현대의 정보화 시대에서 국가 경쟁력을 높이기 위해 오래 전부터 그 필요성으로 대두되어 온 것이 창의성이다. 창의성은 전 교과에서 전반적으로 길러질 사항으로 음악 교육에서 역시 마찬가지여서, 창작 활동에 대한 중요성이 커지고 있다. 음악에서의 창작 활동은 창의성 신장에 큰 기여를 할뿐만 아니라 음악적인 성장에도 기초가 되며 아울러 음악적인 개념 습득을 용이하게 해 준다. 창작 활동 중에서도 가장 기본이 되는 것은 바로 리듬 창작인데, 실제 음악 ...
현대의 정보화 시대에서 국가 경쟁력을 높이기 위해 오래 전부터 그 필요성으로 대두되어 온 것이 창의성이다. 창의성은 전 교과에서 전반적으로 길러질 사항으로 음악 교육에서 역시 마찬가지여서, 창작 활동에 대한 중요성이 커지고 있다. 음악에서의 창작 활동은 창의성 신장에 큰 기여를 할뿐만 아니라 음악적인 성장에도 기초가 되며 아울러 음악적인 개념 습득을 용이하게 해 준다. 창작 활동 중에서도 가장 기본이 되는 것은 바로 리듬 창작인데, 실제 음악 수업 시간에 제대로 행해지고 있지 않다. 그 요인으로는 학년성을 고려한 체계적인 지도방안 제시가 미흡한 것과 악기에 대한 부담감, 시간 부족 등이 있다. 이에 본 연구는 초등학교 교육에서 리듬 창작 수업이 원활히 이루어지고 아동들의 리듬감과 창의성을 높이기 위해 몸악기를 활용한 리듬 창작 지도 방안을 구안하여 제시하는데 목적을 두었다. 본 연구의 목적을 달성하기 위한 연구 내용은 다음과 같다. 첫째, 초등학교 음악 교과서에 제시된 몸악기 활용법을 고찰한다. 둘째, 초등학교 음악의 리듬 창작 단계를 설정한다. 셋째, 몸악기를 활용한 리듬 창작 지도 방안을 구안하여 제시한다. 본 연구의 목적과 내용을 달성하기 위해 초등학교 음악 교과서 및 교사용 지도서를 살펴보아 참고가 될 만한 사항이나 지도 방법을 고찰하였다. 그리고 초등학교 교육과정을 분석하여 리듬 창작 영역에서 학습할 주요 내용을 살펴, 리듬 창작의 단계를 소리 탐색, 즉흥 연주, 기보, 형식 표현의 네 단계로 설정하였다. 이를 초등학교 4학년 학생들에게 적용하기 위해 학습 과정을 각 단계별로 세 과정씩, 모두 열 두 과정으로 세분화하여 지도 방안을 구안하였는데, 그 내용은 다음과 같다. 첫째, 소리 탐색 단계에는 몸에서 날 수 있는 다양한 소리를 체험해 보는 '몸악기 소리 탐색', 리듬의 기본 형태인 일정박을 몸악기로 나타내어 보는 '일정박 표현하기', 일정박에 주는 강세에 따라 박자가 달라지는 것을 학습하는 '강세에 따른 박자 나타내기'의 학습 과정이 포함된다. 둘째, 즉흥 연주 단계에는 몸악기의 여러 부위로 리듬을 연주하면 그대로 따라치는 '리듬 따라치기' 과정에서 시작하여 쉼표를 활용하여 묻고 답하는 리듬꼴을 학습하는 '리듬 문답하기', 리듬꼴을 지어 오스티나토로 연주할 수 있도록 하는 '오스티나토를 활용한 리듬합주' 과정이 있다. 셋째, 기보 단계에는 리듬꼴을 보고 순서를 바꾸어 기보한 후 연주하도록 하는 '리듬꼴 보고 짓기', 묻고 답하는 리듬꼴을 스스로 지어 기보해 보는 '리듬 지어 기보하기', 지은 리듬꼴로 리듬 합주 악보 만들어 연주라는 '리듬 지어 합주하기' 과정이 포함되어 있다. 넷째, 형식 표현 단계에는 노래에 어울리는 리듬 반주를 지어 연주하는 '리듬 반주 만들기', 짧은 이야기의 내용을 음악으로 만드는 '이야기 음악 만들기', 그리고 리듬 합주곡을 지어 빠르기와 셈여림 등의 표현 방식을 정하는 '표현 방식 나타내어 리듬 합주하기'과정으로 구성하였다. 위 네 단계의 리듬 창작 지도 방안은 몸악기를 활용하여 지도할 수 있는 창작 활동 내용이고, 이를 과정별로 한 차시씩 4학년 한 개 반에 적용하여 학습 결과를 분석하였다. 그 결과 학생들의 음악적인 개념, 특히 리듬에 대한 이해력이 높아졌고, 음악적 창의력과 표현력 및 음악 작품을 평가하는 능력이 신장되었으며, 다른 악기에 대한 거부감이 없어지고 연주에 자신감을 가지게 되었다. 본 연구에서는 악기 사용 전 단계로 몸악기만 활용한 방안을 마련하였는데, 몸악기에서 다른 악기로 연결되는 지도 방안과 좀 더 다양한 음악영역에서는 폭 넓게 적용한 연구가 이루어지기를 바란다.
