우리가 살고 있는 사회에서 민주시민의 한 구성원으로 이웃과 더불어 살아가는 현상은, 합창의 본질과 같다할 수 있다. 합창이란 함께 울려서 조화를 이루는 것이라 한다면, 함께 더불어 사는 사회 속에서 주체와 주체사이에 인격적이고 상호적인 만남의 “이웃관계”라 할 수 있다. 사회에는 여러 연령층이 있는데 그중 가장 중요한 시기에 있는 청소년들을 건전한 사회의 한 구성원으로 지도한다는 것은 사회의 기능 중에 하나이다. 그러므로 미래의 올바른 삶을 영위하기 위한 건강한 시민으로 육성시키기 위해서는 올바른 정서함양의 교육이 이루어져야 한다. 따라서 본 연구의 목적은 청소년기에 학교 ...
우리가 살고 있는 사회에서 민주시민의 한 구성원으로 이웃과 더불어 살아가는 현상은, 합창의 본질과 같다할 수 있다. 합창이란 함께 울려서 조화를 이루는 것이라 한다면, 함께 더불어 사는 사회 속에서 주체와 주체사이에 인격적이고 상호적인 만남의 “이웃관계”라 할 수 있다. 사회에는 여러 연령층이 있는데 그중 가장 중요한 시기에 있는 청소년들을 건전한 사회의 한 구성원으로 지도한다는 것은 사회의 기능 중에 하나이다. 그러므로 미래의 올바른 삶을 영위하기 위한 건강한 시민으로 육성시키기 위해서는 올바른 정서함양의 교육이 이루어져야 한다. 따라서 본 연구의 목적은 청소년기에 학교 음악교육의 중요성과 합창교육을 통하여 얻을 수 있는 정서적 영향에 대해서 살펴보고자 함에 있다. 이렇게 볼 때 왜 합창을 해야 하느냐 ? 라고 하는 합창의 목적은, 어느한 순간의 집중적인 노력에 의해서 성취되는 것이 아니라 합창단 속에서 생활하고, 함께 연습하고, 연주하는 과정 전체가 개인과 단체의 사회적 성장을 이룸은 물론이요 합창하는 주체들 사이에 인격적이면서도 상호적인 만남의 관계가 성립될 수 있다. 합창은 흥미로운 학습이며 직접경험을 수반하는 주체적 학습이어서, 정신적 부담을 줄이며 화음감을 인식시키고 협동심과 책임감 그리고 정서적으로 많은 영향을 주는 능동적인 학습이다. 이처럼 합창은 청소년의 정서발달에 미치는 영향이 크므로 그 결과가 어떠한 것인지를 밝혀 보고자 하는 데에 연구의 목적을 두었다. 본 연구에서 설정한 문제는 다음과 같다. 합창활동을 통한 심리적 변화가치 파악에 있어서 첫째 협동심에 대한 반응도, 둘째 책임감에 대한 반응도, 셋째 음악적 관심도, 넷째 정서성에 관한 인식도, 다섯째 음악적 감각에 관한 진단, 여섯째 생활태도에 관한진단을 설문조사 하였다. 표집 대상은 전라북도 각 시.군 6개 지역 대상학생 남,여 중학생,고등학생 각각 5개 학교 총 10개 학교 500명을 설문지로 조사했다. 설문으로 통한 자료분석에서 나타난 결론은 다음과 같다. 첫째, 청소년들은 합창활동을 통하여 친구들과 융화하고 상호협력하며 공동체 속에서 협동하는 마음을 배웠다. 둘째, 합창을 통하여 집중력과 책임감을 배웠다. 셋째, 합창을 통하여 음악의 이해도가 높아졌고 음악의 즐거움과 성취감을 느꼈다. 넷째, 합창을 통하여 소속감과 자신감 그리고 긍정적인 사고를 갖는다. 이상으로 청소년기의 합창교육이야 말로 정서적으로 커다란 영향을 끼치기 때문에, 조화로운 인격의 청소년으로 육성시키기 위해서는 학교 음악교육 중 합창활동은 매우 중요하다 하겠다.
우리가 살고 있는 사회에서 민주시민의 한 구성원으로 이웃과 더불어 살아가는 현상은, 합창의 본질과 같다할 수 있다. 합창이란 함께 울려서 조화를 이루는 것이라 한다면, 함께 더불어 사는 사회 속에서 주체와 주체사이에 인격적이고 상호적인 만남의 “이웃관계”라 할 수 있다. 사회에는 여러 연령층이 있는데 그중 가장 중요한 시기에 있는 청소년들을 건전한 사회의 한 구성원으로 지도한다는 것은 사회의 기능 중에 하나이다. 그러므로 미래의 올바른 삶을 영위하기 위한 건강한 시민으로 육성시키기 위해서는 올바른 정서함양의 교육이 이루어져야 한다. 따라서 본 연구의 목적은 청소년기에 학교 음악교육의 중요성과 합창교육을 통하여 얻을 수 있는 정서적 영향에 대해서 살펴보고자 함에 있다. 이렇게 볼 때 왜 합창을 해야 하느냐 ? 라고 하는 합창의 목적은, 어느한 순간의 집중적인 노력에 의해서 성취되는 것이 아니라 합창단 속에서 생활하고, 함께 연습하고, 연주하는 과정 전체가 개인과 단체의 사회적 성장을 이룸은 물론이요 합창하는 주체들 사이에 인격적이면서도 상호적인 만남의 관계가 성립될 수 있다. 합창은 흥미로운 학습이며 직접경험을 수반하는 주체적 학습이어서, 정신적 부담을 줄이며 화음감을 인식시키고 협동심과 책임감 그리고 정서적으로 많은 영향을 주는 능동적인 학습이다. 이처럼 합창은 청소년의 정서발달에 미치는 영향이 크므로 그 결과가 어떠한 것인지를 밝혀 보고자 하는 데에 연구의 목적을 두었다. 본 연구에서 설정한 문제는 다음과 같다. 합창활동을 통한 심리적 변화가치 파악에 있어서 첫째 협동심에 대한 반응도, 둘째 책임감에 대한 반응도, 셋째 음악적 관심도, 넷째 정서성에 관한 인식도, 다섯째 음악적 감각에 관한 진단, 여섯째 생활태도에 관한진단을 설문조사 하였다. 표집 대상은 전라북도 각 시.군 6개 지역 대상학생 남,여 중학생,고등학생 각각 5개 학교 총 10개 학교 500명을 설문지로 조사했다. 설문으로 통한 자료분석에서 나타난 결론은 다음과 같다. 첫째, 청소년들은 합창활동을 통하여 친구들과 융화하고 상호협력하며 공동체 속에서 협동하는 마음을 배웠다. 둘째, 합창을 통하여 집중력과 책임감을 배웠다. 셋째, 합창을 통하여 음악의 이해도가 높아졌고 음악의 즐거움과 성취감을 느꼈다. 넷째, 합창을 통하여 소속감과 자신감 그리고 긍정적인 사고를 갖는다. 이상으로 청소년기의 합창교육이야 말로 정서적으로 커다란 영향을 끼치기 때문에, 조화로운 인격의 청소년으로 육성시키기 위해서는 학교 음악교육 중 합창활동은 매우 중요하다 하겠다.
