행정심판제도의 문제점과 개선방안 : 울산광역시를 중심으로 (A) study on the Problems and Remedies of the Administrative Adjudication System : Fousing on the Case of the Ulsan Metropolitan City원문보기
오늘날 행정의 영역이 하루가 다르게 확대됨에 따라 국민의 권리와 이익을 침해하는 영역 또한 확대되고 있고, 이에 행정청의 위법·부당한 처분이나 부작위로 인해 침해된 국민의 권리를 신속히 구제하는 행정심판의 중요성 또한 날로 증대되고 있다.
현행 우리나라의 행정심판법은 1984. 12. 15. 제정, 시행된 이래 크게는 3차례의 개정작업을 통해 국민의 권익구제기능을 제고하였으나, 1998. 3. 1. 행정심판절차가 임의적 전치절차로 변화되는 등 주변환경이 크게 변화되었다. 이러한 변화속에서 행정심판은 어떠한 문제를 발생시키고 있는지 그 문제점을 살펴보고, 개선방안을 모색해 보는데 연구의 목적이 있다.
이 연구는 울산광역시를 중심으로 다른 시·도 및 국무총리 행정심판위원회의 최근 운영자료의 비교분석 등의 방법으로 연구하였다. 여기서 나타난 문제점과 개선방안은 다음과 같다.
문제점으로는, 첫째, 행정심판의 청구사건이 증가함에 따른 처리인력 부족 및 처리기간 지연의 문제, 둘째, 행정심판위원 구성의 어려움과 구술심리방식 활용 미흡 및 시·도별 재결의 통일성과 형평성 차이로 인한 객관적 공정성 문제, 셋째, ...
오늘날 행정의 영역이 하루가 다르게 확대됨에 따라 국민의 권리와 이익을 침해하는 영역 또한 확대되고 있고, 이에 행정청의 위법·부당한 처분이나 부작위로 인해 침해된 국민의 권리를 신속히 구제하는 행정심판의 중요성 또한 날로 증대되고 있다.
현행 우리나라의 행정심판법은 1984. 12. 15. 제정, 시행된 이래 크게는 3차례의 개정작업을 통해 국민의 권익구제기능을 제고하였으나, 1998. 3. 1. 행정심판절차가 임의적 전치절차로 변화되는 등 주변환경이 크게 변화되었다. 이러한 변화속에서 행정심판은 어떠한 문제를 발생시키고 있는지 그 문제점을 살펴보고, 개선방안을 모색해 보는데 연구의 목적이 있다.
이 연구는 울산광역시를 중심으로 다른 시·도 및 국무총리 행정심판위원회의 최근 운영자료의 비교분석 등의 방법으로 연구하였다. 여기서 나타난 문제점과 개선방안은 다음과 같다.
문제점으로는, 첫째, 행정심판의 청구사건이 증가함에 따른 처리인력 부족 및 처리기간 지연의 문제, 둘째, 행정심판위원 구성의 어려움과 구술심리방식 활용 미흡 및 시·도별 재결의 통일성과 형평성 차이로 인한 객관적 공정성 문제, 셋째, 집행정지 신청절차를 별도로 규정함에 따른 이중부담 및 집행정지요건의 엄격한 적용으로 인한 실효성 훼손 문제 등이 있고, 심리·의결과정 및 판단범위상의 한계점도 부각되었다.
개선방안으로는, 제도적으로 재결청 및 행정심판위원회의 독립성을 확보하여야 하고, 시·도에 행정심판위원수 구성의 자율성을 부여하여야 하며, 집행정지 신청방법을 개선하여야 할 것이다. 그리고, 실제 운영에 있어 행정심판위원의 전문성을 제고하고, 처리인력의 확충 및 전문성을 제고하여야 하며, 구술심리절차를 활성화하고, 집행정지요건을 완화 적용하며, 시·도 행정심판위원회간 연계성을 도모하여야 할 것이다. 또한, 실효성 제고를 위한 보완적 방안으로 제시하는 조정제도 도입, 불복제도 신설, 반려제도 인정, 처리비용 징수 등도 장기적으로는 검토되어야 할 것이다.
