본 연구에서는 초등학교 3·4·5·6학년 교과서에 나오는 악기를 조사하고 악기별 사용빈도와 악기의 종류에 따른 특징들이 어떠한가를 살펴보고 악기들이 교과서에서 어떻게 지도되고 있으며 학년에 따른 지도내용의 연계성은 어떠한지 알아보았다. 그리고 교과서에서 중요하게 다뤄지는 악기가 학생의 인지 및 선호와 어떤 관련을 가지고 있는지 살펴보고 이를 바탕으로 기악지도에서 쓰일 악기에 대한 선택에 활용될 정보를 제공하고자 하였다. 그 결과는 다음과 같다.
첫째, 교과서에서 활용되고 있는 악기는 41종이었다. 타악기 또는 리듬악기를 제...
본 연구에서는 초등학교 3·4·5·6학년 교과서에 나오는 악기를 조사하고 악기별 사용빈도와 악기의 종류에 따른 특징들이 어떠한가를 살펴보고 악기들이 교과서에서 어떻게 지도되고 있으며 학년에 따른 지도내용의 연계성은 어떠한지 알아보았다. 그리고 교과서에서 중요하게 다뤄지는 악기가 학생의 인지 및 선호와 어떤 관련을 가지고 있는지 살펴보고 이를 바탕으로 기악지도에서 쓰일 악기에 대한 선택에 활용될 정보를 제공하고자 하였다. 그 결과는 다음과 같다.
첫째, 교과서에서 활용되고 있는 악기는 41종이었다. 타악기 또는 리듬악기를 제외하고는 악기의 구성이 단조로웠고 현악기는 기악활동에 사용되지 않고 있었다. 3·4학년은 타악기 또는 리듬악기 중심으로 구성이 되어있고 5·6학년으로 올라갈수록 관악기, 현악기 또는 가락악기의 비중이 높아졌다. 악기의 숫자에서는 국악기와 서양악기 간에 균형을 이루고 있었다. 그러나 타악기·관악기·현악기로 나뉠 경우 타악기의 악기 숫자가 많았다. 활용빈도에서는 국악기와 서양악기는 어느정도 균형을 맞추고 있었다. 악기의 종류를 타악기·관악기·현악기로 구분할 경우 타악기의 비중이 가장 높고 현악기가 가장 낮았다.
둘째, 교과서에서 사용되는 주요 악기는 학년별로 연계성을 가지고 지도되었다. 기악활동에서는 타악기와 일부 관악기가 주로 사용되고 감상활동에서는 관악기와 현악기의 음색을 듣는 활동이 주를 이루고 있었다. 타악기 및 리듬악기의 주요 악기는 3학년에서 연주방법이 다뤄지고 4학년에서는 연주활동이 주를 이루고 있었으며 5·6학년에서는 기악합주 활동에서 보조 악기로 사용되고 있었다. 관악기의 경우 리코더와 단소가 중요하게 다뤄지고 있었다. 현악기의 경우 직접 연주활동이 이뤄지는 악기는 없었다.
셋째, 교과서에서 중요하게 다루는 악기일수록 학생의 악기 인지도는 높고 선호도는 리코더를 제외하고 낮은 것으로 나타났다. 교과서에서 중요하게 다뤄지고 연주활동이 이뤄지는 악기는 학생이 자주 접하고 사용되는 악기임에도 선호도에서는 낮은 모습을 보였다. 반면에 연주를 직접 해보지 않은 악기에 대한 호감이 더 높았다. 성·별 선호도에서는 모든 악기에서 여자의 선호도가 남자보다 높은 것으로 나타났다. 그리고 6학년이 악기에 대해 흥미를 잃는 현상이 나타나고 있었다. 악기의 종류에 따른 선호도에서 관악기·현악기에 비해 타악기가 대체로 낮게 나타났다. 국악기는 서양악기에 비해 선호도가 더 낮은 것으로 나타나고 있었다.
이에 따른 음악 교과서에 사용될 악기에 대한 선택에서의 결론은 다음과 같다.
첫째, 악기에 대한 관심이 떨어지는 6학년을 위한 다양한 타악기의 개발과 보급,
또는 연주하기 쉬운 악기의 개발과 학년이 높아지면서 악기에 대한 선호도가 낮아지는 경향에 대한 문제를 분석하려는 후속 연구가 필요하다.
둘째, 국악기에 대한 학생들의 선호도를 높이기 위해 연주하기 쉽게 계량한 단소의 보급 노력과 더불어 실생활과 관련되고 흥미를 가지고 연주할 수 있는 다양한 국악곡을 개발할 필요가 있다.
셋째, 관악기로서 리코더에 편중된 부분을 해결하려는 노력이 필요하다.
넷째, 현악기에 대한 관심을 반영하기 위한 노력이 필요하다.
