사춘기에 접어드는 아이들은 성에 대한 호기심이 무척 크다. 최근 사회발전과 생활문화의 향상으로 초등학교 아동들의 신체적, 정신적 성숙이 빨라져 오는데 아동들은 성지식의 부족으로 피해를 입는 경우가 늘고 있고 성에 대한 잘못된 정보와 잘못된 성적 행동을 조장하는 유해 환경 속에서 십대의 윤락, 낙태, 원조교제 등이 확산되고 있는 상황에서 사춘기가 시작되는 초등학교 시절에 성에 대한 올바른 지식과 태도를 형성하여 성문제에 대하여 올바로 인식하고 대처하는 능력을 길러 주어야 할 필요성이 절실히 요청된다. 본 연구의 목적은 성교육이 초등학교 고학년 아동의 성지식 및 성태도에 미치는 효과를 확인하기 위해 시도되었다. 연구대상은 B시 S초등하교 6학년 1개 학급을 실험집단(남20명, 여 17명), 1개 학급을 비교집단(남21명, 여 16명)으로 총 74명(남41명, 여 33명)을 편의 표집하였다. 연구기간은 2001년 8월 3일부터 11월 10일까지였으며, 실험집단에게 1주에 2시간씩 3주 실시하고 마지막으로 한 주는 3시간 실시하여 총 9시간을 4주에 걸쳐 실시하였다. 연구도구로는 성에 대한 지식과 태도를 특정할 수 있는 40문항의 설문지를 사용했으며, 성교육 내용은 남녀 신체구조와 기능, 사춘기의 신체적 변화, 사춘기 심리적 변화와 이성교제, 남녀 역할의 이해, 임신과 출생, 성폭력 예방, 음란물의 피해와 대처, 성적 질병과 낙태, 순결의 중요성 등 40분씩 9차시로 구성하였으며 인쇄물과 파워포인트 자료, 인터넷 사이트 등의 보조 자료를 이용하였다. 자료의 분석은 ...
사춘기에 접어드는 아이들은 성에 대한 호기심이 무척 크다. 최근 사회발전과 생활문화의 향상으로 초등학교 아동들의 신체적, 정신적 성숙이 빨라져 오는데 아동들은 성지식의 부족으로 피해를 입는 경우가 늘고 있고 성에 대한 잘못된 정보와 잘못된 성적 행동을 조장하는 유해 환경 속에서 십대의 윤락, 낙태, 원조교제 등이 확산되고 있는 상황에서 사춘기가 시작되는 초등학교 시절에 성에 대한 올바른 지식과 태도를 형성하여 성문제에 대하여 올바로 인식하고 대처하는 능력을 길러 주어야 할 필요성이 절실히 요청된다. 본 연구의 목적은 성교육이 초등학교 고학년 아동의 성지식 및 성태도에 미치는 효과를 확인하기 위해 시도되었다. 연구대상은 B시 S초등하교 6학년 1개 학급을 실험집단(남20명, 여 17명), 1개 학급을 비교집단(남21명, 여 16명)으로 총 74명(남41명, 여 33명)을 편의 표집하였다. 연구기간은 2001년 8월 3일부터 11월 10일까지였으며, 실험집단에게 1주에 2시간씩 3주 실시하고 마지막으로 한 주는 3시간 실시하여 총 9시간을 4주에 걸쳐 실시하였다. 연구도구로는 성에 대한 지식과 태도를 특정할 수 있는 40문항의 설문지를 사용했으며, 성교육 내용은 남녀 신체구조와 기능, 사춘기의 신체적 변화, 사춘기 심리적 변화와 이성교제, 남녀 역할의 이해, 임신과 출생, 성폭력 예방, 음란물의 피해와 대처, 성적 질병과 낙태, 순결의 중요성 등 40분씩 9차시로 구성하였으며 인쇄물과 파워포인트 자료, 인터넷 사이트 등의 보조 자료를 이용하였다. 자료의 분석은 SPSS 통계프로그램을 사용하였으며, 실수와 백분율, χ^2-test, t-test를 하였고 성교육을 받은 후 서술한 느낌을 정리하였다. 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 1) 제 1 가설 '성교육은 초등학교 고학년 아동의 성지식에 유의미한 차이를 나타낼 것이다'는 실험집단 16.19점, 비교집단이 11.84점(t=5.02, p=0.000)으로 나타났고, 실험집단의 사전검사에서 13.02점, 사후검사에서 16.19점(t=3.64, p=0.001)으로 나타나 검증되었다. 2) 제 2 가설인 '성교육은 초등학교 고학년 아동의 성태도에 유의미한 차이를 나타낼 것이다'는 실험집단 78.28점, 비교집단 69.03점(t=4.85, p=0.000), 실험집단의 사전검사 71.05점, 사후검사 78.28점(t=3.63, p=0.001)로 나타나 검증되었다. 3) 성교육을 받고 난 후 대상자들이 느낀 소감을 추가 분석한 결과, 성교육에서 가장 인상깊었던 주제는 소중한 생명, 임신과 출생이라고 대답했으며, 성교육의 필요성에 대해 성은 아름다운 것이며 성에 대하여 바르게 알기 위해서, 내 몸을 지키고 성폭력을 예방하기 위해서, 남녀 신체와 생명의 소중함을 깨닫게 하기 위해서라고 대답했으며 낙태 사진을 보고 너무 충격적이었고 성폭행에 관한 통계를 보고도 놀랐으며 이런 일들은 없어야 한다고 했다. 우리 반 아이들은 성폭행 당하는 일은 없을 것이며 성폭력은 절대 하지 않고 결혼하고 신혼여행가서 할 것이라고 했다. 아기가 태어나는 모습을 보고 너무 신기했고 나를 낳아 주신 부모님께 정말 감사하며 음란물은 피하는 것이 좋겠고 내 몸을 소중히 여기며 노출이 심한 옷을 입지 않아야겠다는 다짐을 했다. 이상에서 살펴 본 바와 같이 성교육을 통하여 초등학생의 성에 대한 지식과 태도를 변화시킬 수 있음을 확인할 수 있었다. 따라서 본 연구자는 본 연구의 결과를 초석으로 하여 초등학생들의 성에 대한 올바른 지식과 바람직한 태도의 함양을 위하여 다음과 같은 과제를 제시한다. 1. 초등학교의 교육과정 편성에 좀더 구체적이고 적극적인 성교육이 있어야 하겠다. 2. 성교육은 가정과 연계되어 실시되어야 한다. 3. 현대사회에서 증가하는 성 문제를 해결하기 위해서 성인들의 의식이 전환되어야 한다.
