본고는 정지용의 시에 대한 연구이다. 이를 위해 본고에서는 먼저 1930년대의 사회상과 當代의 주도적인 문학론 그리고 정지용의 詩論을 살펴보고자 한다. 이는 사회성과 문학성이 둘이 아니라 하나라는 인식에서 비롯한 것이다. 한 시대의 문학이란 그 자체로서 독립된 것이 아니라 앞 뒤의 시대와로 연결되면서 전개되는 역사적 과정의 필연적 일부이고, 한 개인의 문학론 혹은 시론도 돌출되는 것이 아니라 어떠한 형태로든 當代혹은 前代의 문학론이나 시론과 관련을 맺기 때문에 이 시기의 주도적인 문학론을 고찰하는 것은 한 개인의 시론을 연구하는데...
본고는 정지용의 시에 대한 연구이다. 이를 위해 본고에서는 먼저 1930년대의 사회상과 當代의 주도적인 문학론 그리고 정지용의 詩論을 살펴보고자 한다. 이는 사회성과 문학성이 둘이 아니라 하나라는 인식에서 비롯한 것이다. 한 시대의 문학이란 그 자체로서 독립된 것이 아니라 앞 뒤의 시대와로 연결되면서 전개되는 역사적 과정의 필연적 일부이고, 한 개인의 문학론 혹은 시론도 돌출되는 것이 아니라 어떠한 형태로든 當代혹은 前代의 문학론이나 시론과 관련을 맺기 때문에 이 시기의 주도적인 문학론을 고찰하는 것은 한 개인의 시론을 연구하는데 있어서 필수적이라 하겠다. 그런데 ‘시론과 작품은 일치하는가?’라는 물음에 대해 긍정적으로 답변을 할 사람은 드물 것이다. 어느 한 시인이 어떠한 시론을 지녔다고 하여 반드시 그것대로 쓰여지는 것은 아니기 때문이다. 또한 ‘시론과 작품은 별개의 것인가?’라는 물음에 대해서도 부정적으로 답변을 할 사람도 없을 것이다. 어느 한 시인의 작품 전체에 흐르고 있는 질서 즉 문학관이나 시론은 존재하기 때문에 그에 대한 고찰은 시작품을 분석하는 필수적이다. 시론과 작품이 반드시 일치하지 않는다고 하여 작품세계를 연구함에 시론을 도외시할 수는 없을 것이다. 그렇다고 시론에만 경도되어 이러한 시론을 전개하였기 때문에 이러한 시가 쓰여졌다는 식의 꿰맞추기식 연구도 지양되어야 할 것이다. 그러므로 본고에서 정지용이 구축한 시세계를 고찰하기에 앞서 그의 시론을 살펴보고자 하는 것은, 그의 시론은 어떤 양상으로 전개되었는가 하는 점과, 그러한 고찰을 통하여 그가 침잠한 시정신은 무엇이었으며, 그것이 그의 시와 어떠한 상관관계를 맺고 있는가 하는 점을 밝히는 데 그 목적이 있다. 따라서 본고에서는 Ⅱ장에서 논한 결과를 토대로 하여 정지용이 침잠한 시정신이 어떻게 형상화되었는가를 고찰하는 것이 그의 시에 대한 실체를 파악하는 데 보다 나은 방법이라고 생각한다. 그런데 작품의 세계를 고찰함에 있어서, 앞에서 언급한 것처럼 이러한 시론을 전개하였기에 이러한 시가 쓰여졌다는 식의 논리 전개는 지양할 것이다. 설령 그러한 시가 있다면 그것은 시라고 하기보다는 시론이라고 보는 것이 타당하기 때문에, 이러한 시는 논의에서 제외하고자 한다. 