[학위논문]개인 음악교수전략으로서의 프로젝트 접근법의 적용 : '동물의 사육제' 프로젝트의 전개과정 (An) application of project approach on the private music tutoring : 'Carnival of the Animals' project원문보기
본 연구는 개인교수자의 유아 음악교수전략으로서의 프로젝트접근법의 적용을 시도한 사례연구이다. 개인 교습상황에서 프회젝트접근법의 적용을 통해 새로운 음악교육의 방향을 모색하고자 하였다. 음악프로젝트는 만5 · 6세 유아 4명을 대상으로 '동물의 사육제'를 주제로 연구자가 직접 수행하였으며, 4주 동안 11회에 걸쳐 진행되었다 '동물의 사육제' 프로젝트는 음악감상하기, 신체 표현하기, 그림으로 표현하기, 소리탐색하기, 이야기 만들기, 악기 탐색파 ...
본 연구는 개인교수자의 유아 음악교수전략으로서의 프로젝트접근법의 적용을 시도한 사례연구이다. 개인 교습상황에서 프회젝트접근법의 적용을 통해 새로운 음악교육의 방향을 모색하고자 하였다. 음악프로젝트는 만5 · 6세 유아 4명을 대상으로 '동물의 사육제'를 주제로 연구자가 직접 수행하였으며, 4주 동안 11회에 걸쳐 진행되었다 '동물의 사육제' 프로젝트는 음악감상하기, 신체 표현하기, 그림으로 표현하기, 소리탐색하기, 이야기 만들기, 악기 탐색파 연주하기, 노래 만들기 등의 하위 소주제별로 진행되었다. 본 프로젝트의 1회기는 음악을 감상하고 자기가 느끼고 생각나는 내용을 그림으로 표현하는 것으로 시작하였다. 2회기에서는 빠른 동물과 느린 동물을 통해 템포의 차이가 신체 표현 활동과 그리기 활동으로 연계되었다. 3회기에서 유아들은 낮은 음역과 높은 음역을 큰 동물과 작은 동물의 비유를 통해 경험하였다. 4회기는 여러 가지 악기로 표현한 동물 소리를 탐색한 후, 악기로 자유롭게 표현하였다. 5회기는 음악을 듣고 느낀 자신의 생각을 이야기로 만들었다. 6회기에서는 음악 감상을 통한 악기소리 탐색으로 새로운 악기에 대한 흥미와 관심이 유발되었고, 7회기와 8회기에서 악기탐색을 전문가의 방문으로 심화시켰으며, 9회기에서 악기 만들기로 이어졌다. 10회기는 마무리 활동으로 '동물들의 모임'이라는 협동화를 완성하였고, 11회기에서 교사의 제안으로 노래만들기 활동이 첨가되었다. 프로젝트 수행을 바탕으로 개인교수 전략으로서의 음악프로젝트의 효율성과 잠재적 가치를 고찰하여 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 다양한 음악활동들이 음악이외의 활동들과 통합되어 유아들의 음악에 대한 흥미유발에 효과적이었다. 둘째, 다양한 활동 중심의 영역 통차을 통해 음악을 폭넓게 체험하였다. 셋째, 회기별 나선형적 확장은 아동의 통합적 특성을 잘 활용하게 하며, 음악 영역의 효율적 통합을 용이하게 하였다. 넷째, 소그룹 상호작용은 서로의 느낌과 표현 움직임을 즐기게 하며, 내재된 감정들을 밖으로 표출하게 하도록 사회적 맥락을 제공하였다. 다섯째, 유아들의 창의력과 상상력을 향상시 켰다. 이상과 같은 개인교수전략으로서의 음악프로젝트의 가능성을 최대한 실 현하기 위한 앞으로의 방향과 과제로는 (1) 교사의 개입 수준을 유연하게 조정하는 노력, (2) 교사의 개입을 개별화 전략, (3)준비된 환경과 기록작업 요구, (4) 부모와의 협력관계 형성이 제안되었다.
