[학위논문]가정연계 성교육 프로그램이 초등학교 4학년 아동의 성지식 및 태도에 미치는 효과 (The) effect of sex education programmes connected with family on sex knowledge and attitude of the fourth-year primary school students원문보기
본 연구는 비동등성 대조군 전후시차설계(Non-equivalent control group non-synchronized design)로 가정연계 성교육 프로그램이 초등학교 4학년 아동의 성지식 및 태도에 미치는 효과를 분석하여 성지식 및 태도의 향상을 위한 교육방법 개발에 기여하고자 시도하였다. 연구대상은 예비조사를 거쳐 경기도 U시 소재 S초등학교 4학년 1개 학급 32명(남 14명, 여 18명)과 어머니 32명을 실험군, S초등학교 4학년 1개 학급 30명(남 14명, 여 16명)을 대조군으로, 총 62명(남 28명, 여 34명)을 대상으로 하였다. 연구도구는 문헌고찰을 통한 사전연구에서 김선영(2004), 오희숙(2002)이 사용한 설문지를 ...
본 연구는 비동등성 대조군 전후시차설계(Non-equivalent control group non-synchronized design)로 가정연계 성교육 프로그램이 초등학교 4학년 아동의 성지식 및 태도에 미치는 효과를 분석하여 성지식 및 태도의 향상을 위한 교육방법 개발에 기여하고자 시도하였다. 연구대상은 예비조사를 거쳐 경기도 U시 소재 S초등학교 4학년 1개 학급 32명(남 14명, 여 18명)과 어머니 32명을 실험군, S초등학교 4학년 1개 학급 30명(남 14명, 여 16명)을 대조군으로, 총 62명(남 28명, 여 34명)을 대상으로 하였다. 연구도구는 문헌고찰을 통한 사전연구에서 김선영(2004), 오희숙(2002)이 사용한 설문지를 구성타당도 검증을 통해 문항을 축소하여 최종 43문항을 선정하였으며, 신뢰도는 Cronbach's Alpha로 검증하였다. 수집된 자료는 SPSS 15.0 windows program을 이용하여 실험군과 대조군의 사전 동질성은 x²-test와 t-test로 검정하였고, 연구가설 검정은 반복측정 분산분석(Two-Way Repeated Measures ANOVA)을 이용하였으며, 상호작용이 있는 경우에는 상호작용을 보정한 상태에서 Pairwise Comparisons으로 분석하였다. 본 연구의 주요 결과를 요약하면 다음과 같다. 1) 가정연계 성교육 프로그램을 받은 실험군은 일반 성교육 프로그램을 받은 대조군에 비해 성지식 점수가 높게 나타났다(F=6.82, p=.011). 2) 가정연계 성교육 프로그램을 받은 실험군은 일반 성교육 프로그램을 받은 대조군에 비해 성태도 점수가 높게 나타났다(F=5.01, p=.029). 3) 가정연계 성교육프로그램 종료 후 실험군 학생과 부모를 대상으로 실 시한 소감문 분석 결과 ‘처음에는 성에 대해 이야기하는 것이 부끄 럽고 어색했으나 차차 자연스러워졌다’,‘처음에는 부끄럽고, 이상한 느낌이 들었으나 차차 자연스러워졌다’로 나타나 가정연계 성교 육 프로그램이 부모 - 자녀 간의 성에 대한 대화의 시도에 효과가 있 으며, 부모 - 자녀의 성에 대한 생각을 긍정적으로 변화시킬 수 있는 효과적인 프로그램임을 확인할 수 있었다. 이와 같은 연구결과를 통하여 가정연계 성교육 프로그램이 초등학교 4학년 아동의 성지식과 성태도 점수를 효과적으로 향상시킨 것으로 확인되었으며, 앞으로 초등학생의 성교육 계획 및 실시에 있어 가정연계 성교육 프로그램이 효과적인 교육방법으로 적용될 수 있다고 본다.
본 연구는 비동등성 대조군 전후시차설계(Non-equivalent control group non-synchronized design)로 가정연계 성교육 프로그램이 초등학교 4학년 아동의 성지식 및 태도에 미치는 효과를 분석하여 성지식 및 태도의 향상을 위한 교육방법 개발에 기여하고자 시도하였다. 연구대상은 예비조사를 거쳐 경기도 U시 소재 S초등학교 4학년 1개 학급 32명(남 14명, 여 18명)과 어머니 32명을 실험군, S초등학교 4학년 1개 학급 30명(남 14명, 여 16명)을 대조군으로, 총 62명(남 28명, 여 34명)을 대상으로 하였다. 연구도구는 문헌고찰을 통한 사전연구에서 김선영(2004), 오희숙(2002)이 사용한 설문지를 구성타당도 검증을 통해 문항을 축소하여 최종 43문항을 선정하였으며, 신뢰도는 Cronbach's Alpha로 검증하였다. 수집된 자료는 SPSS 15.0 windows program을 이용하여 실험군과 대조군의 사전 동질성은 x²-test와 t-test로 검정하였고, 연구가설 검정은 반복측정 분산분석(Two-Way Repeated Measures ANOVA)을 이용하였으며, 상호작용이 있는 경우에는 상호작용을 보정한 상태에서 Pairwise Comparisons으로 분석하였다. 본 연구의 주요 결과를 요약하면 다음과 같다. 1) 가정연계 성교육 프로그램을 받은 실험군은 일반 성교육 프로그램을 받은 대조군에 비해 성지식 점수가 높게 나타났다(F=6.82, p=.011). 2) 가정연계 성교육 프로그램을 받은 실험군은 일반 성교육 프로그램을 받은 대조군에 비해 성태도 점수가 높게 나타났다(F=5.01, p=.029). 3) 가정연계 성교육프로그램 종료 후 실험군 학생과 부모를 대상으로 실 시한 소감문 분석 결과 ‘처음에는 성에 대해 이야기하는 것이 부끄 럽고 어색했으나 차차 자연스러워졌다’,‘처음에는 부끄럽고, 이상한 느낌이 들었으나 차차 자연스러워졌다’로 나타나 가정연계 성교 육 프로그램이 부모 - 자녀 간의 성에 대한 대화의 시도에 효과가 있 으며, 부모 - 자녀의 성에 대한 생각을 긍정적으로 변화시킬 수 있는 효과적인 프로그램임을 확인할 수 있었다. 이와 같은 연구결과를 통하여 가정연계 성교육 프로그램이 초등학교 4학년 아동의 성지식과 성태도 점수를 효과적으로 향상시킨 것으로 확인되었으며, 앞으로 초등학생의 성교육 계획 및 실시에 있어 가정연계 성교육 프로그램이 효과적인 교육방법으로 적용될 수 있다고 본다.
