국내 공동주택단지는 분양가 단위 주거의 크기 등이 균일하므로 소득, 가족구성 등이 어느 정도 균일한 주민들로 구성되며, 이에 따른 보유 차량의 배기량 역시 비슷한 군(群)으로 이루어진다. 따라서 단위주거의 크기가 다른 아파트 단지의 경우 보유 차량은 다른 분포를 보이고 있다. 하지만 공동주택 주차장 계획은 단위세대 규모와는 관계없이 획일적인 주차구획으로 인한 공간의 비합리적인 낭비를 초래하고 있다. 이에 본 연구는 현재 외부공간의 큰 비중을 차지하고 있는 주차공간의 현황에 대한 가구당 주차보유수 및 차량종류, 주차방식별 주차면적, 현행법상의 주차면적 등을 파악함으로써 제기되는 문제점을 추출하여 공동주택 단위세대 규모에 따른 주차장 설치의 개선방향을 제시하고자 하였다. 이를 위하여 관련 문제점의 해결점을 찾는데 규모가 크게 다른 광주광역시 일곡 지구에 위치한 대형과 소형아파트 각각 2개씩 선정하여 조사, 분석하였다. 사례조사 결과 첫째 단위세대 규모가 커질수록 대형차가 차지하는 분포는 비례하여 나타난다. 둘째, 현재 아파트 단지에서 이루어지고 있는 주차구획은 단위세대 규모에 따른 차량분포에 비해 비합리적으로 구획되어져 있다. 따라서 현재 주차장 법령이 정하고 있는 획일적인 주차구획에 대하여 아파트 규모에 따라서 세분화되고 합리적인 계획을 요구한다. 셋째, 대형아파트 ...
국내 공동주택단지는 분양가 단위 주거의 크기 등이 균일하므로 소득, 가족구성 등이 어느 정도 균일한 주민들로 구성되며, 이에 따른 보유 차량의 배기량 역시 비슷한 군(群)으로 이루어진다. 따라서 단위주거의 크기가 다른 아파트 단지의 경우 보유 차량은 다른 분포를 보이고 있다. 하지만 공동주택 주차장 계획은 단위세대 규모와는 관계없이 획일적인 주차구획으로 인한 공간의 비합리적인 낭비를 초래하고 있다. 이에 본 연구는 현재 외부공간의 큰 비중을 차지하고 있는 주차공간의 현황에 대한 가구당 주차보유수 및 차량종류, 주차방식별 주차면적, 현행법상의 주차면적 등을 파악함으로써 제기되는 문제점을 추출하여 공동주택 단위세대 규모에 따른 주차장 설치의 개선방향을 제시하고자 하였다. 이를 위하여 관련 문제점의 해결점을 찾는데 규모가 크게 다른 광주광역시 일곡 지구에 위치한 대형과 소형아파트 각각 2개씩 선정하여 조사, 분석하였다. 사례조사 결과 첫째 단위세대 규모가 커질수록 대형차가 차지하는 분포는 비례하여 나타난다. 둘째, 현재 아파트 단지에서 이루어지고 있는 주차구획은 단위세대 규모에 따른 차량분포에 비해 비합리적으로 구획되어져 있다. 따라서 현재 주차장 법령이 정하고 있는 획일적인 주차구획에 대하여 아파트 규모에 따라서 세분화되고 합리적인 계획을 요구한다. 셋째, 대형아파트 지하주차장의 경우 3대의 차량이 주차하도록 한 현재의 기둥모듈은 3대가 동시에 주차하기에는 부적합하며, 단위세대 규모가 큰 단지에서는 합리적인 기둥계획이 요구된다. 넷째, 94년 이후 건설된 아파트의 경우 단위 평형이 커질수록 계획주차대수는 실제 소유하고 있는 단지 내 차량의 수보다 훨씬 많은 수가 산정되어 공간의 낭비가 초래하고 있다. 이 결과에 따르면, 상기의 공동주택주차장 계획에서의 문제점들은 현행법령에서 전용면적에 대한 주차대수를 산정하여 제시한 결과 한정된 대지 내에서 규정된 주차대수를 충족시키기 위해 최소한의 주차구획을 설정하고 있기 때문에 발생하고 있다. 대형아파트의 경우 계획주차공간이 실제 주차된 자동차수보다 훨씬 많이 설정되어 빈 공간이 많음에도 불구하고 주차단위구획은 대형차가 주차하기에는 좁게 구획되어 공간의 비효율을 가져오고 있는 것이다. 따라서 현행 법령을 전체주차면적을 산정하는 방향으로 개정하여 주차구획, 기둥간격, 주차대수는 아파트 단지의 단위세대 규모에 따라 합리적인 계획이 필요하다.
