본 연구는 초등학교 영어지도 교사에게 이미 시행되어 온 영어연수 프로그램에 대한 이수자들의 인식을 바탕으로 연수 프로그램의 문제점을 분석하고 이를 통하여 정규과목으로서 초등학교 영어교육을 위한 효율적인 교사연수 프로그램 개발의 방향을 모색하는 데 있다. 이를 위해서 초등학교 영어교사 일반연수와 심화연수를 이미 이수한 광주·전남지역 교사 450명에 대한 질문지 조사를 실시하여 그 경향을 알아보기 위하여 χ²검증하였다. 이러한 연수운영 결과의 분석과 설문 조사를 통하여 초등학교 영어교사 연수와 관련하여 다음과 같은 점을 확인하였다. ...
본 연구는 초등학교 영어지도 교사에게 이미 시행되어 온 영어연수 프로그램에 대한 이수자들의 인식을 바탕으로 연수 프로그램의 문제점을 분석하고 이를 통하여 정규과목으로서 초등학교 영어교육을 위한 효율적인 교사연수 프로그램 개발의 방향을 모색하는 데 있다. 이를 위해서 초등학교 영어교사 일반연수와 심화연수를 이미 이수한 광주·전남지역 교사 450명에 대한 질문지 조사를 실시하여 그 경향을 알아보기 위하여 χ²검증하였다. 이러한 연수운영 결과의 분석과 설문 조사를 통하여 초등학교 영어교사 연수와 관련하여 다음과 같은 점을 확인하였다. 첫째, 초등학교 영어교사 연수를 실시하고 있는 광주·전남의 각 연수기관에서는 연수시간 및 연수인원을 점차 늘리고 있으나 연수내용 구성이 다르다. 특히 영어회화 및 교수기술에 너무 큰 비중을 두는 반면, 기타 분야에는 소홀하여 교사의 균형적 자질 향상을 위한 연수로서 많은 문제점을 가지고 있다. 따라서 현행 120시간 연수의 질적 개선 및 효율적인 연수 모형의 개발이 요구되고 있다. 둘째, 초등학교 영어교육의 주요 요소는 잘 훈련된 교사이다. 특히 설문조사 결과 교사의 영어사용능력이 필수라는 견해가 지배적이고, 연수방법에 있어서 현장 문제 해결 중심의 연수를 원하였다. 그러나 많은 영어 지도교사가 영어과의 지도목표에 대한 인식이 분명하지 못하고, 교육부의 교사확보방안도 교사들의 호응을 얻을 수 있는 유인책이 없다. 셋째, 연수과목으로서 초등학교 교사들이 선호하는 것은 영어회화와 교수기술이다. 단기 해외연수과정, 120시간 연수 후 심화과정, 국내 어학 연수촌에서 외국인과 합숙연수 등 좀더 강화된 연수 프로그램의 운영을 요구하는 교사들이 많았다. 결론적으로, 지금까지 분석 결과를 토대로 하여 초등학교 영어교사 연수 프로그램의 개발을 위한 기초 자료로서 다음과 같이 제언한다. 첫째, 1997학년도 초등학교 영어 정규 교과화와 관련하여 현행 일반연수와 심화 연수를 전담교사 연수체제로 바꾸어 표준화된 연수 교육과정의 설계가 필요하다. 둘째, 원어민 강사는 연수생 20명에 1명 정도 확보하고, 현장지도 우수교사를 초빙하는 것도 좋을 것이다. 또한 연수의 효율성을 높이기 위하여 연수 교과목의 전문성에 맞는 강사를 초빙하여야 한다. 셋째, 성인교육의 특성을 고려한 참여식 연수 방안을 강구하여야 한다. 따라서 원어민과 합숙 또는 멀티미디어를 이용한 자율실습을 실시하는 등 강의식보다는 실습 및 참여식 연수과정을 늘려야 한다. 넷째, 확정 고시된 초등학교 영어 교육과정(1995.11.1)에 대한 철저한 이해가 필요하다. 즉 초등학교 영어교육은 학습자의 경우, 듣기·말하기 등 음성언어를 이용한 영어 유창성의 향상에 주력하여야 한다. 다섯째, 초등학교 영어교육은 전량교사제로 운영되어야 한다. 이를 위하여 자질있고 잘 훈련된 교사를 양성할 수 있는 연수 프로그램이 필요하며, 전담교사제를 도입했을 때 신분상의 불이익 부분을 보상할 수 있는 제도적인 조치가 있어야 하겠다.