사춘기에 접어드는 아이들은 성에 대한 호기심이 무척 크다. 최근 사회발전과 생활문화의 향상으로 초등학교 아동들의 신체적, 정신적 성숙이 빨라져 오는데 아동들은 성지식의 부족으로 피해를 입는 경우가 늘고 있고 성에 대한 잘못된 정보와 잘못된 성적 행동을 조장하는 유해 환경 속에서 십대의 윤락, 낙태, 원조교제 등이 확산되고 있는 상황에서 사춘기가 시작되는 초등학교 시절에 성에 대한 올바른 지식과 태도를 형성하여 성문제에 대하여 올바로 인식하고 대처하는 능력을 길러 주어야 할 필요성이 절실히 요청된다. 본 연구의 목적은 성교육이 초등학교 고학년 아동의 성지식 및 성태도에 미치는 효과를 확인하기 위해 시도되었다. 연구대상은 B시 S초등하교 6학년 1개 학급을 실험집단(남20명, 여 17명), 1개 학급을 비교집단(남21명, 여 16명)으로 총 74명(남41명, 여 33명)을 편의 표집하였다. 연구기간은 2001년 8월 3일부터 11월 10일까지였으며, 실험집단에게 1주에 2시간씩 3주 실시하고 마지막으로 한 주는 3시간 실시하여 총 9시간을 4주에 걸쳐 실시하였다. 연구도구로는 성에 대한 지식과 태도를 특정할 수 있는 40문항의 설문지를 사용했으며, 성교육 내용은 남녀 신체구조와 기능, 사춘기의 신체적 변화, 사춘기 심리적 변화와 이성교제, 남녀 역할의 이해, 임신과 출생, 성폭력 예방, 음란물의 피해와 대처, 성적 질병과 낙태, 순결의 중요성 등 40분씩 9차시로 구성하였으며 인쇄물과 파워포인트 자료, 인터넷 사이트 등의 보조 자료를 이용하였다. 자료의 분석은 SPSS 통계프로그램을 사용하였으며, 실수와 백분율, χ^2-test, t-test를 하였고 성교육을 받은 후 서술한 느낌을 정리하였다. 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 1) 제 1 가설 '성교육은 초등학교 고학년 아동의 성지식에 유의미한 차이를 나타낼 것이다'는 실험집단 16.19점, 비교집단이 11.84점(t=5.02, p=0.000)으로 나타났고, 실험집단의 사전검사에서 13.02점, 사후검사에서 16.19점(t=3.64, p=0.001)으로 나타나 검증되었다. 2) 제 2 가설인 '성교육은 초등학교 고학년 아동의 성태도에 유의미한 차이를 나타낼 것이다'는 실험집단 78.28점, 비교집단 69.03점(t=4.85, p=0.000), 실험집단의 사전검사 71.05점, 사후검사 78.28점(t=3.63, p=0.001)로 나타나 검증되었다. 3) 성교육을 받고 난 후 대상자들이 느낀 소감을 추가 분석한 결과, 성교육에서 가장 인상깊었던 주제는 소중한 생명, 임신과 출생이라고 대답했으며, 성교육의 필요성에 대해 성은 아름다운 것이며 성에 대하여 바르게 알기 위해서, 내 몸을 지키고 성폭력을 예방하기 위해서, 남녀 신체와 생명의 소중함을 깨닫게 하기 위해서라고 대답했으며 낙태 사진을 보고 너무 충격적이었고 성폭행에 관한 통계를 보고도 놀랐으며 이런 일들은 없어야 한다고 했다. 우리 반 아이들은 성폭행 당하는 일은 없을 것이며 성폭력은 절대 하지 않고 결혼하고 신혼여행가서 할 것이라고 했다. 아기가 태어나는 모습을 보고 너무 신기했고 나를 낳아 주신 부모님께 정말 감사하며 음란물은 피하는 것이 좋겠고 내 몸을 소중히 여기며 노출이 심한 옷을 입지 않아야겠다는 다짐을 했다. 이상에서 살펴 본 바와 같이 성교육을 통하여 초등학생의 성에 대한 지식과 태도를 변화시킬 수 있음을 확인할 수 있었다. 따라서 본 연구자는 본 연구의 결과를 초석으로 하여 초등학생들의 성에 대한 올바른 지식과 바람직한 태도의 함양을 위하여 다음과 같은 과제를 제시한다. 1. 초등학교의 교육과정 편성에 좀더 구체적이고 적극적인 성교육이 있어야 하겠다. 2. 성교육은 가정과 연계되어 실시되어야 한다. 3. 현대사회에서 증가하는 성 문제를 해결하기 위해서 성인들의 의식이 전환되어야 한다.
Children arriving at puberty are curious about sex. Recently, the cases are increasing that children damaged in lack of sex knowledge as their physical and mental growth is getting rapider due to social development and improvement of living standard. Teenagers' prostitution, abortion, and aid-associ...
Children arriving at puberty are curious about sex. Recently, the cases are increasing that children damaged in lack of sex knowledge as their physical and mental growth is getting rapider due to social development and improvement of living standard. Teenagers' prostitution, abortion, and aid-association are increasing under the harmful environment, causing misled sex information and behaviors. Therefore, under these circumstances, it is necessary to from correct knowledge and attitude toward sex and to strengthen the ability to recognize and confront sex problems in the early adolescence. The purpose of this study is to confirm the effect of 5th and 6th grade schoolers' sex education on sex knowledge and sex attitude. the subject of this study were sampled as an experimental group of I class, consisting of 20male and 17 female students, and as a control group of I class, consisting of 21male and 16 female student that is to say, totaling 74 6th graders, S elementary school, B city. This study period ranged from Aug. 3 to Nov. 10 in 2001, sex education was practiced twice