국내 공동주택단지는 분양가 단위 주거의 크기 등이 균일하므로 소득, 가족구성 등이 어느 정도 균일한 주민들로 구성되며, 이에 따른 보유 차량의 배기량 역시 비슷한 군(群)으로 이루어진다. 따라서 단위주거의 크기가 다른 아파트 단지의 경우 보유 차량은 다른 분포를 보이고 있다. 하지만 공동주택 주차장 계획은 단위세대 규모와는 관계없이 획일적인 주차구획으로 인한 공간의 비합리적인 낭비를 초래하고 있다. 이에 본 연구는 현재 외부공간의 큰 비중을 차지하고 있는 주차공간의 현황에 대한 가구당 주차보유수 및 차량종류, 주차방식별 주차면적, 현행법상의 주차면적 등을 파악함으로써 제기되는 문제점을 추출하여 공동주택 단위세대 규모에 따른 주차장 설치의 개선방향을 제시하고자 하였다. 이를 위하여 관련 문제점의 해결점을 찾는데 규모가 크게 다른 광주광역시 일곡 지구에 위치한 대형과 소형아파트 각각 2개씩 선정하여 조사, 분석하였다. 사례조사 결과 첫째 단위세대 규모가 커질수록 대형차가 차지하는 분포는 비례하여 나타난다. 둘째, 현재 아파트 단지에서 이루어지고 있는 주차구획은 단위세대 규모에 따른 차량분포에 비해 비합리적으로 구획되어져 있다. 따라서 현재 주차장 법령이 정하고 있는 획일적인 주차구획에 대하여 아파트 규모에 따라서 세분화되고 합리적인 계획을 요구한다. 셋째, 대형아파트 지하주차장의 경우 3대의 차량이 주차하도록 한 현재의 기둥모듈은 3대가 동시에 주차하기에는 부적합하며, 단위세대 규모가 큰 단지에서는 합리적인 기둥계획이 요구된다. 넷째, 94년 이후 건설된 아파트의 경우 단위 평형이 커질수록 계획주차대수는 실제 소유하고 있는 단지 내 차량의 수보다 훨씬 많은 수가 산정되어 공간의 낭비가 초래하고 있다. 이 결과에 따르면, 상기의 공동주택주차장 계획에서의 문제점들은 현행법령에서 전용면적에 대한 주차대수를 산정하여 제시한 결과 한정된 대지 내에서 규정된 주차대수를 충족시키기 위해 최소한의 주차구획을 설정하고 있기 때문에 발생하고 있다. 대형아파트의 경우 계획주차공간이 실제 주차된 자동차수보다 훨씬 많이 설정되어 빈 공간이 많음에도 불구하고 주차단위구획은 대형차가 주차하기에는 좁게 구획되어 공간의 비효율을 가져오고 있는 것이다. 따라서 현행 법령을 전체주차면적을 산정하는 방향으로 개정하여 주차구획, 기둥간격, 주차대수는 아파트 단지의 단위세대 규모에 따라 합리적인 계획이 필요하다.
In a domestic community dwelling house, distribution of vehicle similar according to scale of pyungs in apartment because the size of a family, an average income even. But, if the apartment has the different scale of unit housing, their vehicles are diversified. This means that the uniform plan in t...
In a domestic community dwelling house, distribution of vehicle similar according to scale of pyungs in apartment because the size of a family, an average income even. But, if the apartment has the different scale of unit housing, their vehicles are diversified. This means that the uniform plan in the community dwelling house in constant regardless of the size of unit dwelling. So that causes the unreasonable space waste. At this time, the goal of this paper are to analyze the problem by investigating the number and kind of vehicle per unit, the area according to the different parking method and existing law, and to propose the improvement of the parking lot construction. To find the relevant problem, two cases of each scale of apartment which are located in Ilgok Dong, Kwangju are selected and investigated. The analyzed results are as follows; 1. As the size of unit dwelling is bigger, those of resident's vehicles dimensions are larger. 2. The parking demarcation in not reasonable to compare with the distribution of the vehicles according to the size of unit dwelling. So it demands that the current law related to the uniform parking district must be modified more detailed and reasonably according to the scale of apartment. 3. A current column module which in designed for three vehicles's parking at underground parking lots in apartment of a large pyung, in not reasonable for parking three vehicles at the same time. That is why the large apartment complex in required for the more reasonable column moduling. 4. The apartments which was constructed after 1994 bring into the wasted of space, because it has much fewer vehicles than planned. According to these results, The problem appeared in planning of the Apartment's parking lot is caused by the current law which is depend on the number of parking lot by the exclusive usable area of minimum parking area in the defined site. In the case of the large apartment, the planned space for parking is much more larger than required, however, it is too inefficient to park a large vehicle. Therefore, the reasonable modification is required for the current law toward obtaining the total parking area to improve the parking space, column space and number of parking space according to the scale of unit dwelling.
In a domestic community dwelling house, distribution of vehicle similar according to scale of pyungs in apartment because the size of a family, an average income even. But, if the apartment has the different scale of unit housing, their vehicles are diversified. This means that the uniform plan in the community dwelling house in constant regardless of the size of unit dwelling. So that causes the unreasonable space waste. At this time, the goal of this paper are to analyze the problem by investigating the number and kind of vehicle per unit, the area according to the different parking method and existing law, and to propose the improvement of the parking lot construction. To find the relevant problem, two cases of each scale of apartment which are located in Ilgok Dong, Kwangju are selected and investigated. The analyzed results are as follows; 1. As the size of unit dwelling is bigger, those of resident's vehicles dimensions are larger. 2. The parking demarcation in not reasonable to compare with the distribution of the vehicles according to the size of unit dwelling. So it demands that the current law related to the uniform parking district must be modified more detailed and reasonably according to the scale of apartment. 3. A current column module which in designed for three vehicles's parking at underground parking lots in apartment of a large pyung, in not reasonable for parking three vehicles at the same time. That is why the large apartment complex in required for the more reasonable column moduling. 4. The apartments which was constructed after 1994 bring into the wasted of space, because it has much fewer vehicles than planned. According to these results, The problem appeared in planning of the Apartment's parking lot is caused by the current law which is depend on the number of parking lot by the exclusive usable area of minimum parking area in the defined site. In the case of the large apartment, the planned space for parking is much more larger than required, however, it is too inefficient to park a large vehicle. Therefore, the reasonable modification is required for the current law toward obtaining the total parking area to improve the parking space, column space and number of parking space according to the scale of unit dwelling.
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