본 연구는 초등학교 영어과에 적합한 포트폴리오 평가 방안을 연구하고 이를 반영한 수업 모형을 적용하여 학생들의 성취 능력과 흥미도에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 이를 위해 문헌 연구를 통하여 초등영어 평가의 새로운 동향, 포트폴리오 평가 기법의 이론적 기초를 고찰하고, 실험 연구를 실시하여 포트폴리오 평가 기법을 적용한 수업이 영어 학습 성취도와 흥미도에 미치는 영향을 알아보았다. 본 연구의 대상은 인천광역시에 위치한 P초등학교 6학년 6...
본 연구는 초등학교 영어과에 적합한 포트폴리오 평가 방안을 연구하고 이를 반영한 수업 모형을 적용하여 학생들의 성취 능력과 흥미도에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 이를 위해 문헌 연구를 통하여 초등영어 평가의 새로운 동향, 포트폴리오 평가 기법의 이론적 기초를 고찰하고, 실험 연구를 실시하여 포트폴리오 평가 기법을 적용한 수업이 영어 학습 성취도와 흥미도에 미치는 영향을 알아보았다. 본 연구의 대상은 인천광역시에 위치한 P초등학교 6학년 6개 학급이다. 이들을 대상으로 영어 학습 성취도 검사(듣기, 읽기, 쓰기)와 흥미도 검사를 실시하여 동질의 2개 학급을 선정하였다. 한 학급은 기존 교과서 중심의 수업을 진행하였고, 다른 한 학급은 자기 평가, 동료 평가, 교사 평가가 이루어지는 포트폴리오 평가 기법 중심의 수업을 실시하였다. 각 유형의 평가가 학습자의 학습 성취도와 흥미도에 미치는 영향을 알아보기 위해 실험 기간 종료 후 각 집단을 대상으로 하여 실험 기간 동안 배운 내용을 중심으로 듣기, 읽기, 쓰기의 학습 성취도 검사와 흥미도 검사를 실시하여 그 결과를 분석하였다. 그 결과 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 듣기 능력 면에서 포트폴리오 평가 기법 수업 모형을 적용한 집단이 교과서에 제시된 수업 모형을 적용한 집단에 비해 더 우수하다는 가설에 관해 의미 있는 차이가 나타났다(p=0.013 < 0.05). 둘째, 읽기, 쓰기 능력 면에서 포트폴리오 평가 기법 수업 모형을 적용한 집단이 그렇지 않은 집단에 비해 더 우수하다는 가설에 관해 의미 있는 차이가 나타났다(p=0.001 < 0.05). 셋째, 영어 흥미도 면에서 포트폴리오 평가 기법 수업 모형을 적용한 집단이 그렇지 않은 집단에 비해 더 우수하다는 가설에 관해 의미 있는 차이가 나타났다(p=0.000 < 0.05). 넷째, 포트폴리오 평가 기법 수업 모형에 대한 반응 검사 결과 대다수 아동들이 포트폴리오 평가 기법 적용에 대해 긍정적인 반응을 보였다. 이러한 결과는 초등학교 영어과 수업에서 포트폴리오 평가 기법의 적용이 학생들의 학업 성취를 향상시키는데 교수 중심의 교과서에 기초한 수업보다 효과적이며 영어에 대한 흥미도에 있어서도 긍정적인 효과를 나타내고 있으므로, 영어에 대한 자신감을 복돋아 주기에는 포트폴리오 평가 기법이 효과적인 평가 방법임을 보여주고 있다. 따라서 학생들의 의사소통 능력 신장과 영어에 대한 흥미도 향상을 위해 포트폴리오 평가 기법이 영어 수업에 적용되어야 할 것이다. 위와 같은 결과를 토대로 다음과 같은 제언을 하고자 한다. 첫째, 교실에서 포트폴리오 평가 기법을 성공으로 사용하기 위해 교사들이 전문적인 능력을 갖추고 있어야 한다. 둘째, 행정적, 재정적 지원이 필요하다. 그래서 교사가 평가 자료를 개발하고 포트폴리오 평가 기법에 대한 더 많은 연수를 실시할 수 있도록 해야 한다. 셋째, 교사가 포트폴리오 평가 기법 자료를 개발하는데는 많은 노력과 시간이 요구된다. 또한 자료의 신뢰성의 문제도 있다. 그렇기 때문에 초등학교 영어 수업에 포트폴리오 평가 기법을 성공적으로 활용하기 위해서는 더 많은 연구와 효과적인 교수법의 개발이 요구된다.
