현대사회는 장애를 유발하는 요인이 도처에 산재해 있고 그런 만큼 잠재적 장애의 가능성이 크게 늘어나 장애인 문제는 한 개인의 문제에서 벗어나 "사회공동의 책임'에 속하게 되었다. 본 연구는 장애인 복지정책에 대한 이론적 배경을 살펴본 뒤 이를 토대로 한국의 장애인 복지정책의 현상과 문제점을 제시하고 이에 대한 개선방안을 모색하는데 그 목적을 둔다. 본 연구에서 제시한 장애인 복지정책의 방안을 요약해 보면 다음과 같다. 첫째, 장애인구 현황을 살펴보면, 한국도 국가재정부담능력 및 장애정도를 감안하여 단계적으로 장애범주를 확대하여 실시할 예정이다. 따라서 정부는 이의 실현을 위해 적극적으로 노력해야 할 것이다. 둘째, 선천적 장애발생예방을 위해 임산부의 정기점진을 의무화하도록 하고, 영·유아 검진과 학교 보건교육을 철저히 실시해야한다. 한편, 후천적 장애발생예방을 위해 산업안전 대책에 대한 경영자측의 확고한 실천의지가 요구되고, 교통사고 안전 대책이 필요하다. 셋째, 재활사업의 경우, 의료재활의 개선점은 재활의료서비스 공급기관의 확대설치, 의료비지원의 확대, 재활전문인력의 양성, 양질의 보장구가 공급되는 것 등이다. 특수교육의 개선책은 장애인 ...
현대사회는 장애를 유발하는 요인이 도처에 산재해 있고 그런 만큼 잠재적 장애의 가능성이 크게 늘어나 장애인 문제는 한 개인의 문제에서 벗어나 "사회공동의 책임'에 속하게 되었다. 본 연구는 장애인 복지정책에 대한 이론적 배경을 살펴본 뒤 이를 토대로 한국의 장애인 복지정책의 현상과 문제점을 제시하고 이에 대한 개선방안을 모색하는데 그 목적을 둔다. 본 연구에서 제시한 장애인 복지정책의 방안을 요약해 보면 다음과 같다. 첫째, 장애인구 현황을 살펴보면, 한국도 국가재정부담능력 및 장애정도를 감안하여 단계적으로 장애범주를 확대하여 실시할 예정이다. 따라서 정부는 이의 실현을 위해 적극적으로 노력해야 할 것이다. 둘째, 선천적 장애발생예방을 위해 임산부의 정기점진을 의무화하도록 하고, 영·유아 검진과 학교 보건교육을 철저히 실시해야한다. 한편, 후천적 장애발생예방을 위해 산업안전 대책에 대한 경영자측의 확고한 실천의지가 요구되고, 교통사고 안전 대책이 필요하다. 셋째, 재활사업의 경우, 의료재활의 개선점은 재활의료서비스 공급기관의 확대설치, 의료비지원의 확대, 재활전문인력의 양성, 양질의 보장구가 공급되는 것 등이다. 특수교육의 개선책은 장애인 통합교육의 실시, 순회방문교육의 적극적인 실시, 특수교육의 양적·질적인 발전, 특수 학급당 학생 수를 점진적으로 감축하는 것 등이다. 직업재활의 개선책은 국가 및 지방자치단체 장애인 임용의 의무화, 고용부담금 제도의 강화, 장애인의 요구를 반영한 훈련직종의 다양화, 직업훈련 사업의 강화 등이다. 넷째, 시설복지사업에 대한 개선책은 시설복지 종류의 다양화와 전문화, 시설운영의 전문화, 수용시설 프로그램의 개발·연구, 시설의 개방화 등이고, 편의시설에 관한 법을 장애인과 비장애인 모드가 편리하게 이용할 수 있도록 개정해야 한다. 또한 장애인 복지를 담당하고 있는 각 부처별 업무를 통합하여 협력기능을 강화하는 것이 바람직하다. 이와 같은 개선책에도 불구하고 장애인을 시혜의 대상 또는 동정의 대상으로 보는 열악한 우리의 현실에서 장애인의 복지정책을 올바르게 계획하고 추진한다는 것은 어려운 일이다. 그러므로 우리 모두는 한국사회에 여전히 잔존하고 있는 장애인에 대한 인식을 개선하고, 공식적인 사회지지망을 구축하여 장애인과 더불어 함께 사는 공동체를 이룰 때 우리의 복지수준은 선진화되고 장애인의 완전한 사회 참여와 평등이 앞당겨질 수 있을 것이다.
