[학위논문]건축물 부설 주차장 설치 형태에 따른 편의도에 관한 연구 : 서울 도심부 건축물 부설 주차장의 이용자 중심으로 (A) Study on a User Convenience according to the Form of a Building Parking Lot원문보기
본 논문에서는 도시 교통 문제 중 심각한 문제로 대두되고 있는 주차 수요의 증가에 따른 도심부 건축물 부설주차장의 설치 형태에 따른 수용자 중심에서의 편의도를 중심으로 연구하였다.
서울 도심부의 건축물 부설 주차장의 설치는 그 동안의 지가의 상승, 건축 시공 기술의 진보, 기계 환경 설비의 기술 발전 등 건물 공간 이용의 극대화 등의 이유로 기계식 주차장 설치가 소규모 주차장에서 대형건물의 대단위 주차장에 이르기까지 상당히 폭넓게 설치되어 있으나 지금까지 정부의 건축물 부설 주차장의 설치목적은 양적 팽창에만 치중되어 수요자에 대한 편의도에 대한 검토는 전혀 고려하지 않고 주차 대수 증설에만 관심을 가져왔다.
주차문제에 대한 심각성은 모든 교통문제에 파급되며 앞으로는 주차 시스템의 개선이 더욱 필요한 것으로 판단되나, 고도 산업사회로 이행되는 현상황에서 자주식 주차장 형태나 주차장 내로 출입하는 경사로나 통행료 등 불필요하게 많은 공간을 필요로 하고 있기 때문에 특히 대도시 도심부의 효율적인 주차 시설이라 할 수 없다.
기계식 주차장 시설은 자주식 주차 형태에 비해 이용상의 불편은 적으면서 적은 공간에 많은 주차 공간의 확충이 가능한 주차 시설의 필요에 의하여 등장한 것이다.
그러나, 기계식 주차시설이 공간의 효율적인 이용과 주차면의 대량 공급 등으로 주차 문제를 해결할 수 있는 방안으로 여겨졌으나 불필요한 대기시간의 소요, 주차 설비의 고장, 운전자의 불편 등으로 기대에 못미치는 낮은 주차 이용 효율을 나타내고 있다.
따라서, 본 연구에서는 기존 서울 도심부의 주차 및 이용 특성 등을 사례 분석 등을 통하여 고찰한 후 기계식 주차시설의 문제점을 이용자의 편의도 측면에서 검토하여 앞으로 주차문제에 대한 해결책으로 참고하며 설문조사 등을 통하여 분석한 주차 실태 의식조사의 주요 결과는 다음과 같다.
· 주차문제 중 가장 시급히 해결되어야 하는 것은 물론 예상된 결과이긴 하지만 주차공간의 확충이다. 따라서 도심내 주차 수요를 억제시키는 수요 관리방안을 수립하여 부족한 주차공간을 효율적으로 운영되도록 하여야 할 것이다.
· 주차공간의 절대부족으로 인한 주차장을 찾아 주차할 때까지의 주차소요시간이 10분 이내 19.6%, 10분 이상 39.9%, 20분 이상 26.4%, 30분 이상이 15.1%로 대부분의 차량이 주차 소요시간이 매우 과도하게 나타나는 것을 알 수 있다.
· 선호 주차 시설은 자주식 주차장에 대한 선호도가 대부분을 차지하고 있는 것으로 분석되었다. 그 이유는 편리성, 안정성, 주차시간 비용의 절감 순으로 나타났다.
· 본 연구에서는 각 주차방식별 편의도의 계량화를 위해 평가자의 주관성을 배제하고 선정 기준의 객관성을 확보하기 위해서 주차시설 방식별 이용자들의 이용편의도 분석의 설문 조사 결과를 이용하였다. 주차시설 이용 선호 결과를 토대로 하여 방식의 이용 편의를 결정을 위한 가중치를 각 항목의 응답 비율에 따른 순위 방법을 적용하여 결정하였다.
