국문 초록 공공사회복지행정은 인간의 욕구를 직접 대상으로 한다는 점에서 일반 행정과 구별되는 특성이 있다. 이러한 특성을 고려하여 공공사회복지행정은 일반 행정과는 다른 전문화된 행정체계가 필요하다. 그럼에도 실제 공공사회복지행정은 지시와 통제 위주의 관료적 행정체계에서 이루어짐으로 인하여 고유한 기능과 역할이 제한되고 더 나아가 목표달성에도 지장을 받고 있다. 이러한 문제에 대응하여 공공사회복지행정 현장에서는 사회복지직렬 신설, 다양한 전문위원회 운영, 사회복지업무 전산화 등 다양한 노력이 있었다. 학계에서도 공공사회복지행정 전문화에 관한 다양한 선행연구가 있었다. 다만, 이러한 노력과 연구는 주로 공공사회복지 행정인 혹은 이에 영향을 미치는 일부 요소에 한정되어 있었다. 이러한 노력이나 연구만으로는 공공사회복지행정의 전문화를 위하여 한계가 있다고 본다. 공공사회복지행정의 전문화를 위한 노력은 총괄적이고 체계적으로 접근해야한다. 아무리 전문 행정인 이라도 지시와 통제 위주의 계층적 행정구조와 급변하는 행정환경으로부터 영향을 받지 않을 수 없기 때문이다. 보다 통합적이고 체계적인 접근이 필요하므로, 본 연구에서는 공공사회복지행정체계 그 자체를 전문화 대상으로 설정하여 연구하였다. 다만, 본 연구에서 공공사회복지행정이란 중앙 및 지방의 정부부문에서 수행되는 사회복지행정임에도 조사대상은 특정 지방자치단체에 한정되었다는 점에서 한계가 있을 수밖에 없다고 본다. 그러나 본 연구에서 도출된 전문화 방안은 공공사회복지행정 전체에 공통적으로 적용될 수 있는 기본원리로서 함의가 있을 것으로 기대하면서 다음과 같이 연구를 진행하였다. 먼저, 본 연구에서는 공공사회복지행정체계 전체를 전문화를 위한 연구 대상으로 설정하였다. 공공사회복지행정체계를 어떻게 볼 것인가는 본 연구의 방향과 내용에 중요한 영향을 미친다. 이러한 관점에서 공공사회복지행정에 관한 다양한 개념을 고찰하여 본 연구의 목적에 맞게 공공사회복지행정을 정의하였다. 그리고 공공사회복지행정이 이루어지는 과정을 목표설정, 정책결정, 기획, 조직화, 동작화, 평가, ...
국문 초록 공공사회복지행정은 인간의 욕구를 직접 대상으로 한다는 점에서 일반 행정과 구별되는 특성이 있다. 이러한 특성을 고려하여 공공사회복지행정은 일반 행정과는 다른 전문화된 행정체계가 필요하다. 그럼에도 실제 공공사회복지행정은 지시와 통제 위주의 관료적 행정체계에서 이루어짐으로 인하여 고유한 기능과 역할이 제한되고 더 나아가 목표달성에도 지장을 받고 있다. 이러한 문제에 대응하여 공공사회복지행정 현장에서는 사회복지직렬 신설, 다양한 전문위원회 운영, 사회복지업무 전산화 등 다양한 노력이 있었다. 학계에서도 공공사회복지행정 전문화에 관한 다양한 선행연구가 있었다. 다만, 이러한 노력과 연구는 주로 공공사회복지 행정인 혹은 이에 영향을 미치는 일부 요소에 한정되어 있었다. 이러한 노력이나 연구만으로는 공공사회복지행정의 전문화를 위하여 한계가 있다고 본다. 공공사회복지행정의 전문화를 위한 노력은 총괄적이고 체계적으로 접근해야한다. 아무리 전문 행정인 이라도 지시와 통제 위주의 계층적 행정구조와 급변하는 행정환경으로부터 영향을 받지 않을 수 없기 때문이다. 보다 통합적이고 체계적인 접근이 필요하므로, 본 연구에서는 공공사회복지행정체계 그 자체를 전문화 대상으로 설정하여 연구하였다. 다만, 본 연구에서 공공사회복지행정이란 중앙 및 지방의 정부부문에서 수행되는 사회복지행정임에도 조사대상은 특정 지방자치단체에 한정되었다는 점에서 한계가 있을 수밖에 없다고 본다. 그러나 본 연구에서 도출된 전문화 방안은 공공사회복지행정 전체에 공통적으로 적용될 수 있는 기본원리로서 함의가 있을 것으로 기대하면서 다음과 같이 연구를 진행하였다. 먼저, 본 연구에서는 공공사회복지행정체계 전체를 전문화를 위한 연구 대상으로 설정하였다. 공공사회복지행정체계를 어떻게 볼 것인가는 본 연구의 방향과 내용에 중요한 영향을 미친다. 