전통적인 평가 방법을 개선하려는 새로운 시도 속에 수행 평가는 인지 심리학의 구성주의 원리에 입각하여 학생의 학습 과정에 중점을 두어 평가하고 학생의 창의력 개발 등 사고 기능을 길러 주고자 도입 되었다. 이에 따라 초등학교 영어 교육 과정에서는 학습 내용을 중심으로 서술 평가를 하되 수업 과정에서 참여도와 이해도를 종합 서술하고, 결과를 개별지도와 교수 학습에 반영하되 아동의 심리적 부담을 최소화하는 방향으로 평가하라고 제시되어 있다. 본 연구의 목적은 수행 평가의 한 기법으로 수행평가의 장점을 고루 갖춘 ...
전통적인 평가 방법을 개선하려는 새로운 시도 속에 수행 평가는 인지 심리학의 구성주의 원리에 입각하여 학생의 학습 과정에 중점을 두어 평가하고 학생의 창의력 개발 등 사고 기능을 길러 주고자 도입 되었다. 이에 따라 초등학교 영어 교육 과정에서는 학습 내용을 중심으로 서술 평가를 하되 수업 과정에서 참여도와 이해도를 종합 서술하고, 결과를 개별지도와 교수 학습에 반영하되 아동의 심리적 부담을 최소화하는 방향으로 평가하라고 제시되어 있다. 본 연구의 목적은 수행 평가의 한 기법으로 수행평가의 장점을 고루 갖춘 포트폴리오 평가를 초등학교 3학년 교육에 직접 적용하고 평가의 과정과 활용적 차원에서 교사뿐만 아니라 학습자와 학부모를 포함시킴으로써 평가 본래의 목적에 접근해 보고자 하는데 있다. 목적에 따른 구체적인 연구 내용은 다음과 같이 정하였다. 첫째 포트폴리오 평가를 수업과 평가에 적용하여 사전·사후 실험반 아동의 영어에 대한 흥미도와 자신감의 비교를 통하여 그 효율성을 분석한다. 둘째 포트폴리오 평가의 적용 과정에서 아동들의 인지적인 영역의 평가 결과는 어떻게 나타나는지 알아본다. 셋째 포트폴리오의 핵심 평가인 자기 평가는 인지적인 영역의 평가와 어떠한 상관관계를 나타내는지의 분석을 통하여 자기 평가의 활용 방안에 대해 알아본다. 넷째 포트폴리오의 내용물을 수합해서 작성한 영어 평가서에 나타난 학습자의 평가 결과의 특징을 검토해 본다. 다섯째 포트폴리오 평가에 대한 아동의 의견과 영어 평가서를 통하여 학부모의 포트폴리오 평가에 대한 의견을 알아본다. 이에 따른 연구 결과는 다음과 같다. 첫째 포트폴리오 평가를 적용하는 과정에서 아동들의 영어에 대한 자신감과 흥미도의 정의적인 측면과 인지적인 측면에서 향상을 가져왔다. 둘째 수업 내용을 바탕으로 구체적으로 기술된 자기평가와 말하기·듣기 평가와의 상관도가 아동의 정의적인 면을 기술한 자기평가와 말하기·듣기 평가와의 상관도보다 높게 나타났다. 셋째 영어 평가서의 내용을 검토한 결과, 평가 결과에 있어서 특징적인 성향을 보이는 아동들을 알아볼 수 있었다. 넷째 각 아동의 포트폴리오 철과 성적 통지서로 활용된 영어 평가서를 통해 학부모들은 자녀의 영어 학습에 대한 정보를 얻을 수 있었다. 또한 설문 조사에서 과반수이상의 학부모들은 포트폴리오 평가에 처음 접해보는 것으로 나타났으나, 포트폴리오평가 방법에 대해 만족해했다. 보다 효율적인 포트폴리오 평가의 활용을 위해서는 포트폴리오 평가 절차에 대한 체계적이고 구체적인 연구가 뒷받침되어야 하고, 교실 수업과 평가 과정에 포트폴리오 평가를 적용하고 활용하려는 시도가 이루어져야 할 것이다.