본 연구에서는 초등학교 3·4·5·6학년 교과서에 나오는 악기를 조사하고 악기별 사용빈도와 악기의 종류에 따른 특징들이 어떠한가를 살펴보고 악기들이 교과서에서 어떻게 지도되고 있으며 학년에 따른 지도내용의 연계성은 어떠한지 알아보았다. 그리고 교과서에서 중요하게 다뤄지는 악기가 학생의 인지 및 선호와 어떤 관련을 가지고 있는지 살펴보고 이를 바탕으로 기악지도에서 쓰일 악기에 대한 선택에 활용될 정보를 제공하고자 하였다. 그 결과는 다음과 같다.
첫째, 교과서에서 활용되고 있는 악기는 41종이었다. 타악기 또는 리듬악기를 제외하고는 악기의 구성이 단조로웠고 현악기는 기악활동에 사용되지 않고 있었다. 3·4학년은 타악기 또는 리듬악기 중심으로 구성이 되어있고 5·6학년으로 올라갈수록 관악기, 현악기 또는 가락악기의 비중이 높아졌다. 악기의 숫자에서는 국악기와 서양악기 간에 균형을 이루고 있었다. 그러나 타악기·관악기·현악기로 나뉠 경우 타악기의 악기 숫자가 많았다. 활용빈도에서는 국악기와 서양악기는 어느정도 균형을 맞추고 있었다. 악기의 종류를 타악기·관악기·현악기로 구분할 경우 타악기의 비중이 가장 높고 현악기가 가장 낮았다.
둘째, 교과서에서 사용되는 주요 악기는 학년별로 연계성을 가지고 지도되었다. 기악활동에서는 타악기와 일부 관악기가 주로 사용되고 감상활동에서는 관악기와 현악기의 음색을 듣는 활동이 주를 이루고 있었다. 타악기 및 리듬악기의 주요 악기는 3학년에서 연주방법이 다뤄지고 4학년에서는 연주활동이 주를 이루고 있었으며 5·6학년에서는 기악합주 활동에서 보조 악기로 사용되고 있었다. 관악기의 경우 리코더와 단소가 중요하게 다뤄지고 있었다. 현악기의 경우 직접 연주활동이 이뤄지는 악기는 없었다.
셋째, 교과서에서 중요하게 다루는 악기일수록 학생의 악기 인지도는 높고 선호도는 리코더를 제외하고 낮은 것으로 나타났다. 교과서에서 중요하게 다뤄지고 연주활동이 이뤄지는 악기는 학생이 자주 접하고 사용되는 악기임에도 선호도에서는 낮은 모습을 보였다. 반면에 연주를 직접 해보지 않은 악기에 대한 호감이 더 높았다. 성·별 선호도에서는 모든 악기에서 여자의 선호도가 남자보다 높은 것으로 나타났다. 그리고 6학년이 악기에 대해 흥미를 잃는 현상이 나타나고 있었다. 악기의 종류에 따른 선호도에서 관악기·현악기에 비해 타악기가 대체로 낮게 나타났다. 국악기는 서양악기에 비해 선호도가 더 낮은 것으로 나타나고 있었다.
이에 따른 음악 교과서에 사용될 악기에 대한 선택에서의 결론은 다음과 같다.
첫째, 악기에 대한 관심이 떨어지는 6학년을 위한 다양한 타악기의 개발과 보급,
또는 연주하기 쉬운 악기의 개발과 학년이 높아지면서 악기에 대한 선호도가 낮아지는 경향에 대한 문제를 분석하려는 후속 연구가 필요하다.
둘째, 국악기에 대한 학생들의 선호도를 높이기 위해 연주하기 쉽게 계량한 단소의 보급 노력과 더불어 실생활과 관련되고 흥미를 가지고 연주할 수 있는 다양한 국악곡을 개발할 필요가 있다.
셋째, 관악기로서 리코더에 편중된 부분을 해결하려는 노력이 필요하다.
넷째, 현악기에 대한 관심을 반영하기 위한 노력이 필요하다.
This study was conducted to investigate the instruments for grades 3,4,5,6 in the elementary school textbooks and review the use frequency of each instrument, the characteristics according to instrument types, the teaching methods of playing instruments, and the relationship with teaching contents a...
This study was conducted to investigate the instruments for grades 3,4,5,6 in the elementary school textbooks and review the use frequency of each instrument, the characteristics according to instrument types, the teaching methods of playing instruments, and the relationship with teaching contents according to their grade. Also, it was intended to observe what relationship the instruments regarded as being important in textbooks have with the recognition and preference of students, and based on this, provide the information on selecting the instruments to be used for teaching to play instruments. The results were as follows.