현대사회는 장애를 유발하는 요인이 도처에 산재해 있고 그런 만큼 잠재적 장애의 가능성이 크게 늘어나 장애인 문제는 한 개인의 문제에서 벗어나 "사회공동의 책임'에 속하게 되었다. 본 연구는 장애인 복지정책에 대한 이론적 배경을 살펴본 뒤 이를 토대로 한국의 장애인 복지정책의 현상과 문제점을 제시하고 이에 대한 개선방안을 모색하는데 그 목적을 둔다. 본 연구에서 제시한 장애인 복지정책의 방안을 요약해 보면 다음과 같다. 첫째, 장애인구 현황을 살펴보면, 한국도 국가재정부담능력 및 장애정도를 감안하여 단계적으로 장애범주를 확대하여 실시할 예정이다. 따라서 정부는 이의 실현을 위해 적극적으로 노력해야 할 것이다. 둘째, 선천적 장애발생예방을 위해 임산부의 정기점진을 의무화하도록 하고, 영·유아 검진과 학교 보건교육을 철저히 실시해야한다. 한편, 후천적 장애발생예방을 위해 산업안전 대책에 대한 경영자측의 확고한 실천의지가 요구되고, 교통사고 안전 대책이 필요하다. 셋째, 재활사업의 경우, 의료재활의 개선점은 재활의료서비스 공급기관의 확대설치, 의료비지원의 확대, 재활전문인력의 양성, 양질의 보장구가 공급되는 것 등이다. 특수교육의 개선책은 장애인 통합교육의 실시, 순회방문교육의 적극적인 실시, 특수교육의 양적·질적인 발전, 특수 학급당 학생 수를 점진적으로 감축하는 것 등이다. 직업재활의 개선책은 국가 및 지방자치단체 장애인 임용의 의무화, 고용부담금 제도의 강화, 장애인의 요구를 반영한 훈련직종의 다양화, 직업훈련 사업의 강화 등이다. 넷째, 시설복지사업에 대한 개선책은 시설복지 종류의 다양화와 전문화, 시설운영의 전문화, 수용시설 프로그램의 개발·연구, 시설의 개방화 등이고, 편의시설에 관한 법을 장애인과 비장애인 모드가 편리하게 이용할 수 있도록 개정해야 한다. 또한 장애인 복지를 담당하고 있는 각 부처별 업무를 통합하여 협력기능을 강화하는 것이 바람직하다. 이와 같은 개선책에도 불구하고 장애인을 시혜의 대상 또는 동정의 대상으로 보는 열악한 우리의 현실에서 장애인의 복지정책을 올바르게 계획하고 추진한다는 것은 어려운 일이다. 그러므로 우리 모두는 한국사회에 여전히 잔존하고 있는 장애인에 대한 인식을 개선하고, 공식적인 사회지지망을 구축하여 장애인과 더불어 함께 사는 공동체를 이룰 때 우리의 복지수준은 선진화되고 장애인의 완전한 사회 참여와 평등이 앞당겨질 수 있을 것이다.
In our modern society, the numerous disability-inducing factors are omnipresent with the increasing people exposed to potential disablement. This has inevitably made the disability problem our 'social responsibility', not our personal one any more. In view of these fats, this study is firstly intend...