본 연구는 초등학교 영어지도 교사에게 이미 시행되어 온 영어연수 프로그램에 대한 이수자들의 인식을 바탕으로 연수 프로그램의 문제점을 분석하고 이를 통하여 정규과목으로서 초등학교 영어교육을 위한 효율적인 교사연수 프로그램 개발의 방향을 모색하는 데 있다. 이를 위해서 초등학교 영어교사 일반연수와 심화연수를 이미 이수한 광주·전남지역 교사 450명에 대한 질문지 조사를 실시하여 그 경향을 알아보기 위하여 χ²검증하였다. 이러한 연수운영 결과의 분석과 설문 조사를 통하여 초등학교 영어교사 연수와 관련하여 다음과 같은 점을 확인하였다. 첫째, 초등학교 영어교사 연수를 실시하고 있는 광주·전남의 각 연수기관에서는 연수시간 및 연수인원을 점차 늘리고 있으나 연수내용 구성이 다르다. 특히 영어회화 및 교수기술에 너무 큰 비중을 두는 반면, 기타 분야에는 소홀하여 교사의 균형적 자질 향상을 위한 연수로서 많은 문제점을 가지고 있다. 따라서 현행 120시간 연수의 질적 개선 및 효율적인 연수 모형의 개발이 요구되고 있다. 둘째, 초등학교 영어교육의 주요 요소는 잘 훈련된 교사이다. 특히 설문조사 결과 교사의 영어사용능력이 필수라는 견해가 지배적이고, 연수방법에 있어서 현장 문제 해결 중심의 연수를 원하였다. 그러나 많은 영어 지도교사가 영어과의 지도목표에 대한 인식이 분명하지 못하고, 교육부의 교사확보방안도 교사들의 호응을 얻을 수 있는 유인책이 없다. 셋째, 연수과목으로서 초등학교 교사들이 선호하는 것은 영어회화와 교수기술이다. 단기 해외연수과정, 120시간 연수 후 심화과정, 국내 어학 연수촌에서 외국인과 합숙연수 등 좀더 강화된 연수 프로그램의 운영을 요구하는 교사들이 많았다. 결론적으로, 지금까지 분석 결과를 토대로 하여 초등학교 영어교사 연수 프로그램의 개발을 위한 기초 자료로서 다음과 같이 제언한다. 첫째, 1997학년도 초등학교 영어 정규 교과화와 관련하여 현행 일반연수와 심화 연수를 전담교사 연수체제로 바꾸어 표준화된 연수 교육과정의 설계가 필요하다. 둘째, 원어민 강사는 연수생 20명에 1명 정도 확보하고, 현장지도 우수교사를 초빙하는 것도 좋을 것이다. 또한 연수의 효율성을 높이기 위하여 연수 교과목의 전문성에 맞는 강사를 초빙하여야 한다. 셋째, 성인교육의 특성을 고려한 참여식 연수 방안을 강구하여야 한다. 따라서 원어민과 합숙 또는 멀티미디어를 이용한 자율실습을 실시하는 등 강의식보다는 실습 및 참여식 연수과정을 늘려야 한다. 넷째, 확정 고시된 초등학교 영어 교육과정(1995.11.1)에 대한 철저한 이해가 필요하다. 즉 초등학교 영어교육은 학습자의 경우, 듣기·말하기 등 음성언어를 이용한 영어 유창성의 향상에 주력하여야 한다. 다섯째, 초등학교 영어교육은 전량교사제로 운영되어야 한다. 이를 위하여 자질있고 잘 훈련된 교사를 양성할 수 있는 연수 프로그램이 필요하며, 전담교사제를 도입했을 때 신분상의 불이익 부분을 보상할 수 있는 제도적인 조치가 있어야 하겠다.
The purpose of this study was to discover how to develop an effective in-service teacher training program for elementary English education as a regular Subject through the analysis of the problems in the past in-service programs which elementary school english teachers took part in For this study, t...