이러한 관점에서 공공사회복지행정에 관한 다양한 개념을 고찰하여 본 연구의 목적에 맞게 공공사회복지행정을 정의하였다. 그리고 공공사회복지행정이 이루어지는 과정을 목표설정, 정책결정, 기획, 조직화, 동작화, 평가, 시정조치 및 환류 등 7가지로 나누었다. 아울러, 이 과정은 다양한 요소로 부터 다양한 영향을 받으면서 진행되는 역동적인 과정이다. 이러한 요소에 관하여 본 연구에서는 행정과정에 직접 참여하는 행정인 측면에서 사회복지 가치, 지식, 기술, 행정인이 처한 행정구조 측면에서 사회복지관련 법규와 기준, 의사결정과정, 예산요구서 작성과정, 보직기간, 사회복지사업 평가, 급변하는 행정환경 측면에서 외부인의 참여제, 위법 부당한 외부 영향력 등 3가지 측면에서 10가지를 제시하였다. 7단계의 행정과정과 이에 영향을 미치는 3가지 측면에서 10가지 요소는 공공사회복지행정을 이해하는 핵심 열쇠일 뿐만 아니라, 전문화를 연구하는 분석틀로서 기능하게 된다. 동시에 이러한 이해를 바탕으로 일반 행정과 구별되는 공공사회복지행정의 특성으로서 인간 중심주의, 역동성, 형성성, 이념성, 재량성, 고객 지향성 등을 제시하였으며, 이러한 특성으로 인하여 공공사회복지행정은 일반 행정과는 구별되는 행정체계로서 전문화의 필요성도 제시하였다. 둘째, 공공사회복지행정의 전문화 준거기준을 제시하기 위하여 속성모델, 과정모델, 권력모델, 사회과제 모델 등 4가지 전문직 이론을 고찰하였다. 본 연구의 핵심용어인 전문화란 특정 직업이 전문직 속성을 구비해가는 과정으로서, 공공사회복지행정 전문화의 준거기준 역시 속성론의 관점에서 제시하였으며, 이 준거기준을 행정인 측면에서 3가지, 행정구조 측면에서 5가지, 행정환경 측면에서 2가지 등 10가지 요소로 나누어 제시하였다. 셋째, 실증조사를 통하여 공공사회복지행정의 전문화 실태를 앞에서 제시한 준거기준에 의하여 파악하였다. 조사방법은 먼저 공공사회복지행정분야에 근무하는 행정인을 대상으로 초점집단면접을 실시하여 전문화 정도를 질적인 차원에서 파악하였다. 조사결과 사회복지가치 만 낮은 전문화 상태였지만, 나머지 9개 요소는 비전문화 상태인 것으로 분석되었다. 아울러, 10개 요소 중에 사회복지가치, 사회복지관련 법규 및 기준, 사회복지사업 평가, 외부인 참여, 외부영향력 등 5개에 대해서는 설문조사를 병행하여 전문화 정도를 양적으로 수치화하였다. 양적조사 결과 역시 질적 조사와 유사한 것으로 분석되었다. 실태조사의 완성도를 높이기 위하여 필요할 경우 행정기관 내부자료도 활용하였다. 전체적인 조사결과 공공사회복지행정의 전문화 정도는 매우 낮은 것으로 나타났으며, 시급하게 전문화 방안이 마련되어야 할 것으로 분석되었다. 끝으로, 지금까지 연구결과를 바탕으로 공공사회복지행정의 전문화를 위한 14가지 방안을 제시하였다. 행정인 측면에서 사회복지가치 지향적 행정인 배치, 사회복지가치 교육의무화, 사회복지직 행정인 배치 확대, 사회복지 지식 및 기술 교육 의무화 등 4가지, 행정구조 측면에서 사회복지관련 법규 및 기준 제정역량 강화, 의사결정과정 내실화, 사회복지예산 심사제, 사회복지사업주체 공개모집, 세부 예산집행계획수립 역량강화, 사회복지예산 심사 및 평가제, 행정인 보직기간 연장 제도화, 사회복지사업 평가제 등 8가지이다. 행정환경 측면에서 행정과정에 대한 외부 참여인 활성화, 위법 부당한 외부영향력 배제 등 2가지이다. 인간의 존엄성과 가치 존중 차원에서 인간을 직접 대상으로 하는 공공사회복지행정은 관료적인 행정체계와는 구별되는 행정원리와 기준이 적용되어야 한다. 지금까지 공공사회복지행정에 대한 이해, 전문화 준거기준 설정, 전문화 실태 파악, 그리고 전문화 방안을 제시하였다. 하지만 연구결과에는 부족함이 많을 것으로 판단된다. 다만 공공사회복지행정 그 자체를 전문화 대상으로 설정한 첫 연구라는 점에 위안을 삼고자 한다. 향후 본 연구의 분석틀을 바탕으로 보다 깊은 연구가 진행되기를 기대한다.