그리고 이 시기의 시인들 가운데 중요한 위치를 점하고 있는 정지용의 시론과 그의 시가 구축한 세계는 어떠하였으며 또한 그것에 대한 문학사적 의미를 규명하는 일은 곧, 우리의 근대문학이 어떻게 전개되었으며 어떠한 특성을 지니고 있는가 하는 문제에 대한 핵심적인 한 단면을 엿볼 수 있는 작업이 된다고 하겠다. 본고를 통해 필자는 정지용의 시론과 관련이 있는 동양의 전통적인 시론 혹은 철학 특히 정지용의 시론을 이해하는 데 도움이 되는 것은 구체적으로 무엇이며, 아울러 그것이 지향하는 바와 정지용의 시론이 추구하는 것은 무엇이었는가 하는 점에 주목하였다. 그 결과 정지용은 ‘시어의 百鍊’을 강조하면서 참신한 시어를 찾기 위하여 노력하였음을 알 수 있었다. 그리고 그러한 노력의 결과는 음성 모음을 양성 모음으로 변형시키고, 두 단어를 결합시켜 새로운 의미의 시어를 창조하거나, 표준어를 독특하게 변형시켜 신조어를 만들어 시어로 활용하고, 漢詩에서도 표현법을 차용하였음을 확인할 수 있었다. 정지용의 창작론은 고전 시학의 ‘性情論’ 혹은 ‘氣天賦論’에 연원을 두고 있음을 밝혔다. 아울러 그가 절제의 미학을 강조한 것도 동양 철학 특히 ‘中和’ 사상에 바탕을둔 것임을 알 수 있었다. 마지막으로 Ⅲ장에서는 Ⅱ장에서 논한 결과를 토대로 하여 정지용이 침잠한 정신이 어떻게 형상화되었으며, 그가 중시한 요소가 어떻게 시에서 발현되었는지를 고찰하였다. 그러나 많은 작품을 대상으로 한 것이 아니라 몇몇 작품만을 대상으로 하였기 때문에 충분한 고찰이 이루어졌다고는 볼 수 없다. 이러한 한계점은 앞으로 보완해야 할 문제로 남는다.
본고는 정지용의 시에 대한 연구이다. 이를 위해 본고에서는 먼저 1930년대의 사회상과 當代의 주도적인 문학론 그리고 정지용의 詩論을 살펴보고자 한다. 이는 사회성과 문학성이 둘이 아니라 하나라는 인식에서 비롯한 것이다. 한 시대의 문학이란 그 자체로서 독립된 것이 아니라 앞 뒤의 시대와로 연결되면서 전개되는 역사적 과정의 필연적 일부이고, 한 개인의 문학론 혹은 시론도 돌출되는 것이 아니라 어떠한 형태로든 當代혹은 前代의 문학론이나 시론과 관련을 맺기 때문에 이 시기의 주도적인 문학론을 고찰하는 것은 한 개인의 시론을 연구하는데 있어서 필수적이라 하겠다. 그런데 ‘시론과 작품은 일치하는가?’라는 물음에 대해 긍정적으로 답변을 할 사람은 드물 것이다. 어느 한 시인이 어떠한 시론을 지녔다고 하여 반드시 그것대로 쓰여지는 것은 아니기 때문이다. 또한 ‘시론과 작품은 별개의 것인가?’라는 물음에 대해서도 부정적으로 답변을 할 사람도 없을 것이다. 어느 한 시인의 작품 전체에 흐르고 있는 질서 즉 문학관이나 시론은 존재하기 때문에 그에 대한 고찰은 시작품을 분석하는 필수적이다. 시론과 작품이 반드시 일치하지 않는다고 하여 작품세계를 연구함에 시론을 도외시할 수는 없을 것이다. 그렇다고 시론에만 경도되어 이러한 시론을 전개하였기 때문에 이러한 시가 쓰여졌다는 식의 꿰맞추기식 연구도 지양되어야 할 것이다. 