『위대한 게츠비』는 미국의 물질주의와 이상주의의 본질에 대한 심오한 탐구이며, 초기 청교도들이 추구했던 균형의 회복을 위한 시도이다. 『위대한 게츠비』에서 피츠제럴드는 화자인 닉의 도덕의식을 통해서 돈을 중심으로 하는 물질문명이 인간성에 가하는 폭력적 파괴성을 고발함으로써 물질문명에 대한 완강한 저항을 보이며, 1차 세계대전 이후 미국의 “일어버린 세대” 작가들이 말하고자 했던 메시지를 게츠비의 이상적인 꿈의 추구를 통해 전달하려하고 있다.
17세기 이래로 그들 마음속에 있던 물질주의에 대한 반감을 가지고 많은 비평가들은 사회-역...
『위대한 게츠비』는 미국의 물질주의와 이상주의의 본질에 대한 심오한 탐구이며, 초기 청교도들이 추구했던 균형의 회복을 위한 시도이다. 『위대한 게츠비』에서 피츠제럴드는 화자인 닉의 도덕의식을 통해서 돈을 중심으로 하는 물질문명이 인간성에 가하는 폭력적 파괴성을 고발함으로써 물질문명에 대한 완강한 저항을 보이며, 1차 세계대전 이후 미국의 “일어버린 세대” 작가들이 말하고자 했던 메시지를 게츠비의 이상적인 꿈의 추구를 통해 전달하려하고 있다.
17세기 이래로 그들 마음속에 있던 물질주의에 대한 반감을 가지고 많은 비평가들은 사회-역사적인 관점에서 이 작품을 분석했다. 그들은 이 작품에서 피츠제럴드의 의도는 “미국의 꿈”의 파괴를 보여주는 것이라고 했다. 그러나, 이러한 사회적 비평으로는 이 작품의 끝에 스며들어있는 낭만적, 긍정적인 전망을 설명할 수 없다. 이런 문제를 해결하기 위해 이 논문에서는 『위대한 게츠비』에 있는 피츠제럴드의 사회 비평은 “미국의 꿈”의 몰락이 아니라 지속임을 제시하고자 한다.
많은 사회비평이 지적한 것처럼, 『위대한 개츠비』에서 그리고 있는 1920년대의 미국은 정신적 죽음의 세계이다. 이 시대에는 도덕적 가치관이 물질적 타락과 육체적 쾌락에 의해 파괴되었고, 단지 공허감과 권태만이 남아 있었다. 이런 정신적 황폐와 도덕적 진공 상태는 『위대한 게츠비』에 있는 이스트에그의 탐과 데이지로 대표되는 전통적 상류층, 새롭게 등장한 신흥부자 게츠비, 그리고 윌슨부부와 ‘재의 계곡’으로 대표되는 하층계급 등 모든 계층에 만연되어 있다.
이미 미국문명의 부도덕성과 물질적 기질에 의해 타락된 개츠비의 낭만적 경이는 탐의 악의와 데이지의 무관심에 의해 흩어져버린다. 그러므로, 어떤 의미에서 게츠비는 물질 지향적 세계의 희생자이다. 그러나, 피츠제럴드는 개츠비의 꿈 즉, 미국 이상주의는 타락될 수 없고, 닉에 의해 계속된다고 선언하고 있다. 이 선언은 ‘녹색 등’의 상징, 게츠비를 향한 닉의 완전한 동화와 서부로의 귀환으로 제시되고 있다.
물론, 게츠비 또한 자신의 몰락에 책임이 있다. 그는 치유될 수 없는 미숙한 낭만주의자이고 사회적 인격이 결여되었고 비판적 지성이 부족하며 목적달성을 위해 수단과 방법을 가리지 않는 밀수밀매업자라는 점이다. 그러나 게츠비가 20 세기의 미국인을 대표한다는 점에서 볼 때 그의 결점은 개인의 결점과 시대를 초월하여 미국의 문명사회 전체가 안고 있는 결점이라 할 수 있다. 따라서 게츠비의 비극적 죽음은 미국문명의 딜레마와 직결된다.
