본 연구는 초등학교 3·4학년 음악 멀티미디어 자료를 활용한 교사와 학생들을 대상으로 초등학교 3·4학년 음악 멀티미디어 자료가 초등학교 음악과 수업에서 어떻게 적용되고 있으며, 얼마나 효율적인가에 대한 실태를 조사하여 그에 따른 활용 방안을 제시하는 데 그 목적이 있다. 본 연구에는 교사 4명 (서울 소재 초등학교 근무 교사 2명, 경기도 소재 초등학교 교사 2명)과 서울 소재 초등학교 4학년 1개 반과 경기도 소재 초등학교 4학년 1개 반이 실험 대상으로 참여하였다. 본 연구를 위한 실험과 조사는 2001년 3월부터 2001년 7월에 걸쳐서 이루어졌으며 에듀넷 멀티미디어 자료실에 3·4학년 1학기 음악 멀티미디어 자료가 탑재된 5월 3일 이후에 음악과 멀티미디어 자료를 활용해 본 교사와 학생을 대상으로, 음악과 멀티미디어 자료로 수업을 하면서 느낀 점, 장점, 교육적 효과, 문제점, 개선 방안 등을 인터뷰와 설문을 통해 분석하였다. 연구 결과에 따른 결론은 다음과 같다. 첫째, 음악과 멀티미디어 자료 중 가장 많이 활용하는 자료는 바로 음악 수업에 투입할 수 있는 모듈이었다. 둘째, 음악 수업에서 멀티미디어 활용도가 높은 영역은 가창이었고, 학생들 또한 음악과 멀티미디어 수업에서 특히 도움이 되는 영역으로 가창을 꼽음으로써, 우리 ...
본 연구는 초등학교 3·4학년 음악 멀티미디어 자료를 활용한 교사와 학생들을 대상으로 초등학교 3·4학년 음악 멀티미디어 자료가 초등학교 음악과 수업에서 어떻게 적용되고 있으며, 얼마나 효율적인가에 대한 실태를 조사하여 그에 따른 활용 방안을 제시하는 데 그 목적이 있다. 본 연구에는 교사 4명 (서울 소재 초등학교 근무 교사 2명, 경기도 소재 초등학교 교사 2명)과 서울 소재 초등학교 4학년 1개 반과 경기도 소재 초등학교 4학년 1개 반이 실험 대상으로 참여하였다. 본 연구를 위한 실험과 조사는 2001년 3월부터 2001년 7월에 걸쳐서 이루어졌으며 에듀넷 멀티미디어 자료실에 3·4학년 1학기 음악 멀티미디어 자료가 탑재된 5월 3일 이후에 음악과 멀티미디어 자료를 활용해 본 교사와 학생을 대상으로, 음악과 멀티미디어 자료로 수업을 하면서 느낀 점, 장점, 교육적 효과, 문제점, 개선 방안 등을 인터뷰와 설문을 통해 분석하였다. 연구 결과에 따른 결론은 다음과 같다. 첫째, 음악과 멀티미디어 자료 중 가장 많이 활용하는 자료는 바로 음악 수업에 투입할 수 있는 모듈이었다. 둘째, 음악 수업에서 멀티미디어 활용도가 높은 영역은 가창이었고, 학생들 또한 음악과 멀티미디어 수업에서 특히 도움이 되는 영역으로 가창을 꼽음으로써, 우리 음악 교육 현실에서 가창 영역이 음악과에서 차지하는 비중이 큼을 알 수 있었다. 셋째, 다른 과목에 비해 음악과 멀티미디어 자료를 많이 활용하는 것으로 나타났는데, 악보와 함께 소리를 들을 수 있고, 이미지, 애니메이션, 동영상 등 다양한 자료로 밀도 있는 수업을 전개할 수 있다는 점을 이유로 들었다. 넷째, 음악과 멀티미디어 자료의 장점으로는 '양질의 소리'를 꼽았고 특히 우수한 점으로는 단원 구성이 세밀하고 자료가 라이브러리 형태로 제공되기 때문에 교사가 필요한 자료를 취사 선택해서 사용할 수 있다는 점을 꼽았다. 다섯째, 음악과 멀티미디어 자료의 문제점과 보완되어야 할 점으로는 사용법이 자세하지 않고 사용법에 대한 안내가 없다는 것, 연결이 잘 안될 때가 있다는 점을 문제점으로 꼽았다.