그러므로 본고에서 정지용이 구축한 시세계를 고찰하기에 앞서 그의 시론을 살펴보고자 하는 것은, 그의 시론은 어떤 양상으로 전개되었는가 하는 점과, 그러한 고찰을 통하여 그가 침잠한 시정신은 무엇이었으며, 그것이 그의 시와 어떠한 상관관계를 맺고 있는가 하는 점을 밝히는 데 그 목적이 있다. 따라서 본고에서는 Ⅱ장에서 논한 결과를 토대로 하여 정지용이 침잠한 시정신이 어떻게 형상화되었는가를 고찰하는 것이 그의 시에 대한 실체를 파악하는 데 보다 나은 방법이라고 생각한다. 그런데 작품의 세계를 고찰함에 있어서, 앞에서 언급한 것처럼 이러한 시론을 전개하였기에 이러한 시가 쓰여졌다는 식의 논리 전개는 지양할 것이다. 설령 그러한 시가 있다면 그것은 시라고 하기보다는 시론이라고 보는 것이 타당하기 때문에, 이러한 시는 논의에서 제외하고자 한다. 그리고 이 시기의 시인들 가운데 중요한 위치를 점하고 있는 정지용의 시론과 그의 시가 구축한 세계는 어떠하였으며 또한 그것에 대한 문학사적 의미를 규명하는 일은 곧, 우리의 근대문학이 어떻게 전개되었으며 어떠한 특성을 지니고 있는가 하는 문제에 대한 핵심적인 한 단면을 엿볼 수 있는 작업이 된다고 하겠다. 본고를 통해 필자는 정지용의 시론과 관련이 있는 동양의 전통적인 시론 혹은 철학 특히 정지용의 시론을 이해하는 데 도움이 되는 것은 구체적으로 무엇이며, 아울러 그것이 지향하는 바와 정지용의 시론이 추구하는 것은 무엇이었는가 하는 점에 주목하였다. 그 결과 정지용은 ‘시어의 百鍊’을 강조하면서 참신한 시어를 찾기 위하여 노력하였음을 알 수 있었다. 그리고 그러한 노력의 결과는 음성 모음을 양성 모음으로 변형시키고, 두 단어를 결합시켜 새로운 의미의 시어를 창조하거나, 표준어를 독특하게 변형시켜 신조어를 만들어 시어로 활용하고, 漢詩에서도 표현법을 차용하였음을 확인할 수 있었다. 정지용의 창작론은 고전 시학의 ‘性情論’ 혹은 ‘氣天賦論’에 연원을 두고 있음을 밝혔다. 아울러 그가 절제의 미학을 강조한 것도 동양 철학 특히 ‘中和’ 사상에 바탕을둔 것임을 알 수 있었다. 마지막으로 Ⅲ장에서는 Ⅱ장에서 논한 결과를 토대로 하여 정지용이 침잠한 정신이 어떻게 형상화되었으며, 그가 중시한 요소가 어떻게 시에서 발현되었는지를 고찰하였다. 그러나 많은 작품을 대상으로 한 것이 아니라 몇몇 작품만을 대상으로 하였기 때문에 충분한 고찰이 이루어졌다고는 볼 수 없다. 이러한 한계점은 앞으로 보완해야 할 문제로 남는다.
This thesis is a study on "Jung, Ji yong" poetry. For this purpose, I am going to review 1930's social circumstance, the prevailing literature of that era and poet Chung's view on poetry. This starts from recognition that society and literature is one, not divided, and that a study on the eras' prev...