First, there were 41 kinds of instruments in the textbooks. Instrumental composition except percussion or rhythm instruments was simple, and string instruments were not being used in instrumental activities. The instrumental composition for the third and fourth grades was centered on percussion or rhythm instruments, and as the students advanced into the fifth and sixth grades, wind, string or melody instruments were on the increase. In the number of instruments, Korean traditional and western instruments are well balanced. However, when they were divided into percussion, wind, and string instruments, the number of percussion instruments was larger. In terms of frequency of use, Korean traditional and western instruments are relatively balanced. When instruments are divided into percussion, wind and string instruments, the heaviest weight was placed on percussion instruments, while the lightest weight, on string instruments.
Second, students were taught to play the major instruments in textbooks in connection with each grade. In instrumental activities, percussion and some wind instruments were chiefly used, and in appreciation activities, students largely heard the tones of wind and string instruments. In covering the major instruments of percussion and rhythm instruments, the method of playing was handled for the third graders, performance activities were the main stream for the fourth graders, and for the fifth and sixth graders, the instruments were used as aids in instrumental ensemble activities. In case of wind instruments, recorders and dansos were handled significantly. In case of string instruments, there were no instruments used for a first-hand performance.
Third, the instruments handled significantly in textbooks were better recognized by the students, while their preference for the instruments except recorders was low, though they were often exposed to students by being considered important in textbooks and used for performance activities. On the other hand, the students had a better feeling towards the instruments which they had not tried playing. In terms of gender difference, female students showed higher preference for all kinds of instruments than male students. Also, the sixth graders were losing interest in instruments. According to the kinds of instruments, students' preference for percussion instruments was higher than wind and string instruments. Their preference for Korean traditional instruments was lower than western instruments.
Accordingly, the conclusion on selection of the instruments for music textbooks is as follows.
First, it is needed to develop and supply various percussion instruments for the sixth graders who are losing interest in instruments, or develop the instruments which are easy to play. Also, it is needed that the follow-up study on analysis of the problem with a tendency for students not to prefer instruments is conducted.
Second, to improve the preference of students for Korean traditional instruments, it is needed to try to supply dansos which are improved so that they can be played easily and develop diverse Korean classical music which is related to real life and can be played with interest.
Third, it is needed to try to relieve the problem that wind instruments are concentrated on recorders.
Fourth, it is needed to try to reflect the interest in wind instruments.
This study was conducted to investigate the instruments for grades 3,4,5,6 in the elementary school textbooks and review the use frequency of each instrument, the characteristics according to instrument types, the teaching methods of playing instruments, and the relationship with teaching contents according to their grade. Also, it was intended to observe what relationship the instruments regarded as being important in textbooks have with the recognition and preference of students, and based on this, provide the information on selecting the instruments to be used for teaching to play instruments. The results were as follows.
First, there were 41 kinds of instruments in the textbooks. Instrumental composition except percussion or rhythm instruments was simple, and string instruments were not being used in instrumental activities. The instrumental composition for the third and fourth grades was centered on percussion or rhythm instruments, and as the students advanced into the fifth and sixth grades, wind, string or melody instruments were on the increase. In the number of instruments, Korean traditional and western instruments are well balanced. However, when they were divided into percussion, wind, and string instruments, the number of percussion instruments was larger. In terms of frequency of use, Korean traditional and western instruments are relatively balanced. When instruments are divided into percussion, wind and string instruments, the heaviest weight was placed on percussion instruments, while the lightest weight, on string instruments.
Second, students were taught to play the major instruments in textbooks in connection with each grade. In instrumental activities, percussion and some wind instruments were chiefly used, and in appreciation activities, students largely heard the tones of wind and string instruments. In covering the major instruments of percussion and rhythm instruments, the method of playing was handled for the third graders, performance activities were the main stream for the fourth graders, and for the fifth and sixth graders, the instruments were used as aids in instrumental ensemble activities. In case of wind instruments, recorders and dansos were handled significantly. In case of string instruments, there were no instruments used for a first-hand performance.
Third, the instruments handled significantly in textbooks were better recognized by the students, while their preference for the instruments except recorders was low, though they were often exposed to students by being considered important in textbooks and used for performance activities. On the other hand, the students had a better feeling towards the instruments which they had not tried playing. In terms of gender difference, female students showed higher preference for all kinds of instruments than male students. Also, the sixth graders were losing interest in instruments. According to the kinds of instruments, students' preference for percussion instruments was higher than wind and string instruments. Their preference for Korean traditional instruments was lower than western instruments.
Accordingly, the conclusion on selection of the instruments for music textbooks is as follows.
First, it is needed to develop and supply various percussion instruments for the sixth graders who are losing interest in instruments, or develop the instruments which are easy to play. Also, it is needed that the follow-up study on analysis of the problem with a tendency for students not to prefer instruments is conducted.
Second, to improve the preference of students for Korean traditional instruments, it is needed to try to supply dansos which are improved so that they can be played easily and develop diverse Korean classical music which is related to real life and can be played with interest.
Third, it is needed to try to relieve the problem that wind instruments are concentrated on recorders.
Fourth, it is needed to try to reflect the interest in wind instruments.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.