본 연구는 학교부적응학생을 위한 자기성장 프로그램의 효과성을 살펴보기 위한 목적으로 실시되었다. 서울 관악구에 소재한 M중학교에서 문제행동을 나타내는 학생 16명을 선정하여 무작위 추출로 8명은 실험집단으로 8명은 통제집단으로 구성하여 자기성장프로그램이 자아존중감, 자기효능감, 사회성에 어떤 영향을 미치는지 비교, 분석하였다. 자기성장 프로그램 실시기간은 2001년 5월 10일부터 7월 5일까지로 매주 1회씩 총 8회를 진행하였으며 실험집단, 통제집단 모두 사전/사후 검사를 실시하였다. 수집된 자료는 ...
본 연구는 학교부적응학생을 위한 자기성장 프로그램의 효과성을 살펴보기 위한 목적으로 실시되었다. 서울 관악구에 소재한 M중학교에서 문제행동을 나타내는 학생 16명을 선정하여 무작위 추출로 8명은 실험집단으로 8명은 통제집단으로 구성하여 자기성장프로그램이 자아존중감, 자기효능감, 사회성에 어떤 영향을 미치는지 비교, 분석하였다. 자기성장 프로그램 실시기간은 2001년 5월 10일부터 7월 5일까지로 매주 1회씩 총 8회를 진행하였으며 실험집단, 통제집단 모두 사전/사후 검사를 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS 통계분석을 사용하여 기술통계, T-test로 처리 분석하였으며 프로그램 과정 평가는 참여도, 프로그램 만족도, 프로그램 목표달성도, 행동관찰양식지를 사용하여 평가하였다. 본 연구의 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 실험집단과 통제집단의 자아존중감은 별 차이가 없었다. 실험집단의 사후검사 평균점수(22.0000)가 사전검사 평균점수(21.7143)보다 약간 높게 나타났으나 t검증 결과 유의도 .604로 통계적으로는 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 둘째, 실험집단은 통제집단보다 자기효능감이 향상되었다. 실험집단의 사후검사 평균점수(22.7143)가 사전검사 평균점수(19.7143)보다 높게 나타났으며 t검증 결과 유의도 .005로 통계적으로도 유의미한 차이를 나타내었다. 셋째, 실험집단은 통제집단보다 사회성이 향상되었다. 실험집단의 사후검사 평균점수(50.4286)가 사전검사 평균점수(45.8571)보다 높게 나타났으며, t검증 결과 유의도 .064로 0.1 수준에서는 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 자기성장 프로그램의 참여도는 전체 95.3%로 매우 높게 나타났으며, 프로그램에 대한 만족도도 5점 만점에 3.1점으로 비교적 만족스러운 것으로 나타났다. 행동관찰기록에 의한 결과를 보면 2회에서 비디오를 시청한 이후에 긍정적인 행동이 대체로 증가했으며, 특히 3회와 7회에서 높은 점수가 나왔다. 부정적인 행동관찰결과 역시 매회 부정적인 행동이 줄어들었는데 특히 후반기인 6, 7, 8회에서 부정적인 행동이 크게 줄어들었다. 부모대화 훈련 프로그램은 실험집단의 학부모를 대상으로 실시하였으며 참여도가 58.3%로 다소 낮게 나타났는데, 많은 학생(3명)의 어머니가 취업 중이었으며 부모와 동거하지 않는 학생도 4명이나 되었기 때문이다. 4회 모두 참석한 학부모는 1명이었다. ‘걸림돌 사용회수 줄이기’ 과제물을 이용한 평가에서도 참여율이 낮은 관계로 전체 참석자 중 3명만이 비교 가능했는데, 모두 걸림돌 사용 감소현상을 보였다. 학교부적응 학생을 대상으로 한 자기성장 프로그램의 효과성에 관하여 많은 연구가 있으나 본 연구에서는 특별히 부모자녀간의 효율적인 대화를 유도하기 위해 부모대화훈련 프로그램을 병행하여 실시하였다. 부적응학생의 문제를 해결하기 위해서는 개인적인 차원보다는 이러한 가정적이고 환경적인 차원에서의 접근을 유도하여 다각적이고 장기적인 해결책 마련이 시급하다 하겠다.
