본 연구의 연구목적은 레지오 에밀리아의 미술접근법과 아뜰리에리스타의 역할을 살펴보고 그들에게서 얻을 수 있는 시사점을 알아보는 것이며, 더불어 우리 나라의 미술교육실태와 미술교사의 역할을 살펴 보아 우리의 미술접근법과 미술교사의 역할이 변화되어야 할 것은 없는지에 대해 알아보는 것이다. 본 연구의 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 레지오 에밀리아 접근법에서 아뜰리에리스타의 역할은 무엇인가? 둘째, 아뜰리에리스타가 주는 시사점은 무엇인가? 셋째, 우리 나라 미술교사의 역할은 무엇인가? 넷째, 우리 나라 유아교육 현장에서 아뜰리에리스타...
본 연구의 연구목적은 레지오 에밀리아의 미술접근법과 아뜰리에리스타의 역할을 살펴보고 그들에게서 얻을 수 있는 시사점을 알아보는 것이며, 더불어 우리 나라의 미술교육실태와 미술교사의 역할을 살펴 보아 우리의 미술접근법과 미술교사의 역할이 변화되어야 할 것은 없는지에 대해 알아보는 것이다. 본 연구의 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 레지오 에밀리아 접근법에서 아뜰리에리스타의 역할은 무엇인가? 둘째, 아뜰리에리스타가 주는 시사점은 무엇인가? 셋째, 우리 나라 미술교사의 역할은 무엇인가? 넷째, 우리 나라 유아교육 현장에서 아뜰리에리스타의 역할 도입방안은 무엇인가? 본 연구의 제한점은 아뜰리에리스타의 역할에 대한 선행연구논문이 전혀 없으며 특히 아뜰리에리스타의 역할 에 대해 개념적으로 정립되어 있지 않다. 그래서 ‘아 뜰리에리스타의 역할’로 구분되어 설명된 관련 자료들이 적었다. 한편 레지오 에밀리아에서 아이들의 미술과 우리 나라에서 아이들의 미술이 그 해석에 있어서 다른 점이 많기에 우리 나라의 형식적인 미술교수방법에 발전적인 접근법으로서 영향을 줄 수 있으리라 사려되어 레지오의 미술접근법과 그에 따른 아뚤리에리스타의 역할을 긍정적인 입장으로 고찰하여 보았다. 연구방법은 레지오에 관련된 여러 문헌자료들과 해외교사들이 보내준 메일자료들, 우리 나라 미술교육 지도방법과 미술교육 실태에 대한 논문들을 토대로 문헌고찰을 하였고, 아뜰리에리스타가 주는 시사점과 유치원 현장에 아뜰리에리스타의 역할을 도입할 방안을 기술할 때 우리 나라 63명의 유아교육 관련교사들에게 몇가지의 질문을 하여 얻어낸 자료를 첨부 하였다. 레지오의 미술은 아이들의 상징적인 언어표현의 수단으로서 활용하며, 공동체적 교육체제에 의한 협력관계와 아뜰리에리스타의 매체에 대한 연구나 기록을 담당하는 역할이 레지오의 미술 접근법을 구축 시켰다. 레지오에서는 아이들을 미술가로서 기능인을 만드는 것이 아니라 생각하는 아이들이 되도록 하기 위해 미술을 다양한 활동으로 끌어 들인다. 다음은 아뜰리에리스타의 역할을 7가지의 역할로 분류하여 정리 하였다. 1. 자아관을 갖는 교사(관계를 찾아가는 역할) : 주제에 대한 가설과 연구문제를 추론하여 관계를 찾는 활동 속에 교사와 아이는 서로의 자아를 인식해 간다. 2. 전문가로서의 교사(전문지식과 표상기술을 제공하는 역할) : 아이들의 표상활동에 대해 해석을 하고 표상방법과 기술을 제공한다. 3. 연구자로서의 교사(자료와 매체를 지원, 제공하는 역할) : 주제에 관련된 자료들을 찾고 다양한 매체의 활용과 유용한 도구들을 연구, 지원한다. 4. 조력자로서의 교사(아이들의 활동을 이해하고 관찰하여 도와주는 역할) : 아이들의 미술을 존중하고 이해하며, 아이들의 활동과정을 관찰, 체크한다. 5. 