본 논문은 토마스 모어의『유토피아』에 나타나는 갈등구도의 원인과 의미에 대한 연구를 목적으로 한다.『유토피아』에는 작가의 르네상스 휴머니즘의 새로운 비젼과 시각이 제시되어 있으면서도 역사적 현실에 깊이 관여한 정치가로서 작가가 겪은 좌절이 복잡한 갈등구도로 나타나 있다. 본 논문에서는 작가 자신과 유토피아의 유기적 관계에 따라 읽는 새로운 읽기 방식을 사용하여 갈등구도를 논의한다.
제2장에서는 유토피아에 제시되어 있는 모어의 새로운 시각을 살펴본다. 모어의 비젼은 르네상스 휴머니즘과 작가의 현실 비판의식에 바탕을 둔다. 유토피아는...
본 논문은 토마스 모어의『유토피아』에 나타나는 갈등구도의 원인과 의미에 대한 연구를 목적으로 한다.『유토피아』에는 작가의 르네상스 휴머니즘의 새로운 비젼과 시각이 제시되어 있으면서도 역사적 현실에 깊이 관여한 정치가로서 작가가 겪은 좌절이 복잡한 갈등구도로 나타나 있다. 본 논문에서는 작가 자신과 유토피아의 유기적 관계에 따라 읽는 새로운 읽기 방식을 사용하여 갈등구도를 논의한다.
제2장에서는 유토피아에 제시되어 있는 모어의 새로운 시각을 살펴본다. 모어의 비젼은 르네상스 휴머니즘과 작가의 현실 비판의식에 바탕을 둔다. 유토피아는 일체의 억압으로부터 인간을 해방시키는 휴머니즘의 기본정신에 따라 사회악으로 간주되는 돈에서 인간을 해방시키는 공유제를 채택하고 평등한 공동체를 이룬다. 또한 인간성의 가치와 성숙을 추구하는 휴머니즘의 적극적 원리의 실현을 위해 이성에 대한 신뢰에 따라 현대적인 교육제도와 민주적 정치제도, 법률제도와 같은 완전하고 합리적인 사회제도를 운영하고 있다.
제3장에서는 사회제도의 완전성에도 불구하고 유토피아에 내포되어 있는 여러 모순점을 논의한다. 평등적 유토피아의 정신에 위배되는 노예제도, 신분계급과 가부장적 제도가 여전히 존재하고 있다. 개인생활과 개성을 엄격히 통제하는 전체주의적인 면모도 가지고 있다. 전쟁관에서는 특히 그들의 부정적이고 이중적인 세계관이 두드러져 유토피아인들은 이익을 위해서 전쟁을 합리화시키고 전쟁에서 비열하고 기만적인 전술을 쓴다. 또한 유토피아에는 합리적인 제도에도 불구하고 범죄에 의해 노예로 전락하는 이들과 가혹한 형벌제도가 존재하여, 고쳐지지 않는 인간본성이 남아 있는 문제점이 있다. 그리고 그들의 완벽하고 합리적인 생활방식에는 완벽성이 지나쳐 비현실적이며 우습고 진지하지 못한 관습으로 보이는 부분들도 있다.
제4장에서 는 이와 같이 유토피아에 공존하는 새로운 시각과 여러 모순점, 그리고『유토피아』제1부의 히슬로데이와 작중인물 모어의 토론에서 보이는 의견대립이 일으키는 복잡한 갈등구도를 모어 자신의 사상적, 정치적, 종교적 측면에서 논의한다. 첫째, 모어가 당시 르네상스 휴머니스트의 전형인 히슬로데이를 빗대어 이론에만 치우친 지식인의 지적 유희를 조롱하고 풍자하는 요소들이 있다. 둘째, 궁정신하로서 모어가 공민적 휴머니즘에 바탕을 두고 참여한 현실정치의 한계로 인해 느끼게 된 이상과 현실의 갈등과 좌절에도 그 원인이 있다고 하겠다. 셋째, 『유토피아』에는 많은 중세적 요소에 대한 비판이 있지만, 그럼에도 불구하고 경건한 종교인으로서 수도원 공동체적 비젼에 대해 가진 신념도 그 이유가 될 수 있다.