현대의 정보화 시대에서 국가 경쟁력을 높이기 위해 오래 전부터 그 필요성으로 대두되어 온 것이 창의성이다. 창의성은 전 교과에서 전반적으로 길러질 사항으로 음악 교육에서 역시 마찬가지여서, 창작 활동에 대한 중요성이 커지고 있다. 음악에서의 창작 활동은 창의성 신장에 큰 기여를 할뿐만 아니라 음악적인 성장에도 기초가 되며 아울러 음악적인 개념 습득을 용이하게 해 준다. 창작 활동 중에서도 가장 기본이 되는 것은 바로 리듬 창작인데, 실제 음악 수업 시간에 제대로 행해지고 있지 않다. 그 요인으로는 학년성을 고려한 체계적인 지도방안 제시가 미흡한 것과 악기에 대한 부담감, 시간 부족 등이 있다. 이에 본 연구는 초등학교 교육에서 리듬 창작 수업이 원활히 이루어지고 아동들의 리듬감과 창의성을 높이기 위해 몸악기를 활용한 리듬 창작 지도 방안을 구안하여 제시하는데 목적을 두었다. 본 연구의 목적을 달성하기 위한 연구 내용은 다음과 같다. 첫째, 초등학교 음악 교과서에 제시된 몸악기 활용법을 고찰한다. 둘째, 초등학교 음악의 리듬 창작 단계를 설정한다. 셋째, 몸악기를 활용한 리듬 창작 지도 방안을 구안하여 제시한다. 본 연구의 목적과 내용을 달성하기 위해 초등학교 음악 교과서 및 교사용 지도서를 살펴보아 참고가 될 만한 사항이나 지도 방법을 고찰하였다. 그리고 초등학교 교육과정을 분석하여 리듬 창작 영역에서 학습할 주요 내용을 살펴, 리듬 창작의 단계를 소리 탐색, 즉흥 연주, 기보, 형식 표현의 네 단계로 설정하였다. 이를 초등학교 4학년 학생들에게 적용하기 위해 학습 과정을 각 단계별로 세 과정씩, 모두 열 두 과정으로 세분화하여 지도 방안을 구안하였는데, 그 내용은 다음과 같다. 첫째, 소리 탐색 단계에는 몸에서 날 수 있는 다양한 소리를 체험해 보는 '몸악기 소리 탐색', 리듬의 기본 형태인 일정박을 몸악기로 나타내어 보는 '일정박 표현하기', 일정박에 주는 강세에 따라 박자가 달라지는 것을 학습하는 '강세에 따른 박자 나타내기'의 학습 과정이 포함된다. 둘째, 즉흥 연주 단계에는 몸악기의 여러 부위로 리듬을 연주하면 그대로 따라치는 '리듬 따라치기' 과정에서 시작하여 쉼표를 활용하여 묻고 답하는 리듬꼴을 학습하는 '리듬 문답하기', 리듬꼴을 지어 오스티나토로 연주할 수 있도록 하는 '오스티나토를 활용한 리듬합주' 과정이 있다. 셋째, 기보 단계에는 리듬꼴을 보고 순서를 바꾸어 기보한 후 연주하도록 하는 '리듬꼴 보고 짓기', 묻고 답하는 리듬꼴을 스스로 지어 기보해 보는 '리듬 지어 기보하기', 지은 리듬꼴로 리듬 합주 악보 만들어 연주라는 '리듬 지어 합주하기' 과정이 포함되어 있다. 넷째, 형식 표현 단계에는 노래에 어울리는 리듬 반주를 지어 연주하는 '리듬 반주 만들기', 짧은 이야기의 내용을 음악으로 만드는 '이야기 음악 만들기', 그리고 리듬 합주곡을 지어 빠르기와 셈여림 등의 표현 방식을 정하는 '표현 방식 나타내어 리듬 합주하기'과정으로 구성하였다. 위 네 단계의 리듬 창작 지도 방안은 몸악기를 활용하여 지도할 수 있는 창작 활동 내용이고, 이를 과정별로 한 차시씩 4학년 한 개 반에 적용하여 학습 결과를 분석하였다. 그 결과 학생들의 음악적인 개념, 특히 리듬에 대한 이해력이 높아졌고, 음악적 창의력과 표현력 및 음악 작품을 평가하는 능력이 신장되었으며, 다른 악기에 대한 거부감이 없어지고 연주에 자신감을 가지게 되었다. 본 연구에서는 악기 사용 전 단계로 몸악기만 활용한 방안을 마련하였는데, 몸악기에서 다른 악기로 연결되는 지도 방안과 좀 더 다양한 음악영역에서는 폭 넓게 적용한 연구가 이루어지기를 바란다.