· 이용자 편의도 분석을 위해 주차방식 선호도 등을 4가지로 구분하여 각 선호이유 등을 분석한 결과 대부분이 주차 편의도 등을 우선순위로 하였으며 다음이 시간 절감, 비용 순으로 나타났다.
이 평가항목을 근거로 3단께 matrix method에 의한 평가를 시도한 과정은 다음과 같다.
i) 평가 기준별 중요도(...
본 논문에서는 도시 교통 문제 중 심각한 문제로 대두되고 있는 주차 수요의 증가에 따른 도심부 건축물 부설주차장의 설치 형태에 따른 수용자 중심에서의 편의도를 중심으로 연구하였다.
서울 도심부의 건축물 부설 주차장의 설치는 그 동안의 지가의 상승, 건축 시공 기술의 진보, 기계 환경 설비의 기술 발전 등 건물 공간 이용의 극대화 등의 이유로 기계식 주차장 설치가 소규모 주차장에서 대형건물의 대단위 주차장에 이르기까지 상당히 폭넓게 설치되어 있으나 지금까지 정부의 건축물 부설 주차장의 설치목적은 양적 팽창에만 치중되어 수요자에 대한 편의도에 대한 검토는 전혀 고려하지 않고 주차 대수 증설에만 관심을 가져왔다.
주차문제에 대한 심각성은 모든 교통문제에 파급되며 앞으로는 주차 시스템의 개선이 더욱 필요한 것으로 판단되나, 고도 산업사회로 이행되는 현상황에서 자주식 주차장 형태나 주차장 내로 출입하는 경사로나 통행료 등 불필요하게 많은 공간을 필요로 하고 있기 때문에 특히 대도시 도심부의 효율적인 주차 시설이라 할 수 없다.
기계식 주차장 시설은 자주식 주차 형태에 비해 이용상의 불편은 적으면서 적은 공간에 많은 주차 공간의 확충이 가능한 주차 시설의 필요에 의하여 등장한 것이다.
그러나, 기계식 주차시설이 공간의 효율적인 이용과 주차면의 대량 공급 등으로 주차 문제를 해결할 수 있는 방안으로 여겨졌으나 불필요한 대기시간의 소요, 주차 설비의 고장, 운전자의 불편 등으로 기대에 못미치는 낮은 주차 이용 효율을 나타내고 있다.
따라서, 본 연구에서는 기존 서울 도심부의 주차 및 이용 특성 등을 사례 분석 등을 통하여 고찰한 후 기계식 주차시설의 문제점을 이용자의 편의도 측면에서 검토하여 앞으로 주차문제에 대한 해결책으로 참고하며 설문조사 등을 통하여 분석한 주차 실태 의식조사의 주요 결과는 다음과 같다.
· 주차문제 중 가장 시급히 해결되어야 하는 것은 물론 예상된 결과이긴 하지만 주차공간의 확충이다. 따라서 도심내 주차 수요를 억제시키는 수요 관리방안을 수립하여 부족한 주차공간을 효율적으로 운영되도록 하여야 할 것이다.
· 주차공간의 절대부족으로 인한 주차장을 찾아 주차할 때까지의 주차소요시간이 10분 이내 19.6%, 10분 이상 39.9%, 20분 이상 26.4%, 30분 이상이 15.1%로 대부분의 차량이 주차 소요시간이 매우 과도하게 나타나는 것을 알 수 있다.
· 선호 주차 시설은 자주식 주차장에 대한 선호도가 대부분을 차지하고 있는 것으로 분석되었다. 그 이유는 편리성, 안정성, 주차시간 비용의 절감 순으로 나타났다.
· 본 연구에서는 각 주차방식별 편의도의 계량화를 위해 평가자의 주관성을 배제하고 선정 기준의 객관성을 확보하기 위해서 주차시설 방식별 이용자들의 이용편의도 분석의 설문 조사 결과를 이용하였다. 주차시설 이용 선호 결과를 토대로 하여 방식의 이용 편의를 결정을 위한 가중치를 각 항목의 응답 비율에 따른 순위 방법을 적용하여 결정하였다.
