현재까지 멀티미디어를 이용한 활용방안에 대한 연구 대부분이 개별학습을 하는 것에 치중되어있다. 이에 본 연구자는 멀티미디어를 활용한 학습방법을 개별적 학습이 아닌 집단 활동 수업의 교수 자료로 이용하므로, 멀티미디어를 활용한 영어동화수업이 유아의 어휘력 향상에 미치는 영향을 알아보는 것에 목적을 두었다.
만 3세 유아 30명을 대상으로 15명씩 통제집단과 실험집단으로 나누어 1차와 2차에 걸친 2번의 실험을 진행하였다. 통제집단과 실험집단의 구성은 1차 실험과 2차 실험에서 서로 역할을 맞바꾸게 되기 때문에 최대한 기존에...
현재까지 멀티미디어를 이용한 활용방안에 대한 연구 대부분이 개별학습을 하는 것에 치중되어있다. 이에 본 연구자는 멀티미디어를 활용한 학습방법을 개별적 학습이 아닌 집단 활동 수업의 교수 자료로 이용하므로, 멀티미디어를 활용한 영어동화수업이 유아의 어휘력 향상에 미치는 영향을 알아보는 것에 목적을 두었다.
만 3세 유아 30명을 대상으로 15명씩 통제집단과 실험집단으로 나누어 1차와 2차에 걸친 2번의 실험을 진행하였다. 통제집단과 실험집단의 구성은 1차 실험과 2차 실험에서 서로 역할을 맞바꾸게 되기 때문에 최대한 기존에 구성되어 있는 학급의 틀을 유지하였다. 영어동화책을 통하여 영어 학습을 하는데 있어 통제집단에는 전통적인 방법인 단어카드를 활용한 어휘학습을, 실험집단에는 멀티미디어를 활용한 어휘학습을 적용하여 수업하고 두 교육방법이 유아의 어휘력 향상에 어떠한 영향을 미치는지 비교하고, 장기기억에는 어떠한 효과가 있는지 알아보았다. 실험은 3주간에 걸쳐 9차시의 수업이 1차와 2차 실험에서 각각 진행되었다.
연구 결과 멀티미디어를 활용한 영어동화 어휘수업은 전통적방식의 영어동화를 통한 어휘수업에 비해 어휘인식, 어휘명명, 어휘읽기에 있어 높은 학업성취도의 향상을 보여주었다. 또한 어휘에 대한 회상과 장기기억보유정도에 있어서도 전통적 방식의 일반 텍스트에 의존한 수업에 비해 효과적인 결과를 나타냈다. 따라서 교사는 보다 효과적인 수업을 위하여 학습자의 수준에 맞는 적절한 교수자료를 선택하고, 보다 다양한 멀티미디어 자료를 제시함으로 유아들의 학습 흥미를 유지시킴과 동시에 학습의 효과를 높일 수 있도록 지속적인 연구 개발이 필요할 것이다.
현재까지 멀티미디어를 이용한 활용방안에 대한 연구 대부분이 개별학습을 하는 것에 치중되어있다. 이에 본 연구자는 멀티미디어를 활용한 학습방법을 개별적 학습이 아닌 집단 활동 수업의 교수 자료로 이용하므로, 멀티미디어를 활용한 영어동화수업이 유아의 어휘력 향상에 미치는 영향을 알아보는 것에 목적을 두었다.
만 3세 유아 30명을 대상으로 15명씩 통제집단과 실험집단으로 나누어 1차와 2차에 걸친 2번의 실험을 진행하였다. 통제집단과 실험집단의 구성은 1차 실험과 2차 실험에서 서로 역할을 맞바꾸게 되기 때문에 최대한 기존에 구성되어 있는 학급의 틀을 유지하였다. 영어동화책을 통하여 영어 학습을 하는데 있어 통제집단에는 전통적인 방법인 단어카드를 활용한 어휘학습을, 실험집단에는 멀티미디어를 활용한 어휘학습을 적용하여 수업하고 두 교육방법이 유아의 어휘력 향상에 어떠한 영향을 미치는지 비교하고, 장기기억에는 어떠한 효과가 있는지 알아보았다. 실험은 3주간에 걸쳐 9차시의 수업이 1차와 2차 실험에서 각각 진행되었다.
