갈등은 삶의 자연스러운 일부이며, 유아 교육 교실에서 흔하게 관찰된다. 아동발달 이론들은 오래 전부터 발달을 위한 수단으로써 갈등에 관심을 가져왔다. 어린이들의 발달을 지원하는 유아 교육 교사의 역할은 분명하다. 그러나 갈등 해결에 있어서의 교사의 역할은 불분명하며, 그 동안 이러한 주제에 대한 연구가 부족한 실정이었다. 그러므로 본 연구에서는 유아들 사이에서 일어나는 사회적 갈등 상황에서 유아들의 갈등 해결 전략과 교사의 역할을 연구해서 기술...
갈등은 삶의 자연스러운 일부이며, 유아 교육 교실에서 흔하게 관찰된다. 아동발달 이론들은 오래 전부터 발달을 위한 수단으로써 갈등에 관심을 가져왔다. 어린이들의 발달을 지원하는 유아 교육 교사의 역할은 분명하다. 그러나 갈등 해결에 있어서의 교사의 역할은 불분명하며, 그 동안 이러한 주제에 대한 연구가 부족한 실정이었다. 그러므로 본 연구에서는 유아들 사이에서 일어나는 사회적 갈등 상황에서 유아들의 갈등 해결 전략과 교사의 역할을 연구해서 기술하고자 한다. 자료의 수집을 위하여 유치원 교실 한 곳을 정하여 9월부터 12월까지 4달 동안 유아들과 함께 생활하면서 자료를 수집하였다. 자료의 분석은 현장 노트, 녹음기를 사용한 참여 관찰과, 제보자 면담, 그리고 유치원에서 발행되는 모든 문서를 수집하여 일련의 조직에 따라서 분류함으로서 이루어졌다. 관찰은 주로 자유놀이 시간과 바깥놀이 시간에 이루어졌다. 본 연구를 통하여 얻어진 주요 결과를 연구 문제별로 나누어 정리하면 다음과 같다: 첫째, 유치원 교실에서 유아들 사이에서 일어나는 갈등의 양상은 어떠한가? 관찰 기간 동안 총 179개의 갈등 에피소드가 관찰되었다. 갈등 에피소드의 유형은 소유분쟁, 놀리기, 공간 차지, 교실 혹은 놀이 규칙 위반, 놀이 방해, 놀이에 끼어 들기 등이었다. 이 중에서 소유분쟁과 관련된 갈등이 가장 빈번하게 관찰되었다. 이러한 상황에서 유아들은 갈등을 해결하기 위해서 다양한 갈등 해결 전략을사용하였다. 유아들이 갈등 상황에서 사용한 갈등 해결 전략은 모두 24가지 유형이 관찰되었다. 갈등 해결 전략의 유형은 언어적 항의, 주장하기, 부탁하기, 지시하기, 또래에게 알리기, 교사에게 알리기, 제안하기, 울기, 때리기, 무시하기, 괴롭히기 등이었다. 갈등 과정에서 유아들은 언어저 항의, 주장하기, 놀리기 등의 언어적인 전략을 울기, 빼앗기, 때리기 등의 비언어적인 전략보다 더 많이 사용하였다. 유아들이 갈등 상황에서 갈등을 해결하기 위해서 사용한 전략과 갈등의 결과간에는 연관성이 있었는데, 대체적으로 유아들이 갈등 상황에서 제안하기, 규칙제시하기 등의 긍정적인 전략을 사용하는 경우는 그 결과 또한 긍정적이었다. 반면에 유아들이 때리기, 위협하기, 울기 등의 부정적인 전략을 사용할 경우 그 결과가 부정적이었다. 둘째, 유아들의 갈등 상황에서 교사는 어떤 역할을 하는가? 교사는 어린이들간의 갈등에 대해서 ‘관찰할 것인가?’ 아니면 ‘중재할 것인가’라는 크게 두 가지 접근 방식을 취하였다. 