오늘날에는 먹는다는 것 그 자체가 의미를 달리하고 있다. 과거에는 단순히 허기진 배를 채우기 위한 수단이었으나, 현대적 의미에서는 실질적으로 생활을 향상시켜 주어삶의 질을 높여주는 원동력으로 표현되고 있다. 외식산업이 그 만큼 우리의 일상생활과 밀접한 관련이 있기 때문일 것이다. 더욱이 국내 외식시장의 경우에는 그 동안 고도의 경제성장과 소득증대로 가처분소득이 증가함에 따라 짧은 기간에도 불구하고 급격한 신장을 보여왔다. 하지만 거대시장으로 성장한 것에 비해 시스템화나 경영관리가 취약하여 소규모업체인 경우 영세성을 면치 못하고 있고, 이에 반해 패스트푸드와 패밀리레스토랑의 시장에서는 해외브랜드가 호황을 누리며 그 기반을 확고히 하고 있는 실정이다. 특히 호텔 못지 않은 서비스를 강점으로 국내외식문화의 수준을 한 차원 높였으며, 철저한 고객중심서비스로 성공을 거둔 패밀리레스토랑의 ...
오늘날에는 먹는다는 것 그 자체가 의미를 달리하고 있다. 과거에는 단순히 허기진 배를 채우기 위한 수단이었으나, 현대적 의미에서는 실질적으로 생활을 향상시켜 주어삶의 질을 높여주는 원동력으로 표현되고 있다. 외식산업이 그 만큼 우리의 일상생활과 밀접한 관련이 있기 때문일 것이다. 더욱이 국내 외식시장의 경우에는 그 동안 고도의 경제성장과 소득증대로 가처분소득이 증가함에 따라 짧은 기간에도 불구하고 급격한 신장을 보여왔다. 하지만 거대시장으로 성장한 것에 비해 시스템화나 경영관리가 취약하여 소규모업체인 경우 영세성을 면치 못하고 있고, 이에 반해 패스트푸드와 패밀리레스토랑의 시장에서는 해외브랜드가 호황을 누리며 그 기반을 확고히 하고 있는 실정이다. 특히 호텔 못지 않은 서비스를 강점으로 국내외식문화의 수준을 한 차원 높였으며, 철저한 고객중심서비스로 성공을 거둔 패밀리레스토랑의 마케팅 전략은 국내 브랜드 업체가 배우어야 할 부분이다. 본 논문의 목적은 이러한 해외 브랜드 패밀리레스토랑의 마케팅 전략을 조사, 분석하여 국내 브랜드 패밀리레스토랑과의 차이점을 비교하는 등, 그 차이점을 이해하여 앞으로 패밀리레스토랑이 추구해야 할 방안에 대해 제시하고자 한다. 이에 따라 본 연구는 이론적 연구와 사례연구를 병행하였으며, 각종 문헌과 논문, 관련저널들을 활용하여 이론적 배경을 구성하였고 패밀리레스토랑업계의 마케팅 전략을 분석하기 위해서 국내외 브랜드 업체를 방문하였으며 이를 통해서 업체의 독특한 마케팅전략을 알아보았다. 또한 인터넷사이버공간에서 자료를 획득하여 업체별로 비교 분석하는 방법을 사용하였으며 연구한 성과로는 다음과 같은 결론을 얻을 수가 있었다. 첫째, 다양한 고객을 확보하기 위해 고객의 계층을 좀더 세분화하고 마케팅전략도 계층별로 각각 새롭게 도입해야 한다. 둘째, 식사는 먹는 것 이상의 개념으로 발전한지 오래 전이다. 그것은 즉, 식사와 함께 즐길 수 있는 엔터테이먼트까지 제공해야 한다는 뜻이다. 셋째, 고객의 입맛은 지금도 변하고 있다. 그러므로 새로운 맛을 개발해야하고 기존의 맛에는 변화를 주어야 한다. 넷째, 직원의 서비스 질을 한 단계 격상시킬 수 있도록 노력해야 한다. 이것은 전문적인 교육을 통해서 이루어 질 수 있으며 또한 서비스맨으로서 자긍심을 길러주어야 한다. 다섯째, 동 업종 또는 타 업종과 전략적 제휴를 모색하여 업체가 가지고 있는 단점을 보완하고 나아가 사업규모의 확대를 통해서 좀더 광범위한 시장을 확보해야 한다. 또한 인터넷과 정보기술을 활용하여 지역과 시간의 제한사항을 해결함으로써 저 비용 고효율의 효과를 얻을 수 있다. 국내 외식사업은 88올림픽을 계기로 괄목할 만한 성장을 하였던 것처럼 다가올 월드컵개최 또한 국내외식산업의 성장을 기대 할 수 있을 것으로 보이는데, 벌써부터 해외에서 유명한 패밀리레스토랑 업체들이 국내 상륙을 준비하고 기다리고 있다. 국내 외식산업의 발전사를 볼 때 선진국형 외식사업기법이 국내외식산업에 지대한 영향을 주었음은 부인 할 수 없다. 하지만 이제는 국내외식산업이 독립해야 하고 더불어 국내 브랜드의 외식업체들도 양적인 팽창보다는 질 높은 서비스를 고객에게 제공함으로써 재도약의 길이 열릴 것이다.
