[학위논문]초등학교 교사들의 과학과 수업에서 멀티미디어 교수-학습자료 활용 실태 분석 (The) Utilization of Multimedia Teaching/Learning Materials by Elementary School Teachers in Science Class원문보기
본 연구는 초등학교 교사들이 과학과 수업에서 멀티미디어 교수-학습 자료 활용 실태를 분석하여 초등학교 과학 수업에서 멀티미디어를 효과적으로 활용하고 이러한 활용을 증진시키기 위한 문제점을 찾고 개선 방안을 마련하는데 본 연구의 목적이 있다. 위의 연구 목적을 수행하기 위한 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 과학과 수업에서 사용하는 멀티미디어의 활용에 대한 초등학교 교사들의 의식, 멀티미디어 자료를 통한 가상 실험에 대한 교사들의 의식은 어떠한가? 둘째, 위의 실태분석 결과를 통하여 초등학교 과학과 수업에서 멀티미디어 교수-학습 활성화를 위한 문제점 및 개선 방안은 무엇인가? 본 연구를 수행하기 위해서 경기 지역의 6개 지역의 13개 초등학교 교사중 과학을 지도하고 있는 3-6학년 교사 245명을 대상으로 설문조사를 통해 멀티미디어의 활용에 대한 인식, 멀티미디어 자료를 통한 가상 실험에 대한 인식등을 알아보았다. 본 연구의 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 과학과 수업에서 60.8%의 교사가 과학과 수업에서 멀티미디어 자료를 5~10분 미만 활용하며 35.9%의 교사가 과학수업 전반에 걸쳐 멀티미디어 자료를 활용하며, 교직 경력이 많은 교사일수록 과학 수업에서 멀티미디어 자료를 많이 활용하는 것으로 나타났다. 둘째, 과학과 수업에서 35.1%의 교사가 멀티미디어 자료를 다양한 정보를 제공받기위해, 35.1%의 교사들은 아동들의 동기와 흥미를 유발시키기 위한 목적으로 많이 사용하였고, 멀티미디어를 활용한 수업이 과학수업에서 아동의 이해를 쉽게하고, 흥미와 ...
본 연구는 초등학교 교사들이 과학과 수업에서 멀티미디어 교수-학습 자료 활용 실태를 분석하여 초등학교 과학 수업에서 멀티미디어를 효과적으로 활용하고 이러한 활용을 증진시키기 위한 문제점을 찾고 개선 방안을 마련하는데 본 연구의 목적이 있다. 위의 연구 목적을 수행하기 위한 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 과학과 수업에서 사용하는 멀티미디어의 활용에 대한 초등학교 교사들의 의식, 멀티미디어 자료를 통한 가상 실험에 대한 교사들의 의식은 어떠한가? 둘째, 위의 실태분석 결과를 통하여 초등학교 과학과 수업에서 멀티미디어 교수-학습 활성화를 위한 문제점 및 개선 방안은 무엇인가? 본 연구를 수행하기 위해서 경기 지역의 6개 지역의 13개 초등학교 교사중 과학을 지도하고 있는 3-6학년 교사 245명을 대상으로 설문조사를 통해 멀티미디어의 활용에 대한 인식, 멀티미디어 자료를 통한 가상 실험에 대한 인식등을 알아보았다. 본 연구의 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 과학과 수업에서 60.8%의 교사가 과학과 수업에서 멀티미디어 자료를 5~10분 미만 활용하며 35.9%의 교사가 과학수업 전반에 걸쳐 멀티미디어 자료를 활용하며, 교직 경력이 많은 교사일수록 과학 수업에서 멀티미디어 자료를 많이 활용하는 것으로 나타났다. 둘째, 과학과 수업에서 35.1%의 교사가 멀티미디어 자료를 다양한 정보를 제공받기위해, 35.1%의 교사들은 아동들의 동기와 흥미를 유발시키기 위한 목적으로 많이 사용하였고, 멀티미디어를 활용한 수업이 과학수업에서 아동의 이해를 쉽게하고, 흥미와 동기유발에 효과가 있는 것으로 나타났다. 그러나 멀티미디어 자료가 아동의 활동에 제약을 준다는 의견도 있어서 이를 무시해서는 안 될 것이다. 셋째, 과학수업에서 주로 71.4%에 해당하는 교사들은 인터넷 사이트를 활용하여 교수-학습 자료를 제시하였고 또한 이러한 인터넷 사이트에서 제공하는 자료와 더불어 이미 개발되어 있는 CD타이틀 등의 자료들이 수업에 효과적이라는 응답이 많았다. 넷째, 과학수업에서 88.2%에 해당하는 교사들이 과학 실험을 인터넷이나 CD타이틀을 활용하여 모의실험으로 대체한 경험이 있었고, 이중 31.9%의 교사는 실험 준비가 안 되어있어서, 25.%의 교사는 실제 실험을 하면 결과가 잘 나오지 않아서 모의 실험을 했다고 응답하였다. 하지만 이러한 모의 실험이 실제 실험에 비하여 교사나 아동이 실험에 대해 적극적인 태도가 아닌 수동적인 태도를 갖게될 수도 있다고 58.3%의 교사가 응답하였다. 이러한 결과로 초등학교의 과학과 수업에서 멀티미디어 교수-학습 자료의 활성화를 위해서는 첫째, 다양한 멀티미디어 교수-학습 자료들을 개발하여 여러 경로를 통하여 교사들의 정보 공유가 쉽도록 제공되어야 한다. 둘째, 교사들의 멀티미디어 활용 능력을 높이기 위해 다양한 연수와 교사들 스스로 교수-학습 자료를 개발할 수 있도록 노력하는 자세가 요구되어진다. 셋째, 과학과 수업에서 중요한 부분을 차지하고 있는 실험 실습이 전적으로 모의 실험으로 대체되는 것은 교사 스스로 지양함으로써 좀 더 효율적으로 멀티미디어 교수-학습자료를 활용해야 할 것이다.
