외국어로서의 한국어 교육은 한국어를 모국어로 하지 않는 외국인을 위한 한국어 교육이다. 그러나 우리나라의 역사적인 특수성을 감안하면 그 대상의 범위는 해외 동포와 입양아로 그 대상을 확대할 수 있다. 인터넷 매체를 활용하여 교수자와 학습자간의 물리적, 시간적, 심리적 거리를 극복하고 효과적인 한국어 읽기 교육을 할 수 있다. 한국어로 제작된 수많은 웹 사이트는 입체적 언어정보로 구성되어 있다. 이런 점은 자료를 단순히 포함하고 있는 교육용 웹 사이트 제작이라는 관점에서 벗어나 교수자의 웹 사이트를 중심으로 다른 웹 사이트를 활용한 다양한 교육 방법으로 발전할 수 있는 발판을 마련해 주었다. 2장에서는 설문조사를 통해서 외국인들의 인터넷을 통한 한국어 교육에 대한 인식을 살펴보았다. 이는 본 논의의 의의를 살펴보는 일이라 할 수 있다. 본고의 3장에서는 인터넷의 정보 전달 형태가 1차적으로 읽기에 의존하므로 웹 사이트가 가지고 있는 읽기 텍스트로서의 가치를 살펴보고 웹 사이트를 활용한 공간과 전통적인 교실 수업을 비교해 보았다. 그리고 웹 사이트라는 특성을 고려한 효과적인 읽기 방법을 논의하고자 하였다. 4장에서는 그 동안의 외국어 교수법을 토대로 웹 사이트를 활용한 방법을 논의하고자 하였다. 이러한 논의는 기존의 방법을 활용해서 다양한 교수 방법을 개발할 수 있는 가능성을 살펴보기 위함이었다. 웹 사이트의 정보 구성은 읽기를 중심으로 이루어져 있다. 그러나 웹 사이트에서는 다방면으로 읽기에 접근할 수 있으므로 단순한 읽기 텍스트의 한계를 벗어나 한국어의 통합적 교육을 위한 가능성에 대한 고찰이다. 2장에서 4장까지의 논의를 통하여 웹 사이트가 한국어 교육을 위한 훌륭한 읽기 텍스트임을 알 수 있다. ...
외국어로서의 한국어 교육은 한국어를 모국어로 하지 않는 외국인을 위한 한국어 교육이다. 그러나 우리나라의 역사적인 특수성을 감안하면 그 대상의 범위는 해외 동포와 입양아로 그 대상을 확대할 수 있다. 인터넷 매체를 활용하여 교수자와 학습자간의 물리적, 시간적, 심리적 거리를 극복하고 효과적인 한국어 읽기 교육을 할 수 있다. 한국어로 제작된 수많은 웹 사이트는 입체적 언어정보로 구성되어 있다. 이런 점은 자료를 단순히 포함하고 있는 교육용 웹 사이트 제작이라는 관점에서 벗어나 교수자의 웹 사이트를 중심으로 다른 웹 사이트를 활용한 다양한 교육 방법으로 발전할 수 있는 발판을 마련해 주었다. 2장에서는 설문조사를 통해서 외국인들의 인터넷을 통한 한국어 교육에 대한 인식을 살펴보았다. 이는 본 논의의 의의를 살펴보는 일이라 할 수 있다. 본고의 3장에서는 인터넷의 정보 전달 형태가 1차적으로 읽기에 의존하므로 웹 사이트가 가지고 있는 읽기 텍스트로서의 가치를 살펴보고 웹 사이트를 활용한 공간과 전통적인 교실 수업을 비교해 보았다. 그리고 웹 사이트라는 특성을 고려한 효과적인 읽기 방법을 논의하고자 하였다. 4장에서는 그 동안의 외국어 교수법을 토대로 웹 사이트를 활용한 방법을 논의하고자 하였다. 이러한 논의는 기존의 방법을 활용해서 다양한 교수 방법을 개발할 수 있는 가능성을 살펴보기 위함이었다. 웹 사이트의 정보 구성은 읽기를 중심으로 이루어져 있다. 그러나 웹 사이트에서는 다방면으로 읽기에 접근할 수 있으므로 단순한 읽기 텍스트의 한계를 벗어나 한국어의 통합적 교육을 위한 가능성에 대한 고찰이다. 2장에서 4장까지의 논의를 통하여 웹 사이트가 한국어 교육을 위한 훌륭한 읽기 텍스트임을 알 수 있다. 하이퍼텍스트의 언어 정보 구성 능력으로 인해 통합적 읽기 교수 가 가능하므로 그 방법에 대한 고찰이 필요하다. 그래서 5장에서는 4장에서 언급한 방법을 입체적으로 구성하여 학습자가 요구하는 한국어 학습 목적을 충족시키고 언어의 기본적인 기능을 만족시킬 수 있는 웹 사이트 제작 실례를 보였다. 본고는 교수자의 웹 사이트는 한국어 읽기 교육을 시작하는 출발점이자 종착점으로 보고 다른 웹 사이트와의 링크를 통해 학습자의 사고과정을 구조화하고, 입력 언어들을 통제함으로써 한국어 읽기 학습의 효율을 높이고자 하였다. 필자의 웹 사이트 제작 실례를 보여 위에서 논의를 실현 가능하다는 것을 보이고자 했다. 그리고 웹 사이트에서는 상호 작용이 가능하므로 한국어 학습자 중심 교육의 새로운 지평이 될 수 있음을 보이고자 하였다.