본 연구는 초등학교 3·4학년 음악 멀티미디어 자료를 활용한 교사와 학생들을 대상으로 초등학교 3·4학년 음악 멀티미디어 자료가 초등학교 음악과 수업에서 어떻게 적용되고 있으며, 얼마나 효율적인가에 대한 실태를 조사하여 그에 따른 활용 방안을 제시하는 데 그 목적이 있다. 본 연구에는 교사 4명 (서울 소재 초등학교 근무 교사 2명, 경기도 소재 초등학교 교사 2명)과 서울 소재 초등학교 4학년 1개 반과 경기도 소재 초등학교 4학년 1개 반이 실험 대상으로 참여하였다. 본 연구를 위한 실험과 조사는 2001년 3월부터 2001년 7월에 걸쳐서 이루어졌으며 에듀넷 멀티미디어 자료실에 3·4학년 1학기 음악 멀티미디어 자료가 탑재된 5월 3일 이후에 음악과 멀티미디어 자료를 활용해 본 교사와 학생을 대상으로, 음악과 멀티미디어 자료로 수업을 하면서 느낀 점, 장점, 교육적 효과, 문제점, 개선 방안 등을 인터뷰와 설문을 통해 분석하였다. 연구 결과에 따른 결론은 다음과 같다. 첫째, 음악과 멀티미디어 자료 중 가장 많이 활용하는 자료는 바로 음악 수업에 투입할 수 있는 모듈이었다. 둘째, 음악 수업에서 멀티미디어 활용도가 높은 영역은 가창이었고, 학생들 또한 음악과 멀티미디어 수업에서 특히 도움이 되는 영역으로 가창을 꼽음으로써, 우리 음악 교육 현실에서 가창 영역이 음악과에서 차지하는 비중이 큼을 알 수 있었다. 셋째, 다른 과목에 비해 음악과 멀티미디어 자료를 많이 활용하는 것으로 나타났는데, 악보와 함께 소리를 들을 수 있고, 이미지, 애니메이션, 동영상 등 다양한 자료로 밀도 있는 수업을 전개할 수 있다는 점을 이유로 들었다. 넷째, 음악과 멀티미디어 자료의 장점으로는 '양질의 소리'를 꼽았고 특히 우수한 점으로는 단원 구성이 세밀하고 자료가 라이브러리 형태로 제공되기 때문에 교사가 필요한 자료를 취사 선택해서 사용할 수 있다는 점을 꼽았다. 다섯째, 음악과 멀티미디어 자료의 문제점과 보완되어야 할 점으로는 사용법이 자세하지 않고 사용법에 대한 안내가 없다는 것, 연결이 잘 안될 때가 있다는 점을 문제점으로 꼽았다.
This study surveyed the teachers and students who had experiences of using the multimedia resources concerning the third and fourth grade music classes of elementary school. The purpose of this study was to investigate how the musical multimedia resources of the third and fourth grade was applied in...
This study surveyed the teachers and students who had experiences of using the multimedia resources concerning the third and fourth grade music classes of elementary school. The purpose of this study was to investigate how the musical multimedia resources of the third and fourth grade was applied in music classes in elementary schools and how effective it was, as well as to suggest some ways to use the resources based upon the research. The subjects were comprised of four teachers(two working at an elementary school located in Seoul and the other two in the Gyeonggi Province) and two fourth grade classes, one of which was drawn from an elementary school located in Seoul and the other in the Gyeonggi Province. The research was conducted from March 2001 to July 2001. The music multimedia resources of the first semester of the third and fourth grade was loaded in the 'Edunet multimedia site' on May 3, 2001. The teachers and students who had used the musical multimedia resources from the site were included in the study. They were surveyed through interview and questionnaire in terms of how the teachers felt when they gave a music classes using the musical multimedia data, the advantages, the educational effects, the problems, and the suggestions for improvement. The conclusions were as follows: First, 'module' that could be introduced in music classes were the most frequently used resources of all the music multimedia resources. Second, singing module was the domain where the level of multimedia use in a music class was the highest. The students also regarded it as the most helpful domain of all the parts of a music class that the music multimedia was applied to. This shows how important singing is in music class in our music education. Third, music class turned out to adopt more multimedia resources compared to other subjects. It was because 'sound' was provided along with a sheet music and a class was given in depth with various resources including images, animations, and videos. Fourth, the subjects mentioned the 'quality sound' was one of the benefits of musical multimedia resources. The teachers, in particular, were pleased about the organization of music unit was sophisticated and they could choose necessary resources as that was provided in a form of library. Fifth, the problems and things to be complemented for pointed by the subjects included that the instructions were not specific enough, that there were no guidance to the instructions, and that the connections often failed.
This study surveyed the teachers and students who had experiences of using the multimedia resources concerning the third and fourth grade music classes of elementary school. The purpose of this study was to investigate how the musical multimedia resources of the third and fourth grade was applied in music classes in elementary schools and how effective it was, as well as to suggest some ways to use the resources based upon the research. The subjects were comprised of four teachers(two working at an elementary school located in Seoul and the other two in the Gyeonggi Province) and two fourth grade classes, one of which was drawn from an elementary school located in Seoul and the other in the Gyeonggi Province. The research was conducted from March 2001 to July 2001. The music multimedia resources of the first semester of the third and fourth grade was loaded in the 'Edunet multimedia site' on May 3, 2001. The teachers and students who had used the musical multimedia resources from the site were included in the study. They were surveyed through interview and questionnaire in terms of how the teachers felt when they gave a music classes using the musical multimedia data, the advantages, the educational effects, the problems, and the suggestions for improvement. The conclusions were as follows: First, 'module' that could be introduced in music classes were the most frequently used resources of all the music multimedia resources. Second, singing module was the domain where the level of multimedia use in a music class was the highest. The students also regarded it as the most helpful domain of all the parts of a music class that the music multimedia was applied to. This shows how important singing is in music class in our music education. Third, music class turned out to adopt more multimedia resources compared to other subjects. It was because 'sound' was provided along with a sheet music and a class was given in depth with various resources including images, animations, and videos. Fourth, the subjects mentioned the 'quality sound' was one of the benefits of musical multimedia resources. The teachers, in particular, were pleased about the organization of music unit was sophisticated and they could choose necessary resources as that was provided in a form of library. Fifth, the problems and things to be complemented for pointed by the subjects included that the instructions were not specific enough, that there were no guidance to the instructions, and that the connections often failed.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.