교사가 어린이들 사이에서 일어난 갈등을 관찰한다는 것은 갈등이 어떻게 전개되어 가는지, 어린이들이 갈등을 스스로 평화적인 방식으로 해결할 수 있는지를 지켜보는 것이다. 반면에, 교사가 개입을 한다는 것은 갈등을 해결하도록 직접적으로 혹은 간접적으로 어린이들에게 도움을 제공하는 것이다. 관찰된 총 179개의 갈등 에피소드 중 교사가 유아들간의 갈등에 개입을 한 경우는 65개의 에피소드에서였다. 유아들간의 갈등에 개입할 경우, 교사는 세 가지 형태의 태도를 취하였는데, 첫번째는 유아들이 스스로 갈등을 해결해 나갈 수 있도록 도움을 제공하는 것이었고, 두 번째는 교사가 해결책을 가지고 유아들의 갈등에 개입을 하는 것이었다. 그리고 마지막으로 교사가 갈등을 공개적으로 다루는 경우였다. 이러한 상황에서 교사는 다양한 갈등 해결 전략을 사용하였다. 유아들간의 갈등상황에서 교사가 사용한 갈등 해결 전략의 유형은 질문하기, 지시하기, 경고하기, 이름 부르기 등이었다. 그리고 교사가 갈등 상황에서 사용한 개입의 방식과 갈등해결 전략은 갈등 상황에 영향을 주었다. 즉, 교사가 유아들이 스스로 갈등을 해결해 나갈 수 있도록 도움을 제공한 경우에는 갈등의 결과가 긍정적이었던 반면에, 교사가 해결책을 제시하거나 공개적으로 다루는 경우에는 그 결과가 대체로 부정적이었다. 교사들에 따르면, 유치원의 바쁜 스케줄, 한 교실에서 혼자서 일하는 것, 안전문제 등이 교실에서 교사가 유아들간의 갈등 상황에서 적절하게 개입하는 것을 어렵게 만든다고 하였다.
갈등은 삶의 자연스러운 일부이며, 유아 교육 교실에서 흔하게 관찰된다. 아동발달 이론들은 오래 전부터 발달을 위한 수단으로써 갈등에 관심을 가져왔다. 어린이들의 발달을 지원하는 유아 교육 교사의 역할은 분명하다. 그러나 갈등 해결에 있어서의 교사의 역할은 불분명하며, 그 동안 이러한 주제에 대한 연구가 부족한 실정이었다. 그러므로 본 연구에서는 유아들 사이에서 일어나는 사회적 갈등 상황에서 유아들의 갈등 해결 전략과 교사의 역할을 연구해서 기술하고자 한다. 자료의 수집을 위하여 유치원 교실 한 곳을 정하여 9월부터 12월까지 4달 동안 유아들과 함께 생활하면서 자료를 수집하였다. 자료의 분석은 현장 노트, 녹음기를 사용한 참여 관찰과, 제보자 면담, 그리고 유치원에서 발행되는 모든 문서를 수집하여 일련의 조직에 따라서 분류함으로서 이루어졌다. 관찰은 주로 자유놀이 시간과 바깥놀이 시간에 이루어졌다. 본 연구를 통하여 얻어진 주요 결과를 연구 문제별로 나누어 정리하면 다음과 같다: 첫째, 유치원 교실에서 유아들 사이에서 일어나는 갈등의 양상은 어떠한가? 관찰 기간 동안 총 179개의 갈등 에피소드가 관찰되었다. 갈등 에피소드의 유형은 소유분쟁, 놀리기, 공간 차지, 교실 혹은 놀이 규칙 위반, 놀이 방해, 놀이에 끼어 들기 등이었다. 이 중에서 소유분쟁과 관련된 갈등이 가장 빈번하게 관찰되었다. 이러한 상황에서 유아들은 갈등을 해결하기 위해서 다양한 갈등 해결 전략을사용하였다. 유아들이 갈등 상황에서 사용한 갈등 해결 전략은 모두 24가지 유형이 관찰되었다. 