본 연구의 목적은 고등학교 자연계 학생들의 화학개념에 대한 이해정도와 오개념의 유형을 조사하고 이를 바탕으로 고등학생들이 올바른 과학개념을 형성하기 위한 효과적인 수업전략 모색에 대한 시사점을 얻는데 있다. 이를 위해 이미 개발되어 있는 화학개념 검사지를 편집하여 사용하였으며 고등학교 자연계열 학생 243명에게 투입하여 결과를 분석하였다. 문항 분석결과 질량보존, 액화, 산화 등에 관련된 개념들에 대해서는 높은 정답률을 보였으며, 농도, 원자의 성질, 상태 변화 시 입자의 배열상태, 밀도, 화학양론 및 반응열 등에 대한 개념들에 대해서는 많은 오개념이 있음을 보여주고 있다. 오답 문항만을 가지고 이에 대한 오답 비율을 분석해 본 결과 52.6%에 대해서는 대부분의 학생들이 같은 유형의 오개념을 가지고 있음을 알 수 있었으며 그 외의 문항에서는 학생들이 다양한 오개념을 지니고 있음을 보여 주고 있다. 본 연구 및 문헌조사를 통하여 학생들의 오개념을 변화시키기 위한 방법으로서 다음과 같이 제언하고자 한다. 첫째, 미시적 세계를 설명하기 위한 ...
본 연구의 목적은 고등학교 자연계 학생들의 화학개념에 대한 이해정도와 오개념의 유형을 조사하고 이를 바탕으로 고등학생들이 올바른 과학개념을 형성하기 위한 효과적인 수업전략 모색에 대한 시사점을 얻는데 있다. 이를 위해 이미 개발되어 있는 화학개념 검사지를 편집하여 사용하였으며 고등학교 자연계열 학생 243명에게 투입하여 결과를 분석하였다. 문항 분석결과 질량보존, 액화, 산화 등에 관련된 개념들에 대해서는 높은 정답률을 보였으며, 농도, 원자의 성질, 상태 변화 시 입자의 배열상태, 밀도, 화학양론 및 반응열 등에 대한 개념들에 대해서는 많은 오개념이 있음을 보여주고 있다. 오답 문항만을 가지고 이에 대한 오답 비율을 분석해 본 결과 52.6%에 대해서는 대부분의 학생들이 같은 유형의 오개념을 가지고 있음을 알 수 있었으며 그 외의 문항에서는 학생들이 다양한 오개념을 지니고 있음을 보여 주고 있다. 본 연구 및 문헌조사를 통하여 학생들의 오개념을 변화시키기 위한 방법으로서 다음과 같이 제언하고자 한다. 첫째, 미시적 세계를 설명하기 위한 모형 개발이 절실하다. 그러나 이러한 모형의 사용은 또 다른 오개념 형성 원인이 될 수 있으므로 주의 깊게 사용되어야 한다. 둘째, 학생들의 유의미 학습의 증진과 개념변화를 위하여 Gowin의 vee법과 개념도를 그려보게 할 수 있다. 세째, 화학 수업을 하는데 있어 필수 불가결한 교과서를 효율적으로 사용하는 방법을 모색해 볼 필요가 있겠다. 교과서나 참고 문헌들이 과학에 관련된 정보 제공처로서의 적절한 역할을 할 수 있도록 하려면 학생들이 교과서를 읽고 해석하고 이해할 수 있는 능력이 길러져야 하기 때문이다. 이에 Gowin의 vee법과 개념도를 그려보게 함으로서 유의미한 학습을 증진시킬 수 있겠다.