『위대한 게츠비』가 여전히 미국인들에게 감동을 주는 것은 바로 이 작품이 신대륙에 처음 발을 딛은 이후로 그들의 의식 속에 여전히 남아있는 “미국의 꿈"이 가장 이상주의 적인 형태, 즉 도덕적 순수함을 토대로 한 물질적 번영과 균형을 제시하고 있기 때문이며, 게츠비의 꿈의 완성이 더욱 어려워진 21세기에서 피츠제럴드가 그려냈던 상실감과 닉의 동부의 물질세계에 대한 환멸이 삶의 필수조건의 되어버린 현대사회에서 게츠비의 낭만적 감수성이 더욱 중요한 가치를 갖게 되었기 때문이다.게츠비의 꿈의 좌절, 즉 ”미국의 꿈“의 붕괴는 역으로 말해서 정신적 지주를 잃은 미국사회를 향해 미국전통을 재확인할 것을 요구한 것이다. 피츠제럴드는 비록 게츠비의 꿈이 비극으로 끝났으나, 남은 세대는 희망과 용기로써 내일의 꿈을 향해 더 빨리 뛰고 힘차게 노 저어 갈 것을 말함으로써 희망을 버리지 않았음을 나타내 주고 있다. 그는 ”미국의 꿈“이 개인적인 문제나 과거를 그리는 낭만적인 가능성이 아니라 미국과 미국인의 특징에 대한 계속되는 정의라고 말함으로써, 게츠비의 낭만적 경이에 생명을 불어넣어 ”미국의 꿈“을 지속시키고 있다.
『위대한 게츠비』는 미국의 물질주의와 이상주의의 본질에 대한 심오한 탐구이며, 초기 청교도들이 추구했던 균형의 회복을 위한 시도이다. 『위대한 게츠비』에서 피츠제럴드는 화자인 닉의 도덕의식을 통해서 돈을 중심으로 하는 물질문명이 인간성에 가하는 폭력적 파괴성을 고발함으로써 물질문명에 대한 완강한 저항을 보이며, 1차 세계대전 이후 미국의 “일어버린 세대” 작가들이 말하고자 했던 메시지를 게츠비의 이상적인 꿈의 추구를 통해 전달하려하고 있다.
17세기 이래로 그들 마음속에 있던 물질주의에 대한 반감을 가지고 많은 비평가들은 사회-역사적인 관점에서 이 작품을 분석했다. 그들은 이 작품에서 피츠제럴드의 의도는 “미국의 꿈”의 파괴를 보여주는 것이라고 했다. 그러나, 이러한 사회적 비평으로는 이 작품의 끝에 스며들어있는 낭만적, 긍정적인 전망을 설명할 수 없다. 이런 문제를 해결하기 위해 이 논문에서는 『위대한 게츠비』에 있는 피츠제럴드의 사회 비평은 “미국의 꿈”의 몰락이 아니라 지속임을 제시하고자 한다.
많은 사회비평이 지적한 것처럼, 『위대한 개츠비』에서 그리고 있는 1920년대의 미국은 정신적 죽음의 세계이다. 이 시대에는 도덕적 가치관이 물질적 타락과 육체적 쾌락에 의해 파괴되었고, 단지 공허감과 권태만이 남아 있었다. 이런 정신적 황폐와 도덕적 진공 상태는 『위대한 게츠비』에 있는 이스트에그의 탐과 데이지로 대표되는 전통적 상류층, 새롭게 등장한 신흥부자 게츠비, 그리고 윌슨부부와 ‘재의 계곡’으로 대표되는 하층계급 등 모든 계층에 만연되어 있다.
이미 미국문명의 부도덕성과 물질적 기질에 의해 타락된 개츠비의 낭만적 경이는 탐의 악의와 데이지의 무관심에 의해 흩어져버린다. 그러므로, 어떤 의미에서 게츠비는 물질 지향적 세계의 희생자이다. 그러나, 피츠제럴드는 개츠비의 꿈 즉, 미국 이상주의는 타락될 수 없고, 닉에 의해 계속된다고 선언하고 있다. 이 선언은 ‘녹색 등’의 상징, 게츠비를 향한 닉의 완전한 동화와 서부로의 귀환으로 제시되고 있다.