It is the same to the nature of chorus that we live as a member of democratic citizens in our society. Like the meaning of chorus, making harmony by ringing together, it can be said neighboring relation which means the respectful and reciprocal meeting between social members in our community. A vari...
It is the same to the nature of chorus that we live as a member of democratic citizens in our society. Like the meaning of chorus, making harmony by ringing together, it can be said neighboring relation which means the respectful and reciprocal meeting between social members in our community. A variety of age groups exist in our society, and it is one of the responsibility of our society that we should instruct adolescent, who is on the most important stage, to be a member of the desirable society. Therefore, to raise the young as sound citizens, we have to achieve the education that can develop emotions of the young. In this reason, the purpose of this study is on observing the importance of music education at school in youth and the emotional influence by teaching chorus. " Why should we teach chorus? " ; The purpose of chorus. The whole process of participating chorus can lead to social growth of the individuals and the team. In addition, the chorus can be helpful for the respectful and reciprocal meeting between members of chorus. Chorus activities are so interesting, experiential, and positive learning that it has a great effect on the sense of responsibility, cooperation, and the emotional security, reducing the burden of stress. Like this, chorus has a great effect on the adolescents' emotional development, So, the purpose of this study lies on revealing the effect of chorus activity. The followings are the suggestions made for this survey. They are about realizing the values of psychological changes through chorus activities. First, the response to cooperation. Second, the response to responsibility. Third, the interest in music. Fourth, the recognition of emotion. Fifth, the evaluation on the sensitivity of music. Sixth, the attitude of life. This survey on the above 6 issues was conducted to 500 students from 5 middle schools and 5 high schools of 6 cities in Jun-buk province. The result gained by analyzing the data from the survey is like the followings. First, students can learn the way they make good terms with their friends and cooperate through the activities in chorus. Second, they can learn the sense of responsibility and the power of concentration. Third, they can increase the understanding of music and feel the pleasure of music and the confidence of achievement. Fourth, They can have the membership and confidence and positive thinking. In conclusion, the chorus education in the times of the adolescent can have a great effect on their emotional development. That's the reason why chorus activity is important among school's music education for raising the young to adults with the harmonious personalities.
It is the same to the nature of chorus that we live as a member of democratic citizens in our society. Like the meaning of chorus, making harmony by ringing together, it can be said neighboring relation which means the respectful and reciprocal meeting between social members in our community. A variety of age groups exist in our society, and it is one of the responsibility of our society that we should instruct adolescent, who is on the most important stage, to be a member of the desirable society. Therefore, to raise the young as sound citizens, we have to achieve the education that can develop emotions of the young. In this reason, the purpose of this study is on observing the importance of music education at school in youth and the emotional influence by teaching chorus. " Why should we teach chorus? " ; The purpose of chorus. The whole process of participating chorus can lead to social growth of the individuals and the team. In addition, the chorus can be helpful for the respectful and reciprocal meeting between members of chorus. Chorus activities are so interesting, experiential, and positive learning that it has a great effect on the sense of responsibility, cooperation, and the emotional security, reducing the burden of stress. Like this, chorus has a great effect on the adolescents' emotional development, So, the purpose of this study lies on revealing the effect of chorus activity. The followings are the suggestions made for this survey. They are about realizing the values of psychological changes through chorus activities. First, the response to cooperation. Second, the response to responsibility. Third, the interest in music. Fourth, the recognition of emotion. Fifth, the evaluation on the sensitivity of music. Sixth, the attitude of life. This survey on the above 6 issues was conducted to 500 students from 5 middle schools and 5 high schools of 6 cities in Jun-buk province. The result gained by analyzing the data from the survey is like the followings. First, students can learn the way they make good terms with their friends and cooperate through the activities in chorus. Second, they can learn the sense of responsibility and the power of concentration. Third, they can increase the understanding of music and feel the pleasure of music and the confidence of achievement. Fourth, They can have the membership and confidence and positive thinking. In conclusion, the chorus education in the times of the adolescent can have a great effect on their emotional development. That's the reason why chorus activity is important among school's music education for raising the young to adults with the harmonious personalities.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.