국문 초록 공공사회복지행정은 인간의 욕구를 직접 대상으로 한다는 점에서 일반 행정과 구별되는 특성이 있다. 이러한 특성을 고려하여 공공사회복지행정은 일반 행정과는 다른 전문화된 행정체계가 필요하다. 그럼에도 실제 공공사회복지행정은 지시와 통제 위주의 관료적 행정체계에서 이루어짐으로 인하여 고유한 기능과 역할이 제한되고 더 나아가 목표달성에도 지장을 받고 있다. 이러한 문제에 대응하여 공공사회복지행정 현장에서는 사회복지직렬 신설, 다양한 전문위원회 운영, 사회복지업무 전산화 등 다양한 노력이 있었다. 학계에서도 공공사회복지행정 전문화에 관한 다양한 선행연구가 있었다. 다만, 이러한 노력과 연구는 주로 공공사회복지 행정인 혹은 이에 영향을 미치는 일부 요소에 한정되어 있었다. 이러한 노력이나 연구만으로는 공공사회복지행정의 전문화를 위하여 한계가 있다고 본다. 공공사회복지행정의 전문화를 위한 노력은 총괄적이고 체계적으로 접근해야한다. 아무리 전문 행정인 이라도 지시와 통제 위주의 계층적 행정구조와 급변하는 행정환경으로부터 영향을 받지 않을 수 없기 때문이다. 보다 통합적이고 체계적인 접근이 필요하므로, 본 연구에서는 공공사회복지행정체계 그 자체를 전문화 대상으로 설정하여 연구하였다. 다만, 본 연구에서 공공사회복지행정이란 중앙 및 지방의 정부부문에서 수행되는 사회복지행정임에도 조사대상은 특정 지방자치단체에 한정되었다는 점에서 한계가 있을 수밖에 없다고 본다. 그러나 본 연구에서 도출된 전문화 방안은 공공사회복지행정 전체에 공통적으로 적용될 수 있는 기본원리로서 함의가 있을 것으로 기대하면서 다음과 같이 연구를 진행하였다. 먼저, 본 연구에서는 공공사회복지행정체계 전체를 전문화를 위한 연구 대상으로 설정하였다. 공공사회복지행정체계를 어떻게 볼 것인가는 본 연구의 방향과 내용에 중요한 영향을 미친다. 이러한 관점에서 공공사회복지행정에 관한 다양한 개념을 고찰하여 본 연구의 목적에 맞게 공공사회복지행정을 정의하였다. 그리고 공공사회복지행정이 이루어지는 과정을 목표설정, 정책결정, 기획, 조직화, 동작화, 평가, 시정조치 및 환류 등 7가지로 나누었다. 아울러, 이 과정은 다양한 요소로 부터 다양한 영향을 받으면서 진행되는 역동적인 과정이다. 이러한 요소에 관하여 본 연구에서는 행정과정에 직접 참여하는 행정인 측면에서 사회복지 가치, 지식, 기술, 행정인이 처한 행정구조 측면에서 사회복지관련 법규와 기준, 의사결정과정, 예산요구서 작성과정, 보직기간, 사회복지사업 평가, 급변하는 행정환경 측면에서 외부인의 참여제, 위법 부당한 외부 영향력 등 3가지 측면에서 10가지를 제시하였다. 7단계의 행정과정과 이에 영향을 미치는 3가지 측면에서 10가지 요소는 공공사회복지행정을 이해하는 핵심 열쇠일 뿐만 아니라, 전문화를 연구하는 분석틀로서 기능하게 된다. 동시에 이러한 이해를 바탕으로 일반 행정과 구별되는 공공사회복지행정의 특성으로서 인간 중심주의, 역동성, 형성성, 이념성, 재량성, 고객 지향성 등을 제시하였으며, 이러한 특성으로 인하여 공공사회복지행정은 일반 행정과는 구별되는 행정체계로서 전문화의 필요성도 제시하였다. 