· 이용자 편의도 분석을 위해 주차방식 선호도 등을 4가지로 구분하여 각 선호이유 등을 분석한 결과 대부분이 주차 편의도 등을 우선순위로 하였으며 다음이 시간 절감, 비용 순으로 나타났다.
이 평가항목을 근거로 3단께 matrix method에 의한 평가를 시도한 과정은 다음과 같다.
i) 평가 기준별 중요도(weight)측정에 따른 A matrix 작성
ii) 대안별 평가 기준별 B matrix 작성
iii) 위의 두 과정을 통하여 최종 C matrix 작성
이상 matrix를 분석한 결과 주차 방식별 선호도는 자주식 주차시설이 기계식 주차방식에 비해서 편리성, 안정성, 주차시간 절감 측면 등 모든 면에서 우위에 있는 것으로 분석되었으며 위 방법을 이용하여 각 주차 시스템의 효과성을 점수화하여 본 결과 자주식이 1.00점, 기계식이 0.8033점으로 주차장 이용자의 편의도 측면에서는 자주식이 타당한 것으로 분석되었다.
이는 이용자의 중심의 편리성, 안정성, 시간 절감과 같은 이용자에게 직접적인 영향을 미치는 요소들의 만족도가 기계식보다는 우위에 있다는 것을 나타낸다고 볼 수있다.
본 논문에서는 도시 교통 문제 중 심각한 문제로 대두되고 있는 주차 수요의 증가에 따른 도심부 건축물 부설주차장의 설치 형태에 따른 수용자 중심에서의 편의도를 중심으로 연구하였다.
서울 도심부의 건축물 부설 주차장의 설치는 그 동안의 지가의 상승, 건축 시공 기술의 진보, 기계 환경 설비의 기술 발전 등 건물 공간 이용의 극대화 등의 이유로 기계식 주차장 설치가 소규모 주차장에서 대형건물의 대단위 주차장에 이르기까지 상당히 폭넓게 설치되어 있으나 지금까지 정부의 건축물 부설 주차장의 설치목적은 양적 팽창에만 치중되어 수요자에 대한 편의도에 대한 검토는 전혀 고려하지 않고 주차 대수 증설에만 관심을 가져왔다.
주차문제에 대한 심각성은 모든 교통문제에 파급되며 앞으로는 주차 시스템의 개선이 더욱 필요한 것으로 판단되나, 고도 산업사회로 이행되는 현상황에서 자주식 주차장 형태나 주차장 내로 출입하는 경사로나 통행료 등 불필요하게 많은 공간을 필요로 하고 있기 때문에 특히 대도시 도심부의 효율적인 주차 시설이라 할 수 없다.
기계식 주차장 시설은 자주식 주차 형태에 비해 이용상의 불편은 적으면서 적은 공간에 많은 주차 공간의 확충이 가능한 주차 시설의 필요에 의하여 등장한 것이다.
그러나, 기계식 주차시설이 공간의 효율적인 이용과 주차면의 대량 공급 등으로 주차 문제를 해결할 수 있는 방안으로 여겨졌으나 불필요한 대기시간의 소요, 주차 설비의 고장, 운전자의 불편 등으로 기대에 못미치는 낮은 주차 이용 효율을 나타내고 있다.
따라서, 본 연구에서는 기존 서울 도심부의 주차 및 이용 특성 등을 사례 분석 등을 통하여 고찰한 후 기계식 주차시설의 문제점을 이용자의 편의도 측면에서 검토하여 앞으로 주차문제에 대한 해결책으로 참고하며 설문조사 등을 통하여 분석한 주차 실태 의식조사의 주요 결과는 다음과 같다.
· 주차문제 중 가장 시급히 해결되어야 하는 것은 물론 예상된 결과이긴 하지만 주차공간의 확충이다. 따라서 도심내 주차 수요를 억제시키는 수요 관리방안을 수립하여 부족한 주차공간을 효율적으로 운영되도록 하여야 할 것이다.
