본 연구의 목적은 글쓰기를 통한 자기노출의 효과가 상처경험의 대처방식에 따라 차이가 있는가를 살펴보는 것이었다. 불안척도와 방어척도를 이용해서 방어적 고불안형(n=5), 고불안형(n=27), 억압형(n=22), 저불안형(n=17)의 실험 참가자를 선발하였다. 총 71명의 참가자들은 과거에 겪은 심리적 상처경험을 글쓰기를 통해 노출하였고, 노출의 효과는 신체화 정도와 사건충격 정도, 긍정적 정서와 부정적 정서를 사전·사후 측정하였다. 본 연구에서...
본 연구의 목적은 글쓰기를 통한 자기노출의 효과가 상처경험의 대처방식에 따라 차이가 있는가를 살펴보는 것이었다. 불안척도와 방어척도를 이용해서 방어적 고불안형(n=5), 고불안형(n=27), 억압형(n=22), 저불안형(n=17)의 실험 참가자를 선발하였다. 총 71명의 참가자들은 과거에 겪은 심리적 상처경험을 글쓰기를 통해 노출하였고, 노출의 효과는 신체화 정도와 사건충격 정도, 긍정적 정서와 부정적 정서를 사전·사후 측정하였다. 본 연구에서 밝혀진 주요한 결과는 다음과 같다. 2번의 글쓰기를 통한 자기노출 이후 방어적 고불안형, 고불안형, 억압형, 저불안형의 대처방식에 따라 신체화 정도, 사건충격 정도, 부정적 정서에서 점수의 감소량이 차이가 있었다. 저불안형에 비해 방어적 고불안형과 억압형은 신체화 정도, 사건충격 정도, 부정적 정서의 점수가 거의 감소하지 않았다. 긍정적 정서에 있어서는 대처방식에 따라 유의미한 차이가 없었다. 이러한 결과는 방어성이 자기노출의 효과를 제한한다는 것을 의미한다.
본 연구의 목적은 글쓰기를 통한 자기노출의 효과가 상처경험의 대처방식에 따라 차이가 있는가를 살펴보는 것이었다. 불안척도와 방어척도를 이용해서 방어적 고불안형(n=5), 고불안형(n=27), 억압형(n=22), 저불안형(n=17)의 실험 참가자를 선발하였다. 총 71명의 참가자들은 과거에 겪은 심리적 상처경험을 글쓰기를 통해 노출하였고, 노출의 효과는 신체화 정도와 사건충격 정도, 긍정적 정서와 부정적 정서를 사전·사후 측정하였다. 본 연구에서 밝혀진 주요한 결과는 다음과 같다. 2번의 글쓰기를 통한 자기노출 이후 방어적 고불안형, 고불안형, 억압형, 저불안형의 대처방식에 따라 신체화 정도, 사건충격 정도, 부정적 정서에서 점수의 감소량이 차이가 있었다. 저불안형에 비해 방어적 고불안형과 억압형은 신체화 정도, 사건충격 정도, 부정적 정서의 점수가 거의 감소하지 않았다. 긍정적 정서에 있어서는 대처방식에 따라 유의미한 차이가 없었다. 이러한 결과는 방어성이 자기노출의 효과를 제한한다는 것을 의미한다.
The present study was to examine the effects of self-disclosure according to the coping style to a traumatic experience. The subjects(N=71) who participated in the study were classified into 4 groups; defensive high-anxious coping style(n=5), high-anxious coping style(n=27), repressive coping style(...
The present study was to examine the effects of self-disclosure according to the coping style to a traumatic experience. The subjects(N=71) who participated in the study were classified into 4 groups; defensive high-anxious coping style(n=5), high-anxious coping style(n=27), repressive coping style(n=22) and low-anxious coping style(n=17). Subjects were asked to write about one of their traumatic experiences twice, in 3 or 4 day-interval, for about 30 minutes each time. According to coping styles, the effects of self-disclosure were compared with Somatization, Impact of Event, Positive Emotion and Negative Emotion scores. The major finding results were as follows. According to coping styles, the effect of disclosing a traumatic experience was significantly different in Somatization, Impact of Event and Negative Emotion. There was no significant in Positive Emotion. After self-disclosure, high-anxious and low-anxious groups showed clearly decreased scores. But groups who had repressive and defensive high-anxious coping styles were not found to be decreased in any scores significantly. It meant that high-defensive subjects had not significant effects of self-disclosure. Based on the result, limitations of the study and implications for further research were discussed.
The present study was to examine the effects of self-disclosure according to the coping style to a traumatic experience. The subjects(N=71) who participated in the study were classified into 4 groups; defensive high-anxious coping style(n=5), high-anxious coping style(n=27), repressive coping style(n=22) and low-anxious coping style(n=17). Subjects were asked to write about one of their traumatic experiences twice, in 3 or 4 day-interval, for about 30 minutes each time. According to coping styles, the effects of self-disclosure were compared with Somatization, Impact of Event, Positive Emotion and Negative Emotion scores. The major finding results were as follows. According to coping styles, the effect of disclosing a traumatic experience was significantly different in Somatization, Impact of Event and Negative Emotion. There was no significant in Positive Emotion. After self-disclosure, high-anxious and low-anxious groups showed clearly decreased scores. But groups who had repressive and defensive high-anxious coping styles were not found to be decreased in any scores significantly. It meant that high-defensive subjects had not significant effects of self-disclosure. Based on the result, limitations of the study and implications for further research were discussed.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.