외국어로서의 한국어 교육은 한국어를 모국어로 하지 않는 외국인을 위한 한국어 교육이다. 그러나 우리나라의 역사적인 특수성을 감안하면 그 대상의 범위는 해외 동포와 입양아로 그 대상을 확대할 수 있다. 인터넷 매체를 활용하여 교수자와 학습자간의 물리적, 시간적, 심리적 거리를 극복하고 효과적인 한국어 읽기 교육을 할 수 있다. 한국어로 제작된 수많은 웹 사이트는 입체적 언어정보로 구성되어 있다. 이런 점은 자료를 단순히 포함하고 있는 교육용 웹 사이트 제작이라는 관점에서 벗어나 교수자의 웹 사이트를 중심으로 다른 웹 사이트를 활용한 다양한 교육 방법으로 발전할 수 있는 발판을 마련해 주었다. 2장에서는 설문조사를 통해서 외국인들의 인터넷을 통한 한국어 교육에 대한 인식을 살펴보았다. 이는 본 논의의 의의를 살펴보는 일이라 할 수 있다. 본고의 3장에서는 인터넷의 정보 전달 형태가 1차적으로 읽기에 의존하므로 웹 사이트가 가지고 있는 읽기 텍스트로서의 가치를 살펴보고 웹 사이트를 활용한 공간과 전통적인 교실 수업을 비교해 보았다. 그리고 웹 사이트라는 특성을 고려한 효과적인 읽기 방법을 논의하고자 하였다. 4장에서는 그 동안의 외국어 교수법을 토대로 웹 사이트를 활용한 방법을 논의하고자 하였다. 이러한 논의는 기존의 방법을 활용해서 다양한 교수 방법을 개발할 수 있는 가능성을 살펴보기 위함이었다. 웹 사이트의 정보 구성은 읽기를 중심으로 이루어져 있다. 그러나 웹 사이트에서는 다방면으로 읽기에 접근할 수 있으므로 단순한 읽기 텍스트의 한계를 벗어나 한국어의 통합적 교육을 위한 가능성에 대한 고찰이다. 2장에서 4장까지의 논의를 통하여 웹 사이트가 한국어 교육을 위한 훌륭한 읽기 텍스트임을 알 수 있다. 하이퍼텍스트의 언어 정보 구성 능력으로 인해 통합적 읽기 교수 가 가능하므로 그 방법에 대한 고찰이 필요하다. 그래서 5장에서는 4장에서 언급한 방법을 입체적으로 구성하여 학습자가 요구하는 한국어 학습 목적을 충족시키고 언어의 기본적인 기능을 만족시킬 수 있는 웹 사이트 제작 실례를 보였다. 본고는 교수자의 웹 사이트는 한국어 읽기 교육을 시작하는 출발점이자 종착점으로 보고 다른 웹 사이트와의 링크를 통해 학습자의 사고과정을 구조화하고, 입력 언어들을 통제함으로써 한국어 읽기 학습의 효율을 높이고자 하였다. 필자의 웹 사이트 제작 실례를 보여 위에서 논의를 실현 가능하다는 것을 보이고자 했다. 그리고 웹 사이트에서는 상호 작용이 가능하므로 한국어 학습자 중심 교육의 새로운 지평이 될 수 있음을 보이고자 하였다.
The meaning of 'Teaching Korean as a Foreign Language' is a class which teaches Korean to foreigners whose mother language is not Korean. Learners can be expanded to Korean living abroad and abroad adoptee discover Korea's unique and special history. Through the Internet, the students can study what...