· 주차공간의 절대부족으로 인한 주차장을 찾아 주차할 때까지의 주차소요시간이 10분 이내 19.6%, 10분 이상 39.9%, 20분 이상 26.4%, 30분 이상이 15.1%로 대부분의 차량이 주차 소요시간이 매우 과도하게 나타나는 것을 알 수 있다.
· 선호 주차 시설은 자주식 주차장에 대한 선호도가 대부분을 차지하고 있는 것으로 분석되었다. 그 이유는 편리성, 안정성, 주차시간 비용의 절감 순으로 나타났다.
· 본 연구에서는 각 주차방식별 편의도의 계량화를 위해 평가자의 주관성을 배제하고 선정 기준의 객관성을 확보하기 위해서 주차시설 방식별 이용자들의 이용편의도 분석의 설문 조사 결과를 이용하였다. 주차시설 이용 선호 결과를 토대로 하여 방식의 이용 편의를 결정을 위한 가중치를 각 항목의 응답 비율에 따른 순위 방법을 적용하여 결정하였다.
· 이용자 편의도 분석을 위해 주차방식 선호도 등을 4가지로 구분하여 각 선호이유 등을 분석한 결과 대부분이 주차 편의도 등을 우선순위로 하였으며 다음이 시간 절감, 비용 순으로 나타났다.
이 평가항목을 근거로 3단께 matrix method에 의한 평가를 시도한 과정은 다음과 같다.
i) 평가 기준별 중요도(weight)측정에 따른 A matrix 작성
ii) 대안별 평가 기준별 B matrix 작성
iii) 위의 두 과정을 통하여 최종 C matrix 작성
이상 matrix를 분석한 결과 주차 방식별 선호도는 자주식 주차시설이 기계식 주차방식에 비해서 편리성, 안정성, 주차시간 절감 측면 등 모든 면에서 우위에 있는 것으로 분석되었으며 위 방법을 이용하여 각 주차 시스템의 효과성을 점수화하여 본 결과 자주식이 1.00점, 기계식이 0.8033점으로 주차장 이용자의 편의도 측면에서는 자주식이 타당한 것으로 분석되었다.
이는 이용자의 중심의 편리성, 안정성, 시간 절감과 같은 이용자에게 직접적인 영향을 미치는 요소들의 만족도가 기계식보다는 우위에 있다는 것을 나타낸다고 볼 수있다.
This paper focuses on the user convenience according to the form of a building parking lot, which has appeared the serious problem of urban transit system due to the increase of vehicles.
Building parking lots at downtown areas are constructed broadly from the small sizes to the large ones of large ...
This paper focuses on the user convenience according to the form of a building parking lot, which has appeared the serious problem of urban transit system due to the increase of vehicles.
Building parking lots at downtown areas are constructed broadly from the small sizes to the large ones of large buildings because of the maximized use of building space by increased land price, advanced construction technology, developed mechanical technology. Nevertheless the government policy concentrates at the quantitative expansion of parking lots, not considering the user convenience.
It is judged that parking system should be improved to overcome the serious parking problem, which is extended throughout traffic system. Parking facilities, expecially those in megacities, are not efficient, as they needs unnecessary, large spaces including entrance, slope way and passing way.
Mechanical parking facilities are developed to expand parking space, because they enjoy less user inconvenience and broader parking space, comparing to self-driving parking facilities.
Mechanical parking system with efficient parking space are thought as the solution of parking problem, but unnecessary waiting time, parking system failure and user inconvenience give rise to the unexpected low efficiency of parking.
This study investigates the characteristics of parking at the downtown area of Seoul with case study, and, then, searches the problems of parking lots in terms of user convenience, considering the following results of the questionnaire;
· The most urgent problem is to develop the space for parking lots. Therefore, The plan of parking restriction should be established, and even insufficient parking spaces should be operated efficiently.