갈등 해결 전략의 유형은 언어적 항의, 주장하기, 부탁하기, 지시하기, 또래에게 알리기, 교사에게 알리기, 제안하기, 울기, 때리기, 무시하기, 괴롭히기 등이었다. 갈등 과정에서 유아들은 언어저 항의, 주장하기, 놀리기 등의 언어적인 전략을 울기, 빼앗기, 때리기 등의 비언어적인 전략보다 더 많이 사용하였다. 유아들이 갈등 상황에서 갈등을 해결하기 위해서 사용한 전략과 갈등의 결과간에는 연관성이 있었는데, 대체적으로 유아들이 갈등 상황에서 제안하기, 규칙제시하기 등의 긍정적인 전략을 사용하는 경우는 그 결과 또한 긍정적이었다. 반면에 유아들이 때리기, 위협하기, 울기 등의 부정적인 전략을 사용할 경우 그 결과가 부정적이었다. 둘째, 유아들의 갈등 상황에서 교사는 어떤 역할을 하는가? 교사는 어린이들간의 갈등에 대해서 ‘관찰할 것인가?’ 아니면 ‘중재할 것인가’라는 크게 두 가지 접근 방식을 취하였다. 교사가 어린이들 사이에서 일어난 갈등을 관찰한다는 것은 갈등이 어떻게 전개되어 가는지, 어린이들이 갈등을 스스로 평화적인 방식으로 해결할 수 있는지를 지켜보는 것이다. 반면에, 교사가 개입을 한다는 것은 갈등을 해결하도록 직접적으로 혹은 간접적으로 어린이들에게 도움을 제공하는 것이다. 관찰된 총 179개의 갈등 에피소드 중 교사가 유아들간의 갈등에 개입을 한 경우는 65개의 에피소드에서였다. 유아들간의 갈등에 개입할 경우, 교사는 세 가지 형태의 태도를 취하였는데, 첫번째는 유아들이 스스로 갈등을 해결해 나갈 수 있도록 도움을 제공하는 것이었고, 두 번째는 교사가 해결책을 가지고 유아들의 갈등에 개입을 하는 것이었다. 그리고 마지막으로 교사가 갈등을 공개적으로 다루는 경우였다. 이러한 상황에서 교사는 다양한 갈등 해결 전략을 사용하였다. 유아들간의 갈등상황에서 교사가 사용한 갈등 해결 전략의 유형은 질문하기, 지시하기, 경고하기, 이름 부르기 등이었다. 그리고 교사가 갈등 상황에서 사용한 개입의 방식과 갈등해결 전략은 갈등 상황에 영향을 주었다. 즉, 교사가 유아들이 스스로 갈등을 해결해 나갈 수 있도록 도움을 제공한 경우에는 갈등의 결과가 긍정적이었던 반면에, 교사가 해결책을 제시하거나 공개적으로 다루는 경우에는 그 결과가 대체로 부정적이었다. 교사들에 따르면, 유치원의 바쁜 스케줄, 한 교실에서 혼자서 일하는 것, 안전문제 등이 교실에서 교사가 유아들간의 갈등 상황에서 적절하게 개입하는 것을 어렵게 만든다고 하였다.
Conflict is a natural part of daily life and can be seen in classrooms for young children on a regular basis. Child development theory has long focused on conflict as a means for development. The early childhood teacher's role in supporting children's development is clear, but the teacher's role in ...