이렇게『유토피아』에 나타나는 갈등구도는 바로 르네상스 휴머니즘의 이상과 현실의식의 상호작용, 그리고 모어 자신의 현실참여에서의 좌절의 경험이 만들어 낸 역동적 관계의 결과라 할 수 있다.
본 논문은 토마스 모어의『유토피아』에 나타나는 갈등구도의 원인과 의미에 대한 연구를 목적으로 한다.『유토피아』에는 작가의 르네상스 휴머니즘의 새로운 비젼과 시각이 제시되어 있으면서도 역사적 현실에 깊이 관여한 정치가로서 작가가 겪은 좌절이 복잡한 갈등구도로 나타나 있다. 본 논문에서는 작가 자신과 유토피아의 유기적 관계에 따라 읽는 새로운 읽기 방식을 사용하여 갈등구도를 논의한다.
제2장에서는 유토피아에 제시되어 있는 모어의 새로운 시각을 살펴본다. 모어의 비젼은 르네상스 휴머니즘과 작가의 현실 비판의식에 바탕을 둔다. 유토피아는 일체의 억압으로부터 인간을 해방시키는 휴머니즘의 기본정신에 따라 사회악으로 간주되는 돈에서 인간을 해방시키는 공유제를 채택하고 평등한 공동체를 이룬다. 또한 인간성의 가치와 성숙을 추구하는 휴머니즘의 적극적 원리의 실현을 위해 이성에 대한 신뢰에 따라 현대적인 교육제도와 민주적 정치제도, 법률제도와 같은 완전하고 합리적인 사회제도를 운영하고 있다.
제3장에서는 사회제도의 완전성에도 불구하고 유토피아에 내포되어 있는 여러 모순점을 논의한다. 평등적 유토피아의 정신에 위배되는 노예제도, 신분계급과 가부장적 제도가 여전히 존재하고 있다. 개인생활과 개성을 엄격히 통제하는 전체주의적인 면모도 가지고 있다. 전쟁관에서는 특히 그들의 부정적이고 이중적인 세계관이 두드러져 유토피아인들은 이익을 위해서 전쟁을 합리화시키고 전쟁에서 비열하고 기만적인 전술을 쓴다. 또한 유토피아에는 합리적인 제도에도 불구하고 범죄에 의해 노예로 전락하는 이들과 가혹한 형벌제도가 존재하여, 고쳐지지 않는 인간본성이 남아 있는 문제점이 있다. 그리고 그들의 완벽하고 합리적인 생활방식에는 완벽성이 지나쳐 비현실적이며 우습고 진지하지 못한 관습으로 보이는 부분들도 있다.
제4장에서 는 이와 같이 유토피아에 공존하는 새로운 시각과 여러 모순점, 그리고『유토피아』제1부의 히슬로데이와 작중인물 모어의 토론에서 보이는 의견대립이 일으키는 복잡한 갈등구도를 모어 자신의 사상적, 정치적, 종교적 측면에서 논의한다. 첫째, 모어가 당시 르네상스 휴머니스트의 전형인 히슬로데이를 빗대어 이론에만 치우친 지식인의 지적 유희를 조롱하고 풍자하는 요소들이 있다. 둘째, 궁정신하로서 모어가 공민적 휴머니즘에 바탕을 두고 참여한 현실정치의 한계로 인해 느끼게 된 이상과 현실의 갈등과 좌절에도 그 원인이 있다고 하겠다. 셋째, 『유토피아』에는 많은 중세적 요소에 대한 비판이 있지만, 그럼에도 불구하고 경건한 종교인으로서 수도원 공동체적 비젼에 대해 가진 신념도 그 이유가 될 수 있다.
이렇게『유토피아』에 나타나는 갈등구도는 바로 르네상스 휴머니즘의 이상과 현실의식의 상호작용, 그리고 모어 자신의 현실참여에서의 좌절의 경험이 만들어 낸 역동적 관계의 결과라 할 수 있다.