본 연구는 초등학교 교사들이 과학과 수업에서 멀티미디어 교수-학습 자료 활용 실태를 분석하여 초등학교 과학 수업에서 멀티미디어를 효과적으로 활용하고 이러한 활용을 증진시키기 위한 문제점을 찾고 개선 방안을 마련하는데 본 연구의 목적이 있다. 위의 연구 목적을 수행하기 위한 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 과학과 수업에서 사용하는 멀티미디어의 활용에 대한 초등학교 교사들의 의식, 멀티미디어 자료를 통한 가상 실험에 대한 교사들의 의식은 어떠한가? 둘째, 위의 실태분석 결과를 통하여 초등학교 과학과 수업에서 멀티미디어 교수-학습 활성화를 위한 문제점 및 개선 방안은 무엇인가? 본 연구를 수행하기 위해서 경기 지역의 6개 지역의 13개 초등학교 교사중 과학을 지도하고 있는 3-6학년 교사 245명을 대상으로 설문조사를 통해 멀티미디어의 활용에 대한 인식, 멀티미디어 자료를 통한 가상 실험에 대한 인식등을 알아보았다. 본 연구의 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 과학과 수업에서 60.8%의 교사가 과학과 수업에서 멀티미디어 자료를 5~10분 미만 활용하며 35.9%의 교사가 과학수업 전반에 걸쳐 멀티미디어 자료를 활용하며, 교직 경력이 많은 교사일수록 과학 수업에서 멀티미디어 자료를 많이 활용하는 것으로 나타났다. 둘째, 과학과 수업에서 35.1%의 교사가 멀티미디어 자료를 다양한 정보를 제공받기위해, 35.1%의 교사들은 아동들의 동기와 흥미를 유발시키기 위한 목적으로 많이 사용하였고, 멀티미디어를 활용한 수업이 과학수업에서 아동의 이해를 쉽게하고, 흥미와 동기유발에 효과가 있는 것으로 나타났다. 그러나 멀티미디어 자료가 아동의 활동에 제약을 준다는 의견도 있어서 이를 무시해서는 안 될 것이다. 셋째, 과학수업에서 주로 71.4%에 해당하는 교사들은 인터넷 사이트를 활용하여 교수-학습 자료를 제시하였고 또한 이러한 인터넷 사이트에서 제공하는 자료와 더불어 이미 개발되어 있는 CD타이틀 등의 자료들이 수업에 효과적이라는 응답이 많았다. 넷째, 과학수업에서 88.2%에 해당하는 교사들이 과학 실험을 인터넷이나 CD타이틀을 활용하여 모의실험으로 대체한 경험이 있었고, 이중 31.9%의 교사는 실험 준비가 안 되어있어서, 25.%의 교사는 실제 실험을 하면 결과가 잘 나오지 않아서 모의 실험을 했다고 응답하였다. 하지만 이러한 모의 실험이 실제 실험에 비하여 교사나 아동이 실험에 대해 적극적인 태도가 아닌 수동적인 태도를 갖게될 수도 있다고 58.3%의 교사가 응답하였다. 이러한 결과로 초등학교의 과학과 수업에서 멀티미디어 교수-학습 자료의 활성화를 위해서는 첫째, 다양한 멀티미디어 교수-학습 자료들을 개발하여 여러 경로를 통하여 교사들의 정보 공유가 쉽도록 제공되어야 한다. 둘째, 교사들의 멀티미디어 활용 능력을 높이기 위해 다양한 연수와 교사들 스스로 교수-학습 자료를 개발할 수 있도록 노력하는 자세가 요구되어진다. 셋째, 과학과 수업에서 중요한 부분을 차지하고 있는 실험 실습이 전적으로 모의 실험으로 대체되는 것은 교사 스스로 지양함으로써 좀 더 효율적으로 멀티미디어 교수-학습자료를 활용해야 할 것이다.
