 나의 모습 개방하기 등이 사용되었다. (3) 行動的 차원에서의 전략은 主張的 行動을 신장하고 사회적 기술을 향상하기 위한 방안으로서 自己主張 訓練, 3분 즉흥 發表練習, 대화의 기술, 集團討議, 行動試演, 본뜨기, 肯定的 强化 등이 적용되었다. 본 연구에서는 다음과 같은 가설을 설정하였다. (1) 집단상담 실시 후 실험집단과 통제집단 간에는 사회적 불안 검사점수가 意義있는 차이가 있을 것이다. (2) 時間(測定時期)別에 따라 사회적 불안 검사점수가 의의있는 차이가 있을 것이다. (3) 집단과 시간 간에는 의의있는 相互作用 效果가 있을 것이다. 硏究設計는 집단상담 프로그램의 효과를 검증하기 위하여 사전-사후₁-사후₂檢査에 의한 反復測定設計를 하였고, 자료의 통제적인 처리는 反復測定 變量分析을 한 후 Scheffe 검증법으로 事後比較하였다. 본 연구에서 導出된 결론은 다음과 같다. 첫째, 變量分析의 통계적인 결과에 의하면 집단 간에, 측정시기별에 따라 사회적 불안 검사와 하위척도에서 意義있는 차이가 있었다(P<.05-.001). 그리고 집단과 시간 간의 相互作用 效果도 사회적 불안 검사와 하위척도에서 모두 意義있는 것으로 나타났다(P<.001). 따라서 세 개의 가설은 모두 긍정되었다. 둘째, 집단상담의 지속적인 효과를 검증한 결과, 집단상담이 끝난 직후 수준의 효과는 지속되지만 계속 증가의 효과는 나타나지 않았다. 셋째, 被驗者의 集團相談 評價 設問의 반응을 종합하여 보면, 대부분의 학생들이 사회적 불안의 심리적 원인을 이해하고, 合理的 思考로의 변화를 가져왔고, 자신감을 갖고 社會的 狀況에 적극적으로 참여할 수 있게 되었다는 좋은 반응을 보였다. 집단상담 프로그램 중에서 Ellis의 合理的-情緖的 治療, 自己主張 訓練, 3분 즉흥 발표연습이 가장 좋은 내용으로 확인되었다.
This study was designed to establish the theory of social anxtiety, to develop group counseling program for reduction of social anxiety of college students and to assess the effects of the program. The subjects were 32 college students who came from S university in Chonnam, Korea. There were two exp...
This study was designed to establish the theory of social anxtiety, to develop group counseling program for reduction of social anxiety of college students and to assess the effects of the program. The subjects were 32 college students who came from S university in Chonnam, Korea. There were two experimental groups and one control group. Two experimental groups (group I: N=11, group II: N=7) participated in group counseling program two hours a week for six weeks, and a control group(N=14) did not receive any treatment until after the experiment. The group counseling progroms consisted of three dimensions which included strategies about psychological understanding and overcoming of social anxiety, rasing positive self-image and self- esteem, and enhancing social skills. To understand and overcome social anxiety in cognitive dimension, Ellis' RET, Morita theraphy and paradoxial intervention were applied. To raise positive self-image and self-esteem in affective dimension, clarifying of one's own strengths, giving and receiving mutual feedback, and opening of one's own reborn figure were used. To enhance social skills in behavioral dimension, assertiveness traing, three minute impromtu speech practice, conversation skills, group discussion, behavioral rehearsal, modeling, and positive reinforcement were used. The effects of the program were measured with scales of social-self evaluation anxiety, self-esteem, and social anxiety symptoms. Data were collected with one pretest, two posttests. And subjects' responses about group counseling program were also collected. The resultant data were analized by analysis of variance(ANOVA) and comparison by Scheffe test. Research results demonstrated that there were interaction effects between experimental group and time in over-all social anxiety test and four sub-scales(P<.001), and that experimental groups resulted in significant change in social-self evaluation anxiety, self-esteem, social skills and social anxiety symptons. Subjects reported that most effective programs were Ellis' RET, assertiveness training and three minute impromtu speech practice. The results were discussed in terms of their implications for group counseling programs at the student guidance center as well as for the future research.
This study was designed to establish the theory of social anxtiety, to develop group counseling program for reduction of social anxiety of college students and to assess the effects of the program. The subjects were 32 college students who came from S university in Chonnam, Korea. There were two experimental groups and one control group. Two experimental groups (group I: N=11, group II: N=7) participated in group counseling program two hours a week for six weeks, and a control group(N=14) did not receive any treatment until after the experiment. The group counseling progroms consisted of three dimensions which included strategies about psychological understanding and overcoming of social anxiety, rasing positive self-image and self- esteem, and enhancing social skills. To understand and overcome social anxiety in cognitive dimension, Ellis' RET, Morita theraphy and paradoxial intervention were applied. To raise positive self-image and self-esteem in affective dimension, clarifying of one's own strengths, giving and receiving mutual feedback, and opening of one's own reborn figure were used. To enhance social skills in behavioral dimension, assertiveness traing, three minute impromtu speech practice, conversation skills, group discussion, behavioral rehearsal, modeling, and positive reinforcement were used. The effects of the program were measured with scales of social-self evaluation anxiety, self-esteem, and social anxiety symptoms. Data were collected with one pretest, two posttests. And subjects' responses about group counseling program were also collected. The resultant data were analized by analysis of variance(ANOVA) and comparison by Scheffe test. Research results demonstrated that there were interaction effects between experimental group and time in over-all social anxiety test and four sub-scales(P<.001), and that experimental groups resulted in significant change in social-self evaluation anxiety, self-esteem, social skills and social anxiety symptons. Subjects reported that most effective programs were Ellis' RET, assertiveness training and three minute impromtu speech practice. The results were discussed in terms of their implications for group counseling programs at the student guidance center as well as for the future research.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.