This research has been conducted to analyse the effect of sex education programmes connected with family on sex knowledge and attitude of the 4th year primary school students, using non-equivalent control group non-synchronised design, and to improve educational methods of sex knowledge and attitude...
This research has been conducted to analyse the effect of sex education programmes connected with family on sex knowledge and attitude of the 4th year primary school students, using non-equivalent control group non-synchronised design, and to improve educational methods of sex knowledge and attitude. The subjects of this study were a total of 62 students (28 male and 34 female), including a 4th-year class of 32 students (14 male and 18 female) in an S Primary School in U city, Gyung-Gi Province and their mothers (total 32 persons) as the experimental group, and a 4th-year class of 30 students (14 male and 16 female) in an S Primary School as the control group. The selection of subjects came after conducting pre-test studies. From the preliminary studies on literature, the questionnaires developed by Sun-Young Kim(2004) and Hee-Suk Oh(2002) were narrowed down to 43 questions through construct validity tests, and the reliability was tested by Cronbach’s Alpha. The SPSS 15.0 windows programme was employed to process the collected data. X²-test and t-test were used to prove pre-test homogeneity between the experimental and control groups, and Two-Way Repeated Measures ANOVA to prove the experimental theories. When interactions were observed, Pairwise Comparisons was used while the interactions were taken into account. The results of this study can be summarised as follows: 1) The experimental group that was provided with sex education programmes connected with family showed higher sex knowledge scores than the control group with the general sex education programmes. (F=6.82, p=.011) 2) The experimental group scored higher points in sex attitude than the control group. (F=5.01, p=.029) 3) After the sex education programmes connected with family, the students and their parents of the experimental group wrote in their feedback sheets, ‘At first, it was bashful and awkward to talk about sex but it gradually became more and more comfortable,’ and ‘At first, we were embarrassed and felt strange but we all got used to it gradually.’ The feedbacks support that family-engaging sex education programmes are effective in initiating conversations about sex between students and their parents, and have an impact on the subjects by building positive impressions on sex. The results above support the notion that sex education programmes connected with family have effectively improved scores of sex knowledge and sex attitude of the 4th-year primary school students. Family-engaging sex education programmes, therefore, can be a beneficial educational method in planning and conducting sex education for primary school students.
This research has been conducted to analyse the effect of sex education programmes connected with family on sex knowledge and attitude of the 4th year primary school students, using non-equivalent control group non-synchronised design, and to improve educational methods of sex knowledge and attitude. The subjects of this study were a total of 62 students (28 male and 34 female), including a 4th-year class of 32 students (14 male and 18 female) in an S Primary School in U city, Gyung-Gi Province and their mothers (total 32 persons) as the experimental group, and a 4th-year class of 30 students (14 male and 16 female) in an S Primary School as the control group. The selection of subjects came after conducting pre-test studies. From the preliminary studies on literature, the questionnaires developed by Sun-Young Kim(2004) and Hee-Suk Oh(2002) were narrowed down to 43 questions through construct validity tests, and the reliability was tested by Cronbach’s Alpha. The SPSS 15.0 windows programme was employed to process the collected data. X²-test and t-test were used to prove pre-test homogeneity between the experimental and control groups, and Two-Way Repeated Measures ANOVA to prove the experimental theories. When interactions were observed, Pairwise Comparisons was used while the interactions were taken into account. The results of this study can be summarised as follows: 1) The experimental group that was provided with sex education programmes connected with family showed higher sex knowledge scores than the control group with the general sex education programmes. (F=6.82, p=.011) 2) The experimental group scored higher points in sex attitude than the control group. (F=5.01, p=.029) 3) After the sex education programmes connected with family, the students and their parents of the experimental group wrote in their feedback sheets, ‘At first, it was bashful and awkward to talk about sex but it gradually became more and more comfortable,’ and ‘At first, we were embarrassed and felt strange but we all got used to it gradually.’ The feedbacks support that family-engaging sex education programmes are effective in initiating conversations about sex between students and their parents, and have an impact on the subjects by building positive impressions on sex. The results above support the notion that sex education programmes connected with family have effectively improved scores of sex knowledge and sex attitude of the 4th-year primary school students. Family-engaging sex education programmes, therefore, can be a beneficial educational method in planning and conducting sex education for primary school students.
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