21 세기에 들면서 문화와 사회, 교육 전반의 패러다임이 빠르게 변화하고 있다. 미래의 정보화 사회는 독창적인 기술개발과 인적자원이 필수적이어서, 사회의 발달과 인간복지에 기여할 수 있는 창의적인 사람을 필요로 한다. 생활 곳곳에 창의력이 요구되고 있어 세계는 자국의 유, 아동들을 창의적인 사고와 문제 해결력을 지닌 인재들로 육성하기 위해 많은 연구비용을 들여 교육과정을 개발하고 있다. 우리 나라 역시 두뇌한국 Brain Korea 21` Project 란 창의적인 인재 육성계획을 수립하고 교육현장에서부터 실천하고 있는 실정이다. 이런 현실 속에서 부모나 교사들도 자녀를 상상력이 풍부하고 창의력이 있는 아동으로 키우고 싶은 공통된 ...
21 세기에 들면서 문화와 사회, 교육 전반의 패러다임이 빠르게 변화하고 있다. 미래의 정보화 사회는 독창적인 기술개발과 인적자원이 필수적이어서, 사회의 발달과 인간복지에 기여할 수 있는 창의적인 사람을 필요로 한다. 생활 곳곳에 창의력이 요구되고 있어 세계는 자국의 유, 아동들을 창의적인 사고와 문제 해결력을 지닌 인재들로 육성하기 위해 많은 연구비용을 들여 교육과정을 개발하고 있다. 우리 나라 역시 두뇌한국 Brain Korea 21` Project 란 창의적인 인재 육성계획을 수립하고 교육현장에서부터 실천하고 있는 실정이다. 이런 현실 속에서 부모나 교사들도 자녀를 상상력이 풍부하고 창의력이 있는 아동으로 키우고 싶은 공통된 바램을 가지고 있다. 그러나 외형적인 지원이나 막연한 사회적 바람만으로 시대가 요구하는 인재를 길러낼 수는 없다. 효율적인 전인교육에 관한 관심이 사회적으로 증대되고 있으나, 다양한 가치와 문화가 공존하는 변화의 시대에 피동적이고 규격적인 직업인을 양성하던 교육방법으로 인해 최근에는 “교실붕괴”라는 부정적인 교육 현상을 초래하고 있다. 또한 빠르게 변화하는 디지털 영상매체와 정제되지 않은 대중문화에 대부분 노출되어 있는 환경은 가볍고 자극적인 재미만을 추구하는 아동들을 길러낼 문제요인을 안고 있다. 이러한 교육개혁의 필요 속에서 경쟁력 있고, 공동체 의식을 지닌 도덕적인 인간으로 길러내기 위한 수업모형을 모색하게 되는데, 이 과정에서 아동 각자의 개인차를 존중하고 흥미와 개성, 관심이 밑바탕이 되는 교육의 융통성이 필요하게 되었다. 즉 획일성과 폐쇄성을 극복하고 인간다운 삶을 영위할 수 있는 인간교육으로의 전환이 절실하게 요구된다. 따라서 아동들이 교육을 통하여 최대한의 성취를 이룰 수 있도록 하기 위한 동기부여가 적극적으로 제공되어야 하는데, 즉 어떤 동기에서 어떤 과정으로 개인의 심상과 이념을 표현하게 되는가? 하는 창조의 전이를 중요시해야 한다. 창조성을 개발하는 활동은 미술교육의 중핵적인 기능이므로 미술교육을 통한 바람직한 내적 동기가 부여되고, 확산되어야 한다. 동기유발을 통한 건전한 사회적, 정서적 조건이 아동들 사이에 널러 보급이 된다면 아동들의 창의력 향상을 위한 기초가 다져지는 것이다. 아동의 창의력 신장을 위한 많은 지도방안 가운데 특히 미술을 통한 동기유발교육은 유, 아동들에게 효과적이다. 미술교과가 지닌 구체적이고 직접적인 활동으로 인해 어린이들이 쉽게 접할 수 있고, 다양한 표현기법을 통하여 자신의 느낌과 생각을 창의적으로 표현한다는 점이 더욱 그렇다. 또한 주지주의 (主知主義) 교과가 “모르는 것을 가르친다.” 는 성격을 띠고 있는데 비해 미술교과는 아동이 가지고 있는 “창의성”을 찾아내게 하는 성격을 지니고 있다. 정서적으로 충만 된 아동은 미술을 통한 창작활동을 통해 그들의 감정의 배출구를 찾게 되며 미적, 정서적 표현을 이해하는 사회 분위기 속에서 자라나는 아동들을 수용하고, 이해하는 넉넉함을 알게 된다. 미술에서 일컫는 창의성은 사회적인 차원에서 보탬이 되는 부분과, 개인적인 차원에서 자아실현을 돕는 입장 모두를 수용하는 포괄적이면서 실제적인 것을 뜻한다. 또한 미술활동이 인식능력의 발달을 반영하고 촉진하는 “본질적”인 활동이므로 창의성 발현의 기초가 된다. 그러나 현재 교육현장에서 이루어지고 있는 미술을 통한 창의성 개발은 주제의 추상성으로 인해 목표설정이 애매하여, 방임에 가까운 무조건적인 표현활동으로 흐르기 쉬운 위험을 안고 있다. 이러한 문제점들을 개선하고 보다 아동의 발달단계에 알맞은 창의교육 방안을 미술활동의 동기유발지도에 적응함으로써, 교육의 효율성을 높이며 아동들의 잠재력을 개발하는 방안이 요구된다. 본 고에서는 아동들의 창의력 신장을 위하여 동기의 성격과 목적을 알아 보고 동기유발의 다양한 교육매체를 이용하여 창의성을 개발시키고 미술교육에 적용하는 프로그램의 실제에 대해 연구해보았다.
21 세기에 들면서 문화와 사회, 교육 전반의 패러다임이 빠르게 변화하고 있다. 미래의 정보화 사회는 독창적인 기술개발과 인적자원이 필수적이어서, 사회의 발달과 인간복지에 기여할 수 있는 창의적인 사람을 필요로 한다. 생활 곳곳에 창의력이 요구되고 있어 세계는 자국의 유, 아동들을 창의적인 사고와 문제 해결력을 지닌 인재들로 육성하기 위해 많은 연구비용을 들여 교육과정을 개발하고 있다. 우리 나라 역시 두뇌한국 Brain Korea 21` Project 란 창의적인 인재 육성계획을 수립하고 교육현장에서부터 실천하고 있는 실정이다. 이런 현실 속에서 부모나 교사들도 자녀를 상상력이 풍부하고 창의력이 있는 아동으로 키우고 싶은 공통된 바램을 가지고 있다. 그러나 외형적인 지원이나 막연한 사회적 바람만으로 시대가 요구하는 인재를 길러낼 수는 없다. 효율적인 전인교육에 관한 관심이 사회적으로 증대되고 있으나, 다양한 가치와 문화가 공존하는 변화의 시대에 피동적이고 규격적인 직업인을 양성하던 교육방법으로 인해 최근에는 “교실붕괴”라는 부정적인 교육 현상을 초래하고 있다. 또한 빠르게 변화하는 디지털 영상매체와 정제되지 않은 대중문화에 대부분 노출되어 있는 환경은 가볍고 자극적인 재미만을 추구하는 아동들을 길러낼 문제요인을 안고 있다. 이러한 교육개혁의 필요 속에서 경쟁력 있고, 공동체 의식을 지닌 도덕적인 인간으로 길러내기 위한 수업모형을 모색하게 되는데, 이 과정에서 아동 각자의 개인차를 존중하고 흥미와 개성, 관심이 밑바탕이 되는 교육의 융통성이 필요하게 되었다. 즉 획일성과 폐쇄성을 극복하고 인간다운 삶을 영위할 수 있는 인간교육으로의 전환이 절실하게 요구된다. 따라서 아동들이 교육을 통하여 최대한의 성취를 이룰 수 있도록 하기 위한 동기부여가 적극적으로 제공되어야 하는데, 즉 어떤 동기에서 어떤 과정으로 개인의 심상과 이념을 표현하게 되는가? 