오늘날에는 먹는다는 것 그 자체가 의미를 달리하고 있다. 과거에는 단순히 허기진 배를 채우기 위한 수단이었으나, 현대적 의미에서는 실질적으로 생활을 향상시켜 주어삶의 질을 높여주는 원동력으로 표현되고 있다. 외식산업이 그 만큼 우리의 일상생활과 밀접한 관련이 있기 때문일 것이다. 더욱이 국내 외식시장의 경우에는 그 동안 고도의 경제성장과 소득증대로 가처분소득이 증가함에 따라 짧은 기간에도 불구하고 급격한 신장을 보여왔다. 하지만 거대시장으로 성장한 것에 비해 시스템화나 경영관리가 취약하여 소규모업체인 경우 영세성을 면치 못하고 있고, 이에 반해 패스트푸드와 패밀리레스토랑의 시장에서는 해외브랜드가 호황을 누리며 그 기반을 확고히 하고 있는 실정이다. 특히 호텔 못지 않은 서비스를 강점으로 국내외식문화의 수준을 한 차원 높였으며, 철저한 고객중심서비스로 성공을 거둔 패밀리레스토랑의 마케팅 전략은 국내 브랜드 업체가 배우어야 할 부분이다. 본 논문의 목적은 이러한 해외 브랜드 패밀리레스토랑의 마케팅 전략을 조사, 분석하여 국내 브랜드 패밀리레스토랑과의 차이점을 비교하는 등, 그 차이점을 이해하여 앞으로 패밀리레스토랑이 추구해야 할 방안에 대해 제시하고자 한다. 이에 따라 본 연구는 이론적 연구와 사례연구를 병행하였으며, 각종 문헌과 논문, 관련저널들을 활용하여 이론적 배경을 구성하였고 패밀리레스토랑업계의 마케팅 전략을 분석하기 위해서 국내외 브랜드 업체를 방문하였으며 이를 통해서 업체의 독특한 마케팅전략을 알아보았다. 또한 인터넷사이버공간에서 자료를 획득하여 업체별로 비교 분석하는 방법을 사용하였으며 연구한 성과로는 다음과 같은 결론을 얻을 수가 있었다. 첫째, 다양한 고객을 확보하기 위해 고객의 계층을 좀더 세분화하고 마케팅전략도 계층별로 각각 새롭게 도입해야 한다. 둘째, 식사는 먹는 것 이상의 개념으로 발전한지 오래 전이다. 그것은 즉, 식사와 함께 즐길 수 있는 엔터테이먼트까지 제공해야 한다는 뜻이다. 셋째, 고객의 입맛은 지금도 변하고 있다. 그러므로 새로운 맛을 개발해야하고 기존의 맛에는 변화를 주어야 한다. 넷째, 직원의 서비스 질을 한 단계 격상시킬 수 있도록 노력해야 한다. 이것은 전문적인 교육을 통해서 이루어 질 수 있으며 또한 서비스맨으로서 자긍심을 길러주어야 한다. 다섯째, 동 업종 또는 타 업종과 전략적 제휴를 모색하여 업체가 가지고 있는 단점을 보완하고 나아가 사업규모의 확대를 통해서 좀더 광범위한 시장을 확보해야 한다. 또한 인터넷과 정보기술을 활용하여 지역과 시간의 제한사항을 해결함으로써 저 비용 고효율의 효과를 얻을 수 있다. 국내 외식사업은 88올림픽을 계기로 괄목할 만한 성장을 하였던 것처럼 다가올 월드컵개최 또한 국내외식산업의 성장을 기대 할 수 있을 것으로 보이는데, 벌써부터 해외에서 유명한 패밀리레스토랑 업체들이 국내 상륙을 준비하고 기다리고 있다. 국내 외식산업의 발전사를 볼 때 선진국형 외식사업기법이 국내외식산업에 지대한 영향을 주었음은 부인 할 수 없다. 하지만 이제는 국내외식산업이 독립해야 하고 더불어 국내 브랜드의 외식업체들도 양적인 팽창보다는 질 높은 서비스를 고객에게 제공함으로써 재도약의 길이 열릴 것이다.
Today's society, eating means something different by itself than old days. It was just to satisfy hunger before but now it is one of the ways to enjoy and live life. There are various type of restaurants out there prove this. It is obvious that food service industry is closely related to our daily l...