둘째, 공공사회복지행정의 전문화 준거기준을 제시하기 위하여 속성모델, 과정모델, 권력모델, 사회과제 모델 등 4가지 전문직 이론을 고찰하였다. 본 연구의 핵심용어인 전문화란 특정 직업이 전문직 속성을 구비해가는 과정으로서, 공공사회복지행정 전문화의 준거기준 역시 속성론의 관점에서 제시하였으며, 이 준거기준을 행정인 측면에서 3가지, 행정구조 측면에서 5가지, 행정환경 측면에서 2가지 등 10가지 요소로 나누어 제시하였다. 셋째, 실증조사를 통하여 공공사회복지행정의 전문화 실태를 앞에서 제시한 준거기준에 의하여 파악하였다. 조사방법은 먼저 공공사회복지행정분야에 근무하는 행정인을 대상으로 초점집단면접을 실시하여 전문화 정도를 질적인 차원에서 파악하였다. 조사결과 사회복지가치 만 낮은 전문화 상태였지만, 나머지 9개 요소는 비전문화 상태인 것으로 분석되었다. 아울러, 10개 요소 중에 사회복지가치, 사회복지관련 법규 및 기준, 사회복지사업 평가, 외부인 참여, 외부영향력 등 5개에 대해서는 설문조사를 병행하여 전문화 정도를 양적으로 수치화하였다. 양적조사 결과 역시 질적 조사와 유사한 것으로 분석되었다. 실태조사의 완성도를 높이기 위하여 필요할 경우 행정기관 내부자료도 활용하였다. 전체적인 조사결과 공공사회복지행정의 전문화 정도는 매우 낮은 것으로 나타났으며, 시급하게 전문화 방안이 마련되어야 할 것으로 분석되었다. 끝으로, 지금까지 연구결과를 바탕으로 공공사회복지행정의 전문화를 위한 14가지 방안을 제시하였다. 행정인 측면에서 사회복지가치 지향적 행정인 배치, 사회복지가치 교육의무화, 사회복지직 행정인 배치 확대, 사회복지 지식 및 기술 교육 의무화 등 4가지, 행정구조 측면에서 사회복지관련 법규 및 기준 제정역량 강화, 의사결정과정 내실화, 사회복지예산 심사제, 사회복지사업주체 공개모집, 세부 예산집행계획수립 역량강화, 사회복지예산 심사 및 평가제, 행정인 보직기간 연장 제도화, 사회복지사업 평가제 등 8가지이다. 행정환경 측면에서 행정과정에 대한 외부 참여인 활성화, 위법 부당한 외부영향력 배제 등 2가지이다. 인간의 존엄성과 가치 존중 차원에서 인간을 직접 대상으로 하는 공공사회복지행정은 관료적인 행정체계와는 구별되는 행정원리와 기준이 적용되어야 한다. 지금까지 공공사회복지행정에 대한 이해, 전문화 준거기준 설정, 전문화 실태 파악, 그리고 전문화 방안을 제시하였다. 하지만 연구결과에는 부족함이 많을 것으로 판단된다. 다만 공공사회복지행정 그 자체를 전문화 대상으로 설정한 첫 연구라는 점에 위안을 삼고자 한다. 향후 본 연구의 분석틀을 바탕으로 보다 깊은 연구가 진행되기를 기대한다.
Public social welfare administration has special characteristics distinguished from general administration, in point of dealing human's desire directly. Considering these characteristics, the process of public social welfare administration needs another specialized administrative system that is diff...