하는 창조의 전이를 중요시해야 한다. 창조성을 개발하는 활동은 미술교육의 중핵적인 기능이므로 미술교육을 통한 바람직한 내적 동기가 부여되고, 확산되어야 한다. 동기유발을 통한 건전한 사회적, 정서적 조건이 아동들 사이에 널러 보급이 된다면 아동들의 창의력 향상을 위한 기초가 다져지는 것이다. 아동의 창의력 신장을 위한 많은 지도방안 가운데 특히 미술을 통한 동기유발교육은 유, 아동들에게 효과적이다. 미술교과가 지닌 구체적이고 직접적인 활동으로 인해 어린이들이 쉽게 접할 수 있고, 다양한 표현기법을 통하여 자신의 느낌과 생각을 창의적으로 표현한다는 점이 더욱 그렇다. 또한 주지주의 (主知主義) 교과가 “모르는 것을 가르친다.” 는 성격을 띠고 있는데 비해 미술교과는 아동이 가지고 있는 “창의성”을 찾아내게 하는 성격을 지니고 있다. 정서적으로 충만 된 아동은 미술을 통한 창작활동을 통해 그들의 감정의 배출구를 찾게 되며 미적, 정서적 표현을 이해하는 사회 분위기 속에서 자라나는 아동들을 수용하고, 이해하는 넉넉함을 알게 된다. 미술에서 일컫는 창의성은 사회적인 차원에서 보탬이 되는 부분과, 개인적인 차원에서 자아실현을 돕는 입장 모두를 수용하는 포괄적이면서 실제적인 것을 뜻한다. 또한 미술활동이 인식능력의 발달을 반영하고 촉진하는 “본질적”인 활동이므로 창의성 발현의 기초가 된다. 그러나 현재 교육현장에서 이루어지고 있는 미술을 통한 창의성 개발은 주제의 추상성으로 인해 목표설정이 애매하여, 방임에 가까운 무조건적인 표현활동으로 흐르기 쉬운 위험을 안고 있다. 이러한 문제점들을 개선하고 보다 아동의 발달단계에 알맞은 창의교육 방안을 미술활동의 동기유발지도에 적응함으로써, 교육의 효율성을 높이며 아동들의 잠재력을 개발하는 방안이 요구된다. 본 고에서는 아동들의 창의력 신장을 위하여 동기의 성격과 목적을 알아 보고 동기유발의 다양한 교육매체를 이용하여 창의성을 개발시키고 미술교육에 적용하는 프로그램의 실제에 대해 연구해보았다.
As the 21st begins to open its first page, the paradigm of overall culture, society and education fields speedily change. The future information intensified society dispenses with the development of unique technology and human resources so, it requires the creative person that can contribute to the ...
As the 21st begins to open its first page, the paradigm of overall culture, society and education fields speedily change. The future information intensified society dispenses with the development of unique technology and human resources so, it requires the creative person that can contribute to the advance of society and human welfare. Every inch of life are demanding the ingenuity so that the world are developing the education program by inputting lots of R&D expense to cultivate kids and children worldwide as the talent of creative thought and problem-solving ability. Our country also has established the creative talent cultivation plan of “the Brain Korea 21 Project” to practice in the education field. In this reality, the parent or teacher has the common hope to bring up the children to be fully imaginative and creative. But only the financial support or obscure social expectation can not raise the talent of the era. The concern for efficient all-round education is increasing in the society, but the existing education methodology that bas nurtured the workers who is passive and inflexible to the changing era with various values and cultures coexisting are causing the negative educational result of co se of school. Also the environment exposed to the rapidly changed digital media and unrefined mass culture have the problem that will bring up the children who only seek the light and sensational pleasure. The need for the renovation of education gropes for the teaching model that cultivates competitive and moral person of community consciousness, which requires the flexibility of education based upon the respect for individual difference, interest, personality and concerns. Namely, it is keenly required to covert into the education that can overcome the uniformity and closure to lead a humane life. Accordingly, the motivation that can make children get the most achievement should positively be