본 연구는 학생들의 성격유형이 그들의 학습활동에 끼치는 영향을 파악하기 위하여, 성격유형과 학습전략의 선호 및 전략사용의 빈도 사이의 관계에 대해 연구하고자 하였다. 성격유형은 MBTI검사 분류에 따라 16가지 유형인 ISTJ, ISTP, ESTP, ESTJ, ISFJ, ISFP, ESFP, ESFJ, INFJ, INFP, ENFP, ENFJ, INTJ, INTP, ENTP, ENTJ가 있다. 학습전략 영역은 7가지 하위영역인 이해전략, 회상전략, 소화전략, 확장전략, 재음미전략, 학습계획전략, 주의집중전략이 포함된다. 서울시내 ...
본 연구는 학생들의 성격유형이 그들의 학습활동에 끼치는 영향을 파악하기 위하여, 성격유형과 학습전략의 선호 및 전략사용의 빈도 사이의 관계에 대해 연구하고자 하였다. 성격유형은 MBTI검사 분류에 따라 16가지 유형인 ISTJ, ISTP, ESTP, ESTJ, ISFJ, ISFP, ESFP, ESFJ, INFJ, INFP, ENFP, ENFJ, INTJ, INTP, ENTP, ENTJ가 있다. 학습전략 영역은 7가지 하위영역인 이해전략, 회상전략, 소화전략, 확장전략, 재음미전략, 학습계획전략, 주의집중전략이 포함된다. 서울시내 소재의 인문계 남자 고등학교 3학년 5개 반 238명과 서울시내 인문계 여자 고등학교 1, 2학년 각각 2개 반씩 모두 151명을 대상으로 성격유형이 학습전략 선호에 미치는 영향에 대하여 조사였는데 사용된 측정도구는 MBTI성격유형 검사와 학습전략 검사이고 두 학교 학생들의 1학기말 고사 성적을 학업성취도로 간주하였다. 각 성격유형에 따라 학습전략의 7개 하위영역 선호에 차이가 있는지 조사하였다. 또 학습자의 성격유형이 학업성취도에 영향을 미치는지, 그리고 학습전략의 선호차이가 각 과목의 학업성취도에 영향을 미치는지, 기타 지표별, 기질별, 기능별, 성별에 따라 조사하였다. 그 결과 외향형(E)은 내향(I)형보다 확장전략과 학습계획 세우기 전략을 더 사용했고 감각(S)-직관(N)형은 학습전략 선호에 유의미한 차이를 보이지 않았다. 사고형(T)은 이해전략, 회상전략, 소화전략, 확장전략, 재음미전략, 학습계획전략, 주의집중전략 모두를 감정형(F)보다 더 많이 사용했고, 판단형(J)은 인식형(P)보다 학습전략 하위영역 7개 모두를 더 많이 사용하는 것으로 나타났다. 성격의 기질에 따라서도 학습전략 선호에 차이가 있었다. NT형은 이해전략, 회상전략, 그리고 확장전략을 나머지 기질보다 많이 사용했으며 SJ형은 회상전략, 소화전략, 재음미전략, 학습계획전략, 주의집중전략을 나머지 다른 기질보다 더 많이 사용했다. 성격유형의 4가지 기능에 따른 학습전략 선호에 대한 분석에서는 NT형이 이해, 회상, 소화, 확장 전략 모두를 다른 유형보다 더 많이 사용했다. ST형은 재음미, 학습계획, 주의집중전략에서 다른 유형보다 사용 빈도가 높았다. 성별에 따른 학습전략선호에서는 여학생들이 남학생들보다 확장전략과 학습 계획전략을 더 많이 사용하는 것으로 나타났다. 학습자의 성격유형과 학업성취도와의 상관관계 조사에서는 사고(T)-감정(F), 판단(J)-인식(P)형만이 유의한 결과가 있었다. 마지막으로 학습자의 학습전략 선호차이가 각 교과목 학습에 어떠한 영향을 주었는지 분석한 결과 국어과 학습에는 이해, 회상, 학습계획전략을 많이 사용했고, 수학과의 경우에는 재음미, 주의집중, 회상, 소화전략을 많이 사용했으며, 영어과는 회상, 학습계획, 재음미 전략을, 국사과는 이해, 회상, 재음미전략을 많이 사용했다. 즉 성격에 따라 과목별로 학습전략을 다르게 사용한 것으로 나타났다. 4과목에 공통적으로 사용되는 전략은 회상전략과 재음미전략이었다. 그러나 확장전략은 학업성취도차이에 유의한 영향을 미치고 있지 않았다. 이처럼 성격유형에 따라 학습전략의 선호의 차이가 있었으며 각 교과에 따라 선호되는 학습전략의 하위영역은 달랐다. 따라서 학생들의 개인차를 고려하고 개개인 학생들에게 효율적인 학습이 되기 위해서는 학습자 자신들이 우선 자신들의 성격유형과 학습전략에 대한 인식을 갖고 그에 따라 학습 방법을 달리해야 할 것으로 생각된다. 또한 교사들도 개인차에 따른 지도 방법을 연구해 본다면 학교 현장에서 보다 나은 학습지도 성과를 얻을 수 있을 것이다.