In our modern society, the numerous disability-inducing factors are omnipresent with the increasing people exposed to potential disablement. This has inevitably made the disability problem our 'social responsibility', not our personal one any more. In view of these fats, this study is firstly intended to study the theoretical backgrounds of the welfare policy for the handicapped as well as those policy practices in several advanced countries and them, based on this, examine and analyze the present staff of Korean welfare policy for the handicapped too find out its problems. The last aim is to work out the improvement schemes of the present Korean policy on the basis of the above studies. The improvement programs wonted out by this study are summarized as follows; Firstly, the Korean government is required to positively try to get hold of the exact number of disabled population categorically and to extend the coverage of the welfare policy for them in stages as soon as possible. Secondly, it needs to be obligatory on the expectant and nursing mothers to receive their earlier periodical checkup. The regular medial examination for infants and little children as well as health education at school are required to be surely enforced. At the same time, the industrial safety measures by the management of all the companies have too be greatly strengthened along with the all-out prevention efforts of traffic accidents in order to prevent the a disability from being generated. Thirdly, the improvement of Korean medical rehabilitation programs needs the increased establishment of medical rehabilitation service facilities, the strengthened public financing for the service, t11e bringing up of those professionals, the providing of good duality prostheses and so forth, for the improvement of the special braining for the disabled children, the measures such as the integrated education of those children itinerant visiting training, quantitative and qualitative improvement of special education, the gradual decrease of the number of students per class and true like are required. The improved occupational rehabilitation is believed to be brought about by means of the obligatory employment of the disabled by the central and provincial governments, the strengthening of the fine system for the failure in employment duty, the diversification of occupational category according to the needs of the handicapped, the strengthening of occupational training and what not. Fourthly, for true improvement of the institutional welfare programs for them, we need to bring about the diversification and professionalization of institutional welfare program, the development of accommodation facilities, throwing open of the facilities. All the service facilities for the disabled need to be largely extended to be made good use of by ordinary people as well by legislation. Fifthly, the welfare administration for the handicapped needs to be systematized with the first consideration for the disabled people, with its policy making, management, and service delivery system integrated with those for other citizens, mainly erased on the decentralization principle in which local self-governing bodies are responsible for the enforcement of most policy programs and service deliveries. It is also desirable that the present separate work responsibility system among several ministries and departments should be reformed into the integrated one in a more organic and cooperative way. These improvement measures will do work only when we establish a genuine community with its mutually supportive networks without any discrimination against the disabled.
In our modern society, the numerous disability-inducing factors are omnipresent with the increasing people exposed to potential disablement. This has inevitably made the disability problem our 'social responsibility', not our personal one any more. In view of these fats, this study is firstly intended to study the theoretical backgrounds of the welfare policy for the handicapped as well as those policy practices in several advanced countries and them, based on this, examine and analyze the present staff of Korean welfare policy for the handicapped too find out its problems. The last aim is to work out the improvement schemes of the present Korean policy on the basis of the above studies. The improvement programs wonted out by this study are summarized as follows; Firstly, the Korean government is required to positively try to get hold of the exact number of disabled population categorically and to extend the coverage of the welfare policy for them in stages as soon as possible. Secondly, it needs to be obligatory on the expectant and nursing mothers to receive their earlier periodical checkup. The regular medial examination for infants and little children as well as health education at school are required to be surely enforced. At the same time, the industrial safety measures by the management of all the companies have too be greatly strengthened along with the all-out prevention efforts of traffic accidents in order to prevent the a disability from being generated. Thirdly, the improvement of Korean medical rehabilitation programs needs the increased establishment of medical rehabilitation service facilities, the strengthened public financing for the service, t11e bringing up of those professionals, the providing of good duality prostheses and so forth, for the improvement of the special braining for the disabled children, the measures such as the integrated education of those children itinerant visiting training, quantitative and qualitative improvement of special education, the gradual decrease of the number of students per class and true like are required. The improved occupational rehabilitation is believed to be brought about by means of the obligatory employment of the disabled by the central and provincial governments, the strengthening of the fine system for the failure in employment duty, the diversification of occupational category according to the needs of the handicapped, the strengthening of occupational training and what not. Fourthly, for true improvement of the institutional welfare programs for them, we need to bring about the diversification and professionalization of institutional welfare program, the development of accommodation facilities, throwing open of the facilities. All the service facilities for the disabled need to be largely extended to be made good use of by ordinary people as well by legislation. Fifthly, the welfare administration for the handicapped needs to be systematized with the first consideration for the disabled people, with its policy making, management, and service delivery system integrated with those for other citizens, mainly erased on the decentralization principle in which local self-governing bodies are responsible for the enforcement of most policy programs and service deliveries. It is also desirable that the present separate work responsibility system among several ministries and departments should be reformed into the integrated one in a more organic and cooperative way. These improvement measures will do work only when we establish a genuine community with its mutually supportive networks without any discrimination against the disabled.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.