provided. And then the transference of creation that what process the mind and ideology of individual will express should be emphasized. The creation developing activities are the core function of art education, so the desirous inner motive must be given and spread by the education of art. If the social and emotional sound conditions through motivation are widely propagated between children, the creativity of children shall naturally be enhanced. Among lots of education for the enhancement of children’s creativity, the art education, especially, is very effective for kids and children. The concrete and direct activities of art enable children to easily experience and to creatively express his own feeling ideal through a variety of expression methods. The intellectualism has the characteristics of teaching all, but the art education makes children find out their own creativity. The children full of sentiments get to search the outlet of his emotion through the creative activity of and who is raised in the social atmosphere that understands the aesthetic and emotional expression have the mind to accept and understand various sides of society. The creativity of art means the comprehensive and realistic things to accept both social benefit and self-realization. And the art activity is the essential activity that reflects and promotes the development of recognition ability so as to be the fundamental of creativity revelation. But the creativity development of current education field through art has obscure goal due to the abstraction of the subject and has the danger that can easily be inclined toward the unconditional expression, similar to noninterference. The education method is required that can increase the education efficiency and develop the children’s potential by improving these problems to apply the creative education method suitable for children’s development phase to the motivation education through art activity. This thesis apprehends the characteristics and purpose of the motive for heightening the creativity of children to research into the real aspect of the program that uses various education means of motivation to develop the creativity and to apply to art education.
As the 21st begins to open its first page, the paradigm of overall culture, society and education fields speedily change. The future information intensified society dispenses with the development of unique technology and human resources so, it requires the creative person that can contribute to the advance of society and human welfare. Every inch of life are demanding the ingenuity so that the world are developing the education program by inputting lots of R&D expense to cultivate kids and children worldwide as the talent of creative thought and problem-solving ability. Our country also has established the creative talent cultivation plan of “the Brain Korea 21 Project” to practice in the education field. In this reality, the parent or teacher has the common hope to bring up the children to be fully imaginative and creative. But only the financial support or obscure social expectation can not raise the talent of the era. The concern for efficient all-round education is increasing