a week for 3 weeks and three times for the following week, totaling 9 times for 4 weeks to the experimental group. The instrument used for this study was a questionnaire measurable for sex knowledge of the attitude, the contents of sex education are male and female physical structure and function, physical and psychological changes of puberty, the sound acquaintance of the opposite sex, understanding of male and female roles pregnancy and birth, prevention, sexual violence, damages from lascivious materials and their prevention, sexual disease and abortion, and the importance oh virginity and etc, and its program consisted of 9 periods of 40 minuted, using auxiliary data such as copies, power point data and data on the internet sites. SPSS statistical program was used to analyze the data along with and percentage, χ^2_test and t-test. I summarized the children's fellings described after sex education. The results of this study are as follows; 1) The first hypothesis 'Sex education make 「significant, meaningful」 difference in sex know-ledge between high-grade schoolers' was accepted. It was verified because the experimental group scored 16·19 point though the control group scored 11·84 points ( t=5.02, p=0.000 ), and the experimental group scored 16·19 point in the post test ( t=3.64, p=0.001 ), though it scored 13.02 point in the pretest 2) the second hypothesis 'sex education make 「significant, meaningful」difference in sex attitude' was verified, showing that the experimental group scored 78.28 point against the control group's 69.03 point ( t= 4.85, p=0.000 ) and that the experimental group scored 71.05 point in the pretest but 78.28 points in the post test ( t=3.63, p=0.001). 3) As a result of extra analysis on the subjects' feelings after sex education is precious life, and pregnancy and birth, and that the necessity of sex knowledge, enough to guard their bodies and the importance of life. They were so shocked at the abortion photos and surprised at the statistics about sex violence that they said these things had to be avoided. They said they would not be violated by sexual violence and would not do it. And they said they would make love during the honeymoon after their marriage. The sight of baby birth was very mysterious, so they got to thank their present for their birth. They thought it would be better to avoid lascivious materials and would not put on the clothes of great exposure. As is stated above, it was confirmed that primary schoolers' sex knowledge and attitude could be changed through sex education. Therefore, this researcher presents the following tasks in other to enhance their correct knowledge and desirable attitude toward sex on the basis of the results of this study. 1. Elementary school curriculum must include more concrete and positive sex education. 2. Sex education must be practiced, having relation to their families. 3. Adults' consciousness must be transformed to solve increasing sex problems in modern society.