Conflict is a natural part of daily life and can be seen in classrooms for young children on a regular basis. Child development theory has long focused on conflict as a means for development. The early childhood teacher's role in supporting children's development is clear, but the teacher's role in conflict resolution is unclear and the topic is lacking in research. Therefore, the purpose of this study was to examine and describe young children's conflict resolution strategies and the teacher's role in the social conflict situations occurring between young children. For the study fourth-month long field observations and interviews are undertaken. One kindergarten class of five-year olds was chosen to be observed and the class teacher was interviewed. The observation have been done mostly on the children's activities in free-play time and outdoor play time. The inquiring questions and their findings are as follows: First, What are the characteristics of conflicts occurring between young children in kindergarten? In this study, We identified 179 episodes. These were object acquisition, taunting, invasion of space, defying school or play rules, interrupting a play, group entry, and so on. Of the episodes that resulted in a peer conflict, 'acquire an object' was most frequently observed. In these situations, young children made use of various strategies to resolve conflicts. 24 conflict resolution strategies was observed. These were verbal protesting, insisting, begging, directing, informing peer, informing teacher, offering, crying, hitting, ignoring, taunting, grabbing, and so on. Vernal strategies, including verbal protesting, insisting, taunting were used more by young children than nonverbal strategies, including crying, grabbing, hitting. Mostly, positive strategies, including offering, suggesting of rule, begging, resulted in positive situations. In the contrast, negative strategies, including taunting, grabbing resulted in negative situations. Second, What is the role of the teacher in children's conflict situations? The teacher had developed an intuitive set of guidelines for choosing observation or intervention in conflict situations. Of the 179 conflict episodes was observed, 65 conflict episodes were resolved by the teacher intervention. During this study, I observed three different ways in which conflicts by the teacher interventions were resolved: (1) the teacher assisted the children in developing their own resolutions, (2) the teacher resolved the conflict with her resolution, (3) the teacher treated conflict as openly. In these situations, the teacher made use of various conflict resolution strategies. These were questioning, directing, warning, name calling, and so on. In the case of the teacher assisted the children in developing their own resolutions resulted in positive situation. In the contrast, In the case of the teacher resolved the conflict with her resolution and the teacher treated conflicts as openly resulted in negative situation. According to the teacher, these things to inhibit the proper intervention of teacher in conflict situations were kindergarten schedule, working as a solo teacher, safety, and so on. The findings demonstrated the need for active teacher involvement when conflict occurs between children.
Conflict is a natural part of daily life and can be seen in classrooms for young children on a regular basis. Child development theory has long focused on conflict as a means for development. The early childhood teacher's role in supporting children's development is clear, but the teacher's role in conflict resolution is unclear and the topic is lacking in research. Therefore, the purpose of this study was to examine and describe young children's conflict resolution strategies and the teacher's role in the social conflict situations occurring between young children. For the study fourth-month long field observations and interviews are undertaken. One kindergarten class of five-year olds was chosen to be observed and the class teacher was interviewed. The observation have been done mostly on the children's activities in free-play time and outdoor play time. The inquiring questions and their findings are as follows: First, What are the characteristics of conflicts occurring between young children in kindergarten? In this study, We identified 179 episodes. These were object acquisition, taunting, invasion of space, defying school or play rules, interrupting a play, group entry, and so on. Of the episodes that resulted in a peer conflict, 'acquire an object' was most frequently observed. In these situations, young children made use of various strategies to resolve conflicts. 24 conflict resolution strategies was observed. These were verbal protesting, insisting, begging, directing, informing peer, informing teacher, offering, crying, hitting, ignoring, taunting, grabbing, and so on. Vernal strategies, including verbal protesting, insisting, taunting were used more by young children than nonverbal strategies, including crying, grabbing, hitting. Mostly, positive strategies, including offering, suggesting of rule, begging, resulted in positive situations. In the contrast, negative strategies, including taunting, grabbing resulted in negative situations. Second, What is the role of the teacher in children's conflict situations? The teacher had developed an intuitive set of guidelines for choosing observation or intervention in conflict situations. Of the 179 conflict episodes was observed, 65 conflict episodes were resolved by the teacher intervention. During this study, I observed three different ways in which conflicts by the teacher interventions were resolved: (1) the teacher assisted the children in developing their own resolutions, (2) the teacher resolved the conflict with her resolution, (3) the teacher treated conflict as openly. In these situations, the teacher made use of various conflict resolution strategies. These were questioning, directing, warning, name calling, and so on. In the case of the teacher assisted the children in developing their own resolutions resulted in positive situation. In the contrast, In the case of the teacher resolved the conflict with her resolution and the teacher treated conflicts as openly resulted in negative situation. According to the teacher, these things to inhibit the proper intervention of teacher in conflict situations were kindergarten schedule, working as a solo teacher, safety, and so on. The findings demonstrated the need for active teacher involvement when conflict occurs between children.
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