in the society, but the existing education methodology that bas nurtured the workers who is passive and inflexible to the changing era with various values and cultures coexisting are causing the negative educational result of co se of school. Also the environment exposed to the rapidly changed digital media and unrefined mass culture have the problem that will bring up the children who only seek the light and sensational pleasure. The need for the renovation of education gropes for the teaching model that cultivates competitive and moral person of community consciousness, which requires the flexibility of education based upon the respect for individual difference, interest, personality and concerns. Namely, it is keenly required to covert into the education that can overcome the uniformity and closure to lead a humane life. Accordingly, the motivation that can make children get the most achievement should positively be provided. And then the transference of creation that what process the mind and ideology of individual will express should be emphasized. The creation developing activities are the core function of art education, so the desirous inner motive must be given and spread by the education of art. If the social and emotional sound conditions through motivation are widely propagated between children, the creativity of children shall naturally be enhanced. Among lots of education for the enhancement of children’s creativity, the art education, especially, is very effective for kids and children. The concrete and direct activities of art enable children to easily experience and to creatively express his own feeling ideal through a variety of expression methods. The intellectualism has the characteristics of teaching all, but the art education makes children find out their own creativity. The children full of sentiments get to search the outlet of his emotion through the creative activity of and who is raised in the social atmosphere that understands the aesthetic and emotional expression have the mind to accept and understand various sides of society. The creativity of art means the comprehensive and realistic things to accept both social benefit and self-realization. And the art activity is the essential activity that reflects and promotes the development of recognition ability so as to be the fundamental of creativity revelation. But the creativity development of current education field through art has obscure goal due to the abstraction of the subject and has the danger that can easily be inclined toward the unconditional expression, similar to noninterference. The education method is required that can increase the education efficiency and develop the children’s potential by improving these problems to apply the creative education method suitable for children’s development phase to the motivation education through art activity. This thesis apprehends the characteristics and purpose of the motive for heightening the creativity of children to research into the real aspect of the program that uses various education means of motivation to develop the creativity and to apply to art education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.