물론, 게츠비 또한 자신의 몰락에 책임이 있다. 그는 치유될 수 없는 미숙한 낭만주의자이고 사회적 인격이 결여되었고 비판적 지성이 부족하며 목적달성을 위해 수단과 방법을 가리지 않는 밀수밀매업자라는 점이다. 그러나 게츠비가 20 세기의 미국인을 대표한다는 점에서 볼 때 그의 결점은 개인의 결점과 시대를 초월하여 미국의 문명사회 전체가 안고 있는 결점이라 할 수 있다. 따라서 게츠비의 비극적 죽음은 미국문명의 딜레마와 직결된다.
『위대한 게츠비』가 여전히 미국인들에게 감동을 주는 것은 바로 이 작품이 신대륙에 처음 발을 딛은 이후로 그들의 의식 속에 여전히 남아있는 “미국의 꿈"이 가장 이상주의 적인 형태, 즉 도덕적 순수함을 토대로 한 물질적 번영과 균형을 제시하고 있기 때문이며, 게츠비의 꿈의 완성이 더욱 어려워진 21세기에서 피츠제럴드가 그려냈던 상실감과 닉의 동부의 물질세계에 대한 환멸이 삶의 필수조건의 되어버린 현대사회에서 게츠비의 낭만적 감수성이 더욱 중요한 가치를 갖게 되었기 때문이다.게츠비의 꿈의 좌절, 즉 ”미국의 꿈“의 붕괴는 역으로 말해서 정신적 지주를 잃은 미국사회를 향해 미국전통을 재확인할 것을 요구한 것이다. 피츠제럴드는 비록 게츠비의 꿈이 비극으로 끝났으나, 남은 세대는 희망과 용기로써 내일의 꿈을 향해 더 빨리 뛰고 힘차게 노 저어 갈 것을 말함으로써 희망을 버리지 않았음을 나타내 주고 있다. 그는 ”미국의 꿈“이 개인적인 문제나 과거를 그리는 낭만적인 가능성이 아니라 미국과 미국인의 특징에 대한 계속되는 정의라고 말함으로써, 게츠비의 낭만적 경이에 생명을 불어넣어 ”미국의 꿈“을 지속시키고 있다.
The Great Gatsby is not only a profound study of the nature of American materialism and idealism, but also an attempt to restore the balance which the early Puritans pursued. In The Great Gatsby F. Scott Fitzgerald shows a tenacious resistance to the materialism by reporting its destructive effects ...
The Great Gatsby is not only a profound study of the nature of American materialism and idealism, but also an attempt to restore the balance which the early Puritans pursued. In The Great Gatsby F. Scott Fitzgerald shows a tenacious resistance to the materialism by reporting its destructive effects on humanity through the narrator, Nick Carraway. Resisting the corrupted materialism strongly, he tries to deliver the very message of Gatsby's romantic wonder that the authors of Lost generation in America have tried to revive since World war Ⅰ.
With Fitzgerald's antipathy toward materialism in their mind, since the seventies, many critics have analyzed the novel from the socio-historical point of view, maintaining that Fitzgerald's intention in this novel is to show the destruction of the American Dream. However, these social criticisms cannot explain the complexity of the novel, especially the romantic and positive vision insinuated at the end of the novel. To redress this problem, this thesis argues that Fitzgerald's social criticism in The Great Gatsby does not mean the end of the American Dream but the continuance of it.
As many social criticisms have indicated, The Great Gatsby is a portrayal of the spirit-absented America in the 1920s. In this age, moral was destroyed by material corruption and physical pleasure, and only the sense of voidness and boredom was prevalent. This spiritual devastation and moral vacuum is manifested in all the classes in The Great Gatsby: the traditional high society of Tom and Daisy in the East Egg, an overnight millionaire Gatsby, a newly emerged upper-class, the lower class represented by the Wilsons and "a valley of ashes."
Gatsby's romantic wonder, already corrupted by the immoral and material temperament of American civilization, is shattered by Tom's hard malice and Daisy's indifference. Therefore, in a sense, Gatsby is a victim of a material-oriented world. However, Fitzgerald declares that Gatsby's dream, or American idealism, is incorruptible and is continued by Nick. This declaration is suggested by the symbol of "green light," Nick's complete sympathy toward Gatsby, and his final return to the West.