연구 결과 멀티미디어를 활용한 영어동화 어휘수업은 전통적방식의 영어동화를 통한 어휘수업에 비해 어휘인식, 어휘명명, 어휘읽기에 있어 높은 학업성취도의 향상을 보여주었다. 또한 어휘에 대한 회상과 장기기억보유정도에 있어서도 전통적 방식의 일반 텍스트에 의존한 수업에 비해 효과적인 결과를 나타냈다. 따라서 교사는 보다 효과적인 수업을 위하여 학습자의 수준에 맞는 적절한 교수자료를 선택하고, 보다 다양한 멀티미디어 자료를 제시함으로 유아들의 학습 흥미를 유지시킴과 동시에 학습의 효과를 높일 수 있도록 지속적인 연구 개발이 필요할 것이다.
Most studies so far, on the utilization of multimedia have focused on individual learning. Therefore, the purpose of this study was to explore the effects of English storytelling classes on the improvement of young children's vocabulary by using multimedia in group activity classes not for the indiv...
Most studies so far, on the utilization of multimedia have focused on individual learning. Therefore, the purpose of this study was to explore the effects of English storytelling classes on the improvement of young children's vocabulary by using multimedia in group activity classes not for the individual learning.
By dividing 30, 3-year-old children in half into control group and experimental group, this study conducted 2 experiments. As the control group and experimental group exchange their roles during the two experiments, this study maintained the frame of the existing class as much as possible. By learning English vocabulary through the use of fairy tales, this study used traditional methods by using word cards for control groups and multimedia for experimental groups, compared the effects of increasing vocabulary by use of the two methods and examined their respective effects on long-term memory as well. Experiments of 9 sessions of classes over 3 weeks were conducted in the first and second experiment respectively.
As the result of the study, English storytelling vocabulary classes using multimedia showed higher academic achievement in vocabulary recognition, vocabulary naming and vocabulary reading than traditional storytelling vocabulary class. Additionally, English storytelling vocabulary classes using multimedia exhibited better performance in recollection and long-term memory than traditional storytelling vocabulary classes. Therefore, for more effective classes, it is necessary for teachers to conduct consistent research and development to maintain the interest of young children and enhance the efficiency of learning by selecting proper teaching materials, particularly those that present more diverse multimedia.
Most studies so far, on the utilization of multimedia have focused on individual learning. Therefore, the purpose of this study was to explore the effects of English storytelling classes on the improvement of young children's vocabulary by using multimedia in group activity classes not for the individual learning.
By dividing 30, 3-year-old children in half into control group and experimental group, this study conducted 2 experiments. As the control group and experimental group exchange their roles during the two experiments, this study maintained the frame of the existing class as much as possible. By learning English vocabulary through the use of fairy tales, this study used traditional methods by using word cards for control groups and multimedia for experimental groups, compared the effects of increasing vocabulary by use of the two methods and examined their respective effects on long-term memory as well. Experiments of 9 sessions of classes over 3 weeks were conducted in the first and second experiment respectively.
As the result of the study, English storytelling vocabulary classes using multimedia showed higher academic achievement in vocabulary recognition, vocabulary naming and vocabulary reading than traditional storytelling vocabulary class. Additionally, English storytelling vocabulary classes using multimedia exhibited better performance in recollection and long-term memory than traditional storytelling vocabulary classes. Therefore, for more effective classes, it is necessary for teachers to conduct consistent research and development to maintain the interest of young children and enhance the efficiency of learning by selecting proper teaching materials, particularly those that present more diverse multimedia.
Keyword
#유아 멀티미디어 영어동화 어휘
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.