Public social welfare administration has special characteristics distinguished from general administration, in point of dealing human's desire directly. Considering these characteristics, the process of public social welfare administration needs another specialized administrative system that is different from a general administration. Nevertheless, unique functions and roles of public social welfare administration in the fields are limited, and further achieving goals is getting disturbed due to the bureaucratic system oriented direction and control. To solve these problems, various efforts have been tried in the field of public social welfare administration, such as hiring of public social welfare servants, operating of specialized committees, computerizing of social welfare tasks, etc. There were a variety of previous studies on the specialization of the public social welfare administration in academia. However, these efforts and researches have been mainly limited to the public social welfare servants or some of elements affecting them. These efforts and researches set limits to the specialization of public social welfare administration. The efforts for the specialization of public social welfare administration should be approached comprehensively and systematically, because even the professional administrators could not aviod the affection from the hierarchical structure dominated by direction and control, and from the rapidly changing environments of administration. Therefore, this study was progressed by considering the public social welfare administration system as the specialization target, needed more integrated and systematic approach. Although public social welfare administration is a administrative process performed by all the government sectors, the targets surveyed in this study are limited to a local government. Specialized plan derived from this study, however, is expected to have implications as the basic principle that can be commonly applied to the entire public social welfare administration, while the study was conducted as follows. First of all, in this study, the entire administrative system of public social welfare was set as the target for the research on specialization. How to define the public social welfare administration system has important influences on the direction and content of this study. From this perspective, researchers, through the investigation on the various concepts of the public social welfare administration, defined it, accord with the purpose of this study. And the process of the public social welfare administration was divided into seven steps, goal setting, policy-making, planning, organizing, motivation, assessment, and correction and feedback. In addition, this process is dynamically progressed in the influence of various elements. This study presents ten elements in three aspects; social work values, knowledge, technology in terms of public administrator, and social welfare regulations, criterion, decision-making process, the budget requests process, positions period, social welfare evaluation in terms of the administrative structure, and outsider participation, illegal and undue external influence in terms of administrative environment. Ten elements are considered as the keys to understand public social welfare administration in three aspects affecting the seven steps of administrative process, as well as they function as an analytical framework to study the specialization. Based on this understanding, this paper suggested humanism, dynamics, formativeness, ideological tendency, discretion, customer orientation as the characteristics of public social welfare administration, and also, it presented the necesity for specialization of public social welfare administration, distinguished from the general administrative systems, due to these characteristics. Second, in order to suggest compliant standards of public social welfare administration‘s specialization, four theories were investigated such as trait model, process model, power model and social assignment model. Specialization, this study's key term, is the process that a particular job obtains the trait of a profession. Also, standards of public social welfare administration specialization were presented from the point of view of the trait model, and these consist of ten elements, such as three aspects of an administrator, five aspects of an administrative structure, two aspects of an administrative environment. Third, the status of the specialization of public social welfare administration was grasped by the standards of specialization through the research on the actual condition. Conducting focus group interview for the administrators who are working in the fields of public social welfare it was measured qualitatively degree of the public social welfare administration's specialization. As a result of this, the value of social welfare was low-level, and nine elements of it were all non-specialized status. In addition, five of the ten elements, social welfare values, social welfare regulations and criterion, outsider participation, social welfare evaluation, illegal and undue external influence, were analyzed quantitatively by questionnaire survey. It was analyzed that qualitative research and quantitative research results were Similar. Internal data of the administrative agency were used in order to increase the completeness of the survey. According to the results of the overall survey, it showed that degree of public social welfare administration's specialization was low and it was analyzed that specialization plan would be needed urgently. Finally, until now, by the results of this study, fourteen practical plans of specialization on public social welfare administration are suggested. In the aspects of administrators, four ways which are social welfare values-oriented administrator arrangement, social welfare value of compulsory education, public social welfare administrator placed enlarge, social welfare knowledge and technology compulsory education are needed. There are eight practical plans, in terms of the administrative structure, strengthen social welfare regulations and criterion energetic, decision-making process of substantiality, budget requests assessment and screening, agent of social welfare project public recruitment, reinforce competency for budget detailed enforcement plan establishment, institutionalization of extending of administrator positions periods, social welfare evaluation. Two elements, in terms of Administrative environment, are outsider involvement activation and illegal or undue external influence exclusion. Basically, public social welfare administration to respect for the dignity and worth of human, should be applied to administrative principles and standards different from bureaucratic administrative system's ones. So far, this study presented understanding of public social welfare administration, setting up specialization-compliant standards , identifying the status of specialization, and specialization plans. Although this study leaves much to be desired, researcher comforts in completing this study considering public social welfare administration as an object of specialization for the first time. It is expected more profound research will be progressed, based on the analytical framework of this study.