Of course, Gatsby is also responsible for his downfall; he is an immature romantic dreamer. Above all, he is a bootlegger who used all kinds of means for his aim. However, his faults are also those of the entire nation in that Gatsby represents Americans of the 20th century. As a result, his death is closely related to the dilemma of American civilization.
All in all, the reason that The Great Gatsby is continuously popular is not only because it shows the most ideal type of American Dream: the material prosperity and balance based on the moral innocence, but also because Gatsby's romantic readiness is getting more valuable in modern society where the sense of loss and disillusion has become an essential factors. The collapse of Gatsby's dream, that is, the collapse of American Dream paradoxically means a request of reconfirming American traditions. Although Gatsby's dream ends up the tragedy, Fitzgerald seems to tell the younger generation to run faster and stretch out their arms further for the future. In other words, he refers to the American Dream neither as a personal matter nor as a nostalgic, romantic possibility. Instead, he regards it as a continuing defining characteristic of the America and its people. Eventually, he made the continuance of American Dream by animating Gatsby's romantic wonder.
The Great Gatsby is not only a profound study of the nature of American materialism and idealism, but also an attempt to restore the balance which the early Puritans pursued. In The Great Gatsby F. Scott Fitzgerald shows a tenacious resistance to the materialism by reporting its destructive effects on humanity through the narrator, Nick Carraway. Resisting the corrupted materialism strongly, he tries to deliver the very message of Gatsby's romantic wonder that the authors of Lost generation in America have tried to revive since World war Ⅰ.
With Fitzgerald's antipathy toward materialism in their mind, since the seventies, many critics have analyzed the novel from the socio-historical point of view, maintaining that Fitzgerald's intention in this novel is to show the destruction of the American Dream. However, these social criticisms cannot explain the complexity of the novel, especially the romantic and positive vision insinuated at the end of the novel. To redress this problem, this thesis argues that Fitzgerald's social criticism in The Great Gatsby does not mean the end of the American Dream but the continuance of it.
As many social criticisms have indicated, The Great Gatsby is a portrayal of the spirit-absented America in the 1920s. In this age, moral was destroyed by material corruption and physical pleasure, and only the sense of voidness and boredom was prevalent. This spiritual devastation and moral vacuum is manifested in all the classes in The Great Gatsby: the traditional high society of Tom and Daisy in the East Egg, an overnight millionaire Gatsby, a newly emerged upper-class, the lower class represented by the Wilsons and "a valley of ashes."
Gatsby's romantic wonder, already corrupted by the immoral and material temperament of American civilization, is shattered by Tom's hard malice and Daisy's indifference. Therefore, in a sense, Gatsby is a victim of a material-oriented world. However, Fitzgerald declares that Gatsby's dream, or American idealism, is incorruptible and is continued by Nick. This declaration is suggested by the symbol of "green light," Nick's complete sympathy toward Gatsby, and his final return to the West.
Of course, Gatsby is also responsible for his downfall; he is an immature romantic dreamer. Above all, he is a bootlegger who used all kinds of means for his aim. However, his faults are also those of the entire nation in that Gatsby represents Americans of the 20th century. As a result, his death is closely related to the dilemma of American civilization.
All in all, the reason that The Great Gatsby is continuously popular is not only because it shows the most ideal type of American Dream: the material prosperity and balance based on the moral innocence, but also because Gatsby's romantic readiness is getting more valuable in modern society where the sense of loss and disillusion has become an essential factors. The collapse of Gatsby's dream, that is, the collapse of American Dream paradoxically means a request of reconfirming American traditions. Although Gatsby's dream ends up the tragedy, Fitzgerald seems to tell the younger generation to run faster and stretch out their arms further for the future. In other words, he refers to the American Dream neither as a personal matter nor as a nostalgic, romantic possibility. Instead, he regards it as a continuing defining characteristic of the America and its people. Eventually, he made the continuance of American Dream by animating Gatsby's romantic wonder.
주제어
#Fitzgerald, F. Scott
#위대한 개츠비
#미국의 꿈
#물질주의
#이상주의
#청교도주의
#잃어버린 세대
#The Great Gatsby
#American dream
#materialism
#idealism
#Puritanism
#lost generation
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.