본 연구는 학교부적응학생을 위한 자기성장 프로그램의 효과성을 살펴보기 위한 목적으로 실시되었다. 서울 관악구에 소재한 M중학교에서 문제행동을 나타내는 학생 16명을 선정하여 무작위 추출로 8명은 실험집단으로 8명은 통제집단으로 구성하여 자기성장프로그램이 자아존중감, 자기효능감, 사회성에 어떤 영향을 미치는지 비교, 분석하였다. 자기성장 프로그램 실시기간은 2001년 5월 10일부터 7월 5일까지로 매주 1회씩 총 8회를 진행하였으며 실험집단, 통제집단 모두 사전/사후 검사를 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS 통계분석을 사용하여 기술통계, T-test로 처리 분석하였으며 프로그램 과정 평가는 참여도, 프로그램 만족도, 프로그램 목표달성도, 행동관찰양식지를 사용하여 평가하였다. 본 연구의 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 실험집단과 통제집단의 자아존중감은 별 차이가 없었다. 실험집단의 사후검사 평균점수(22.0000)가 사전검사 평균점수(21.7143)보다 약간 높게 나타났으나 t검증 결과 유의도 .604로 통계적으로는 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 둘째, 실험집단은 통제집단보다 자기효능감이 향상되었다. 실험집단의 사후검사 평균점수(22.7143)가 사전검사 평균점수(19.7143)보다 높게 나타났으며 t검증 결과 유의도 .005로 통계적으로도 유의미한 차이를 나타내었다. 셋째, 실험집단은 통제집단보다 사회성이 향상되었다. 실험집단의 사후검사 평균점수(50.4286)가 사전검사 평균점수(45.8571)보다 높게 나타났으며, t검증 결과 유의도 .064로 0.1 수준에서는 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 자기성장 프로그램의 참여도는 전체 95.3%로 매우 높게 나타났으며, 프로그램에 대한 만족도도 5점 만점에 3.1점으로 비교적 만족스러운 것으로 나타났다. 행동관찰기록에 의한 결과를 보면 2회에서 비디오를 시청한 이후에 긍정적인 행동이 대체로 증가했으며, 특히 3회와 7회에서 높은 점수가 나왔다. 부정적인 행동관찰결과 역시 매회 부정적인 행동이 줄어들었는데 특히 후반기인 6, 7, 8회에서 부정적인 행동이 크게 줄어들었다. 부모대화 훈련 프로그램은 실험집단의 학부모를 대상으로 실시하였으며 참여도가 58.3%로 다소 낮게 나타났는데, 많은 학생(3명)의 어머니가 취업 중이었으며 부모와 동거하지 않는 학생도 4명이나 되었기 때문이다. 4회 모두 참석한 학부모는 1명이었다. ‘걸림돌 사용회수 줄이기’ 과제물을 이용한 평가에서도 참여율이 낮은 관계로 전체 참석자 중 3명만이 비교 가능했는데, 모두 걸림돌 사용 감소현상을 보였다. 학교부적응 학생을 대상으로 한 자기성장 프로그램의 효과성에 관하여 많은 연구가 있으나 본 연구에서는 특별히 부모자녀간의 효율적인 대화를 유도하기 위해 부모대화훈련 프로그램을 병행하여 실시하였다. 부적응학생의 문제를 해결하기 위해서는 개인적인 차원보다는 이러한 가정적이고 환경적인 차원에서의 접근을 유도하여 다각적이고 장기적인 해결책 마련이 시급하다 하겠다.
This study was to examine effectiveness of the self-growth program for students maladjusted to their school. We selected 16 maladjusted students showing problematic behaviors from M middle school located in Kwan Ack Ku, Seoul. We randomly assigned students to test (n=8) or control (n=8) groups and t...