이 외에도 고도의 기술적·전문적인 검토를 요하는 사건과 집단민원과 관련된 사건의 경우 1회의 심리로 의결하기 어렵고, 위법한지의 여부 뿐만 아니라 부당한지의 여부까지도 판단함으로써 처분 당시의 법률에 비추어 위법하다고 판단할 여지가 보인다 하더라도 개정된 법률에 비추어 부당하지 아니하다고 판단할 수밖에 없는 행정심판의 심리·의결과정 또는 판단범위에서 발생되는 한계점에 대하여는 행정심판제도의 본질과 연계하여 계속적인 보완이 뒤따라야 할 것이다.
그리고, 무엇보다도 행정심판제도의 실제 운영에 있어 유연하게 운영하여 행정심판제도가 보다 나은 국민권리제도로 자리매김할 수 있도록 정착시켜 나가야 할 것이다.
오늘날 행정의 영역이 하루가 다르게 확대됨에 따라 국민의 권리와 이익을 침해하는 영역 또한 확대되고 있고, 이에 행정청의 위법·부당한 처분이나 부작위로 인해 침해된 국민의 권리를 신속히 구제하는 행정심판의 중요성 또한 날로 증대되고 있다.
현행 우리나라의 행정심판법은 1984. 12. 15. 제정, 시행된 이래 크게는 3차례의 개정작업을 통해 국민의 권익구제기능을 제고하였으나, 1998. 3. 1. 행정심판절차가 임의적 전치절차로 변화되는 등 주변환경이 크게 변화되었다. 이러한 변화속에서 행정심판은 어떠한 문제를 발생시키고 있는지 그 문제점을 살펴보고, 개선방안을 모색해 보는데 연구의 목적이 있다.
이 연구는 울산광역시를 중심으로 다른 시·도 및 국무총리 행정심판위원회의 최근 운영자료의 비교분석 등의 방법으로 연구하였다. 여기서 나타난 문제점과 개선방안은 다음과 같다.
문제점으로는, 첫째, 행정심판의 청구사건이 증가함에 따른 처리인력 부족 및 처리기간 지연의 문제, 둘째, 행정심판위원 구성의 어려움과 구술심리방식 활용 미흡 및 시·도별 재결의 통일성과 형평성 차이로 인한 객관적 공정성 문제, 셋째, 집행정지 신청절차를 별도로 규정함에 따른 이중부담 및 집행정지요건의 엄격한 적용으로 인한 실효성 훼손 문제 등이 있고, 심리·의결과정 및 판단범위상의 한계점도 부각되었다.
개선방안으로는, 제도적으로 재결청 및 행정심판위원회의 독립성을 확보하여야 하고, 시·도에 행정심판위원수 구성의 자율성을 부여하여야 하며, 집행정지 신청방법을 개선하여야 할 것이다. 그리고, 실제 운영에 있어 행정심판위원의 전문성을 제고하고, 처리인력의 확충 및 전문성을 제고하여야 하며, 구술심리절차를 활성화하고, 집행정지요건을 완화 적용하며, 시·도 행정심판위원회간 연계성을 도모하여야 할 것이다. 또한, 실효성 제고를 위한 보완적 방안으로 제시하는 조정제도 도입, 불복제도 신설, 반려제도 인정, 처리비용 징수 등도 장기적으로는 검토되어야 할 것이다.
이 외에도 고도의 기술적·전문적인 검토를 요하는 사건과 집단민원과 관련된 사건의 경우 1회의 심리로 의결하기 어렵고, 위법한지의 여부 뿐만 아니라 부당한지의 여부까지도 판단함으로써 처분 당시의 법률에 비추어 위법하다고 판단할 여지가 보인다 하더라도 개정된 법률에 비추어 부당하지 아니하다고 판단할 수밖에 없는 행정심판의 심리·의결과정 또는 판단범위에서 발생되는 한계점에 대하여는 행정심판제도의 본질과 연계하여 계속적인 보완이 뒤따라야 할 것이다.
그리고, 무엇보다도 행정심판제도의 실제 운영에 있어 유연하게 운영하여 행정심판제도가 보다 나은 국민권리제도로 자리매김할 수 있도록 정착시켜 나가야 할 것이다.
According as the categories of the administrative systems have been enlarged, the rights and interests of citizens have been damaged so far. So we should emphasize on the importance of the administrative adjudication which remedies swiftly the damaged citizen's rights by the illegal, unproper proces...