분석가로서의 교사(아이들 활동을 기록, 분석하여 전시하는 역할) : 아이들의 활동을 기록하여 분석하고, 기록자료들의 활용방안을 모색한다. 6. 관리자로서의 교사(아뜰리에를 관리하고 운영하는 역할) : 아뜰리에를 관리하고, 기록패널을 구성하고, 아이들의 활동과정들을 전시구성한다. 7. 협력자로서의 교사(아이들과 유아교사, 부모와 협력하는 역할) : 교사들은 자주 미팅을 갖으며, 아이들과 교사와 부모들이 긴밀한 상호작용을 가지며, 서로는 협력하여 활동을 전개해 나간다. 아뜰리에리스타의 역할이 주는 시사점으로는 첫째, 프로젝트 중심의 미술접근법에서 아뜰리에리스타의 역할은 중요한 가치로서 부각된다는 것 둘째, 미술감각을 지닌 아뜰리에리스타가 아이들과 교사들에게 지식과 기술을 제공하고 협력하는 것 셋째, 아뜰리에리스타와 교사들이 선택적인 교수전략을 사용하는 것 넷째, 교육체제에서 교사, 아이, 부모, 사회체체가 공동체적 관계를 구축한다는 것이다. 현재 우리 나라에서 미술교사의 역할은 단지 미술과목을 활동내용별로 미리 잘 계획하여 가르치는 교사로서의 역할만을 수행하고, 특히 미술교사가 유아교육발달과정을 충분히 이해하지 못한다는 선입견을 유아교사들이 갖고 있었다. 따라서, 우리 나라 유아교육 현장에서 아뜰리에리스타 역할의 도입 방안으로는 첫째, 미술교사와 유아교사의 역할이 재고찰되어 교육과정을 계획하고 수행하는데 있어서 통합적으로 운영하여야 한다. 둘째, 유아교육과정에 있어서 미술교사의 역할이 레지오의 아뜰리에리스타의 역할과 같이 다변화되어야 한다. 셋째, 미술교사는 매체의 활용방법이나 표상활동관련 자료들을 끊임없이 연구하여 교사와 아이들에게 지원해 준다. 넷째, 아이들의 활동과정을 기록하여 미술교사가 기록하여 분석, 정리한다. 이 연구를 통해 중요한 것은 레지오의 미술접근법에서 많은 것을 배울 수 있지만 오랜 시간동안 충분히 살피거나 연구하지 않고 급하게 수용 한다면 또 다른 오류를 범할수도 있으므로 레지오의 미술접근법과 그에 따른 아뜰리에리스타의 역할에 대해 심도 깊은 연구를 해야 한다는 것을 제언한다.
본 연구의 연구목적은 레지오 에밀리아의 미술접근법과 아뜰리에리스타의 역할을 살펴보고 그들에게서 얻을 수 있는 시사점을 알아보는 것이며, 더불어 우리 나라의 미술교육실태와 미술교사의 역할을 살펴 보아 우리의 미술접근법과 미술교사의 역할이 변화되어야 할 것은 없는지에 대해 알아보는 것이다. 본 연구의 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 레지오 에밀리아 접근법에서 아뜰리에리스타의 역할은 무엇인가? 둘째, 아뜰리에리스타가 주는 시사점은 무엇인가? 셋째, 우리 나라 미술교사의 역할은 무엇인가? 넷째, 우리 나라 유아교육 현장에서 아뜰리에리스타의 역할 도입방안은 무엇인가? 본 연구의 제한점은 아뜰리에리스타의 역할에 대한 선행연구논문이 전혀 없으며 특히 아뜰리에리스타의 역할 에 대해 개념적으로 정립되어 있지 않다. 그래서 ‘아 뜰리에리스타의 역할’로 구분되어 설명된 관련 자료들이 적었다. 한편 레지오 에밀리아에서 아이들의 미술과 우리 나라에서 아이들의 미술이 그 해석에 있어서 다른 점이 많기에 우리 나라의 형식적인 미술교수방법에 발전적인 접근법으로서 영향을 줄 수 있으리라 사려되어 레지오의 미술접근법과 그에 따른 아뚤리에리스타의 역할을 긍정적인 입장으로 고찰하여 보았다. 