외동이와 형제아의 성격 특성과 학교 적응 비교 연구 (A) Comparative Study on the Traits of Personality and School Adjustment between the Only Children and Sibling Children원문보기
본 연구는 외동이와 형제아의 성격 특성과 학교 적응에 차이가 있는지를 알아보고, 성격 특성과 학교 적응은 상관이 있는지를 분석해 보았다. 연구의 목적은 외동이에 대한 최근의 인식 변화에 대해 과학적 근거를 제시하고, 바람직한 학교 생활을 위한 교육적 처치를 하는데, 도움이 되는 자료를 제공하는데 있다. 본 연구를 위해 서울 시내 2개 초등학교 4, 5, 6학년 아동 중 외동이 86명과 형제아 179명을 대상으로 검사를 실시하였다. 측정도구는 초등학교 고학년용 표준화 성격 진단 검사지, 학교 적응 검사지를 사용하였고, 자료의 분석은 신뢰도 검증을 위해 Cronbach의 α를 산출하였고, 성격 특성과 학교 적응의 ...
본 연구는 외동이와 형제아의 성격 특성과 학교 적응에 차이가 있는지를 알아보고, 성격 특성과 학교 적응은 상관이 있는지를 분석해 보았다. 연구의 목적은 외동이에 대한 최근의 인식 변화에 대해 과학적 근거를 제시하고, 바람직한 학교 생활을 위한 교육적 처치를 하는데, 도움이 되는 자료를 제공하는데 있다. 본 연구를 위해 서울 시내 2개 초등학교 4, 5, 6학년 아동 중 외동이 86명과 형제아 179명을 대상으로 검사를 실시하였다. 측정도구는 초등학교 고학년용 표준화 성격 진단 검사지, 학교 적응 검사지를 사용하였고, 자료의 분석은 신뢰도 검증을 위해 Cronbach의 α를 산출하였고, 성격 특성과 학교 적응의 평균, 표준편차를 구하고, t-test, 상관 분석, 중다회귀 분석을 실시하였다. 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 외동이와 형제아의 성격 특성 비교에서 형제아는 외동이보다 안정성, 사회성이 유의미하게 높게 나타났다. 또한 외동이와 형제아의 성별에 따른 성격 특성 비교에서는 안정성에서 남·여 모두 형제아가 높은 것으로 나타났다. 둘째, 외동이와 형제아의 학교 적응 비교에서는 유의미한 차이는 없었다. 또한 외동이와 형제아의 성별에 따른 학교 적응 비교에서도 남·여 집단 별로 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다. 셋째, 외동이와 형제아의 성격 특성은 학교 적응과 대부분 정적 상관을 나타냈다. 외동이의 학교 적응에 영향을 미치는 요인은 사회성, 사려성, 순이었고, 형제아의 학교 적응에 영향을 미치는 요인은 활동성, 책임성, 우월성, 남향성 순이었다. 이상의 연구 결과로 외동이와 형제아의 성격 특성은 안정성과 사회성외에는 성격상 커다란 차이를 찾아볼 수 없었고, 학교 적응은 별다른 차이를 나타내지 않았다. 또한 성격 특성과 학교 적응의 관계는 성격 특성이 좋은 아동이 학교 적응도 잘하는 것으로 나타났다.