The purpose of this study was to discover how to develop an effective in-service teacher training program for elementary English education as a regular Subject through the analysis of the problems in the past in-service programs which elementary school english teachers took part in For this study, the results of a questionnaire given to the participants of 450 elementary school english teachers in Kwang-ju and Ch'ollanamdo were evaluted with SAS statistics. The results of this study on in-service training of elementary school english teachers from the analysis and questionnaire of in-service training were as follows: First, the training time and the number of the trained teachers have been increasing. However, the contents of training programs are different and major subjects like english conversation and teaching skills have been given much more weight than the others. As the result, there seem to be many problems in upgrading english teacher's quality. So it's necessary to develop the more effective teacher training program model. Secondly, the most important aspect of elementary English education is a well-trained English teacher, and the questionnaire responses confirmed that the teacher's English speaking ability is the most essential factor. Above all, the problem-solving oriented training in the real situations is required. But many English teachers don't recognize the aims of English education clearly, the Ministry of Education doesn't have any charming plans of securing elementary English teachers. Third, for an English teacher training subject, the elementary teachers preferred English conversation and teaching skills. They wanted to have a camp training course with native speakers using only English language during the camp, to have short-term training abroad, an intensive training course after 120-hour training, and a national Foreign Language Island training program. These facts suggest that: First, the English teacher training program must be extended from 120 hours to 180 hours to prepare teachers for 1997's English education as a regular subject and every teacher training institute needs to have a standardized teacher training program for elementary English teachers. Secondly, at least one native speaker must be secured for every 20 trainee, and a well-experienced Korean English teacher in language teaching classes is also needed. It is very important to invite an instructor with professional knowledge about the training subject. Third, a participation-oriented training plan has to be discovered for the characteristics of adult trainees should be considered. Therefore, not a lecture-oriented course but the participation-oriented training course such as the course with native speaker day and night, and self-practicing class with multi-media should be increased. Fourth, elementary English teachers should pay attention to the goal of elementary English education by focusing on listening and speaking. A student's fluency comes first and elementary English education should be different from grammar-oriented English education. Fifth, the teachers who majored elementary English education must take charge of elementary English teaching, and a better training course with which a well-trained teacher having good quality can be produced should be developed. It is sure that the results of this study will be good basic data for the development of an effective in-service teacher training programs for it is based on the analysis of the results of elementary school English teacher's training programs and on the teacher's requirements. So it is hoped that provincial teacher training institutes consider these recommendations seriously in establishing programs and curriculum for elementary English teacher training programs.
The purpose of this study was to discover how to develop an effective in-service teacher training program for elementary English education as a regular Subject through the analysis of the problems in the past in-service programs which elementary school english teachers took part in For this study, the results of a questionnaire given to the participants of 450 elementary school english teachers in Kwang-ju and Ch'ollanamdo were evaluted with SAS statistics. The results of this study on in-service training of elementary school english teachers from the analysis and questionnaire of in-service training were as follows: First, the training time and the number of the trained teachers have been increasing. However, the contents of training programs are different and major subjects like english conversation and teaching skills have been given much more weight than the others. As the result, there seem to be many problems in upgrading english teacher's quality. So it's necessary to develop the more effective teacher training program model. Secondly, the most important aspect of elementary English education is a well-trained English teacher, and the questionnaire responses confirmed that the teacher's English speaking ability is the most essential factor. Above all, the problem-solving oriented training in the real situations is required. But many English teachers don't recognize the aims of English education clearly, the Ministry of Education doesn't have any charming plans of securing elementary English teachers. Third, for an English teacher training subject, the elementary teachers preferred English conversation and teaching skills. They wanted to have a camp training course with native speakers using only English language during the camp, to have short-term training abroad, an intensive training course after 120-hour training, and a national Foreign Language Island training program. These facts suggest that: First, the English teacher training program must be extended from 120 hours to 180 hours to prepare teachers for 1997's English education as a regular subject and every teacher training institute needs to have a standardized teacher training program for elementary English teachers. Secondly, at least one native speaker must be secured for every 20 trainee, and a well-experienced Korean English teacher in language teaching classes is also needed. It is very important to invite an instructor with professional knowledge about the training subject. Third, a participation-oriented training plan has to be discovered for the characteristics of adult trainees should be considered. Therefore, not a lecture-oriented course but the participation-oriented training course such as the course with native speaker day and night, and self-practicing class with multi-media should be increased. Fourth, elementary English teachers should pay attention to the goal of elementary English education by focusing on listening and speaking. A student's fluency comes first and elementary English education should be different from grammar-oriented English education. Fifth, the teachers who majored elementary English education must take charge of elementary English teaching, and a better training course with which a well-trained teacher having good quality can be produced should be developed. It is sure that the results of this study will be good basic data for the development of an effective in-service teacher training programs for it is based on the analysis of the results of elementary school English teacher's training programs and on the teacher's requirements. So it is hoped that provincial teacher training institutes consider these recommendations seriously in establishing programs and curriculum for elementary English teacher training programs.
주제어
#초등학교 영어교사 연수제도
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.