The meaning of 'Teaching Korean as a Foreign Language' is a class which teaches Korean to foreigners whose mother language is not Korean. Learners can be expanded to Korean living abroad and abroad adoptee discover Korea's unique and special history. Through the Internet, the students can study what they want to know and the education program can be processed on the students-based way. The web sites written in Korean include various functions of language information. It means that using a web site written in Korean containing a number of language information for it's own field, for example politics, economics, culture, society and so on, made the base of teaching Korean by linking it to a teacher's web site. By using the Internet, teachers and students can overcome the physical, psychological distance and the teacher's successful process will result in effective Korean education. Chapter 1, The purpose of this research and precedent researches The purpose of this research is to discover a new method of teaching Korean reading through internet for the students living abroad. The author assumes that the hypertext is a reading text and tries to find a good method by linking it to teachers web site. The precedent researches about CALL(computer assistant language learning) shows some limits as a tool to teach Korean. It was not realistic as a assistant or main way. Because the development of computer industry and technology effect on the education using computer. Chapter 2, A Servey A survey was taken for spring semester to know, the rate of using internet when foreigners study Korean. This will improve the needs of this research. Chapter 3, Reading Korean through Internet This chapter was on the discussion to develope the effective reading considering the character of hypertext. Studying Korean of internet users depend on their reading power to get language information. It is necessary to preview the value of web pages as a text for reading and this chapter prepared the difference between the lesson in traditional class environment and the study through internet. Chapter 4, Teaching Korean Through Internet Based on Foreign Language Teaching Methods This Chapter discussed the way of teaching Korean reading on web sites based on Foreign Language Teaching Methods. The reason for this is to demonstrate the possibility of developing various teaching methods based on Foreign Language Teaching Methods through the internet. In the internet, reading is a main type of learning that we obtain a language. By using the internet, reading centered Korean learning can meet all learners. Because web sites include wave files, picture files, moving pictures, teachers and learners break themselves of a old method and make it possible to be integrate the internet as new method of Korean education. We can conclude web sites can be a good text for teaching/learning Korean in process from chapter 2 to chapter 4. The hypertext make it possible to teach/learn Korean in a integrate method so we need an insight on concrete way of teaching. Chapter 5, The example of teacher's web site Explains how to use the Method of Teaching Foreign Language in Teaching Korean as a Foreign Language on internet. To satisfy the desire of abroad students as well as foreign students in Korea the author shows an example web site which is including reading, listening and writing materials. The purpose of this web site is to provide solid language information to learners and make them practice the basic function of the Korean Language. Reading-based Korean Teaching through the internet will enhance students when they return to their country and keep them practicing Korean. This thesis insist that the teacher's web site is a starting and finishing point of Korean education in WBI(web based instruction). According to it's frame, this process makes it possible to organize the way of thinking; control input materials, and open students to web world. The example web site tries to show that the above comment can come true and an interaction between teachers and learners make it possible the learners-centered education for Korean. The internet shows coming new area for the Education of Korean as a Foreign Language.
The meaning of 'Teaching Korean as a Foreign Language' is a class which teaches Korean to foreigners whose mother language is not Korean. Learners can be expanded to Korean living abroad and abroad adoptee discover Korea's unique and special history. Through the Internet, the students can study what they want to know and the education program can be processed on the students-based way. The web sites written in Korean include various functions of language information. It means that using a web site written in Korean containing a number of language information for it's own field, for example politics, economics, culture, society and so on, made the base of teaching Korean by linking it to a teacher's web site. By using the Internet, teachers and students can overcome the physical, psychological distance and the teacher's successful process will result in effective Korean education. Chapter 1, The purpose of this research and precedent researches The purpose of this research is to discover a new method of teaching Korean reading through internet for the students living abroad. The author assumes that the hypertext is a reading text and tries to find a good method by linking it to teachers web site. The precedent researches about CALL(computer assistant language learning) shows some limits as a tool to teach Korean. It was not realistic as a assistant or main way. Because the development of computer industry and technology effect on the education using computer. Chapter 2, A Servey A survey was taken for spring semester to know, the rate of using internet when foreigners study Korean. This will improve the needs of this research. Chapter 3, Reading Korean through Internet This chapter was on the discussion to develope the effective reading considering the character of hypertext. Studying Korean of internet users depend on their reading power to get language information. It is necessary to preview the value of web pages as a text for reading and this chapter prepared the difference between the lesson in traditional class environment and the study through internet. Chapter 4, Teaching Korean Through Internet Based on Foreign Language Teaching Methods This Chapter discussed the way of teaching Korean reading on web sites based on Foreign Language Teaching Methods. The reason for this is to demonstrate the possibility of developing various teaching methods based on Foreign Language Teaching Methods through the internet. In the internet, reading is a main type of learning that we obtain a language. By using the internet, reading centered Korean learning can meet all learners. Because web sites include wave files, picture files, moving pictures, teachers and learners break themselves of a old method and make it possible to be integrate the internet as new method of Korean education. We can conclude web sites can be a good text for teaching/learning Korean in process from chapter 2 to chapter 4. The hypertext make it possible to teach/learn Korean in a integrate method so we need an insight on concrete way of teaching. Chapter 5, The example of teacher's web site Explains how to use the Method of Teaching Foreign Language in Teaching Korean as a Foreign Language on internet. To satisfy the desire of abroad students as well as foreign students in Korea the author shows an example web site which is including reading, listening and writing materials. The purpose of this web site is to provide solid language information to learners and make them practice the basic function of the Korean Language. Reading-based Korean Teaching through the internet will enhance students when they return to their country and keep them practicing Korean. This thesis insist that the teacher's web site is a starting and finishing point of Korean education in WBI(web based instruction). According to it's frame, this process makes it possible to organize the way of thinking; control input materials, and open students to web world. The example web site tries to show that the above comment can come true and an interaction between teachers and learners make it possible the learners-centered education for Korean. The internet shows coming new area for the Education of Korean as a Foreign Language.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.