본 연구의 목적은 고등학교 자연계 학생들의 화학개념에 대한 이해정도와 오개념의 유형을 조사하고 이를 바탕으로 고등학생들이 올바른 과학개념을 형성하기 위한 효과적인 수업전략 모색에 대한 시사점을 얻는데 있다. 이를 위해 이미 개발되어 있는 화학개념 검사지를 편집하여 사용하였으며 고등학교 자연계열 학생 243명에게 투입하여 결과를 분석하였다. 문항 분석결과 질량보존, 액화, 산화 등에 관련된 개념들에 대해서는 높은 정답률을 보였으며, 농도, 원자의 성질, 상태 변화 시 입자의 배열상태, 밀도, 화학양론 및 반응열 등에 대한 개념들에 대해서는 많은 오개념이 있음을 보여주고 있다. 오답 문항만을 가지고 이에 대한 오답 비율을 분석해 본 결과 52.6%에 대해서는 대부분의 학생들이 같은 유형의 오개념을 가지고 있음을 알 수 있었으며 그 외의 문항에서는 학생들이 다양한 오개념을 지니고 있음을 보여 주고 있다. 본 연구 및 문헌조사를 통하여 학생들의 오개념을 변화시키기 위한 방법으로서 다음과 같이 제언하고자 한다. 첫째, 미시적 세계를 설명하기 위한 모형 개발이 절실하다. 그러나 이러한 모형의 사용은 또 다른 오개념 형성 원인이 될 수 있으므로 주의 깊게 사용되어야 한다. 둘째, 학생들의 유의미 학습의 증진과 개념변화를 위하여 Gowin의 vee법과 개념도를 그려보게 할 수 있다. 세째, 화학 수업을 하는데 있어 필수 불가결한 교과서를 효율적으로 사용하는 방법을 모색해 볼 필요가 있겠다. 교과서나 참고 문헌들이 과학에 관련된 정보 제공처로서의 적절한 역할을 할 수 있도록 하려면 학생들이 교과서를 읽고 해석하고 이해할 수 있는 능력이 길러져야 하기 때문이다. 이에 Gowin의 vee법과 개념도를 그려보게 함으로서 유의미한 학습을 증진시킬 수 있겠다.
The purpose of this research is to investigate the misconception of chemical concepts held by high school students whose major is natural science and to suggest the effective strategies can be changed the misconception. For this research, the chemical concept inventory was administered to 243 studen...
The purpose of this research is to investigate the misconception of chemical concepts held by high school students whose major is natural science and to suggest the effective strategies can be changed the misconception. For this research, the chemical concept inventory was administered to 243 students studying natural science in high school and analyzed the results. This inventory consists of 19 items which covers the foundation of several topics of high school chemistry course. The result of analysis showed that the concepts related to mass balance, liquidation and oxidation had high correct responses and the concepts about concentration, character of atom, arrangement of particle at the state change had low correct responses. The most remarkable type of misconception of students in this research is the topic of macro phenomenon, explaining micro level by using chemical symbols and chemical fomula, and representing this phenomenon through model. Based on these results and searching literature, this article is suggested the following strategies to help students change the misconception. First, it is necessary to use model positively in explaining micro world. But it is necessary to use model carefully and make an serious effort to develope materials because inappropriate use of model can cause the information of another misconcept. Second, it is suggested students draw gowin' vee-diagram and concept map as the one of methods for students' meaningful learning and concepts change. Third, it is necessary for us to find the effective method using tesxbook which is indispensable in chemistry lesson. We must cultivate students' ability to read, interpret and understand textbook so that textbook and books for reference can play an appropriate role as an offerer of information related to science. In doing so, making students draw concept map enables them to improve meaningful learning.
The purpose of this research is to investigate the misconception of chemical concepts held by high school students whose major is natural science and to suggest the effective strategies can be changed the misconception. For this research, the chemical concept inventory was administered to 243 students studying natural science in high school and analyzed the results. This inventory consists of 19 items which covers the foundation of several topics of high school chemistry course. The result of analysis showed that the concepts related to mass balance, liquidation and oxidation had high correct responses and the concepts about concentration, character of atom, arrangement of particle at the state change had low correct responses. The most remarkable type of misconception of students in this research is the topic of macro phenomenon, explaining micro level by using chemical symbols and chemical fomula, and representing this phenomenon through model. Based on these results and searching literature, this article is suggested the following strategies to help students change the misconception. First, it is necessary to use model positively in explaining micro world. But it is necessary to use model carefully and make an serious effort to develope materials because inappropriate use of model can cause the information of another misconcept. Second, it is suggested students draw gowin' vee-diagram and concept map as the one of methods for students' meaningful learning and concepts change. Third, it is necessary for us to find the effective method using tesxbook which is indispensable in chemistry lesson. We must cultivate students' ability to read, interpret and understand textbook so that textbook and books for reference can play an appropriate role as an offerer of information related to science. In doing so, making students draw concept map enables them to improve meaningful learning.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.