본 연구는 개인교수자의 유아 음악교수전략으로서의 프로젝트접근법의 적용을 시도한 사례연구이다. 개인 교습상황에서 프회젝트접근법의 적용을 통해 새로운 음악교육의 방향을 모색하고자 하였다. 음악프로젝트는 만5 · 6세 유아 4명을 대상으로 '동물의 사육제'를 주제로 연구자가 직접 수행하였으며, 4주 동안 11회에 걸쳐 진행되었다 '동물의 사육제' 프로젝트는 음악감상하기, 신체 표현하기, 그림으로 표현하기, 소리탐색하기, 이야기 만들기, 악기 탐색파 연주하기, 노래 만들기 등의 하위 소주제별로 진행되었다. 본 프로젝트의 1회기는 음악을 감상하고 자기가 느끼고 생각나는 내용을 그림으로 표현하는 것으로 시작하였다. 2회기에서는 빠른 동물과 느린 동물을 통해 템포의 차이가 신체 표현 활동과 그리기 활동으로 연계되었다. 3회기에서 유아들은 낮은 음역과 높은 음역을 큰 동물과 작은 동물의 비유를 통해 경험하였다. 4회기는 여러 가지 악기로 표현한 동물 소리를 탐색한 후, 악기로 자유롭게 표현하였다. 5회기는 음악을 듣고 느낀 자신의 생각을 이야기로 만들었다. 6회기에서는 음악 감상을 통한 악기소리 탐색으로 새로운 악기에 대한 흥미와 관심이 유발되었고, 7회기와 8회기에서 악기탐색을 전문가의 방문으로 심화시켰으며, 9회기에서 악기 만들기로 이어졌다. 10회기는 마무리 활동으로 '동물들의 모임'이라는 협동화를 완성하였고, 11회기에서 교사의 제안으로 노래만들기 활동이 첨가되었다. 프로젝트 수행을 바탕으로 개인교수 전략으로서의 음악프로젝트의 효율성과 잠재적 가치를 고찰하여 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 다양한 음악활동들이 음악이외의 활동들과 통합되어 유아들의 음악에 대한 흥미유발에 효과적이었다. 둘째, 다양한 활동 중심의 영역 통차을 통해 음악을 폭넓게 체험하였다. 셋째, 회기별 나선형적 확장은 아동의 통합적 특성을 잘 활용하게 하며, 음악 영역의 효율적 통합을 용이하게 하였다. 넷째, 소그룹 상호작용은 서로의 느낌과 표현 움직임을 즐기게 하며, 내재된 감정들을 밖으로 표출하게 하도록 사회적 맥락을 제공하였다. 다섯째, 유아들의 창의력과 상상력을 향상시 켰다. 이상과 같은 개인교수전략으로서의 음악프로젝트의 가능성을 최대한 실 현하기 위한 앞으로의 방향과 과제로는 (1) 교사의 개입 수준을 유연하게 조정하는 노력, (2) 교사의 개입을 개별화 전략, (3)준비된 환경과 기록작업 요구, (4) 부모와의 협력관계 형성이 제안되었다.
This study is a case study on the project approach method as a private music tutoring strategy for young children. The music project was carried out by the researcher with "Carnival des Animaux" as the project theme, and 4 preschool children, who are 5 or 6 year olds, were participated in the projec...
This study is a case study on the project approach method as a private music tutoring strategy for young children. The music project was carried out by the researcher with "Carnival des Animaux" as the project theme, and 4 preschool children, who are 5 or 6 year olds, were participated in the project through 1 lessons for 4 weeks period. The project consists of activities such as listening, body expression, drawing, sound exploration, story-making, exploration of musical instruments, and making songs, so on. The project began the first lesson with expressing what one felt and thought from the music, through drawing a picture. The second was to understand different tempos from fast animals and slow animals, through children's body expression and by drawing a picture. The third was comparative experiences of compass represented by the big animals and small animals. In the fourth lesson, the children searched for different animal sounds expressed with a variety of instruments and then expressed in their own way. In the fifth lesson, children made stories from the feelings they felt while listening to the music. In the sixth lesson, children were motivated to knwo new musical instruments through searching for the different instrumental sounds in the music. In the seventh and the eighth leson, children's interest in music was deepened through meeting with two professional players. In the ninth lesson, children made musical instruments, and in the tenth lesson, as a summing up, children cooperatively drew a picture with the title of "Animals Gathered Together". Additionally song making activity was conducted by teacher's suggestion as the last lesson. According to this study, the effect of music projects as a private tutoring method was found as follows. First, by integrating a variety of activities related to music children's interest can be effectively evoked. Second, children are able to explore a wide range of musical experience. Third, a spiral expansion in the project progress is possible in integrated musical activities. Fourth, lessons with a small group enable children to enjoy their expression and movements, offering them a chance of social acquaintance through expression of their feelings inside. Fifth, children's creativity and imagination can be stimulated. Future directions and tasks of a project method for private music tutoring are suggested below: 1) the flexible control of the level of teacher intervention 2) individualization of teacher intervention, 3) building up proper environment and keeping records, and 4) parental support.
This study is a case study on the project approach method as a private music tutoring strategy for young children. The music project was carried out by the researcher with "Carnival des Animaux" as the project theme, and 4 preschool children, who are 5 or 6 year olds, were participated in the project through 1 lessons for 4 weeks period. The project consists of activities such as listening, body expression, drawing, sound exploration, story-making, exploration of musical instruments, and making songs, so on. The project began the first lesson with expressing what one felt and thought from the music, through drawing a picture. The second was to understand different tempos from fast animals and slow animals, through children's body expression and by drawing a picture. The third was comparative experiences of compass represented by the big animals and small animals. In the fourth lesson, the children searched for different animal sounds expressed with a variety of instruments and then expressed in their own way. In the fifth lesson, children made stories from the feelings they felt while listening to the music. In the sixth lesson, children were motivated to knwo new musical instruments through searching for the different instrumental sounds in the music. In the seventh and the eighth leson, children's interest in music was deepened through meeting with two professional players. In the ninth lesson, children made musical instruments, and in the tenth lesson, as a summing up, children cooperatively drew a picture with the title of "Animals Gathered Together". Additionally song making activity was conducted by teacher's suggestion as the last lesson. According to this study, the effect of music projects as a private tutoring method was found as follows. First, by integrating a variety of activities related to music children's interest can be effectively evoked. Second, children are able to explore a wide range of musical experience. Third, a spiral expansion in the project progress is possible in integrated musical activities. Fourth, lessons with a small group enable children to enjoy their expression and movements, offering them a chance of social acquaintance through expression of their feelings inside. Fifth, children's creativity and imagination can be stimulated. Future directions and tasks of a project method for private music tutoring are suggested below: 1) the flexible control of the level of teacher intervention 2) individualization of teacher intervention, 3) building up proper environment and keeping records, and 4) parental support.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.