본 연구는 초등학교 영어과에 적합한 포트폴리오 평가 방안을 연구하고 이를 반영한 수업 모형을 적용하여 학생들의 성취 능력과 흥미도에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 이를 위해 문헌 연구를 통하여 초등영어 평가의 새로운 동향, 포트폴리오 평가 기법의 이론적 기초를 고찰하고, 실험 연구를 실시하여 포트폴리오 평가 기법을 적용한 수업이 영어 학습 성취도와 흥미도에 미치는 영향을 알아보았다. 본 연구의 대상은 인천광역시에 위치한 P초등학교 6학년 6개 학급이다. 이들을 대상으로 영어 학습 성취도 검사(듣기, 읽기, 쓰기)와 흥미도 검사를 실시하여 동질의 2개 학급을 선정하였다. 한 학급은 기존 교과서 중심의 수업을 진행하였고, 다른 한 학급은 자기 평가, 동료 평가, 교사 평가가 이루어지는 포트폴리오 평가 기법 중심의 수업을 실시하였다. 각 유형의 평가가 학습자의 학습 성취도와 흥미도에 미치는 영향을 알아보기 위해 실험 기간 종료 후 각 집단을 대상으로 하여 실험 기간 동안 배운 내용을 중심으로 듣기, 읽기, 쓰기의 학습 성취도 검사와 흥미도 검사를 실시하여 그 결과를 분석하였다. 그 결과 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 듣기 능력 면에서 포트폴리오 평가 기법 수업 모형을 적용한 집단이 교과서에 제시된 수업 모형을 적용한 집단에 비해 더 우수하다는 가설에 관해 의미 있는 차이가 나타났다(p=0.013 < 0.05). 둘째, 읽기, 쓰기 능력 면에서 포트폴리오 평가 기법 수업 모형을 적용한 집단이 그렇지 않은 집단에 비해 더 우수하다는 가설에 관해 의미 있는 차이가 나타났다(p=0.001 < 0.05). 셋째, 영어 흥미도 면에서 포트폴리오 평가 기법 수업 모형을 적용한 집단이 그렇지 않은 집단에 비해 더 우수하다는 가설에 관해 의미 있는 차이가 나타났다(p=0.000 < 0.05). 넷째, 포트폴리오 평가 기법 수업 모형에 대한 반응 검사 결과 대다수 아동들이 포트폴리오 평가 기법 적용에 대해 긍정적인 반응을 보였다. 이러한 결과는 초등학교 영어과 수업에서 포트폴리오 평가 기법의 적용이 학생들의 학업 성취를 향상시키는데 교수 중심의 교과서에 기초한 수업보다 효과적이며 영어에 대한 흥미도에 있어서도 긍정적인 효과를 나타내고 있으므로, 영어에 대한 자신감을 복돋아 주기에는 포트폴리오 평가 기법이 효과적인 평가 방법임을 보여주고 있다. 따라서 학생들의 의사소통 능력 신장과 영어에 대한 흥미도 향상을 위해 포트폴리오 평가 기법이 영어 수업에 적용되어야 할 것이다. 위와 같은 결과를 토대로 다음과 같은 제언을 하고자 한다. 첫째, 교실에서 포트폴리오 평가 기법을 성공으로 사용하기 위해 교사들이 전문적인 능력을 갖추고 있어야 한다. 둘째, 행정적, 재정적 지원이 필요하다. 그래서 교사가 평가 자료를 개발하고 포트폴리오 평가 기법에 대한 더 많은 연수를 실시할 수 있도록 해야 한다. 셋째, 교사가 포트폴리오 평가 기법 자료를 개발하는데는 많은 노력과 시간이 요구된다. 또한 자료의 신뢰성의 문제도 있다. 그렇기 때문에 초등학교 영어 수업에 포트폴리오 평가 기법을 성공적으로 활용하기 위해서는 더 많은 연구와 효과적인 교수법의 개발이 요구된다.
