본 연구에서는 무근 콘크리트 포장의 균열 원인 및 패턴 등의 고찰과 균열 해석 이론 중 특히 무근 콘크리트 포장에서의 균열 간격에 대한 이론의 정립으로 균열 평가를 수행하고, 이에 따른 무근 콘크리트 포장의 보수공법을 제시하는데 연구의 목적을 둔다.
이에 균열 간격에 대한 이론을 정립하였는데, 무근 콘크리트 포장에 발생하는 온도 균열의 생성 시작에 중요한 요소는 초기 파괴 에너지이며, 균열 간격은 여러 가지 요소에 의해 영향을 받는데, 그중 가장 중요한 요소는 재료 특성길이와 온도응력 분포임을 알았다. 본 논문에서의 일반적인 무근 콘크리트 포장의 균열 간격해석결과 국내의 줄눈설치 간격인 6m는 합리적임을 알 수 있다. 또한 무근 콘크리트 포장의 파손에 따른 보수공법으로서, 대부분의 균열은 부분보수, 즉 패칭법 그리고 균열씰링법으로 보수 가능하며, 재료분리, 스케일링에는 표면처리법, ...
본 연구에서는 무근 콘크리트 포장의 균열 원인 및 패턴 등의 고찰과 균열 해석 이론 중 특히 무근 콘크리트 포장에서의 균열 간격에 대한 이론의 정립으로 균열 평가를 수행하고, 이에 따른 무근 콘크리트 포장의 보수공법을 제시하는데 연구의 목적을 둔다.
이에 균열 간격에 대한 이론을 정립하였는데, 무근 콘크리트 포장에 발생하는 온도 균열의 생성 시작에 중요한 요소는 초기 파괴 에너지이며, 균열 간격은 여러 가지 요소에 의해 영향을 받는데, 그중 가장 중요한 요소는 재료 특성길이와 온도응력 분포임을 알았다. 본 논문에서의 일반적인 무근 콘크리트 포장의 균열 간격해석결과 국내의 줄눈설치 간격인 6m는 합리적임을 알 수 있다. 또한 무근 콘크리트 포장의 파손에 따른 보수공법으로서, 대부분의 균열은 부분보수, 즉 패칭법 그리고 균열씰링법으로 보수 가능하며, 재료분리, 스케일링에는 표면처리법, 침하 및 단차는 언더씰링법 이나 슬래브 재킹법이 유용함을 제시하였다.
본 연구에서는 무근 콘크리트 포장의 균열 원인 및 패턴 등의 고찰과 균열 해석 이론 중 특히 무근 콘크리트 포장에서의 균열 간격에 대한 이론의 정립으로 균열 평가를 수행하고, 이에 따른 무근 콘크리트 포장의 보수공법을 제시하는데 연구의 목적을 둔다.
이에 균열 간격에 대한 이론을 정립하였는데, 무근 콘크리트 포장에 발생하는 온도 균열의 생성 시작에 중요한 요소는 초기 파괴 에너지이며, 균열 간격은 여러 가지 요소에 의해 영향을 받는데, 그중 가장 중요한 요소는 재료 특성길이와 온도응력 분포임을 알았다. 본 논문에서의 일반적인 무근 콘크리트 포장의 균열 간격해석결과 국내의 줄눈설치 간격인 6m는 합리적임을 알 수 있다. 또한 무근 콘크리트 포장의 파손에 따른 보수공법으로서, 대부분의 균열은 부분보수, 즉 패칭법 그리고 균열씰링법으로 보수 가능하며, 재료분리, 스케일링에는 표면처리법, 침하 및 단차는 언더씰링법 이나 슬래브 재킹법이 유용함을 제시하였다.
The purpose of this paper is to study crack evaluation and repair technique in jointed concrete pavement, and to carry out crack analysis to obtain crack spacing in jointed concrete pavement.
From a theory on crack spacing, it is found that critical factors of initiation of thermal crack in jointed ...
The purpose of this paper is to study crack evaluation and repair technique in jointed concrete pavement, and to carry out crack analysis to obtain crack spacing in jointed concrete pavement.
From a theory on crack spacing, it is found that critical factors of initiation of thermal crack in jointed concrete pavement is the initial fracture energy, and the crack spacing is mostly affected by factors like the material characteristic length and the thermal stress distribution. It is found that 6m of the spacing for construction of joints in the construction of domestic concrete pavement is reasonable by crack analysis. As for repair methods in damaged pavements, it is found that most cracks can be repaired by patching and sealing, damages due to separation and scaling can be repaired by the surface handling method, and damages by depression and faulting can be repaired by under-sealing or slab jacking method, respectively.
The purpose of this paper is to study crack evaluation and repair technique in jointed concrete pavement, and to carry out crack analysis to obtain crack spacing in jointed concrete pavement.
From a theory on crack spacing, it is found that critical factors of initiation of thermal crack in jointed concrete pavement is the initial fracture energy, and the crack spacing is mostly affected by factors like the material characteristic length and the thermal stress distribution. It is found that 6m of the spacing for construction of joints in the construction of domestic concrete pavement is reasonable by crack analysis. As for repair methods in damaged pavements, it is found that most cracks can be repaired by patching and sealing, damages due to separation and scaling can be repaired by the surface handling method, and damages by depression and faulting can be repaired by under-sealing or slab jacking method, respectively.
주제어
#crack evaluation
#crack spacing
#thermal crack
#repair method
#무근 콘크리트 포장
#균열 평가
#균열 간격
#온도균열
#보수공법
#jointed concrete pavement
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