[학위논문]플래시 애니메이션을 이용한 웹기반 가상 실험 코스웨어 설계 및 구현 : 중학교 과학 '지구와 우주'단원을 중심으로 Design and implementation of web based science cyber experient courseware using flash animations : application to the 'Earth and Space' in the middle school science원문보기
컴퓨터와 인터넷의 발달이 학교의 학습 환경을 변화시키고 있다. 애니메이션이나 비디오 등의 멀티미디어 자료들이 컴퓨터에 통합되고, 인터넷에 연결되어 많은 사람들이 공유할 수 있게 되었다. 멀티미디어와 인터넷 그리고 웹의 발전은 기존의 수업 형태를 크게 변화시키고 있으며, 새로운 구성주의 이론을 지원할 수 있는 매체로 각광받고 있다. 그러나 교육용 소프트웨어의 대부분이 개별 학습용이어서 수업에 활용할 수 있는 “프레젠테이션용” 자료가 많이 부족하다. 따라서 본 연구에서는 말이나 정지된 그림으로는 설명하기가 어려운 부분인, 중학교 과학 ‘지구와 우주’ 단원 전체에 대한 프레젠테이션용 자료를 제작하였다. 자료의 형태는 애니메이션을 이용한 시뮬레이션형 웹 코스웨어로서, 실제로는 한 눈에 보기 어려운 천체들의 운동을 모형화하고 움직임을 주어 쉽게 이해할 수 있도록 하였으며, 제작된 자료는 웹 상의 어디에서나 접속할 수 있도록 ...
컴퓨터와 인터넷의 발달이 학교의 학습 환경을 변화시키고 있다. 애니메이션이나 비디오 등의 멀티미디어 자료들이 컴퓨터에 통합되고, 인터넷에 연결되어 많은 사람들이 공유할 수 있게 되었다. 멀티미디어와 인터넷 그리고 웹의 발전은 기존의 수업 형태를 크게 변화시키고 있으며, 새로운 구성주의 이론을 지원할 수 있는 매체로 각광받고 있다. 그러나 교육용 소프트웨어의 대부분이 개별 학습용이어서 수업에 활용할 수 있는 “프레젠테이션용” 자료가 많이 부족하다. 따라서 본 연구에서는 말이나 정지된 그림으로는 설명하기가 어려운 부분인, 중학교 과학 ‘지구와 우주’ 단원 전체에 대한 프레젠테이션용 자료를 제작하였다. 자료의 형태는 애니메이션을 이용한 시뮬레이션형 웹 코스웨어로서, 실제로는 한 눈에 보기 어려운 천체들의 운동을 모형화하고 움직임을 주어 쉽게 이해할 수 있도록 하였으며, 제작된 자료는 웹 상의 어디에서나 접속할 수 있도록 웹 서버에 업로드 시켜놓았다. 코스웨어의 활용 기간은 약 3달 정도였으며, 그 효과는 적용 기간 중에 있었던 중간고사 결과로 분석하였다. 중간고사 성적 비교 결과 웹 코스웨어를 적용해서 수업했던 실험집단과 전통적인 매체를 사용해서 수업했던 비교집단의 평균성적에 차이가 있었으며, 통계 프로그램을 이용해서 검정을 해본 결과 그 차이가 5% 유의 수준 하에서 유의미하여, 웹 코스웨어의 적용 효과가 있는 것으로 나타났다. 그러나 새로운 매체의 적용에 대한 효과를 단순한 수치를 가지고 단정하기는 어려우므로, 향후 좀 더 정확한 검증이 이루어져야 하겠다 또한, 본 웹 코스웨어는 상호작용성을 높이고, 좀더 다양한 탐구적인 경험을 할 수 있도록 개선해야 할것이다.