본 연구는 학생들의 성격유형이 그들의 학습활동에 끼치는 영향을 파악하기 위하여, 성격유형과 학습전략의 선호 및 전략사용의 빈도 사이의 관계에 대해 연구하고자 하였다. 성격유형은 MBTI검사 분류에 따라 16가지 유형인 ISTJ, ISTP, ESTP, ESTJ, ISFJ, ISFP, ESFP, ESFJ, INFJ, INFP, ENFP, ENFJ, INTJ, INTP, ENTP, ENTJ가 있다. 학습전략 영역은 7가지 하위영역인 이해전략, 회상전략, 소화전략, 확장전략, 재음미전략, 학습계획전략, 주의집중전략이 포함된다. 서울시내 소재의 인문계 남자 고등학교 3학년 5개 반 238명과 서울시내 인문계 여자 고등학교 1, 2학년 각각 2개 반씩 모두 151명을 대상으로 성격유형이 학습전략 선호에 미치는 영향에 대하여 조사였는데 사용된 측정도구는 MBTI성격유형 검사와 학습전략 검사이고 두 학교 학생들의 1학기말 고사 성적을 학업성취도로 간주하였다. 각 성격유형에 따라 학습전략의 7개 하위영역 선호에 차이가 있는지 조사하였다. 또 학습자의 성격유형이 학업성취도에 영향을 미치는지, 그리고 학습전략의 선호차이가 각 과목의 학업성취도에 영향을 미치는지, 기타 지표별, 기질별, 기능별, 성별에 따라 조사하였다. 그 결과 외향형(E)은 내향(I)형보다 확장전략과 학습계획 세우기 전략을 더 사용했고 감각(S)-직관(N)형은 학습전략 선호에 유의미한 차이를 보이지 않았다. 사고형(T)은 이해전략, 회상전략, 소화전략, 확장전략, 재음미전략, 학습계획전략, 주의집중전략 모두를 감정형(F)보다 더 많이 사용했고, 판단형(J)은 인식형(P)보다 학습전략 하위영역 7개 모두를 더 많이 사용하는 것으로 나타났다. 성격의 기질에 따라서도 학습전략 선호에 차이가 있었다. NT형은 이해전략, 회상전략, 그리고 확장전략을 나머지 기질보다 많이 사용했으며 SJ형은 회상전략, 소화전략, 재음미전략, 학습계획전략, 주의집중전략을 나머지 다른 기질보다 더 많이 사용했다. 성격유형의 4가지 기능에 따른 학습전략 선호에 대한 분석에서는 NT형이 이해, 회상, 소화, 확장 전략 모두를 다른 유형보다 더 많이 사용했다. ST형은 재음미, 학습계획, 주의집중전략에서 다른 유형보다 사용 빈도가 높았다. 성별에 따른 학습전략선호에서는 여학생들이 남학생들보다 확장전략과 학습 계획전략을 더 많이 사용하는 것으로 나타났다. 학습자의 성격유형과 학업성취도와의 상관관계 조사에서는 사고(T)-감정(F), 판단(J)-인식(P)형만이 유의한 결과가 있었다. 마지막으로 학습자의 학습전략 선호차이가 각 교과목 학습에 어떠한 영향을 주었는지 분석한 결과 국어과 학습에는 이해, 회상, 학습계획전략을 많이 사용했고, 수학과의 경우에는 재음미, 주의집중, 회상, 소화전략을 많이 사용했으며, 영어과는 회상, 학습계획, 재음미 전략을, 국사과는 이해, 회상, 재음미전략을 많이 사용했다. 즉 성격에 따라 과목별로 학습전략을 다르게 사용한 것으로 나타났다. 4과목에 공통적으로 사용되는 전략은 회상전략과 재음미전략이었다. 그러나 확장전략은 학업성취도차이에 유의한 영향을 미치고 있지 않았다. 이처럼 성격유형에 따라 학습전략의 선호의 차이가 있었으며 각 교과에 따라 선호되는 학습전략의 하위영역은 달랐다. 따라서 학생들의 개인차를 고려하고 개개인 학생들에게 효율적인 학습이 되기 위해서는 학습자 자신들이 우선 자신들의 성격유형과 학습전략에 대한 인식을 갖고 그에 따라 학습 방법을 달리해야 할 것으로 생각된다. 또한 교사들도 개인차에 따른 지도 방법을 연구해 본다면 학교 현장에서 보다 나은 학습지도 성과를 얻을 수 있을 것이다.
The purpose of this study was to review the effects of high school students' personality types on their learning activities by analyzing the correlation between their personality types and their preferences/frequencies of learning strategies. To this end, 238 male students attending five classes of ...