This thesis is a study on "Jung, Ji yong" poetry. For this purpose, I am going to review 1930's social circumstance, the prevailing literature of that era and poet Chung's view on poetry. This starts from recognition that society and literature is one, not divided, and that a study on the eras' prevailing literature is an essential part for poetry study against one poet because literature of one era is not separated from its society and is an essential part of historic process being developed with its past and present linked., and an individuals' literature and poetry is related with that era's or the previous era's. By the way, on the question “Is poetics and poem identically matched?”, everybody could not answer positively because poem is not written identically by poets main view on poetry called “poetics”. At the same time, on the question “Is one's poetics and one's poem completely separated?”, nobody could not answer negatively. But careful study about his poetics is essential to analyze his poems because his view on literature and poems throughout his whole writings is always on it. The fact that his poetics and writings are not always matched could not be excluded from analysis on his poetics in studying his poems. At the same time, identical matching between his poetics and his poems, like his poetics influencing his writings, should be avoided. Therefore, the main reason to study his poetics prior to looking through poet Jung, Jiyongs' poem world is to reveal interrelationship : how his poetics has developed?, what is his purpose from his poems? and how the above is interrelated? Accordingly, I suppose that based on result of chapter Ⅱ, reviewing “how his pursuit from poem had formed” is better way to understand his poems. As mentioned in the above, I will avoid logic that his way displaying poetics had influenced his poem writing. I will rule out this kind of poem from analysis if it is available. What is the world that his poetics and his poem has constructed ? and the closely examining the literature meaning on it, so to speak, is to look into key-aspect about how our modern literature has developed and what characteristics it has. Through this thesis, I had focused on what specifics of traditional poetics in Asia relating to Jung, Jiyongs' poetics, or philosophy, particularly what is helpful to understand his poetics, as well as on its pursuit. As a result of this survey, I could find out his efforts for searching fine poetic word while putting emphasis on fine poetic word, which means that he has changed negative vowel to positive vowel and then, combined two word for creating poetic word of new meaning, or created new word by peculiar variating standard word., and even adapted expression technique from Chinese poem. My thesis made clear that Jung Jiyong creation theory is based on ancient historic study “SONG JUNG RON” or “KI CHON BU RON” and that his emphasis on beauty science of self-restraint is also based on orient philosophy, particularly moderation thinking( Jung hwa sa sang ). Last, I would like to note that chapter Ⅲ made clear about how Jung Ji Yongs' submerged thinking has formed and how his point has revealed in poem, based on result of study at chapter Ⅱ. But I am not sure of enough review because of study from a few selection of his poems, not many poems. Such a my limitation remain to be supplemented to come.
This thesis is a study on "Jung, Ji yong" poetry. For this purpose, I am going to review 1930's social circumstance, the prevailing literature of that era and poet Chung's view on poetry. This starts from recognition that society and literature is one, not divided, and that a study on the eras' prevailing literature is an essential part for poetry study against one poet because literature of one era is not separated from its society and is an essential part of historic process being developed with its past and present linked., and an individuals' literature and poetry is related with that era's or the previous era's. By the way, on the question “Is poetics and poem identically matched?”, everybody could not answer positively because poem is not written identically by poets main view on poetry called “poetics”. At the same time, on the question “Is one's poetics and one's poem completely separated?”, nobody could not answer negatively. But careful study about his poetics is essential to analyze his poems because his view on literature and poems throughout his whole writings is always on it. The fact that his poetics and writings are not always matched could not be excluded from analysis on his poetics in studying his poems. At the same time, identical matching between his poetics and his poems, like his poetics influencing his writings, should be avoided. Therefore, the main reason to study his poetics prior to looking through poet Jung, Jiyongs' poem world is to reveal interrelationship : how his poetics has developed?, what is his purpose from his poems? and how the above is interrelated? Accordingly, I suppose that based on result of chapter Ⅱ, reviewing “how his pursuit from poem had formed” is better way to understand his poems. As mentioned in the above, I will avoid logic that his way displaying poetics had influenced his poem writing. I will rule out this kind of poem from analysis if it is available. What is the world that his poetics and his poem has constructed ? and the closely examining the literature meaning on it, so to speak, is to look into key-aspect about how our modern literature has developed and what characteristics it has. Through this thesis, I had focused on what specifics of traditional poetics in Asia relating to Jung, Jiyongs' poetics, or philosophy, particularly what is helpful to understand his poetics, as well as on its pursuit. As a result of this survey, I could find out his efforts for searching fine poetic word while putting emphasis on fine poetic word, which means that he has changed negative vowel to positive vowel and then, combined two word for creating poetic word of new meaning, or created new word by peculiar variating standard word., and even adapted expression technique from Chinese poem. My thesis made clear that Jung Jiyong creation theory is based on ancient historic study “SONG JUNG RON” or “KI CHON BU RON” and that his emphasis on beauty science of self-restraint is also based on orient philosophy, particularly moderation thinking( Jung hwa sa sang ). Last, I would like to note that chapter Ⅲ made clear about how Jung Ji Yongs' submerged thinking has formed and how his point has revealed in poem, based on result of study at chapter Ⅱ. But I am not sure of enough review because of study from a few selection of his poems, not many poems. Such a my limitation remain to be supplemented to come.
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#정지용 시론
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