본 연구는 외동이와 형제아의 성격 특성과 학교 적응에 차이가 있는지를 알아보고, 성격 특성과 학교 적응은 상관이 있는지를 분석해 보았다. 연구의 목적은 외동이에 대한 최근의 인식 변화에 대해 과학적 근거를 제시하고, 바람직한 학교 생활을 위한 교육적 처치를 하는데, 도움이 되는 자료를 제공하는데 있다. 본 연구를 위해 서울 시내 2개 초등학교 4, 5, 6학년 아동 중 외동이 86명과 형제아 179명을 대상으로 검사를 실시하였다. 측정도구는 초등학교 고학년용 표준화 성격 진단 검사지, 학교 적응 검사지를 사용하였고, 자료의 분석은 신뢰도 검증을 위해 Cronbach의 α를 산출하였고, 성격 특성과 학교 적응의 평균, 표준편차를 구하고, t-test, 상관 분석, 중다회귀 분석을 실시하였다. 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 외동이와 형제아의 성격 특성 비교에서 형제아는 외동이보다 안정성, 사회성이 유의미하게 높게 나타났다. 또한 외동이와 형제아의 성별에 따른 성격 특성 비교에서는 안정성에서 남·여 모두 형제아가 높은 것으로 나타났다. 둘째, 외동이와 형제아의 학교 적응 비교에서는 유의미한 차이는 없었다. 또한 외동이와 형제아의 성별에 따른 학교 적응 비교에서도 남·여 집단 별로 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다. 셋째, 외동이와 형제아의 성격 특성은 학교 적응과 대부분 정적 상관을 나타냈다. 외동이의 학교 적응에 영향을 미치는 요인은 사회성, 사려성, 순이었고, 형제아의 학교 적응에 영향을 미치는 요인은 활동성, 책임성, 우월성, 남향성 순이었다. 이상의 연구 결과로 외동이와 형제아의 성격 특성은 안정성과 사회성외에는 성격상 커다란 차이를 찾아볼 수 없었고, 학교 적응은 별다른 차이를 나타내지 않았다. 또한 성격 특성과 학교 적응의 관계는 성격 특성이 좋은 아동이 학교 적응도 잘하는 것으로 나타났다.
This Study was to compare the traits of personality and school adjustment between the only children and sibling children, to analyze correlation them. The purpose of this study was to attempt to provide helpful data for their educational treatment about only child. The only child 86 and sibling chil...
This Study was to compare the traits of personality and school adjustment between the only children and sibling children, to analyze correlation them. The purpose of this study was to attempt to provide helpful data for their educational treatment about only child. The only child 86 and sibling child 179 were selected in 4th, 5th, 6th grade children in 2 elementary schools in Seoul. As the tools of measurement, "Personality Diagnosis Test for the Upper Grade Elementary School Students", and School Adjustment Questionnaire it was used to measure. For the data analysis, yielding Mean and Standard Deviation by each group, executes t-test in order to verify the meaningful differences and analysis of correlation and multiple regression. The result of this study were as follows : First, in comparison of the traits of the personalities the emotional stability and the sociability of sibling children are higher than those of only children. Also, the emotional stability of sibling children are higher than that of only children in all of male, female groups. Second, there were no significant difference, in school adjustment between the only children and sibling children. Third, it was found that there was a significant positive correlations between traits of the personality and school adjustment. In the only child, two factors of the traits of personalities sociability and reflectiveness turned out to influence school adjustment. In sibling child, four factors of the traits of personalities general activity, responsibility, superiority, masculinity influence school adjustment. From these above results, this study concludes that except emotional stability and sociability there were no significant difference between only child and sibling child, in comparison of school adjustment, there were no significant difference.
This Study was to compare the traits of personality and school adjustment between the only children and sibling children, to analyze correlation them. The purpose of this study was to attempt to provide helpful data for their educational treatment about only child. The only child 86 and sibling child 179 were selected in 4th, 5th, 6th grade children in 2 elementary schools in Seoul. As the tools of measurement, "Personality Diagnosis Test for the Upper Grade Elementary School Students", and School Adjustment Questionnaire it was used to measure. For the data analysis, yielding Mean and Standard Deviation by each group, executes t-test in order to verify the meaningful differences and analysis of correlation and multiple regression. The result of this study were as follows : First, in comparison of the traits of the personalities the emotional stability and the sociability of sibling children are higher than those of only children. Also, the emotional stability of sibling children are higher than that of only children in all of male, female groups. Second, there were no significant difference, in school adjustment between the only children and sibling children. Third, it was found that there was a significant positive correlations between traits of the personality and school adjustment. In the only child, two factors of the traits of personalities sociability and reflectiveness turned out to influence school adjustment. In sibling child, four factors of the traits of personalities general activity, responsibility, superiority, masculinity influence school adjustment. From these above results, this study concludes that except emotional stability and sociability there were no significant difference between only child and sibling child, in comparison of school adjustment, there were no significant difference.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.