연구방법은 레지오에 관련된 여러 문헌자료들과 해외교사들이 보내준 메일자료들, 우리 나라 미술교육 지도방법과 미술교육 실태에 대한 논문들을 토대로 문헌고찰을 하였고, 아뜰리에리스타가 주는 시사점과 유치원 현장에 아뜰리에리스타의 역할을 도입할 방안을 기술할 때 우리 나라 63명의 유아교육 관련교사들에게 몇가지의 질문을 하여 얻어낸 자료를 첨부 하였다. 레지오의 미술은 아이들의 상징적인 언어표현의 수단으로서 활용하며, 공동체적 교육체제에 의한 협력관계와 아뜰리에리스타의 매체에 대한 연구나 기록을 담당하는 역할이 레지오의 미술 접근법을 구축 시켰다. 레지오에서는 아이들을 미술가로서 기능인을 만드는 것이 아니라 생각하는 아이들이 되도록 하기 위해 미술을 다양한 활동으로 끌어 들인다. 다음은 아뜰리에리스타의 역할을 7가지의 역할로 분류하여 정리 하였다. 1. 자아관을 갖는 교사(관계를 찾아가는 역할) : 주제에 대한 가설과 연구문제를 추론하여 관계를 찾는 활동 속에 교사와 아이는 서로의 자아를 인식해 간다. 2. 전문가로서의 교사(전문지식과 표상기술을 제공하는 역할) : 아이들의 표상활동에 대해 해석을 하고 표상방법과 기술을 제공한다. 3. 연구자로서의 교사(자료와 매체를 지원, 제공하는 역할) : 주제에 관련된 자료들을 찾고 다양한 매체의 활용과 유용한 도구들을 연구, 지원한다. 4. 조력자로서의 교사(아이들의 활동을 이해하고 관찰하여 도와주는 역할) : 아이들의 미술을 존중하고 이해하며, 아이들의 활동과정을 관찰, 체크한다. 5. 분석가로서의 교사(아이들 활동을 기록, 분석하여 전시하는 역할) : 아이들의 활동을 기록하여 분석하고, 기록자료들의 활용방안을 모색한다. 6. 관리자로서의 교사(아뜰리에를 관리하고 운영하는 역할) : 아뜰리에를 관리하고, 기록패널을 구성하고, 아이들의 활동과정들을 전시구성한다. 7. 협력자로서의 교사(아이들과 유아교사, 부모와 협력하는 역할) : 교사들은 자주 미팅을 갖으며, 아이들과 교사와 부모들이 긴밀한 상호작용을 가지며, 서로는 협력하여 활동을 전개해 나간다. 아뜰리에리스타의 역할이 주는 시사점으로는 첫째, 프로젝트 중심의 미술접근법에서 아뜰리에리스타의 역할은 중요한 가치로서 부각된다는 것 둘째, 미술감각을 지닌 아뜰리에리스타가 아이들과 교사들에게 지식과 기술을 제공하고 협력하는 것 셋째, 아뜰리에리스타와 교사들이 선택적인 교수전략을 사용하는 것 넷째, 교육체제에서 교사, 아이, 부모, 사회체체가 공동체적 관계를 구축한다는 것이다. 현재 우리 나라에서 미술교사의 역할은 단지 미술과목을 활동내용별로 미리 잘 계획하여 가르치는 교사로서의 역할만을 수행하고, 특히 미술교사가 유아교육발달과정을 충분히 이해하지 못한다는 선입견을 유아교사들이 갖고 있었다. 따라서, 우리 나라 유아교육 현장에서 아뜰리에리스타 역할의 도입 방안으로는 첫째, 미술교사와 유아교사의 역할이 재고찰되어 교육과정을 계획하고 수행하는데 있어서 통합적으로 운영하여야 한다. 둘째, 유아교육과정에 있어서 미술교사의 역할이 레지오의 아뜰리에리스타의 역할과 같이 다변화되어야 한다. 셋째, 미술교사는 매체의 활용방법이나 표상활동관련 자료들을 끊임없이 연구하여 교사와 아이들에게 지원해 준다. 넷째, 아이들의 활동과정을 기록하여 미술교사가 기록하여 분석, 정리한다. 이 연구를 통해 중요한 것은 레지오의 미술접근법에서 많은 것을 배울 수 있지만 오랜 시간동안 충분히 살피거나 연구하지 않고 급하게 수용 한다면 또 다른 오류를 범할수도 있으므로 레지오의 미술접근법과 그에 따른 아뜰리에리스타의 역할에 대해 심도 깊은 연구를 해야 한다는 것을 제언한다.
