동요는 어린이들이 즐겨부르도록 지어진 노래이다.
대중매체의 영향으로 어린이들이 대중가요나 만화영화 주제가 등을 즐겨 부르는 현시점에서 순수한 동심의 세계로 안내해 줄 우리의 노래로는 전래동요로부터 창작동요에 이르기까지 다양하다.
음악교육에 대한 중요성의 재인식과 함께 쉽게 배울 수 있는 동요도 개인 레슨이나 학원에서의 단체 교습 등의 여러 가지 선택된 방법을 통하여 교육이 늘어나고 있다.
그러나 이러한 동요교육의 증가 추세...
동요는 어린이들이 즐겨부르도록 지어진 노래이다.
대중매체의 영향으로 어린이들이 대중가요나 만화영화 주제가 등을 즐겨 부르는 현시점에서 순수한 동심의 세계로 안내해 줄 우리의 노래로는 전래동요로부터 창작동요에 이르기까지 다양하다.
음악교육에 대한 중요성의 재인식과 함께 쉽게 배울 수 있는 동요도 개인 레슨이나 학원에서의 단체 교습 등의 여러 가지 선택된 방법을 통하여 교육이 늘어나고 있다.
그러나 이러한 동요교육의 증가 추세에도 불구하고 교수방식은 틀에 박힌 관습적 방법과 적절하지 못한 가창 지도법의 적용 등의 문제점에 의해 특히 초보단계의 학생들에게 흥미를 잃게 하고 자질이 많은 학생들에게도 효과적이고 체계적인 지도가 이루어지지 않아 문제가 되고 있다. 따라서 비효율적인 방법들을 개선하기 위하여 많은 연구가 행해져야 할 것이다.
본 논문에서는 이러한 체계적인 연구가 선행되어지지 않은 동요교습의 문제점들의 개선방향을 제시하는데 중요성을 두고 좀더 실용적이고 효과적인 동요교습방법을 특히 초등학교 1,2학년과정의 어린이들을 대상으로 한 소그룹 가창지도방법을 유형별로 제시하고자 한다.
그리고 각각의 교수법을 비교해보고 장단점을 제시하여 일선 동요교습강사들에게 자신의 교수법을 재평가할 수 있도록 하고 교습의 발전을 위한 실용적인 지침서가 되기를 바란다. 따라서 이 논문은 각각의 교육 방법들을 토대로 적절하게 응용하여 나아가서는 동요교습강사들에게 교습의 유형에 맞는 특성을 개발하고 연구하는 데 제언을 할 것이다.
이 논문을 통하여 교육현장에 있는 교사들에게 동요를 통한 통합적이며 효율적인 교육에의 접근으로써 도움이 되기를 기대한다.
동요는 어린이들이 즐겨부르도록 지어진 노래이다.
대중매체의 영향으로 어린이들이 대중가요나 만화영화 주제가 등을 즐겨 부르는 현시점에서 순수한 동심의 세계로 안내해 줄 우리의 노래로는 전래동요로부터 창작동요에 이르기까지 다양하다.
음악교육에 대한 중요성의 재인식과 함께 쉽게 배울 수 있는 동요도 개인 레슨이나 학원에서의 단체 교습 등의 여러 가지 선택된 방법을 통하여 교육이 늘어나고 있다.
그러나 이러한 동요교육의 증가 추세에도 불구하고 교수방식은 틀에 박힌 관습적 방법과 적절하지 못한 가창 지도법의 적용 등의 문제점에 의해 특히 초보단계의 학생들에게 흥미를 잃게 하고 자질이 많은 학생들에게도 효과적이고 체계적인 지도가 이루어지지 않아 문제가 되고 있다. 따라서 비효율적인 방법들을 개선하기 위하여 많은 연구가 행해져야 할 것이다.
본 논문에서는 이러한 체계적인 연구가 선행되어지지 않은 동요교습의 문제점들의 개선방향을 제시하는데 중요성을 두고 좀더 실용적이고 효과적인 동요교습방법을 특히 초등학교 1,2학년과정의 어린이들을 대상으로 한 소그룹 가창지도방법을 유형별로 제시하고자 한다.
그리고 각각의 교수법을 비교해보고 장단점을 제시하여 일선 동요교습강사들에게 자신의 교수법을 재평가할 수 있도록 하고 교습의 발전을 위한 실용적인 지침서가 되기를 바란다. 따라서 이 논문은 각각의 교육 방법들을 토대로 적절하게 응용하여 나아가서는 동요교습강사들에게 교습의 유형에 맞는 특성을 개발하고 연구하는 데 제언을 할 것이다.
이 논문을 통하여 교육현장에 있는 교사들에게 동요를 통한 통합적이며 효율적인 교육에의 접근으로써 도움이 되기를 기대한다.
The children's song is made for children to sing a song by preference.
Because of the mass media influence, children are singing popular songs or animation theme songs thesedays. However, in the other hand, there are many kinds of children's songs. For example, Korean traditional children's songs...
The children's song is made for children to sing a song by preference.
Because of the mass media influence, children are singing popular songs or animation theme songs thesedays. However, in the other hand, there are many kinds of children's songs. For example, Korean traditional children's songs and created songs which lead the children to the pure mind.
Thanks to the recognition of the importance of musical training and the convenience, people tend to take music education. As a result, we can take a lesson in the institute or privately anytime. It means that Music education is getting increased.
But, nevertheless; Many problems are happened in the teaching method. The unreasonable teaching guide and old customary teaching are representative problems. Especially the point, that many children are lost their interests about music in the basic step was indicated. Therefore, the research has to be done to reform the unreasonable teaching methods.
In this dissertation, I try to present the more practical and efficient children's song teaching method. In detail, I present the pattern of small group teaching method for elementary school students. And, after I compare the many sorts of teaching guide, I will present that it will help the teacher to reevaluate their own teaching guide. Therefore, this dissertion will help the children's song teacher to develop the better character of the adoptable teaching pattern to teacher.
Through this dissertion, I expect that it help the teacher to teach the integrative and efficient singing guide.
The children's song is made for children to sing a song by preference.
Because of the mass media influence, children are singing popular songs or animation theme songs thesedays. However, in the other hand, there are many kinds of children's songs. For example, Korean traditional children's songs and created songs which lead the children to the pure mind.
Thanks to the recognition of the importance of musical training and the convenience, people tend to take music education. As a result, we can take a lesson in the institute or privately anytime. It means that Music education is getting increased.
But, nevertheless; Many problems are happened in the teaching method. The unreasonable teaching guide and old customary teaching are representative problems. Especially the point, that many children are lost their interests about music in the basic step was indicated. Therefore, the research has to be done to reform the unreasonable teaching methods.
In this dissertation, I try to present the more practical and efficient children's song teaching method. In detail, I present the pattern of small group teaching method for elementary school students. And, after I compare the many sorts of teaching guide, I will present that it will help the teacher to reevaluate their own teaching guide. Therefore, this dissertion will help the children's song teacher to develop the better character of the adoptable teaching pattern to teacher.
Through this dissertion, I expect that it help the teacher to teach the integrative and efficient singing guide.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.