· The required time for parking is shown as 19.6% of less 10 minutes, 39.9% of more 10 minutes, 26.4% of more 20 minutes, and 15.1% of more 30 minutes, which is excessive.
· It is analyzed that self-driving parking lot is preferred largely, because of convenience, safety and parking cost in order.
· This study applied the questionnaire for the analysis of user convenience in order to exclude the subjectivity and obtain the objectivity in the measurement of user convenience. Based on the result of preference for parking facilities, the additive value was determined with the priority of response rate.
· To analyze the user convenience, the different parking ways were classified into 4 types, and the preference of each way was questioned. As a result, the most of users preferred parking convenience, time and cost in order.
Based on these estimation, the evaluation of three step matrix method was applied as follows;
i) A matrix preparation with the measurement of weight according to evaluating standards;
ii) B matrix preparation according to alternative evaluating standard; and
iii) C matrix through above two steps.
As a result of analyzing the tree matrix, for the preference of parking methods a self-driving parking facility is shown better than a mechanical parking facility in terms of convenience, safety, time, etc. The result of quantifying the efficiency of each facility provides that self-driving facility is 1.00, and mechanical facility is 0.8033. It points out that self-driving facility is useful for user convenience.
It also means that a self-driving facility is better than a mechanical facility in terms of convenience, safety and time saving, which are the elements influencing users directly.
This paper focuses on the user convenience according to the form of a building parking lot, which has appeared the serious problem of urban transit system due to the increase of vehicles.
Building parking lots at downtown areas are constructed broadly from the small sizes to the large ones of large buildings because of the maximized use of building space by increased land price, advanced construction technology, developed mechanical technology. Nevertheless the government policy concentrates at the quantitative expansion of parking lots, not considering the user convenience.
It is judged that parking system should be improved to overcome the serious parking problem, which is extended throughout traffic system. Parking facilities, expecially those in megacities, are not efficient, as they needs unnecessary, large spaces including entrance, slope way and passing way.
Mechanical parking facilities are developed to expand parking space, because they enjoy less user inconvenience and broader parking space, comparing to self-driving parking facilities.
Mechanical parking system with efficient parking space are thought as the solution of parking problem, but unnecessary waiting time, parking system failure and user inconvenience give rise to the unexpected low efficiency of parking.
This study investigates the characteristics of parking at the downtown area of Seoul with case study, and, then, searches the problems of parking lots in terms of user convenience, considering the following results of the questionnaire;
· The most urgent problem is to develop the space for parking lots. Therefore, The plan of parking restriction should be established, and even insufficient parking spaces should be operated efficiently.
· The required time for parking is shown as 19.6% of less 10 minutes, 39.9% of more 10 minutes, 26.4% of more 20 minutes, and 15.1% of more 30 minutes, which is excessive.
· It is analyzed that self-driving parking lot is preferred largely, because of convenience, safety and parking cost in order.
· This study applied the questionnaire for the analysis of user convenience in order to exclude the subjectivity and obtain the objectivity in the measurement of user convenience. Based on the result of preference for parking facilities, the additive value was determined with the priority of response rate.
· To analyze the user convenience, the different parking ways were classified into 4 types, and the preference of each way was questioned. As a result, the most of users preferred parking convenience, time and cost in order.
Based on these estimation, the evaluation of three step matrix method was applied as follows;
i) A matrix preparation with the measurement of weight according to evaluating standards;
ii) B matrix preparation according to alternative evaluating standard; and
iii) C matrix through above two steps.
As a result of analyzing the tree matrix, for the preference of parking methods a self-driving parking facility is shown better than a mechanical parking facility in terms of convenience, safety, time, etc. The result of quantifying the efficiency of each facility provides that self-driving facility is 1.00, and mechanical facility is 0.8033. It points out that self-driving facility is useful for user convenience.
It also means that a self-driving facility is better than a mechanical facility in terms of convenience, safety and time saving, which are the elements influencing users directly.
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