The purpose of this study is to research the developing change in the role of atelierista in Reggio Approach by the methods of (1)exploring the role of atelierista in Reggio Approach and additionally, (2)reviewing the current role of the art teacher in the Korea childhood education and (3)finally to...
The purpose of this study is to research the developing change in the role of atelierista in Reggio Approach by the methods of (1)exploring the role of atelierista in Reggio Approach and additionally, (2)reviewing the current role of the art teacher in the Korea childhood education and (3)finally to grope the possibility to adapt the role of atelierista to the Korea childhood education. The researching subjects are (1) What is the role of atelierista in Reggio Approach ? (2) What is the role of art teacher in the Korea childhood education ? (3) What kinds of things can be come up with from the atelierista in Reggio Approach ? (4) How can the role of atelierista be introduced to the Korea childhood education and what is the plan and strategy to do that ? In the course of this study, I have faced the difficulties that (1) there is not enough references, such as prior thesis, book, journal, news letter, academic magine, etc., for the role of atelierista in domestic material data and (2)furthermore, the teacher including art teacher have not realized the enough conceptual differenciation between the role of art teacher and atelierista. Accordingly, it was preferable that studying the role of atelierisa, especially a special instructive strategy, in Reggio Approach is better than doing that of art teacher in Korea childhood education. The materials of this study are (1) overseas thesis, journal, news letter, academic magazine (2) overseas email - the email asking the role of atelierista was sent to the overseas teachers and atelieristas who are involved with the early childhood education and the answers was responded from them, (3) domestic thesis for the role of art teacher, and (4) Q&A received from the 63 Korean early childhood teachers asking for educational environment relating art approach. In this study, the roles of atelierista can be summerized (1) As a self-awareness making assistant : (a)to co-explore the learning experience with the children and (b)to assist the children to find their self-awareness while the teacher feel it as well (2) As a professional knowledge provider : (a)to provide the children with professional knowledge for representative skills and way and (b)to provoke ideas, prolem solving, and conflict (3) As a researcher : (a)to organize and to study the classroom and materials to be aesthetically pleasing and to help children make thoughtful decisions and (b)to take ideas from the children and return t he m for further exploration (4) As a learning assistant : (a)to help children see the connections in learning and experiences and (b)to help children express their knowledge through representational work (5) As an analysist : (a)to document childrens progress : visual, video tape, tape recording, portfolios and (b) to use them for further education (6) As a manager : (a)to manage atelier and (b) to display the childrens representative works (7) As a co-operator among children, parents, and teachers : to form a collective through frequent meeting among other teachers and parents based on close relationship Moreover, I can reach the following results : (1)The role of atelierista is becoming important in the art approach of project works. (2) The atelierista who have sense for art can provide the children and other techer with knowledge and skills for educational project. (3) The atelierista and the teacher choose the better educational strategy and skills for the childhood education. (4) The children, the teachers, the parents and the aterlieristas cooperate each other to develop the better educational environment. In view of the cognition for art education, the Korean teachers are likely to have an fixed ideas in the role of art teacher as just an instructor who have not had enough knowledge for early childhood developing education. Accordingly, I would like to generate the following plans and strategies : (1) The role of the art teacher and the teacher should be reconsidered respectively and in planning and designing the better education, the art teacher and the teacher should be closely involved each other. (2)The role of art teacher should be scaled up as an atelierista in the Reggio Approach. (3)The art teacher should provide the children and the teacher with the educational materials through unceasing study and research. (4)The art teacher should record, analyze and classify the whole process of educational activities. Through this study, I surely realize we can learn lots of things for the childhood education through the Art Approach in Reggion Approach. However, if we adapt this amazing educational methods to the early childhood education without sufficient study and experience time, there will be the possibility to make an mistake for the early childhood education. Accordingly, I would like to suggest the sufficient and considered study and understanding for this kind of new educational approach method.
