이 연구는 응급실 시스템의 효율적인 개선 방안을 시스템 시뮬레이션으로 사례연구를 하고자 하였다. 현 상태의 시스템에서 환자의 대기시간을 줄이는 것에 대한 투자비용이 가능하다고 전제하고 3개의 대안을 설정 분석하였다.
이 연구의 결과는 다음과 같다.
대안 Ⅰ : 이 대안은 응급실 내의 구역을 내과, 외과, 기타구역으로 분류하고 응급실에 도착한 환자는 triag...
이 연구는 응급실 시스템의 효율적인 개선 방안을 시스템 시뮬레이션으로 사례연구를 하고자 하였다. 현 상태의 시스템에서 환자의 대기시간을 줄이는 것에 대한 투자비용이 가능하다고 전제하고 3개의 대안을 설정 분석하였다.
이 연구의 결과는 다음과 같다.
대안 Ⅰ : 이 대안은 응급실 내의 구역을 내과, 외과, 기타구역으로 분류하고 응급실에 도착한 환자는 triage구역에서 간호사가 초진기록을 작성하고 해당구역을 정한 후 접수한다. 각 구역에는 전공의 2년차와 응급실 인턴 1명을 상주시켜 환자를 진료한다. 내과, 외과구역에 환자가 많은 경우 응급의학과에서 도와주는 경우이다. 이 대안에서는 병실 입원결정-병실 입원시간까지의 대기시간을 67%로 크게 감소시키는 좋은 대안이었고, 응급실 도착-응급실 퇴원시간까지의 대기시간은 25%만 감소하였다.
대안 Ⅱ: 이 대안은 응급환자의 검사를 위해 응급실 내에 '응급전용 임상병리 검사실'을 운영하는 경우이다. 이 대안에서는 응급실 도착-응급실 퇴원시간까지의 대기시간은 26%, 응급실 도착-병실 입원시간까지의 대기시간은 2%가 감소하였다. 그러나 병실 입원결정-병실 입원시간까지의 대기시간이 오히려 12%가 증가하였다. 이 대안의 결과는 임상병리 검사실을 응급실 내에 운영하는 경우 퇴원환자의 흐름에는 약간의 도움을 주나 검사가 빨리 진행되는 것에 비해 응급실 환자를 의사가 진료하지 못하는 결과가 되었다.
대안 Ⅲ : 이 대안은 응급실에서 병동으로 입원하는 환자의 입원실을 배정할 때 입원 병상을 360병상 기준으로 각각 6, 12, 18병상으로 증가시켜 입원시키는 경우이다. 이 중에서 12병상을 증가시키면 병실 입원결정-병실 입원시간까지의 대기시간 83%, 응급실 도착-병실 입원시간까지의 대기시간은 54%가 감소되었고, 평균 병상가동률은 97%이었다.
이상의 결과들을 종합하여 다음과 같은 결론을 얻었다.
첫째, triage구역에 간호사를 배치하여 triage구역에서 의 단계를 줄이고, 응급실 구역을 내과, 외과, 기타구역으로 분류하고 각 구역마다 전공의 2년차를 응급실 당직의사로 배치하여 환자를 진료하는 등 응급실에 도착한 환자가 거치는 단계와 입·퇴원결정의 단계를 줄이는 손쉬운 대안부터 사용하는 것이 좋을 것이다.
둘째, '응급실 전용 임상병리 검사실'을 운영하는 대안은 응급실에서 퇴원하는 환자의 대기시간만 단축되었고, 응급실 내의 공간부족과 인력의 충원이 불가피 함으로 현실적으로는 어렵다.
셋째, 응급실 환자의 대기시간을 증가시키는 가장 큰 원인은 병실로 입원하는 환자의 입원병상의 부족이다. 따라서 환자가 병실로 입원할 때 현재보다 입원병상을 12병상으로 증가시켜 입원시키는 것이 좋을 것이다.
이 연구는 실제의 관측자료를 수집하여 시뮬레이션에 적용했으나 응급실의 혼잡으로 인한 자료수집의 제한으로 계량적인 모델에 의해 대안을 평가하였고, 응급실에 처음 적용해 보았다는 점에서 의의가 있다.
앞으로 이 연구에서 개발한 모형을 일반화하고 병원관리 개선을 위하여 필요한 정책자료를 제공하는 의사결정 지원체계를 개발하는데 활용될 수 있으리라 기대된다.