Recently we have been told we are in "information age", and the creative thinking is important to build the better competitiveness of our country. In the music education, due to the importance of the creative thinking, the creative activities have been considered as a important part to build not onl...
Recently we have been told we are in "information age", and the creative thinking is important to build the better competitiveness of our country. In the music education, due to the importance of the creative thinking, the creative activities have been considered as a important part to build not only the creative thinking but the conception of music. Although the rhythm creation should be basic corner stone, it has not been performed very well in school. The reason is that we do not have well-organised relation among levels in elementary schools and enough time and materials(instruments). So, this study aims at seeking and presenting the effective rhythm creating class and rhythm creating teaching method I show how to access to the aim as followings: 1. Analysing the usage of the body instruments presented in the text books. 2. Making each steps toward the rhythm creating in elementary school. 3. Presenting the way to teach rhythm creating with body instrument. I referred the music text book and teacher's guide books, and analysed the rhythm composing courses of music education using in elementary schools. Eventually I could divide into the four steps like this: exploring sound, improvisation, notation, and the form and expression. I applied these four steps to fourth year students. Each step has got 3 courses, which means there are 12 courses. First in the sound exploring step, there are three courses including; 'exploring body instruments sound' that students can feel the various types of sound from body, 'expressing beat' that can help student play body instruments with beat, and 'expressing meters corresponding to accent' that can help students learn how much meters can be changed depending on the accent. Secondly, in the improvisation step, these courses are including: beginning with "rhythm dictation" that students play body instruments with given rhythm made by body instruments, rhythm answering that students are asked and answering with using the rest, and playing in rhythm concert with Ostinato that is creating rhythm types and playing Ostinato. Thirdly, in the notation step, these courses are included: 'looking and creating rhythm types' that after browsing rhythm and changing the order of it, students create and notation, 'creating rhythm and notation' that student create question and answer type of rhythm, and 'rhythm creating and playing in concert' that with the type of rhythm created by students, students play in concert. Finally, in the form and expression step, these courses are including: 'making a rhythm accompaniment' that students would be asked to create the rhythm pattern which is proper to songs, 'creating story-based music' that students would create music with a short story, and 'setting how to express and playing in rhythm concert' that student would create rhythm concerted music and set how to express(eg, tempo and dynamics). I applied above process to 1 class in 4th year in a elementary school. As a result, students could get the conception of music and understand the sense of rhythm well, build creativeness of music and the ability of expression, and encourage to play other instruments. I dealt with body instruments which is pre course level before learning other music instruments. I wish this kind of study is dealt with other fields of music as well.
Recently we have been told we are in "information age", and the creative thinking is important to build the better competitiveness of our country. In the music education, due to the importance of the creative thinking, the creative activities have been considered as a important part to build not only the creative thinking but the conception of music. Although the rhythm creation should be basic corner stone, it has not been performed very well in school. The reason is that we do not have well-organised relation among levels in elementary schools and enough time and materials(instruments). So, this study aims at seeking and presenting the effective rhythm creating class and rhythm creating teaching method I show how to access to the aim as followings: 1. Analysing the usage of the body instruments presented in the text books. 2. Making each steps toward the rhythm creating in elementary school. 3. Presenting the way to teach rhythm creating with body instrument. I referred the music text book and teacher's guide books, and analysed the rhythm composing courses of music education using in elementary schools. Eventually I could divide into the four steps like this: exploring sound, improvisation, notation, and the form and expression. I applied these four steps to fourth year students. Each step has got 3 courses, which means there are 12 courses. First in the sound exploring step, there are three courses including; 'exploring body instruments sound' that students can feel the various types of sound from body, 'expressing beat' that can help student play body instruments with beat, and 'expressing meters corresponding to accent' that can help students learn how much meters can be changed depending on the accent. Secondly, in the improvisation step, these courses are including: beginning with "rhythm dictation" that students play body instruments with given rhythm made by body instruments, rhythm answering that students are asked and answering with using the rest, and playing in rhythm concert with Ostinato that is creating rhythm types and playing Ostinato. Thirdly, in the notation step, these courses are included: 'looking and creating rhythm types' that after browsing rhythm and changing the order of it, students create and notation, 'creating rhythm and notation' that student create question and answer type of rhythm, and 'rhythm creating and playing in concert' that with the type of rhythm created by students, students play in concert. Finally, in the form and expression step, these courses are including: 'making a rhythm accompaniment' that students would be asked to create the rhythm pattern which is proper to songs, 'creating story-based music' that students would create music with a short story, and 'setting how to express and playing in rhythm concert' that student would create rhythm concerted music and set how to express(eg, tempo and dynamics). I applied above process to 1 class in 4th year in a elementary school. As a result, students could get the conception of music and understand the sense of rhythm well, build creativeness of music and the ability of expression, and encourage to play other instruments. I dealt with body instruments which is pre course level before learning other music instruments. I wish this kind of study is dealt with other fields of music as well.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.