The purpose of this study was to review the effects of high school students' personality types on their learning activities by analyzing the correlation between their personality types and their preferences/frequencies of learning strategies. To this end, 238 male students attending five classes of the grammar schools in Seoul and 151 female students attending two first-grade classes and two second-grade classes were sampled to analyze the effects of their personality types on their learning strategies. The scales of assessment used were MBTI personality type scale, learning strategy scale and first-semester-end test results regarding their academic performances. The researcher attempted to analyze the differences of 7 sub-factors of students' learning strategy depending on indices, traits, functions and sexes of the personality types and thereby, review the effects of their personality types on their learning performances and examine the correlation between their preferences of learning strategies and academic achievements by subject. The results of this study can be summarized as follows; The extrovert students(E) used expansion strategies and learning planning more than the introspective students(I). There was no significant difference of learning strategies among the sensitive(S) - intuitive(N) type students. The thinking(T) - feeling(T) type students used the learning strategies for understanding, reflection, digestion, expansion, reinterpretation, planning and concentration more than S type students. On the other hand, the judgement type (J) students used more all the 7 subcategories of learning strategies than perceptive type (P) students. In terms of frequencies of using the learning strategies, NT type used more understanding strategy, SJ and NT used more reflection strategy, NT used more expansion strategy, and SJ used more reinterpretation strategy. On the other hand, SJ type used more concentration strategy than the other groups. As result of analyzing the differences of learning strategies depending on four personality types, it was found that NT type used all the strategies such as understanding, reflection, digestion and expansion more than the other personality types. On the other hand, it was found that female students used expansion and planning strategies more than male counterparts. As a result of analyzing the correlation between personality types and academic performances, it was found that the correlation was significant for TF and JP types only. Lastly, the details of the effects of strategies on academic performances can be summed up as follows; students used understanding, reflection and planning strategies more for Korean Language subject, reinterpretation, concentration and digestion strategies more for mathematics, and reflection, planning and reinterpretation for English, understanding, reflection and reinterpretation more for Korean history. Namely, it was found that students used their learning strategies differently. The strategy most explainable was reflection strategy followed by reinterpretation. However, expansion strategy did not have any significant effect on students' academic performance. In all, the preferences of learning strategies differed depending on personality types, while learning strategies differed depending on subjects. Thus, in order to learn effectively, our students seem to be obliged to choose learning strategies in reference to their personality types. It may be concluded that if teachers should take their students' personality types into consideration, they would find more effective ways to teach their students.
The purpose of this study was to review the effects of high school students' personality types on their learning activities by analyzing the correlation between their personality types and their preferences/frequencies of learning strategies. To this end, 238 male students attending five classes of the grammar schools in Seoul and 151 female students attending two first-grade classes and two second-grade classes were sampled to analyze the effects of their personality types on their learning strategies. The scales of assessment used were MBTI personality type scale, learning strategy scale and first-semester-end test results regarding their academic performances. The researcher attempted to analyze the differences of 7 sub-factors of students' learning strategy depending on indices, traits, functions and sexes of the personality types and thereby, review the effects of their personality types on their learning performances and examine the correlation between their preferences of learning strategies and academic achievements by subject. The results of this study can be summarized as follows; The extrovert students(E) used expansion strategies and learning planning more than the introspective students(I). There was no significant difference of learning strategies among the sensitive(S) - intuitive(N) type students. The thinking(T) - feeling(T) type students used the learning strategies for understanding, reflection, digestion, expansion, reinterpretation, planning and concentration more than S type students. On the other hand, the judgement type (J) students used more all the 7 subcategories of learning strategies than perceptive type (P) students. In terms of frequencies of using the learning strategies, NT type used more understanding strategy, SJ and NT used more reflection strategy, NT used more expansion strategy, and SJ used more reinterpretation strategy. On the other hand, SJ type used more concentration strategy than the other groups. As result of analyzing the differences of learning strategies depending on four personality types, it was found that NT type used all the strategies such as understanding, reflection, digestion and expansion more than the other personality types. On the other hand, it was found that female students used expansion and planning strategies more than male counterparts. As a result of analyzing the correlation between personality types and academic performances, it was found that the correlation was significant for TF and JP types only. Lastly, the details of the effects of strategies on academic performances can be summed up as follows; students used understanding, reflection and planning strategies more for Korean Language subject, reinterpretation, concentration and digestion strategies more for mathematics, and reflection, planning and reinterpretation for English, understanding, reflection and reinterpretation more for Korean history. Namely, it was found that students used their learning strategies differently. The strategy most explainable was reflection strategy followed by reinterpretation. However, expansion strategy did not have any significant effect on students' academic performance. In all, the preferences of learning strategies differed depending on personality types, while learning strategies differed depending on subjects. Thus, in order to learn effectively, our students seem to be obliged to choose learning strategies in reference to their personality types. It may be concluded that if teachers should take their students' personality types into consideration, they would find more effective ways to teach their students.
주제어
#고등학생 성격유형 학습전략 MBTI성격유형
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.