이 연구는 응급실 시스템의 효율적인 개선 방안을 시스템 시뮬레이션으로 사례연구를 하고자 하였다. 현 상태의 시스템에서 환자의 대기시간을 줄이는 것에 대한 투자비용이 가능하다고 전제하고 3개의 대안을 설정 분석하였다.
이 연구의 결과는 다음과 같다.
대안 Ⅰ : 이 대안은 응급실 내의 구역을 내과, 외과, 기타구역으로 분류하고 응급실에 도착한 환자는 triage구역에서 간호사가 초진기록을 작성하고 해당구역을 정한 후 접수한다. 각 구역에는 전공의 2년차와 응급실 인턴 1명을 상주시켜 환자를 진료한다. 내과, 외과구역에 환자가 많은 경우 응급의학과에서 도와주는 경우이다. 이 대안에서는 병실 입원결정-병실 입원시간까지의 대기시간을 67%로 크게 감소시키는 좋은 대안이었고, 응급실 도착-응급실 퇴원시간까지의 대기시간은 25%만 감소하였다.
대안 Ⅱ: 이 대안은 응급환자의 검사를 위해 응급실 내에 '응급전용 임상병리 검사실'을 운영하는 경우이다. 이 대안에서는 응급실 도착-응급실 퇴원시간까지의 대기시간은 26%, 응급실 도착-병실 입원시간까지의 대기시간은 2%가 감소하였다. 그러나 병실 입원결정-병실 입원시간까지의 대기시간이 오히려 12%가 증가하였다. 이 대안의 결과는 임상병리 검사실을 응급실 내에 운영하는 경우 퇴원환자의 흐름에는 약간의 도움을 주나 검사가 빨리 진행되는 것에 비해 응급실 환자를 의사가 진료하지 못하는 결과가 되었다.
대안 Ⅲ : 이 대안은 응급실에서 병동으로 입원하는 환자의 입원실을 배정할 때 입원 병상을 360병상 기준으로 각각 6, 12, 18병상으로 증가시켜 입원시키는 경우이다. 이 중에서 12병상을 증가시키면 병실 입원결정-병실 입원시간까지의 대기시간 83%, 응급실 도착-병실 입원시간까지의 대기시간은 54%가 감소되었고, 평균 병상가동률은 97%이었다.
이상의 결과들을 종합하여 다음과 같은 결론을 얻었다.
첫째, triage구역에 간호사를 배치하여 triage구역에서 의 단계를 줄이고, 응급실 구역을 내과, 외과, 기타구역으로 분류하고 각 구역마다 전공의 2년차를 응급실 당직의사로 배치하여 환자를 진료하는 등 응급실에 도착한 환자가 거치는 단계와 입·퇴원결정의 단계를 줄이는 손쉬운 대안부터 사용하는 것이 좋을 것이다.
둘째, '응급실 전용 임상병리 검사실'을 운영하는 대안은 응급실에서 퇴원하는 환자의 대기시간만 단축되었고, 응급실 내의 공간부족과 인력의 충원이 불가피 함으로 현실적으로는 어렵다.
셋째, 응급실 환자의 대기시간을 증가시키는 가장 큰 원인은 병실로 입원하는 환자의 입원병상의 부족이다. 따라서 환자가 병실로 입원할 때 현재보다 입원병상을 12병상으로 증가시켜 입원시키는 것이 좋을 것이다.
이 연구는 실제의 관측자료를 수집하여 시뮬레이션에 적용했으나 응급실의 혼잡으로 인한 자료수집의 제한으로 계량적인 모델에 의해 대안을 평가하였고, 응급실에 처음 적용해 보았다는 점에서 의의가 있다.
앞으로 이 연구에서 개발한 모형을 일반화하고 병원관리 개선을 위하여 필요한 정책자료를 제공하는 의사결정 지원체계를 개발하는데 활용될 수 있으리라 기대된다.
The purpose of this thesis was to analyze the effects of alternative policies on waiting time consists at the emergency room(ER) system using a simulation.
The results from the three alternatives were as follows:
Alternative I. This classified ER into three areas - medical, surgical, and other area....
The purpose of this thesis was to analyze the effects of alternative policies on waiting time consists at the emergency room(ER) system using a simulation.
The results from the three alternatives were as follows:
Alternative I. This classified ER into three areas - medical, surgical, and other area. Patients who have arrived at the ER were examined at the triage area by nurses with experiences of 3 years or more and were assigned to one of the three areas depending on these clinical condition. In the medical area, a second-year resident of department of internal medicine and a full-time intern of ER provided medical care to patients; in the surgical area, a second-year resident of department of general surgery and an intern of ER; and in the other area, a second-year resident of department of emergency medicine and an intern of ER. If there were too many patients in the medical or surgical area, the emergency physician could help them. This alternative could reduce by 67% of the waiting time from the decision of admission to the transfer to ward, but reduced by only 25% of the waiting time from the arrival to the discharge at the ER.