전통적인 평가 방법을 개선하려는 새로운 시도 속에 수행 평가는 인지 심리학의 구성주의 원리에 입각하여 학생의 학습 과정에 중점을 두어 평가하고 학생의 창의력 개발 등 사고 기능을 길러 주고자 도입 되었다. 이에 따라 초등학교 영어 교육 과정에서는 학습 내용을 중심으로 서술 평가를 하되 수업 과정에서 참여도와 이해도를 종합 서술하고, 결과를 개별지도와 교수 학습에 반영하되 아동의 심리적 부담을 최소화하는 방향으로 평가하라고 제시되어 있다. 본 연구의 목적은 수행 평가의 한 기법으로 수행평가의 장점을 고루 갖춘 포트폴리오 평가를 초등학교 3학년 교육에 직접 적용하고 평가의 과정과 활용적 차원에서 교사뿐만 아니라 학습자와 학부모를 포함시킴으로써 평가 본래의 목적에 접근해 보고자 하는데 있다. 목적에 따른 구체적인 연구 내용은 다음과 같이 정하였다. 첫째 포트폴리오 평가를 수업과 평가에 적용하여 사전·사후 실험반 아동의 영어에 대한 흥미도와 자신감의 비교를 통하여 그 효율성을 분석한다. 둘째 포트폴리오 평가의 적용 과정에서 아동들의 인지적인 영역의 평가 결과는 어떻게 나타나는지 알아본다. 셋째 포트폴리오의 핵심 평가인 자기 평가는 인지적인 영역의 평가와 어떠한 상관관계를 나타내는지의 분석을 통하여 자기 평가의 활용 방안에 대해 알아본다. 넷째 포트폴리오의 내용물을 수합해서 작성한 영어 평가서에 나타난 학습자의 평가 결과의 특징을 검토해 본다. 다섯째 포트폴리오 평가에 대한 아동의 의견과 영어 평가서를 통하여 학부모의 포트폴리오 평가에 대한 의견을 알아본다. 이에 따른 연구 결과는 다음과 같다. 첫째 포트폴리오 평가를 적용하는 과정에서 아동들의 영어에 대한 자신감과 흥미도의 정의적인 측면과 인지적인 측면에서 향상을 가져왔다. 둘째 수업 내용을 바탕으로 구체적으로 기술된 자기평가와 말하기·듣기 평가와의 상관도가 아동의 정의적인 면을 기술한 자기평가와 말하기·듣기 평가와의 상관도보다 높게 나타났다. 셋째 영어 평가서의 내용을 검토한 결과, 평가 결과에 있어서 특징적인 성향을 보이는 아동들을 알아볼 수 있었다. 넷째 각 아동의 포트폴리오 철과 성적 통지서로 활용된 영어 평가서를 통해 학부모들은 자녀의 영어 학습에 대한 정보를 얻을 수 있었다. 또한 설문 조사에서 과반수이상의 학부모들은 포트폴리오 평가에 처음 접해보는 것으로 나타났으나, 포트폴리오평가 방법에 대해 만족해했다. 보다 효율적인 포트폴리오 평가의 활용을 위해서는 포트폴리오 평가 절차에 대한 체계적이고 구체적인 연구가 뒷받침되어야 하고, 교실 수업과 평가 과정에 포트폴리오 평가를 적용하고 활용하려는 시도가 이루어져야 할 것이다.
As one of the new attempts to redress traditional evaluation methods, performance assessment was introduced, based on the principles of the constructivism of cognitive psychology, to focus on the student learning process and to develop the thinking faculty including creativity. The elementary Englis...
As one of the new attempts to redress traditional evaluation methods, performance assessment was introduced, based on the principles of the constructivism of cognitive psychology, to focus on the student learning process and to develop the thinking faculty including creativity. The elementary English curriculum requires teachers to make descriptive assessments of what students have learned, specifically their learning comprehension and participation in class, to give feedback and individual guidance for future teaching-learning activities, and to minimize the psychological burden students will encounter. The purpose of this study was to make portfolio assessment, one of the performance assessment methods that includes every strength of that, function properly applied to it in education for grade 3 in the elementary school as well as having teachers, learners and parents involved in the assessment process and feedback. The research problems were posed as follows: First, apply the portfolio assessment to instruction and evaluation, and make a comparative analysis of the experimental class's English interest between the pre-test and post-test, and determine the efficiency of the portfolio assessment. Second, see how the children's cognitive qualities are evaluated by the portfolio assessment. Third, investigate the correlation of self-evaluation, the key part of the portfolio, to cognitive assessment, and discuss in which way self- evaluation should be implemented. Fourth, review the characteristics of English assessment output by the portfolio assessment. Fifth, find out what the children and their parents think about the portfolio assessment by looking over the English assessment report. The findings of this study were as follows: First, the application of the portfolio assessment served to improve the children's confidence in English in the affective area and cognitive area. Second, the listening and writing test was more strongly correlated with the detailed self-evaluation related to what they had learned in class than with the self-evaluation about the affective area. Third, as a result of reviewing the English assessment report, it's possible to discriminate the children who showed distinctive dispositions. Fourth, the parents were able to get information on their children's English learning through the portfolio files and English assessment report that was given to them in the form of a report card. To make the use of portfolio assessment more efficient, systematic and concrete research efforts are required on its procedure, and there should be various attempts to apply the result to classroom teaching end evaluation.
As one of the new attempts to redress traditional evaluation methods, performance assessment was introduced, based on the principles of the constructivism of cognitive psychology, to focus on the student learning process and to develop the thinking faculty including creativity. The elementary English curriculum requires teachers to make descriptive assessments of what students have learned, specifically their learning comprehension and participation in class, to give feedback and individual guidance for future teaching-learning activities, and to minimize the psychological burden students will encounter. The purpose of this study was to make portfolio assessment, one of the performance assessment methods that includes every strength of that, function properly applied to it in education for grade 3 in the elementary school as well as having teachers, learners and parents involved in the assessment process and feedback. The research problems were posed as follows: First, apply the portfolio assessment to instruction and evaluation, and make a comparative analysis of the experimental class's English interest between the pre-test and post-test, and determine the efficiency of the portfolio assessment. Second, see how the children's cognitive qualities are evaluated by the portfolio assessment. Third, investigate the correlation of self-evaluation, the key part of the portfolio, to cognitive assessment, and discuss in which way self- evaluation should be implemented. Fourth, review the characteristics of English assessment output by the portfolio assessment. Fifth, find out what the children and their parents think about the portfolio assessment by looking over the English assessment report. The findings of this study were as follows: First, the application of the portfolio assessment served to improve the children's confidence in English in the affective area and cognitive area. Second, the listening and writing test was more strongly correlated with the detailed self-evaluation related to what they had learned in class than with the self-evaluation about the affective area. Third, as a result of reviewing the English assessment report, it's possible to discriminate the children who showed distinctive dispositions. Fourth, the parents were able to get information on their children's English learning through the portfolio files and English assessment report that was given to them in the form of a report card. To make the use of portfolio assessment more efficient, systematic and concrete research efforts are required on its procedure, and there should be various attempts to apply the result to classroom teaching end evaluation.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.