Public social welfare administration has special characteristics distinguished from general administration, in point of dealing human's desire directly. Considering these characteristics, the process of public social welfare administration needs another specialized administrative system that is different from a general administration. Nevertheless, unique functions and roles of public social welfare administration in the fields are limited, and further achieving goals is getting disturbed due to the bureaucratic system oriented direction and control. To solve these problems, various efforts have been tried in the field of public social welfare administration, such as hiring of public social welfare servants, operating of specialized committees, computerizing of social welfare tasks, etc. There were a variety of previous studies on the specialization of the public social welfare administration in academia. However, these efforts and researches have been mainly limited to the public social welfare servants or some of elements affecting them. These efforts and researches set limits to the specialization of public social welfare administration. The efforts for the specialization of public social welfare administration should be approached comprehensively and systematically, because even the professional administrators could not aviod the affection from the hierarchical structure dominated by direction and control, and from the rapidly changing environments of administration. Therefore, this study was progressed by considering the public social welfare administration system as the specialization target, needed more integrated and systematic approach. Although public social welfare administration is a administrative process performed by all the government sectors, the targets surveyed in this study are limited to a local government. Specialized plan derived from this study, however, is expected to have implications as the basic principle that can be commonly applied to the entire public social welfare administration, while the study was conducted as follows. First of all, in this study, the entire administrative system of public social welfare was set as the target for the research on specialization. How to define the public social welfare administration system has important influences on the direction and content of this study. From this perspective, researchers, through the investigation on the various concepts of the public social welfare administration, defined it, accord with the purpose of this study. And the process of the public social welfare administration was divided into seven steps, goal setting, policy-making, planning, organizing, motivation, assessment, and correction and feedback. In addition, this process is dynamically progressed in the influence of various elements. This study presents ten elements in three aspects; social work values, knowledge, technology in terms of public administrator, and social welfare regulations, criterion, decision-making process, the budget requests process, positions period, social welfare evaluation in terms of the administrative structure, and outsider participation, illegal and undue external influence in terms of administrative environment. Ten elements are considered as the keys to understand public social welfare administration in three aspects affecting the seven steps of administrative process, as well as they function as an analytical framework to study the specialization. Based on this understanding, this paper suggested humanism, dynamics, formativeness, ideological tendency, discretion, customer orientation as the characteristics of public social welfare administration, and also, it presented the necesity for specialization of public social welfare administration, distinguished from the general administrative systems, due to these characteristics. Second, in order to suggest compliant standards of public social welfare administration‘s specialization, four theories were investigated such as trait model, process model, power model and social assignment model. Specialization, this study's key term, is the process that a particular job obtains the trait of a profession. Also, standards of public social welfare administration specialization were presented from the point of view of the trait model, and these consist of ten elements, such as three aspects of an administrator, five aspects of an administrative structure, two aspects of an administrative environment. Third, the status of the specialization of public social welfare administration was grasped by the standards of specialization through the research on the actual condition. Conducting focus group interview for the administrators who are working in the fields of public social welfare it was measured qualitatively degree of the public social welfare administration's specialization. As a result of this, the value of social welfare was low-level, and nine elements of it were all non-specialized status. In addition, five of the ten elements, social welfare values, social welfare regulations and criterion, outsider participation, social welfare evaluation, illegal and undue external influence, were analyzed quantitatively by questionnaire survey. It was analyzed that qualitative research and quantitative research results were Similar. Internal data of the administrative agency were used in order to increase the completeness of the survey. According to the results of the overall survey, it showed that degree of public social welfare administration's specialization was low and it was analyzed that specialization plan would be needed urgently. Finally, until now, by the results of this study, fourteen practical plans of specialization on public social welfare administration are suggested. In the aspects of administrators, four ways which are social welfare values-oriented administrator arrangement, social welfare value of compulsory education, public social welfare administrator placed enlarge, social welfare knowledge and technology compulsory education are needed. There are eight practical plans, in terms of the administrative structure, strengthen social welfare regulations and criterion energetic, decision-making process of substantiality, budget requests assessment and screening, agent of social welfare project public recruitment, reinforce competency for budget detailed enforcement plan establishment, institutionalization of extending of administrator positions periods, social welfare evaluation. Two elements, in terms of Administrative environment, are outsider involvement activation and illegal or undue external influence exclusion. Basically, public social welfare administration to respect for the dignity and worth of human, should be applied to administrative principles and standards different from bureaucratic administrative system's ones. So far, this study presented understanding of public social welfare administration, setting up specialization-compliant standards , identifying the status of specialization, and specialization plans. Although this study leaves much to be desired, researcher comforts in completing this study considering public social welfare administration as an object of specialization for the first time. It is expected more profound research will be progressed, based on the analytical framework of this study.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.