Alternative II. This alternative deals with an operation of laboratory of clinical pathology for the ER only. In this case, waiting time was reduced by 26% from the arrival at the ER to leaving the hospital; and 2% from the arrival at the ER to the transfer to ward. However, the waiting time from the decision for admission to actual transfer to ward was increased by 12%. Therefore, operating a laboratory of clinical pathology within the ER provided a minor improvement in the patient flow, but had a bottle neck between the decision for admission and the actual admission because of lack of doctors.
Alternative III. This alternative deals with an increase of beds by 6, 12, 18 from 360 beds. The results of simulation showed that the waiting time were reduced by 83% from the decision for admission to transfer to ward; 54% from the arrived time at the ER to transfer to ward. Average occupancy rate in hospital-bed was 97%.
From the above results, the followings were recommended:
First, emergency patient should be assigned to nurses in the triage area, and second-year residents of department of internal medicine, general surgery or emergency medicine on duty should provide primary medical service in order to reduce the patient's waiting time from the arrival to the decision for admission.
Also, it is important to reduce the number of steps from admission to discharge.
Second, the alternative of operating laboratory of clinical pathology reduced the waiting time of the patients discharged from the ER, it may not be a practical alternative the limited space of the ER and the shortage of manpower.
Third, in case of admitting patients from the ER to general wards, increase the number of hospital beds by twelve seems to be the best alternative.
In this study, parameter of the simulation model were not adequately estimated because of sample data set. Nevertheless, this study is very significant in that three alternatives were evaluated by a quantitative model in an effort to reduce waiting time at the ER for the first time in Korea.
It is expected that the models developed in this study can be generalized and utilized in developing a more comprehensive decision support system for improving management at ER.
The purpose of this thesis was to analyze the effects of alternative policies on waiting time consists at the emergency room(ER) system using a simulation.
The results from the three alternatives were as follows:
Alternative I. This classified ER into three areas - medical, surgical, and other area. Patients who have arrived at the ER were examined at the triage area by nurses with experiences of 3 years or more and were assigned to one of the three areas depending on these clinical condition. In the medical area, a second-year resident of department of internal medicine and a full-time intern of ER provided medical care to patients; in the surgical area, a second-year resident of department of general surgery and an intern of ER; and in the other area, a second-year resident of department of emergency medicine and an intern of ER. If there were too many patients in the medical or surgical area, the emergency physician could help them. This alternative could reduce by 67% of the waiting time from the decision of admission to the transfer to ward, but reduced by only 25% of the waiting time from the arrival to the discharge at the ER.
Alternative II. This alternative deals with an operation of laboratory of clinical pathology for the ER only. In this case, waiting time was reduced by 26% from the arrival at the ER to leaving the hospital; and 2% from the arrival at the ER to the transfer to ward. However, the waiting time from the decision for admission to actual transfer to ward was increased by 12%. Therefore, operating a laboratory of clinical pathology within the ER provided a minor improvement in the patient flow, but had a bottle neck between the decision for admission and the actual admission because of lack of doctors.
Alternative III. This alternative deals with an increase of beds by 6, 12, 18 from 360 beds. The results of simulation showed that the waiting time were reduced by 83% from the decision for admission to transfer to ward; 54% from the arrived time at the ER to transfer to ward. Average occupancy rate in hospital-bed was 97%.
From the above results, the followings were recommended:
First, emergency patient should be assigned to nurses in the triage area, and second-year residents of department of internal medicine, general surgery or emergency medicine on duty should provide primary medical service in order to reduce the patient's waiting time from the arrival to the decision for admission.
Also, it is important to reduce the number of steps from admission to discharge.
Second, the alternative of operating laboratory of clinical pathology reduced the waiting time of the patients discharged from the ER, it may not be a practical alternative the limited space of the ER and the shortage of manpower.
Third, in case of admitting patients from the ER to general wards, increase the number of hospital beds by twelve seems to be the best alternative.
In this study, parameter of the simulation model were not adequately estimated because of sample data set. Nevertheless, this study is very significant in that three alternatives were evaluated by a quantitative model in an effort to reduce waiting time at the ER for the first time in Korea.
It is expected that the models developed in this study can be generalized and utilized in developing a more comprehensive decision support system for improving management at ER.
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