The purpose of this thesis is to study the meaning of structural conflict in Thomas More's Utopia. Utopia has a new vision of Renaissance humanism demonstrated by the author, but also has a complex structural conflict stemmed from the author's frustration as a politician who participated deeply in t...
The purpose of this thesis is to study the meaning of structural conflict in Thomas More's Utopia. Utopia has a new vision of Renaissance humanism demonstrated by the author, but also has a complex structural conflict stemmed from the author's frustration as a politician who participated deeply in the historical reality. In this thesis, this structural conflict is interpreted in terms of the organic relation between the text and its author.
Chapter II analyzes new visions in Utopia. More's vision of Utopia is based on the Renaissance humanism and his critical perception about historical reality and evil. In Utopia, as the humanism's primary principle of human emancipation from any suppression, there is communism and equal community to free humanity from money. And as humanism's active principle of realization of human value and creativity, there are complete and rational systems, including modern educational, democratic, and legal ones.
Chapter III discusses various contradictions in Utopia which don't correspond to the idea of complete social systems and utopian ideals. In Utopia, there exists still slavery, unequal social classes and patriarchy. And Utopia has the totalitarian features of controlling over private life. Moreover, Utopia has a negative and double view of life. Specifically in warfare, the utopians justify a war for their benefits and use crafty and inhuman strategies in the war. In Utopia, although they have rational systems, human perversity remains unanswered, as the existence of slavery and harsh punishments demonstrate. And there are, although rational, also ridiculous and absurd customs in their manner of living.
Chapter IV focuses on the complex structural conflict in Utopia as a whole. A variety of conflicts derived from More's new vision and its contradictions, manifested in the arguments between More and Hythloday, can be explained in terms of More's own political, ideological, and religious experiences. First, More criticizes in a satiric vein the jeu d'esprit of contemporary Renaissance humanists, like Hythloday, who have no practicality. Second, More as a court counsellor struggles with the conflicts between the ideal and the real and with the frustration from real politics. Third, in spite of his criticism of medieval features, More as a faithful Christian retains his faith in Catholic monastic community.
These various conflicts in Utopia are products of the dynamic relations between the ideals of Renaissance humanism and historical realities, and of More's own frustration at political realm.
The purpose of this thesis is to study the meaning of structural conflict in Thomas More's Utopia. Utopia has a new vision of Renaissance humanism demonstrated by the author, but also has a complex structural conflict stemmed from the author's frustration as a politician who participated deeply in the historical reality. In this thesis, this structural conflict is interpreted in terms of the organic relation between the text and its author.
Chapter II analyzes new visions in Utopia. More's vision of Utopia is based on the Renaissance humanism and his critical perception about historical reality and evil. In Utopia, as the humanism's primary principle of human emancipation from any suppression, there is communism and equal community to free humanity from money. And as humanism's active principle of realization of human value and creativity, there are complete and rational systems, including modern educational, democratic, and legal ones.
Chapter III discusses various contradictions in Utopia which don't correspond to the idea of complete social systems and utopian ideals. In Utopia, there exists still slavery, unequal social classes and patriarchy. And Utopia has the totalitarian features of controlling over private life. Moreover, Utopia has a negative and double view of life. Specifically in warfare, the utopians justify a war for their benefits and use crafty and inhuman strategies in the war. In Utopia, although they have rational systems, human perversity remains unanswered, as the existence of slavery and harsh punishments demonstrate. And there are, although rational, also ridiculous and absurd customs in their manner of living.
Chapter IV focuses on the complex structural conflict in Utopia as a whole. A variety of conflicts derived from More's new vision and its contradictions, manifested in the arguments between More and Hythloday, can be explained in terms of More's own political, ideological, and religious experiences. First, More criticizes in a satiric vein the jeu d'esprit of contemporary Renaissance humanists, like Hythloday, who have no practicality. Second, More as a court counsellor struggles with the conflicts between the ideal and the real and with the frustration from real politics. Third, in spite of his criticism of medieval features, More as a faithful Christian retains his faith in Catholic monastic community.
These various conflicts in Utopia are products of the dynamic relations between the ideals of Renaissance humanism and historical realities, and of More's own frustration at political realm.
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