The purpose of this study is to research the developing change in the role of atelierista in Reggio Approach by the methods of (1)exploring the role of atelierista in Reggio Approach and additionally, (2)reviewing the current role of the art teacher in the Korea childhood education and (3)finally to grope the possibility to adapt the role of atelierista to the Korea childhood education. The researching subjects are (1) What is the role of atelierista in Reggio Approach ? (2) What is the role of art teacher in the Korea childhood education ? (3) What kinds of things can be come up with from the atelierista in Reggio Approach ? (4) How can the role of atelierista be introduced to the Korea childhood education and what is the plan and strategy to do that ? In the course of this study, I have faced the difficulties that (1) there is not enough references, such as prior thesis, book, journal, news letter, academic magine, etc., for the role of atelierista in domestic material data and (2)furthermore, the teacher including art teacher have not realized the enough conceptual differenciation between the role of art teacher and atelierista. Accordingly, it was preferable that studying the role of atelierisa, especially a special instructive strategy, in Reggio Approach is better than doing that of art teacher in Korea childhood education. The materials of this study are (1) overseas thesis, journal, news letter, academic magazine (2) overseas email - the email asking the role of atelierista was sent to the overseas teachers and atelieristas who are involved with the early childhood education and the answers was responded from them, (3) domestic thesis for the role of art teacher, and (4) Q&A received from the 63 Korean early childhood teachers asking for educational environment relating art approach. In this study, the roles of atelierista can be summerized (1) As a self-awareness making assistant : (a)to co-explore the learning experience with the children and (b)to assist the children to find their self-awareness while the teacher feel it as well (2) As a professional knowledge provider : (a)to provide the children with professional knowledge for representative skills and way and (b)to provoke ideas, prolem solving, and conflict (3) As a researcher : (a)to organize and to study the classroom and materials to be aesthetically pleasing and to help children make thoughtful decisions and (b)to take ideas from the children and return t he m for further exploration (4) As a learning assistant : (a)to help children see the connections in learning and experiences and (b)to help children express their knowledge through representational work (5) As an analysist : (a)to document childrens progress : visual, video tape, tape recording, portfolios and (b) to use them for further education (6) As a manager : (a)to manage atelier and (b) to display the childrens representative works (7) As a co-operator among children, parents, and teachers : to form a collective through frequent meeting among other teachers and parents based on close relationship Moreover, I can reach the following results : (1)The role of atelierista is becoming important in the art approach of project works. (2) The atelierista who have sense for art can provide the children and other techer with knowledge and skills for educational project. (3) The atelierista and the teacher choose the better educational strategy and skills for the childhood education. (4) The children, the teachers, the parents and the aterlieristas cooperate each other to develop the better educational environment. In view of the cognition for art education, the Korean teachers are likely to have an fixed ideas in the role of art teacher as just an instructor who have not had enough knowledge for early childhood developing education. Accordingly, I would like to generate the following plans and strategies : (1) The role of the art teacher and the teacher should be reconsidered respectively and in planning and designing the better education, the art teacher and the teacher should be closely involved each other. (2)The role of art teacher should be scaled up as an atelierista in the Reggio Approach. (3)The art teacher should provide the children and the teacher with the educational materials through unceasing study and research. (4)The art teacher should record, analyze and classify the whole process of educational activities. Through this study, I surely realize we can learn lots of things for the childhood education through the Art Approach in Reggion Approach. However, if we adapt this amazing educational methods to the early childhood education without sufficient study and experience time, there will be the possibility to make an mistake for the early childhood education. Accordingly, I would like to suggest the sufficient and considered study and understanding for this kind of new educational approach method.
주제어
#레지오 에밀리아 접근법 미술교육 아뜰리에리스타
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.