This study was to examine effectiveness of the self-growth program for students maladjusted to their school. We selected 16 maladjusted students showing problematic behaviors from M middle school located in Kwan Ack Ku, Seoul. We randomly assigned students to test (n=8) or control (n=8) groups and then we compared self-esteem, self-effectiveness and sociality between the two groups. We carried the self-growth program during the period ranging from May 10th 2001 to July 5th 2001 once a week in a total of 8 times. Both the test and the control groups were subjected to a preliminary and post examinations. Data were analyzed with descriptive statistics and T-test by using SPSS statistic program. We assessed the program process by using a written paper for satisfaction level for the program, objective accomplishment level for the program and behavior observation. The results from this study were as follows. First, there was no significant difference in self-esteem between the test and control groups. The average score (22.0000) of the post examination was a little higher than that of the preliminary examination (21.7143) in the test group. However, the results from the t-test showed no statistic difference between these two scores (p=0.604). Second, the test group exhibited a more improvement in the self-effectiveness than the control group. The average score of the post examination (22.7143) was higher than the average score of the preliminary examination (19.7143) in the test group. The result from t-test showed that the two scores were significantly different (p=0.005). Third, the test group showed a more improvement in the sociality than the control group. The average score for the post examination (50.4286) was higher than the average score for the preliminary examination (45.8571) and these two values were statistically different at p<0.1 (p=0.064). The participation rate for the self-growth program was very high (95.3%). The satisfaction level for the program was 3.1 on the full mark of 5 and this was satisfactory level. The results from the record for the behavior observation showed that watching the videotape at the 2 times increased the frequency of positive behavior. Especially, a high score was achieved at the 3 and 7 times watching. In addition, the frequency of negative behavior was considerably decreased especially at the 6, 7, and 8 times watching. We performed a practice program for communication with parents with the parents of the test group. The participation rate was low (58.3%) because most of the mother was working and 4 students did not live with their parent. Only one parent participated in the program every time in total of 4. 'Reduce the frequency of obstacle use' was examined through homework. However, the participation rate was low and thus we could analyze only 3 attendents. Those 3 attendents showed a decrease in the frequency of obstacle use. This study mainly examined effectiveness of the self-growth program with the maladjusted students. We also performed the practice program for communication with parents. It is urgent to prepare a long-term, diversified solution through inducement of approach at the family and environmental level not at the individual level in order to solve the problems of the maladjusted students.
This study was to examine effectiveness of the self-growth program for students maladjusted to their school. We selected 16 maladjusted students showing problematic behaviors from M middle school located in Kwan Ack Ku, Seoul. We randomly assigned students to test (n=8) or control (n=8) groups and then we compared self-esteem, self-effectiveness and sociality between the two groups. We carried the self-growth program during the period ranging from May 10th 2001 to July 5th 2001 once a week in a total of 8 times. Both the test and the control groups were subjected to a preliminary and post examinations. Data were analyzed with descriptive statistics and T-test by using SPSS statistic program. We assessed the program process by using a written paper for satisfaction level for the program, objective accomplishment level for the program and behavior observation. The results from this study were as follows. First, there was no significant difference in self-esteem between the test and control groups. The average score (22.0000) of the post examination was a little higher than that of the preliminary examination (21.7143) in the test group. However, the results from the t-test showed no statistic difference between these two scores (p=0.604). Second, the test group exhibited a more improvement in the self-effectiveness than the control group. The average score of the post examination (22.7143) was higher than the average score of the preliminary examination (19.7143) in the test group. The result from t-test showed that the two scores were significantly different (p=0.005). Third, the test group showed a more improvement in the sociality than the control group. The average score for the post examination (50.4286) was higher than the average score for the preliminary examination (45.8571) and these two values were statistically different at p<0.1 (p=0.064). The participation rate for the self-growth program was very high (95.3%). The satisfaction level for the program was 3.1 on the full mark of 5 and this was satisfactory level. The results from the record for the behavior observation showed that watching the videotape at the 2 times increased the frequency of positive behavior. Especially, a high score was achieved at the 3 and 7 times watching. In addition, the frequency of negative behavior was considerably decreased especially at the 6, 7, and 8 times watching. We performed a practice program for communication with parents with the parents of the test group. The participation rate was low (58.3%) because most of the mother was working and 4 students did not live with their parent. Only one parent participated in the program every time in total of 4. 'Reduce the frequency of obstacle use' was examined through homework. However, the participation rate was low and thus we could analyze only 3 attendents. Those 3 attendents showed a decrease in the frequency of obstacle use. This study mainly examined effectiveness of the self-growth program with the maladjusted students. We also performed the practice program for communication with parents. It is urgent to prepare a long-term, diversified solution through inducement of approach at the family and environmental level not at the individual level in order to solve the problems of the maladjusted students.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.