컴퓨터와 인터넷의 발달이 학교의 학습 환경을 변화시키고 있다. 애니메이션이나 비디오 등의 멀티미디어 자료들이 컴퓨터에 통합되고, 인터넷에 연결되어 많은 사람들이 공유할 수 있게 되었다. 멀티미디어와 인터넷 그리고 웹의 발전은 기존의 수업 형태를 크게 변화시키고 있으며, 새로운 구성주의 이론을 지원할 수 있는 매체로 각광받고 있다. 그러나 교육용 소프트웨어의 대부분이 개별 학습용이어서 수업에 활용할 수 있는 “프레젠테이션용” 자료가 많이 부족하다. 따라서 본 연구에서는 말이나 정지된 그림으로는 설명하기가 어려운 부분인, 중학교 과학 ‘지구와 우주’ 단원 전체에 대한 프레젠테이션용 자료를 제작하였다. 자료의 형태는 애니메이션을 이용한 시뮬레이션형 웹 코스웨어로서, 실제로는 한 눈에 보기 어려운 천체들의 운동을 모형화하고 움직임을 주어 쉽게 이해할 수 있도록 하였으며, 제작된 자료는 웹 상의 어디에서나 접속할 수 있도록 웹 서버에 업로드 시켜놓았다. 코스웨어의 활용 기간은 약 3달 정도였으며, 그 효과는 적용 기간 중에 있었던 중간고사 결과로 분석하였다. 중간고사 성적 비교 결과 웹 코스웨어를 적용해서 수업했던 실험집단과 전통적인 매체를 사용해서 수업했던 비교집단의 평균성적에 차이가 있었으며, 통계 프로그램을 이용해서 검정을 해본 결과 그 차이가 5% 유의 수준 하에서 유의미하여, 웹 코스웨어의 적용 효과가 있는 것으로 나타났다. 그러나 새로운 매체의 적용에 대한 효과를 단순한 수치를 가지고 단정하기는 어려우므로, 향후 좀 더 정확한 검증이 이루어져야 하겠다 또한, 본 웹 코스웨어는 상호작용성을 높이고, 좀더 다양한 탐구적인 경험을 할 수 있도록 개선해야 할것이다.
The development of Computer and Internet has changed the environment of education. Multimedia as Animation or Video were connected to Computer and Internet, so many people can share Multimedia. The development of Multimedia and Internet and Web has an important effect to the change of the existing i...
The development of Computer and Internet has changed the environment of education. Multimedia as Animation or Video were connected to Computer and Internet, so many people can share Multimedia. The development of Multimedia and Internet and Web has an important effect to the change of the existing instructive methods, tend to be highlighted as media that might be able to support the Structuralism and cause to the new paradigm, WBI. But most instructive softwares are for individual studies, so it is ifficult to find the presentational material applied in class. Therefore, in this study, the presentational materials for "the earth and space" in middle school science part, which is not easy to explain in words or still pictures, are produced, The form of the material is simulation web courseware using the animation. It is helpful to understand the movement of planets and it is accessible on the web anytime and anywhere. The period of use the courseware is three months, the result of mid term test was used to analyze the effect of using the courseware. The result of that analysis with statistic program "spss", between the average score of the groups studied with this web-courseware and with existing instructive material, there is a meaningful difference. But the effects maybe resulted from the misunderstanding about the learners' knowledge of the use of Internet and momentary good feeling about animation. It is needed more accurate analysis. Also, this web-courseware will have to be improved in the mutual interaction or other parts
The development of Computer and Internet has changed the environment of education. Multimedia as Animation or Video were connected to Computer and Internet, so many people can share Multimedia. The development of Multimedia and Internet and Web has an important effect to the change of the existing instructive methods, tend to be highlighted as media that might be able to support the Structuralism and cause to the new paradigm, WBI. But most instructive softwares are for individual studies, so it is ifficult to find the presentational material applied in class. Therefore, in this study, the presentational materials for "the earth and space" in middle school science part, which is not easy to explain in words or still pictures, are produced, The form of the material is simulation web courseware using the animation. It is helpful to understand the movement of planets and it is accessible on the web anytime and anywhere. The period of use the courseware is three months, the result of mid term test was used to analyze the effect of using the courseware. The result of that analysis with statistic program "spss", between the average score of the groups studied with this web-courseware and with existing instructive material, there is a meaningful difference. But the effects maybe resulted from the misunderstanding about the learners' knowledge of the use of Internet and momentary good feeling about animation. It is needed more accurate analysis. Also, this web-courseware will have to be improved in the mutual interaction or other parts
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#플래시 애니메이션 웹기반 가상 실험 코스웨어 '지구와 우주' 중학교 과학 web based cyber experient courseware flash animations Earth and Space' the middle school science
학위논문 정보
저자
하경미
학위수여기관
연세대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
전자계산교육 전공
지도교수
차호정
발행연도
2003
총페이지
vi, 96p.
키워드
플래시 애니메이션 웹기반 가상 실험 코스웨어 '지구와 우주' 중학교 과학 web based cyber experient courseware flash animations Earth and Space' the middle school science
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