The purpose of this study is to suggest useful portfolio assessment techniques for elementary school English, and to investigate the effects of portfolio assessment on English achievement and learners' attitudes toward English learning. For this purpose, this study did the following. First, the new ...
The purpose of this study is to suggest useful portfolio assessment techniques for elementary school English, and to investigate the effects of portfolio assessment on English achievement and learners' attitudes toward English learning. For this purpose, this study did the following. First, the new trends of evaluation, basic theories and methods of portfolio. assessment in elementary school English education were reviewed. Second, suggesting a portfolio model for elementary school English education and an experiment on the effects of portfolio model was conducted. The subjects were six the grade students, who were selected based on a listening, reading an writing comprehension test and a questionnaire on learners' interest on English study. Then, for a semester one class was evaluated by portfolio assessment consisting of self-assessment, peer-assessment, diary, student portfolio. The other class was evaluated by traditional teaching and test. After the experiment, post tests - listening, reading an writing comprehension test and a questionnaire- were given to the subjects, and the findings were analyzed statistically. The results of the study were as follows. First, in the oral interview, the experimental group showed higher scores in listening ability than the traditional paper-pencil test group, and the gap was meaningful statistically(p=0.013 0.05). Third, the experimental group showed higher scores in learners' interest on English study than the traditional group, and the gap was meaningful statistically(p=0.000 < 0.05). Finally, the students who had been evaluated by portfolio assessment showed positive responses to the questions about portfolio assessment. Suggestions based on the aforementioned conclusions are as follows: First, a teacher needs to be obtained with specialized capabilities for portfolios assessment in order for it to be successfully achieved in practical education. Second, the Ministry of Education should provide more support with the schools by giving the teachers more training opportunities and assessment materials. Third, portfolios assessment demands more time and teacher's efforts than traditional testing, and can cause a problem in reliability. In order to make portfolio assessment successful in elementary school English education, more studies on practical and effective methods are demanded.
The purpose of this study is to suggest useful portfolio assessment techniques for elementary school English, and to investigate the effects of portfolio assessment on English achievement and learners' attitudes toward English learning. For this purpose, this study did the following. First, the new trends of evaluation, basic theories and methods of portfolio. assessment in elementary school English education were reviewed. Second, suggesting a portfolio model for elementary school English education and an experiment on the effects of portfolio model was conducted. The subjects were six the grade students, who were selected based on a listening, reading an writing comprehension test and a questionnaire on learners' interest on English study. Then, for a semester one class was evaluated by portfolio assessment consisting of self-assessment, peer-assessment, diary, student portfolio. The other class was evaluated by traditional teaching and test. After the experiment, post tests - listening, reading an writing comprehension test and a questionnaire- were given to the subjects, and the findings were analyzed statistically. The results of the study were as follows. First, in the oral interview, the experimental group showed higher scores in listening ability than the traditional paper-pencil test group, and the gap was meaningful statistically(p=0.013 0.05). Third, the experimental group showed higher scores in learners' interest on English study than the traditional group, and the gap was meaningful statistically(p=0.000 < 0.05). Finally, the students who had been evaluated by portfolio assessment showed positive responses to the questions about portfolio assessment. Suggestions based on the aforementioned conclusions are as follows: First, a teacher needs to be obtained with specialized capabilities for portfolios assessment in order for it to be successfully achieved in practical education. Second, the Ministry of Education should provide more support with the schools by giving the teachers more training opportunities and assessment materials. Third, portfolios assessment demands more time and teacher's efforts than traditional testing, and can cause a problem in reliability. In order to make portfolio assessment successful in elementary school English education, more studies on practical and effective methods are demanded.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.