According as the categories of the administrative systems have been enlarged, the rights and interests of citizens have been damaged so far. So we should emphasize on the importance of the administrative adjudication which remedies swiftly the damaged citizen's rights by the illegal, unproper process of the administrative bodies. The current administrative adjudication statute was issued on Dec. 12 in 1984, considering the remedies of citizen's rights by the three times amendments, so that on March. 1 in the 1998 the process of administrative adjudication was tranformed into the immediate processes. In the results of those tranformed environments what kinds of problems can happen? In this thesis, let me check some problems, and search for their solution methods.
This study was conducted by the methods of comparing and analyzing the discussed data which were suggested to the conferences of Ulsan Metropolitan city administrative adjudication committee as well as other city, national administrative ones.
At the results of research some problems and their solution methods can be suggested as following.
First, as the offered cases of administrative adjudication are increased, such problems as the deficient work forces and the delayed process cases can appear.
Second, the members of administrative adjudication committee can not be composed with ease, and it can be short of utilizing oral hearing patterns. Due to the difference of unification and equality among those regulations of every city, province bodies. the objective justice cannot be kept well.
Third, due to excessive strict applying the conditions of the double burden or execution pause to the processes of hearing and conference, the problems of validity invasion and limits of judge category can be resulted.
In order to solve those problems the independent committee of administrative dajudication should be composed, the autonomy should be provided with the composing city, or province administrative adjudication committee, and the methods requesting the execution pause should be improved. Some questions should be considered such as expertism of administrative adjudication, preperation of work force, revival of hearing process, the loose application of pause conditions, the communication of other administrative adjudication committees.
Also some systems should be introduced such as the adjustment system, the disobedience rule, the return principle, the process charge to get their effective results.
In case of requiring the high technical, or expert knowledge, it is difficult for the committee to determine the adjudication at the first conference. Although the adjudication process can be determined to be just according to the amended bills, the limited points that may occur to the hearing and conference processes should be complemented in connection system. However, the overall administrative adjudication system should be operated flexibly in order to maintain the system as one of citizen's right systems.
According as the categories of the administrative systems have been enlarged, the rights and interests of citizens have been damaged so far. So we should emphasize on the importance of the administrative adjudication which remedies swiftly the damaged citizen's rights by the illegal, unproper process of the administrative bodies. The current administrative adjudication statute was issued on Dec. 12 in 1984, considering the remedies of citizen's rights by the three times amendments, so that on March. 1 in the 1998 the process of administrative adjudication was tranformed into the immediate processes. In the results of those tranformed environments what kinds of problems can happen? In this thesis, let me check some problems, and search for their solution methods.
This study was conducted by the methods of comparing and analyzing the discussed data which were suggested to the conferences of Ulsan Metropolitan city administrative adjudication committee as well as other city, national administrative ones.
At the results of research some problems and their solution methods can be suggested as following.
First, as the offered cases of administrative adjudication are increased, such problems as the deficient work forces and the delayed process cases can appear.
Second, the members of administrative adjudication committee can not be composed with ease, and it can be short of utilizing oral hearing patterns. Due to the difference of unification and equality among those regulations of every city, province bodies. the objective justice cannot be kept well.
Third, due to excessive strict applying the conditions of the double burden or execution pause to the processes of hearing and conference, the problems of validity invasion and limits of judge category can be resulted.
In order to solve those problems the independent committee of administrative dajudication should be composed, the autonomy should be provided with the composing city, or province administrative adjudication committee, and the methods requesting the execution pause should be improved. Some questions should be considered such as expertism of administrative adjudication, preperation of work force, revival of hearing process, the loose application of pause conditions, the communication of other administrative adjudication committees.
Also some systems should be introduced such as the adjustment system, the disobedience rule, the return principle, the process charge to get their effective results.
In case of requiring the high technical, or expert knowledge, it is difficult for the committee to determine the adjudication at the first conference. Although the adjudication process can be determined to be just according to the amended bills, the limited points that may occur to the hearing and conference processes should be complemented in connection system. However, the overall administrative adjudication system should be operated flexibly in order to maintain the system as one of citizen's right systems.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.