The purpose of this study was to examine to what extent elementary school teachers utilized multimedia teaching/learning materials in science class in an effort to suggest how they could take better advantage of multimedia. The research questions were posed as below: First, how do elementary school ...
The purpose of this study was to examine to what extent elementary school teachers utilized multimedia teaching/learning materials in science class in an effort to suggest how they could take better advantage of multimedia. The research questions were posed as below: First, how do elementary school teachers perceive the use of multimedia in science class and virtual experiment using multimedia materials? Second, what problems are there with multimedia science instruction? And what are possible reform measures? The subjects in this study were 245 teachers in charge of third to sixth graders from 13 elementary schools in six areas in Gyeonggi province. A survey was conducted to find out their outlook on multi-media instruction and virtual experiment by multimedia data. The findings of this study were as follows: First, 60.8 percent of the teachers investigated utilized multimedia materials in science class for five to less than 10 minutes. 35.9 percent applied them in overall science class. The higher-experienced teachers took more advantage of them. Second, 35.1 percent harnessed multimedia to acquire various information, and 35.1 percent employed multimedia materials to motivate children. The multimedia instruction was said to make science class more understandable and provide better motivation. But some of the teachers believed that multimedia data rather resulted in limiting children's scope of activity, and this fact shouldn't be overlooked. Third, 71.4 percent used web sites to present teaching/learning materials, and many of the teachers thought that materials offered by web sites and existing CD-titles were effective. Fourth, 88.2 percent had ever attempted a mock experiment over the Internet or using CD-title. Among them, 31.9 percent made a mock experiment because of poor preparations for real experiment, and 25.0 percent did it since real experiment didn't work as intended. However, 58.3 percent felt that a mock experiment might result in having both teachers and children less active. The above-mentioned findings suggested that in order to make a good use of multimedia materials in science class, it's required to develop a wide variety of multimedia materials and have teachers share them. Diverse training courses should be provided for teachers to have a better information literacy, and they should try to develop efficient teaching/learning materials in their own. Finally, teachers should avoid making a mock experiment and try to offer better multimedia instruction, as experiment is crucial in science class.
The purpose of this study was to examine to what extent elementary school teachers utilized multimedia teaching/learning materials in science class in an effort to suggest how they could take better advantage of multimedia. The research questions were posed as below: First, how do elementary school teachers perceive the use of multimedia in science class and virtual experiment using multimedia materials? Second, what problems are there with multimedia science instruction? And what are possible reform measures? The subjects in this study were 245 teachers in charge of third to sixth graders from 13 elementary schools in six areas in Gyeonggi province. A survey was conducted to find out their outlook on multi-media instruction and virtual experiment by multimedia data. The findings of this study were as follows: First, 60.8 percent of the teachers investigated utilized multimedia materials in science class for five to less than 10 minutes. 35.9 percent applied them in overall science class. The higher-experienced teachers took more advantage of them. Second, 35.1 percent harnessed multimedia to acquire various information, and 35.1 percent employed multimedia materials to motivate children. The multimedia instruction was said to make science class more understandable and provide better motivation. But some of the teachers believed that multimedia data rather resulted in limiting children's scope of activity, and this fact shouldn't be overlooked. Third, 71.4 percent used web sites to present teaching/learning materials, and many of the teachers thought that materials offered by web sites and existing CD-titles were effective. Fourth, 88.2 percent had ever attempted a mock experiment over the Internet or using CD-title. Among them, 31.9 percent made a mock experiment because of poor preparations for real experiment, and 25.0 percent did it since real experiment didn't work as intended. However, 58.3 percent felt that a mock experiment might result in having both teachers and children less active. The above-mentioned findings suggested that in order to make a good use of multimedia materials in science class, it's required to develop a wide variety of multimedia materials and have teachers share them. Diverse training courses should be provided for teachers to have a better information literacy, and they should try to develop efficient teaching/learning materials in their own. Finally, teachers should avoid making a mock experiment and try to offer better multimedia instruction, as experiment is crucial in science class.
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