이 연구는 특수유아 조기교육실에서 근무하는 교사들의 자질을 알아보는데 그 목적이 있다. 이에 선행연구를 통해서 특수유아교사 자질요인을 알아보고 그 자질요인을 기초로 하여 특수유아교사 자질을 평가하기 위한 설문지를 만들었다. 설문지는 특수유아교사 자질을 4가지 영역으로 분류하여 평정할 수 있도록 작성하였다. 4가지 영역은 ① 특수교육 일반지식 영역, ② 인성영역, ③ 특수교육 전문지식 영역, ④ 인간관계 영역이다. 설문지는 원장을 통하여 평정하도록 하였다. 원장들온 자신의 조기교육실에서 근무하는 교사들을 1) 교사의 자격증 종별 2...
이 연구는 특수유아 조기교육실에서 근무하는 교사들의 자질을 알아보는데 그 목적이 있다. 이에 선행연구를 통해서 특수유아교사 자질요인을 알아보고 그 자질요인을 기초로 하여 특수유아교사 자질을 평가하기 위한 설문지를 만들었다. 설문지는 특수유아교사 자질을 4가지 영역으로 분류하여 평정할 수 있도록 작성하였다. 4가지 영역은 ① 특수교육 일반지식 영역, ② 인성영역, ③ 특수교육 전문지식 영역, ④ 인간관계 영역이다. 설문지는 원장을 통하여 평정하도록 하였다. 원장들온 자신의 조기교육실에서 근무하는 교사들을 1) 교사의 자격증 종별 2) 교사의 경력 3) 교사의 학력으로 나누어 평정하였다. 조사결과는 다음과 같다. ① 4가지 자질영역 중에서 인간관계 영역이 가장 높게 평정되었고, 특수교육 일반지식 영역이 가장 낮게 평정되었다. ② 교사의 자격중 종별에 따라서는 특수교육 일반지식 영역에서 의미있는 차이를 보였다. ③ 교사의 경력별에 따라서는 특수교육 일반지식 영역, 특수교육에 대한 전문지식 영역에 의미있는 차이가 있는 것으로 나타났다. ④ 교사의 학력별에 따라서는 특수교육 일반지식 영역, 인성영역에서 의미있는 차이를 보였다. 위의 분석된 결과를 종합해 볼때 현재 특수유아 조기교육실에 근무하는 교사들은 특수교육 일반지식, 특수교육에 대한 전문지식 자질이 부족되고 있음을 알 수 있다. 그런데 그 자질들은 교사의 경력, 학력, 자격중에 의해서 어느 정도 수준까지는 향상될 수 있음을 보여주고 있다. 따라서 국가적인 차원에서 전문적인 특수유아교사 양성을 할 수 있도록 정책적인 배려가 요구된다.
이 연구는 특수유아 조기교육실에서 근무하는 교사들의 자질을 알아보는데 그 목적이 있다. 이에 선행연구를 통해서 특수유아교사 자질요인을 알아보고 그 자질요인을 기초로 하여 특수유아교사 자질을 평가하기 위한 설문지를 만들었다. 설문지는 특수유아교사 자질을 4가지 영역으로 분류하여 평정할 수 있도록 작성하였다. 4가지 영역은 ① 특수교육 일반지식 영역, ② 인성영역, ③ 특수교육 전문지식 영역, ④ 인간관계 영역이다. 설문지는 원장을 통하여 평정하도록 하였다. 원장들온 자신의 조기교육실에서 근무하는 교사들을 1) 교사의 자격증 종별 2) 교사의 경력 3) 교사의 학력으로 나누어 평정하였다. 조사결과는 다음과 같다. ① 4가지 자질영역 중에서 인간관계 영역이 가장 높게 평정되었고, 특수교육 일반지식 영역이 가장 낮게 평정되었다. ② 교사의 자격중 종별에 따라서는 특수교육 일반지식 영역에서 의미있는 차이를 보였다. ③ 교사의 경력별에 따라서는 특수교육 일반지식 영역, 특수교육에 대한 전문지식 영역에 의미있는 차이가 있는 것으로 나타났다. ④ 교사의 학력별에 따라서는 특수교육 일반지식 영역, 인성영역에서 의미있는 차이를 보였다. 위의 분석된 결과를 종합해 볼때 현재 특수유아 조기교육실에 근무하는 교사들은 특수교육 일반지식, 특수교육에 대한 전문지식 자질이 부족되고 있음을 알 수 있다. 그런데 그 자질들은 교사의 경력, 학력, 자격중에 의해서 어느 정도 수준까지는 향상될 수 있음을 보여주고 있다. 따라서 국가적인 차원에서 전문적인 특수유아교사 양성을 할 수 있도록 정책적인 배려가 요구된다.
The propose of this study is to examine on the quality of teachers working in the early intervention institutions for infants having Special needs. The traits comprising a special preschool teacher quality were determined through prerequisite study and based on these traits a questionnaire was devel...
The propose of this study is to examine on the quality of teachers working in the early intervention institutions for infants having Special needs. The traits comprising a special preschool teacher quality were determined through prerequisite study and based on these traits a questionnaire was developed to evaluate the quality of the special preschool teachers. The questionnaire was maken to evaluated classified into four area. Four area were as follow: ① Speical education general knowledge ② Personality ③ Special education professional knowledge. ④ Human relations The questionnaire is evaluated through the director of the early intervention institutions. The director rated teachers according to 1) teacher's certificate 2) teacher's career 3) teacher's educational background The results shown from the questionnaire were as follows : ① The teachers were scored highest on human relations and lowest on special education general knowledge. ② Special education general knowledge traits were somewhat influenced by the teacher's certificate ③ Special education general knowledge traits and professional knowledge traits were greatly influenced by the teacher's career. ④ Special education general knowledge traits and personality traits were somewhat varied by the teacher's educational background. These results point out the fact that special preschool teachers lacked the quality of the special education general knowledge and professional knowledge traits. However, the quality can be improved by the teacher's career, educational background and certificate. In the national dimension, therefore, political concern is demanded to train the professional special preschool teacher.
The propose of this study is to examine on the quality of teachers working in the early intervention institutions for infants having Special needs. The traits comprising a special preschool teacher quality were determined through prerequisite study and based on these traits a questionnaire was developed to evaluate the quality of the special preschool teachers. The questionnaire was maken to evaluated classified into four area. Four area were as follow: ① Speical education general knowledge ② Personality ③ Special education professional knowledge. ④ Human relations The questionnaire is evaluated through the director of the early intervention institutions. The director rated teachers according to 1) teacher's certificate 2) teacher's career 3) teacher's educational background The results shown from the questionnaire were as follows : ① The teachers were scored highest on human relations and lowest on special education general knowledge. ② Special education general knowledge traits were somewhat influenced by the teacher's certificate ③ Special education general knowledge traits and professional knowledge traits were greatly influenced by the teacher's career. ④ Special education general knowledge traits and personality traits were somewhat varied by the teacher's educational background. These results point out the fact that special preschool teachers lacked the quality of the special education general knowledge and professional knowledge traits. However, the quality can be improved by the teacher's career, educational background and certificate. In the national dimension, therefore, political concern is demanded to train the professional special preschool teacher.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.