본 연구는 총체적 언어교육 접근법에 기초한 활동을 구성하여 이를 실시한 후, 그 교육적 효과를 보는데 목적이 있으며, 그에 따른 연구문제는 다음과 같다.
1. 총체적 언어교육 접근법은 유아들의 동화에 대한 내용이해도를 증가시킬것인가?
2. 총체적 언어교육 접근법은 유아들의 해독 능력을 향상시킬것인가?
3. 총체적 언어교육 접근법은 유아들의 읽고자 하는 동기를 증가시킬것인가?
연구는 서울시에 위치한 1개 유치원의 한학급의 유아 18명을 대상으로 실시하였다. 연구도구로는 내용이해도를 측정하기위해 그림동화 2편과 그에 다른 질문지를 사용하였으며, 해독능력을 측정하기 위해 기초학습기능검사, 읽기 I를 사용하였고, 읽고자하는 동기를 측정하기 위해서 비데오 촬영을 하여 분석하였으며 교사일지를 참고하였다. 자료는 종속표본 t, ...
본 연구는 총체적 언어교육 접근법에 기초한 활동을 구성하여 이를 실시한 후, 그 교육적 효과를 보는데 목적이 있으며, 그에 따른 연구문제는 다음과 같다.
1. 총체적 언어교육 접근법은 유아들의 동화에 대한 내용이해도를 증가시킬것인가?
2. 총체적 언어교육 접근법은 유아들의 해독 능력을 향상시킬것인가?
3. 총체적 언어교육 접근법은 유아들의 읽고자 하는 동기를 증가시킬것인가?
연구는 서울시에 위치한 1개 유치원의 한학급의 유아 18명을 대상으로 실시하였다. 연구도구로는 내용이해도를 측정하기위해 그림동화 2편과 그에 다른 질문지를 사용하였으며, 해독능력을 측정하기 위해 기초학습기능검사, 읽기 I를 사용하였고, 읽고자하는 동기를 측정하기 위해서 비데오 촬영을 하여 분석하였으며 교사일지를 참고하였다. 자료는 종속표본 t, t검증 및 Pearson 상관을 구하였다.
연구결과는 다음과 같다.
1. 유아의 동화에 대한 내용 이해도가 전반적으로 향상되었으며, 문해에 관계된 활동에 적극적으로 참여한 집단이 소극적으로 참여한 집단보다 더 많은 향상을 보였다.
2. 유아의 해독능력은 전반적으로 향상되었으며, 문해에 관계된 활동에 적극적으로 참여한 집단이 소극적으로 참여한 집단보다 더 많은 향상을 보였다.
3. 유아의 글을 읽고자하는 동기가 증가되었다.
초기의 효과가 가장 강했으며 참여빈도의 상승점은 2주, 4주, 5주, 7주, 8주, 10주였다. 10w의 책읽기의 양상은 양적으로 증가하였고, 질적으로는 발전되었다.
본 연구는 총체적 언어교육 접근법에 기초한 활동을 구성하여 이를 실시한 후, 그 교육적 효과를 보는데 목적이 있으며, 그에 따른 연구문제는 다음과 같다.
1. 총체적 언어교육 접근법은 유아들의 동화에 대한 내용이해도를 증가시킬것인가?
2. 총체적 언어교육 접근법은 유아들의 해독 능력을 향상시킬것인가?
3. 총체적 언어교육 접근법은 유아들의 읽고자 하는 동기를 증가시킬것인가?
연구는 서울시에 위치한 1개 유치원의 한학급의 유아 18명을 대상으로 실시하였다. 연구도구로는 내용이해도를 측정하기위해 그림동화 2편과 그에 다른 질문지를 사용하였으며, 해독능력을 측정하기 위해 기초학습기능검사, 읽기 I를 사용하였고, 읽고자하는 동기를 측정하기 위해서 비데오 촬영을 하여 분석하였으며 교사일지를 참고하였다. 자료는 종속표본 t, t검증 및 Pearson 상관을 구하였다.
연구결과는 다음과 같다.
1. 유아의 동화에 대한 내용 이해도가 전반적으로 향상되었으며, 문해에 관계된 활동에 적극적으로 참여한 집단이 소극적으로 참여한 집단보다 더 많은 향상을 보였다.
2. 유아의 해독능력은 전반적으로 향상되었으며, 문해에 관계된 활동에 적극적으로 참여한 집단이 소극적으로 참여한 집단보다 더 많은 향상을 보였다.
3. 유아의 글을 읽고자하는 동기가 증가되었다.
초기의 효과가 가장 강했으며 참여빈도의 상승점은 2주, 4주, 5주, 7주, 8주, 10주였다. 10w의 책읽기의 양상은 양적으로 증가하였고, 질적으로는 발전되었다.
The purpose of this study is to examine the effect of whole Language Approach which were constructed by the researcher and proceed.
The study questions are as follows:
1. Will whole Language Approach make the improvement in children’s comprehension skill?
2. Will Whole language Approach make the ...
The purpose of this study is to examine the effect of whole Language Approach which were constructed by the researcher and proceed.
The study questions are as follows:
1. Will whole Language Approach make the improvement in children’s comprehension skill?
2. Will Whole language Approach make the improvement in childern’s decoding skills?
3. Will whole Language Approach make the increase in childern’s motivation to read?
The subjects of the study were 18 children of one kindergarten classroom located in Seoul.
Two story books and questionaire were used to measure children’s comprehension skills for study question 1: Basic Learning Skill Test. Reading I to measure children’s decoding skill for study question 2: and video-tape recording to measure children’s motivation to read as well as teacher’s diary as reference.
Collected data were analyzed by dependent t-test, t-test, and Pearson’s R.
The results of the study are as follows:
1. Children’s comprehension skills were improved as a whole and the more participated group was more improved than the less participated group.
2. Children’s decoding skills were improved as s whole and the more participated group was more improved than the less participated group.
3. The motivation to read was increased.
The initial effect was the most eminent, and the elevate points of the frequency in participation were 2nd, 4th, 5th, 7th, 8th, and 10th week.
The reading performance of 10th week was quantitatively increased, and qualitatively improved.
The purpose of this study is to examine the effect of whole Language Approach which were constructed by the researcher and proceed.
The study questions are as follows:
1. Will whole Language Approach make the improvement in children’s comprehension skill?
2. Will Whole language Approach make the improvement in childern’s decoding skills?
3. Will whole Language Approach make the increase in childern’s motivation to read?
The subjects of the study were 18 children of one kindergarten classroom located in Seoul.
Two story books and questionaire were used to measure children’s comprehension skills for study question 1: Basic Learning Skill Test. Reading I to measure children’s decoding skill for study question 2: and video-tape recording to measure children’s motivation to read as well as teacher’s diary as reference.
Collected data were analyzed by dependent t-test, t-test, and Pearson’s R.
The results of the study are as follows:
1. Children’s comprehension skills were improved as a whole and the more participated group was more improved than the less participated group.
2. Children’s decoding skills were improved as s whole and the more participated group was more improved than the less participated group.
3. The motivation to read was increased.
The initial effect was the most eminent, and the elevate points of the frequency in participation were 2nd, 4th, 5th, 7th, 8th, and 10th week.
The reading performance of 10th week was quantitatively increased, and qualitatively improved.
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