$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

영어 초임교사의 교직 사회화에 관한 연구
A Study of the Occupational Socialization of Novice English Teachers at the First Years 원문보기

한국콘텐츠학회논문지 = The Journal of the Korea Contents Association, v.20 no.11, 2020년, pp.411 - 421  

장경숙 (한국교육과정평가원) ,  전영주 (목원대학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

타 교과교육 분야에서 연구를 통해 초임교사에 대한 연구는 교직 사회화 과정이 교직 생활에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 영어 초임교사들이 직장에서 적응해 가는 과정에 관한 것으로 연구 결과를 바탕으로 초임교사를 지원하기 위한 방안을 제시하고자 한다. 교직 사회화 변인으로 구성된 설문 조사를 통해 영어 초임교사의 사회화에 대한 자료를 수집하였다. 문헌조사를 통해 초임교사의 사회화 과정에서 영향을 미치는 6가지 요인 즉, 학생과의 관계, 교수학습, 동료 관계, 학교 관리자의 지원, 학부모와의 관계, 사회적 기대 등을 추출하였다. 설문지는 이 6개 요인과 이들을 구성하는 하위 요소 44개로 구성되었다. 99명의 중등 영어 초임 교사가 설문 조사에 참여하였다. 각 요소들에 대한 응답 분석에 따르면 영어 초임교사의 사회화 과정에서 교사들은 양성기관에서 습득한 지식과 현직 간 격차를 경험하며, 동료 교사들의 지원에 대해서도 부정적이었으며 교직에 대한 사회적 기대에 대해서도 부정적인 태도를 보였다. 이런 결과를 바탕으로 입문기 연수, 멘토링 같은 지원 방안을 제안하였다. 특히 전대미문의 코로나 감염증(COIVD-19) 위기 속에서 교사 전문성 제고를 위해 교직에 입문하는 초임교사 지원이 요구되고 있다. 본 연구 결과를 바탕으로 초임교사 사회화에 대한 후속 연구, 교사 교육 정책 및 교사 연수에 대한 시사점을 도출하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

There is a paucity of research on socialization of novice teachers that has been found to have influence on their career through studies in different subject fields in various regions. This study addresses how novice English teachers perceive their socialization at the first years. It aims to draw i...

주제어

표/그림 (7)

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • This may be particularly true in the time facing unexpected changes and crisis like the COVID-19 for novice teachers’ long-term professional development. The findings from the current study raise the issues concerning appropriate novice teacher support and changes in initial teacher education.
  • It is found that significant differences between the content of novice teachers’ academic courses in their teacher education program and the conditions they experience in classrooms. The study reveals that the major challenges of their first years of teaching are related to lesson delivery, managing behaviour, unmotivated students, and students with learning disabilities. The findings from the literature on the novice teachers’ socialization suggest that policy gap between initial training at college and realities novice teachers face suggest that support should be provided in areas necessary for beginning teachers to grow into the profession such as learning experience at initial training, daily teaching, relationship with colleagues, leadership, relationship with parents, and community sponsor.
  • Studies focusing on both novice teachers and mentors should be carried out in the future. This research seeks to explore the experience of novice English teachers during their first years of in-service including some aspects of professional socialization. However, to capture a more comprehensive picture of the theme, further research needs to be conducted by gathering data from different sources and methods in a complementary manner.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (18)

  1. World Bank, "The COVID-19 pandemic: Shocks to education and policy responses," Retrieved from https://openknowledge.worldbank.org/handle/10986/33696. 2020. 

  2. L. Paula and A. Grinfelde, "The role of mentoring in professional socialization of novice teachers," Problems of Education in the 21st Century, Vol.76, No.3, pp.364-379, 2018. 

  3. S. Veeman, "Perceived problems of beginning teachers," Review of Educational Research, Vol.54, No.2, pp.143-178, 1984. 

  4. M. Huberman, The lives of teachers, New York: Teacher College Press, 1983. 

  5. D. Hayes and K. Chang, "South Korean novice English language teachers' experience of induction into teaching," English Teaching, Vol.72, No.1, pp.49-71, 2017. 

  6. D. Hayes, Y. Kim, and K. Chang, "Theoretical perspectives on novice teachers' induction in English teacher education," Studies in English Education, Vol.18, No.2, pp.1-27, 2013. 

  7. S. H. Kim, "Pre-service English teachers' reflection on practicum," Studies in English Education, Vol.13, No.1, pp.175-203, 2008. 

  8. Y. Yim, "EFL teacher trainees' self-assessment of microteaching performance under reflection," Studies in English Education, Vol.22, No.4, pp.155-17, 2017. 

  9. T. Y. Kim and Y. Kim, "EFL teachers' initial career motives and demotivation in South Korea," Korean Journal of English Language and Linguistics, Vol.16, No.1, pp.29-52, 2016. 

  10. S. K. Shin, "It cannot be done alone: The socialization of novice English teachers in South Korea," TESOL Quarterly, Vol.46, No.3, pp.542-567, 2012. 

  11. S. Sung and H. I. Jeon, "Beginning special education teachers' experience of intervention and awareness of positive behavior support," The Journal of the Korea Contents Association, Vol.19, No.10, pp.10-20, 2019. 

  12. K. H. Jo, K. R. Lee, H. Y. Kim, H. Y. Lee, and O. S. Lee, "A systematic literature review on beginning physical education teachers' socialization," The Korean Journal of Elementary Physical Education, Vol.25, No.3, pp.63-76, 2019. 

  13. N. S. Yu, "A Study on Novice Home Economics Teacher Socialization," Family and Environment Research, Vol.48, No.3, pp.99-114, 2010. 

  14. A. Brown, The occupational socialization of novice core content area teachers/athletic coaches, Unpublished doctoral dissertation, University of Alabama, Alabama, Ph.D., 2013. 

  15. F. Senom, A. R. Zakaria, and S. S. A. Shah, "Novice teachers' challenges and survival: Where do Malaysian ESL teachers stand?," American Journal of Educational Research, Vol.1, No.4, pp.119-125, 2013. 

  16. B. Pogodzinski, P. Youngs, and K. Frank, "Collegial Climate and Novice Teachers' Intent to Remain Teaching," American Journal of Education, Vol.12, No.1, pp.27-54, 2013. 

  17. R. D. Fantilli and D. E. McDougall, "A study of novice teachers: Challenges and supports in the first years," Teaching and Teacher Education, Vol.25, pp.814-825, 2009. 

  18. S. Akcan, "Novice non-native English teachers' reflections on their teacher education programmes and their first years of teaching," PROFILE Issues in Teachers' Professional Development, Vol.18, No.1, pp.55-70, 2016. Retrieved from http://dx.doi.org/10.15446/profile.v18n1.48608, 

저자의 다른 논문 :

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로