Children arriving at puberty are curious about sex. Recently, the cases are increasing that children damaged in lack of sex knowledge as their physical and mental growth is getting rapider due to social development and improvement of living standard. Teenagers' prostitution, abortion, and aid-association are increasing under the harmful environment, causing misled sex information and behaviors. Therefore, under these circumstances, it is necessary to from correct knowledge and attitude toward sex and to strengthen the ability to recognize and confront sex problems in the early adolescence. The purpose of this study is to confirm the effect of 5th and 6th grade schoolers' sex education on sex knowledge and sex attitude. the subject of this study were sampled as an experimental group of I class, consisting of 20male and 17 female students, and as a control group of I class, consisting of 21male and 16 female student that is to say, totaling 74 6th graders, S elementary school, B city. This study period ranged from Aug. 3 to Nov. 10 in 2001, sex education was practiced twice a week for 3 weeks and three times for the following week, totaling 9 times for 4 weeks to the experimental group. The instrument used for this study was a questionnaire measurable for sex knowledge of the attitude, the contents of sex education are male and female physical structure and function, physical and psychological changes of puberty, the sound acquaintance of the opposite sex, understanding of male and female roles pregnancy and birth, prevention, sexual violence, damages from lascivious materials and their prevention, sexual disease and abortion, and the importance oh virginity and etc, and its program consisted of 9 periods of 40 minuted, using auxiliary data such as copies, power point data and data on the internet sites. SPSS statistical program was used to analyze the data along with and percentage, χ^2_test and t-test. I summarized the children's fellings described after sex education. The results of this study are as follows; 1) The first hypothesis 'Sex education make 「significant, meaningful」 difference in sex know-ledge between high-grade schoolers' was accepted. It was verified because the experimental group scored 16·19 point though the control group scored 11·84 points ( t=5.02, p=0.000 ), and the experimental group scored 16·19 point in the post test ( t=3.64, p=0.001 ), though it scored 13.02 point in the pretest 2) the second hypothesis 'sex education make 「significant, meaningful」difference in sex attitude' was verified, showing that the experimental group scored 78.28 point against the control group's 69.03 point ( t= 4.85, p=0.000 ) and that the experimental group scored 71.05 point in the pretest but 78.28 points in the post test ( t=3.63, p=0.001). 3) As a result of extra analysis on the subjects' feelings after sex education is precious life, and pregnancy and birth, and that the necessity of sex knowledge, enough to guard their bodies and the importance of life. They were so shocked at the abortion photos and surprised at the statistics about sex violence that they said these things had to be avoided. They said they would not be violated by sexual violence and would not do it. And they said they would make love during the honeymoon after their marriage. The sight of baby birth was very mysterious, so they got to thank their present for their birth. They thought it would be better to avoid lascivious materials and would not put on the clothes of great exposure. As is stated above, it was confirmed that primary schoolers' sex knowledge and attitude could be changed through sex education. Therefore, this researcher presents the following tasks in other to enhance their correct knowledge and desirable attitude toward sex on the basis of the results of this study. 1. Elementary school curriculum must include more concrete and positive sex education. 2. Sex education must be practiced, having relation to their families. 3. Adults' consciousness must be transformed to solve increasing sex problems in modern society.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.