Today's society, eating means something different by itself than old days. It was just to satisfy hunger before but now it is one of the ways to enjoy and live life. There are various type of restaurants out there prove this. It is obvious that food service industry is closely related to our daily life. Especially, domestic food service industry has marked a quantum leap for the short period of time with the increase of GDP and economic development. In the comparison of its increasing number, it marks a small profit in the most case of small-medium sized business. Contrary to them, many of international franchise restaurants marked lots of profits and consolidated their presence in Korea. They presented high quality of service that is as good as five-star hotel service and they improved service level overall. Especially their customer-oriented service which has made their succession possible is the most important strategy that domestic business firm need to practice. The purpose of this thesis is to seek for ways to pursuit of domestic food service business, by researching and analyzing marketing strategies of international family restaurants. Also it is to improve its service to customers and manage its business more efficient and scientific. This thesis is based on theoretical and practical research by reviewing former research data, thesis and related journal and inspecting both world-wide and domestic business. Also, it gathered tremendous data from the Internet and analyzed it by franchise. Below is the conclusion from the research. First of all, we need to classify target market more in detail and introduce different service to different market that hit their spot. Second of all, we need entertainment that will give our customers a enjoyable time while their staying. As I mentioned it earlier, eating is not just to fulfil hunger, but to enjoy and live life. Third of all, tastes are varies from person to person. They experienced various type of foods and flavors already and now they expect something new and delicious. We need to develope and introduce new foods to meet their needs. Fourth of all, we need to train employees to serve better to our customers. This will be accomplished by building their confidence as a service provider and educating them constantly and professionally. Fifth of all, we need to seek ways to overcome its small profits and nonprofessional management by collaborating with the same business type or different. By that, we can expect to expand our business more successfully andhave more of market share. Also, it will be essential to use Internet that is worldly wired and to adopt state of the art technology to meet changing customers needs. Like our food service industry had made a remarkable development ever since we held '88 Olympic games, we see a bright future of the industry with a upcoming "2002 worldcup". There already are famous international franchise preparing for their presence here in Korea. We have to admit they introduced us advanced management skills and contributed a lot in the development of food industry but at the same time, domestic food service business need to be prepared to succeed in the competition not only by expanding its business in numbers, but by finding their own know-how and providing quality services to customers.
Today's society, eating means something different by itself than old days. It was just to satisfy hunger before but now it is one of the ways to enjoy and live life. There are various type of restaurants out there prove this. It is obvious that food service industry is closely related to our daily life. Especially, domestic food service industry has marked a quantum leap for the short period of time with the increase of GDP and economic development. In the comparison of its increasing number, it marks a small profit in the most case of small-medium sized business. Contrary to them, many of international franchise restaurants marked lots of profits and consolidated their presence in Korea. They presented high quality of service that is as good as five-star hotel service and they improved service level overall. Especially their customer-oriented service which has made their succession possible is the most important strategy that domestic business firm need to practice. The purpose of this thesis is to seek for ways to pursuit of domestic food service business, by researching and analyzing marketing strategies of international family restaurants. Also it is to improve its service to customers and manage its business more efficient and scientific. This thesis is based on theoretical and practical research by reviewing former research data, thesis and related journal and inspecting both world-wide and domestic business. Also, it gathered tremendous data from the Internet and analyzed it by franchise. Below is the conclusion from the research. First of all, we need to classify target market more in detail and introduce different service to different market that hit their spot. Second of all, we need entertainment that will give our customers a enjoyable time while their staying. As I mentioned it earlier, eating is not just to fulfil hunger, but to enjoy and live life. Third of all, tastes are varies from person to person. They experienced various type of foods and flavors already and now they expect something new and delicious. We need to develope and introduce new foods to meet their needs. Fourth of all, we need to train employees to serve better to our customers. This will be accomplished by building their confidence as a service provider and educating them constantly and professionally. Fifth of all, we need to seek ways to overcome its small profits and nonprofessional management by collaborating with the same business type or different. By that, we can expect to expand our business more successfully andhave more of market share. Also, it will be essential to use Internet that is worldly wired and to adopt state of the art technology to meet changing customers needs. Like our food service industry had made a remarkable development ever since we held '88 Olympic games, we see a bright future of the industry with a upcoming "2002 worldcup". There already are famous international franchise preparing for their presence here in Korea. We have to admit they introduced us advanced management skills and contributed a lot in the development of food industry but at the same time, domestic food service business need to be prepared to succeed in the competition not only by expanding its business in numbers, but by finding their own know-how and providing quality services to customers.
주제어
#패밀리레스토랑 마케팅분석 코코스 TGI 프라이데이즈 베니건스 Family Restaurant
학위논문 정보
저자
이순영
학위수여기관
경희대학교 경영대학원
학위구분
국내석사
학과
관광경영학과 관광경영전공
발행연도
2001
총페이지
100p.
키워드
패밀리레스토랑 마케팅분석 코코스 TGI 프라이데이즈 베니건스 Family Restaurant
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